لینوکس یا ویندوز ؟چرا لینوکس برای برنامه نویسی و توسعه وب بهتر است ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

لینوکس یا ویندوز ؟چرا لینوکس برای برنامه نویسی و توسعه وب بهتر است ؟

این مقاله به تازه‌واردان کمک می‌کند تا سیستم عامل مناسبی را انتخاب کنند و سفر خود را در برنامه نویسی یا توسعه وب شروع کنند. خب پس بیایید شروع کنیم.

لینوکس یا ویندوز ؟چرا لینوکس برای برنامه نویسی و توسعه وب بهتر است ؟

در این مقاله، من به سرعت برخی از ویژگی‌های اصلی سیستم عامل‌های لینوکس و ویندوز را با هم مقایسه می‌کنم. ما مزایای استفاده از لینوکس را نسبت به ویندوز مشاهده خواهیم کرد، و این  به شما کمک خواهد کرد تا سیستم عامل مناسبی را برای برنامه نویسی یا اهدافی مثل توسعه وب انتخاب کنید. قبل از هر چیز باید بگویم که اگر می‌خواهید از ویندوز به لینوکس برای داشتن سیستم‌عاملی بهتر اما شبیه ویندوز مهاجرت کنید،‌ این کار را نکنید! از نظر منطقی غیرممکن است که چیزی از چیز دیگر بهتر باشد اما تفاوتی نداشته باشد؛ پس اگر انتظار داشتن یه سیستم عامل بهتر را دارید،‌ پس انتظار یک سیستم‌عامل متفاوت را نیز داشته باشید.

من یکی از طرفداران سیستم عامل ویندوز هستم و سال‌هاست که از آن استفاده می‌کنم. فوق‌العاده کاربر پسند، و خوب طراحی شده است.(البته این نظر نویسنده هست و شاید خیلی از افراد این عقیده را داشته باشند و این کاملا قابل احترامه ولی من از بعد از انتخاب لینوکس به‌عنوان سیستم عامل اصلی خودم،‌ از سال‌هایی که با ویندوز کار می‌کردم احساس پشیمانی می‌کردم و می‌کنم).با این حال، اگر به فکر برنامه نویسی یا توسعه وب هستید، یکی از توزیع‌های لینوکس مانند Ubuntu ،CentOS و Debian می‌تواند بهترین سیستم عامل برای شروع کار شما باشد. توزیع‌هایی مثل kubuntu ،Fedora،‌ آرچ و ... با میزکارهای مختلف و متنوعی نیز وجود دارند که بسته به نوع کارتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید،‌ اگر تازه‌کار هستید از افراد باتجربه تر پرس و جو کنید و یا می‌توانید به مرور زمان توزیعی که مناسب شما است و با آن راحت‌تر هستید را انتخاب کنید.

از آنجا که این مقاله بیشتر به استفاده از سیستم عامل لینوکس متمرکز است، من منابع یادگیری رایگان زیادی را که مربوط به لینوکس است با شما به اشتراک خواهم گذاشت؛ و فکر می‌کنم این به برنامه نویسان تازه کار کمک می‌کند تا از لینوکس راحت استفاده کنند.(‌اگر تازه کار هستید  باید نکته‌ی مهمی را قبل از ورود به دنیای لینوکس یا حتی برنامه نویسی در نظر بگیرید و این است که شما باید بسیار کنجکاو و پرسش‌گر باشید و همچنین با سرچ کردن مطالب و مشکلات خود رابطه خوبی داشته باشید،‌ در کل سعی کنید با گوگل دوست باشید و زیاد ازش سوال کنید. وگرنه ممکن است در مرور زمان با توجه به مشکلات زیادی که برایتان پیش خواهد آمد، از دنیای لینوکس و برنامه نویسی زده بشوید.)   

لینوکس به نوعی از نسل یونیکس است، به این معنی که شبیه دیگر سیستم‌های مبتنی بر یونیکس است.

مقایسه ویژگی‌های لینوکس در مقابل ویندوز

خب، بیایید ویژگی‌های لینوکس و سیستم عامل ویندوز را با هم مقایسه کنیم:

متن‌باز یا اُپن‌سورس بودن

برخلاف ویندوز که یک سیستم عامل تجاری است، لینوکس یک سیستم عامل متن‌باز است که به صورت رایگان قابل بارگیری است. صدها توزیع لینوکس در دسترس است که تقریباً پانصد توزیع در حال توسعه، فعال هستند. یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس، اوبونتو است. که من در حال حاضر از آن استفاده می‌کنم.

امنیت

لینوکس از ویندوز امن‌تر است. بدیهی است که امنیت لینوکس با وجود هزاران برنامه‌نویس که در سراسر دنیا وجود دارند و می‌توانند باگ‌ها و مشکلات آن را سریعا برطرف کنند،‌ بیشتر از ویندوز است. البته این به این معنی نیست که لینوکس غیر قابل نفوذ است؛ در حال حاضر ویندوز در میان کاربران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین نفوذکنندگان سعی می‌کنند بدافزارها یا ویروس‌هایی را تولید کنند که سیستم‌های بیشتر را مورد هدف قرار دهد،‌ دور از ذهن نیست که اگر اکثریت مردم به سمت لینوکس مهاجرت کنند،‌ تهدیدها برای لینوکس هم بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که در لینوکس وجود دارد دسترسی روت یا ریشه است؛ شما در لینوکس قبل از اجرا و یا نصب هر برنامه یا فایلی نیاز به دسترسی روت دارید، ‌در حالی‌که در ویندوز این‌طور نیست.

بروزرسانی‌های نرم‌افزاری سریع‌تر

در لینوکس شما بروزرسانی‌های نرم‌افزاری سریع‌تر دریافت خواهید کرد. اگر باگ‌ها توسط شخصی پیدا شود، کاربران می‌توانند بلافاصله آن را بروزرسانی کنند، و دیگر لازم نیست مدت طولانی منتظر بمانید. همچنین ابزارهای توسعه و كتابخانه‌ها بصورت رایگان در دسترس هستند.

عملکرد

لینوکس از ویندوز قدرتمندتر و همه‌کاره‌تر است. سیستم عامل سبکی است و این باعث می‌شود لینوکس سریع‌تر از ویندوز باشد. هنگامی که شروع به کار با این سیستم عامل می‌کنید، پیشرفت قابل توجهی در سرعت سیستم خود مشاهده خواهید کرد. (سرعت برای همه‌ی برنامه‌نویسان بسیار مهم است و اگر تا به حال از لینوکس استفاده نکرده‌اید به شما قول می‌دهم عاشق سرعتش می‌شوید!)

لینوکس برنامه‌نویس دوست است

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتم، لینوکس بهترین سیستم عامل برای شروع یک برنامه نویس جوان است. بیایید برخی از ویژگی‌های اصلی لینوکس را ببینیم:

پشتیبانی عالی جامعه لینوکس

از آنجا که صدها نفر  در حال توسعه توزیع‌های فعال و مختلف لینوکس در جامعه متن باز هستند، جامعه پشتیبانی آن بسیار بزرگ است. همه تازه‌واردان می‌توانند در هر یک از انجمن‌های لینوکس کمک پیدا کنند. اگر در جایی از مراحل توسعه خود گیر کرده‌اید یا در فرآیند کد نویسی خود به کمک نیاز دارید، فقط آن را Google کنید. می‌توانید چندین منبع مفید مبتنی بر لینوکس پیدا کنید.

نحوه نصب و استفاده از توزیع‌های لینوکس

روش های بسیاری برای نصب و استفاده وجود دارد. چند روش برای نصب اوبونتو ( توزیع معروف لینوکس) در زیر ذکر شده است:

عدم استفاده از لینوکس (برای مبتدیان مطلق)

آیا واقعاً مشکلی برای مهاجرت به لینوکس وجود دارد؟ من فکر می‌کنم بله، اما برای مبتدیان مطلق، که باید آن را به صورت موردی، مورد بررسی قرار داد. تغییرات زیادی هنگام مهاجرت به لینوکس وجود دارد، و برای برخی مبتدیان مطلق، ممکن است استفاده از لینوکس کمی ناراحت کننده باشد.

به‌عنوان مثال، اجرای محصولات مایکروسافت (مانند اکسل، ورد و پاورپوینت) در لینوکس کار ساده‌ای نیست. شاید این برای برخی کمی ناامید کننده باشد. اگرچه می‌توانید از گزینه‌های متن‌باز برای اکسل و ... استفاده کنید، اما آن‌ها به اندازه کافی پیشرفته و بالغ نیستند.

لینوکس یا ویندوز ؟چرا لینوکس برای برنامه نویسی و توسعه وب بهتر است ؟

و اما قصد دارم قبل از اتمام این مقاله، برخی از سخنان لینوس توروالدز خالق هسته سیستم عامل لینوکس و ریچارد استالمن را برای شما در این مقاله به اشتراک بگذارم؛ باشد که پند بگیرید و به راه راست هدایت شوید?)))))))

به نظر من مایکروسافت در پول در آوردن خیلی بهتر از ساختن سیستم‌عامل‌های خوب عمل می‌کند. 

لینوس توروالدز

مایکروسافت شریر نیست،‌ آن‌ها فقط سیستم‌عامل‌های واقعا مزخرفی می‌سازند.

لینوس توروالدز

نکته مهم در مورد لینوکس این است که برنامه‌نویسان در واقع خودشان مشتریان هم هستند؛ این همیشه بخشی مهم از لینوکس بوده است.

لینوس توروالدز

اینکه بتونی بین نرم‌افزارهای انحصاری یکی رو انتخاب کنی، مثل این می‌مونه که بتونی رئیست رو انتخاب کنی. آزادی یعنی نداشتن رئيس. و در دنیای کامپیوتر آزادی یعنی عدم استفاده از نرم‌افزارهای غیر آزاد.

ریچارد استالمن

در آخر امیدوارم این مطالب به شما در انتخاب یک سیستم عامل مناسب کمک کند. هر مطلب یا سوالی در باره لینوکس دارید،‌ در قسمت نظرات مطرح کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@Fatemeh.shirzadfar
فاطمه شیرزادفر
برنامه نویس

تجربه کلمه‌ای هست که همه برای توصیف اشتباهاتشون ازش استفاده میکنن، و من همیشه دنبال اشتباهات جدیدم! برنامه‌نویس هستم و لینوکس‌ دوست

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید