جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نفرت و علاقه من به منوهای همبرگری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

نفرت و علاقه من به منوهای همبرگری

به شخصه در ارتباط با منوهای همبرگری نظرهای متناقضی دارم. گاهی اوقات فکر می‌کنم که این المان برای یک وبسایت بسیار عالی است و گاهی اوقات نیز نظری مخالف این را دارم.

البته من تنها نیستم. بسیاری از طراحان حرفه‌ای نیز با این مشکل مواجه هستند. در حالیکه استفاده از چنین منوهایی امروزه بسیار محبوب و مرسوم شده است اما هنوز هم شک و شبه‌هایی برای استفاده از این منوها وجود دارد. هر موقع که من شروع به ساختن یک پروژه جدید می‌کنم علارغم تمام موارد مثبت، این شک‌ و شبهات به سراغ من می‌آیند.

فارغ از آنکه منوهای همبرگری برای ما سادگی و زیبایی را به ارمغان می‌آورند اما گاهی اوقات باعث می‌شوند که مشکلات استفاده‌پذیری نیز پیش بیاید. به همین دلیل است که من نظرات متناقضی راجع به این المان دارم. 

در این مطلب قصد دارم شما را با دلایل خودم برای نفرت و علاقه داشتن نسبت به منوهای همبرگری آشنا کنم.

علاقه: شکل ساده طراحی

فضای خالی بسیار زیادی که با بهره‌گیری از منوهای همبرگری ایجاد می‌شود، باعث شده که فضای طراحی بسیار ساده و تمیزتری داشته باشیم. خروجی این کار در نهایت طراحی مردن‌تری خواهد بود. من ظاهر مربوط به طراحی مینیمال را دوست دارم بنابراین منوهای همبرگری از این جهت می‌توانند یک مزیت به حساب بیایند.

این المان طراحی باعث می‌شود که تیم طراحی شما به صورتی دیگر در ارتباط با ایجاد محتوا و قرار دادن مطالب در منوها فکر کنند. به این دلیل که شما در اینجا محدودیت مکانی بالایی دارید پس باید شیوه دیگری را انتخاب کنید.

داشتن چنین فضای محدودی برای قسمت ناوبری به تیم‌تان این کمک را می‌کند تا بتوانند روی اهداف وبسایت تمرکز داشته باشند و بتوانند چیزی که کاربران می‌خواهند را تولید بکنند.

نفرت: چالشی بزرگ برای برخی از کاربران

قرار دادن یک آیکون سه خطی کوچک در بالای وبسایت می‌تواند برای برخی از کاربران نا آشنا و بی مفهوم باشد. این موضوع برای وبسایت‌هایی که کاربران بسیاری داشته‌اند و حال مجددا وبسایت با منوهای همبرگری طراحی شده است می‌تواند بسیار مشکل‌تر نیز باشد.

در یک شرایط بد حتی ممکن است وبسایت شما را ترک بکنند. البته این موضوع قرار نیست برای همگان اتفاق بیافتد. اما در نهایت برخی از کاربران با این موضوع برخورد خواهند داشت.

علاقه: الگوی موبایلی قابل قبول

اولین باری که وبسایت‌های مختلف مشغول استفاده از منوهای همبرگری بودند هیچ گاه فکرش را هم نمی‌کردیم که این المان همه گیر بشود. اما در نهایت درست برعکس چیزی که انتظار داشتیم همه چیز اتفاق افتاد. 

حال روی دستگاه‌های موبایلی استفاده از آیکون‌های همبرگری به یک الگوی عادی و همگانی تبدیل شده است. بنابراین بیشتر کاربران موبایلی آن را درک می‌کنند و شیوه استفاده از آن را می‌دانند. 

قرار گیری و نمایش منوها از سمت سایدبار موبایل این روند را بسیار قابل لمس‌تر کرده است که کاربران بتوانند از موبایل‌های‌شان استفاده بکنند.

نفرت: استفاده بیش از حد از اطلاعات در آن‌ها

منوهای همبرگری با استفاده کردن بیش از حد از محتوا در آن‌ها شبیه به صفحات وب می‌شوند. صفحه‌ای که شما در آن نیاز دارید به جستجو و کاوش بپردازید. اما من نمی‌خوام ساعت‌ها در منوهای مختلف گردش بکنم. این کار من را عصبانی می‌کند. سعی کنید اطلاعات کمتری را در منوهای همبرگری خودتان قرار دهید و کاری نکنید که کاربر مجبور باشد تا ساعت‌ها در منو شما جستجو بکند.

علاقه: دسترسی آسان و مستقیم به لینک‌های کلیدی

المان‌های قرار گرفته در منوهای همبرگری به شما قابلیت دسترسی مستقیم به محتوا را می‌دهند. 

خب این مزیت بزرگی حساب می‌شود به این دلیل که کاربران بجای ناوبری وبسایت به صورت سریالی، می‌توانند به صورت مستقیم و یکجا به آیتم مورد نظرشان دسترسی پیدا بکنند. یک حالت جایگزین نیز برای این موضوع وجود دارد که در آن کاربران به صورت همزمان و ترتیبی به یکسری از آیتم‌ها و اطلاعات در یکجا دسترسی پیدا می‌کنند. اسلایدرها و مگا-منوها چنین قابلیتی را فراهم می‌آورند.

داشتن دسترسی مستقیم موضوع مهمی است به این دلیل که شما قابلیت آن را پیدا خواهید کرد که همه چیز را به صورتی سریع و ساده به کاربران‌تان تحویل دهید. کلیک کمتر، یعنی مخاطبی راضی‌تر!

خب یک موضوع که پیش می‌آید این است که نمی‌شود همه اطلاعات و لینک‌ها را نیز در یک منو قرار داد. برای رفع این مشکل چکاری باید انجام دهیم؟ راه‌حل این موضوع بسیار ساده است، تنها کافی‌ست از یک فرم جستجو ساده در منوهای‌تان استفاده کنید. این گونه کاربران می‌توانند دنبال آیتم مورد نظرشان سریع‌تر بگردند.

تنفر: کمبود اطلاعات ضروری

درست مانند اینکه منوهای همبرگری می‌توانند برای نمایش اطلاعات ضروری استفاده شوند، به همان میزان نیز می‌توانند در پنهان نگه داشتن و مخفی کردن‌شان دست داشته باشند. 

البته اگر طراحی این المان و ساختار اصلی وبسایت به خوبی انجام شده باشد چنین مشکلی مطمئنا پیش نخواهد آمد. 

علاقه: شیوه قرارگیری روی صفحات

یکی از بهترین امکاناتی که یک منو همبرگری برای ما فراهم می‌کند ایجاد فضای باز بسیار زیاد در طراحی است. بنابراین شما می‌توانید از این فضای خالی ایجاد شده بهترین استفاده‌ها را بکنید.

شیوه قرارگیری منوها نیز می‌تواند بسیار خلاقانه یاشد. برخی با کلیک روی منو، از یک انیمیشن جذاب برای نمایش منوهای اصلی در گوشه‌ای از وبسایت استفاده می‌کنند. حالت‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد. اما در نهایت چیزی که مهم است، دادن حس خوب و تجربه کاربری عالی به کاربران برای استفاده کردن از این منو و شیوه طراحی آن است.

تنفر: برای بدست آوردن برخی اطلاعات باید کلیک زیادی بکنید

این قضیه که هر چه تعداد کلیک‌ها برای دسترسی به محتوای یک وبسایت کمتر باشد بهتر است، موضوعی مهم و واقعی است. 

برخی اوقات در یک منو همبرگری، استفاده کردن از زیر منوهای بسیار زیاد می‌تواند تجربه کاربری را ویران سازد. کاربران دوست دارند زود به اطلاعات‌شان دسترسی داشته باشند بنابراین باید سعی کنید که همه چیز را در سطوح بالاتری در اختیار‌شان قرار دهید.

کلیک‌های زیاد به نظر مسخره می‌آید و نمی‌تواند مشکلی را حل بکند.

در پایان

شما چه فکر می‌کنید؟ به این منوها علاقه دارید یا خیر؟ خب شاید هم هر دو. در هر صورت باید بگویم که منوهای همبرگری تا به کنون مشکلات بسیار زیادی را برای ما حل کرده است و می‌تواند بهتر نیز باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است