آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Lua
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Lua

Lua یک زبان برنامه‌نویسی است که توسط مهندسین برزیلی نوشته شده و باید بگویم که یک زبان بسیار منحصر به فرد حساب می‌شود. Lua در مقابل زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته شده‌ای مانند PHP, Python, Perl و… به دلیل کوچک، سریع، قدرتمند بودن و تاکید زیاد داشتن روی مدیریت حافظه می‌تواند حریف قدرتمندی به حساب بیاید. 

اضافه بر این، در ابتدای کار، این زبان توسعه داده شد تا بتواند در اپلیکیشن‌های سی‌، سی پلاس‌ پلاس و… به صورت embedded استفاده شود. با این کار می‌شود توانایی‌ها و کاربردهای بسیار بیشتری را به یک اپلیکیشن نوشته شده در یک زبان برنامه‌نویسی دیگر را اضافه کرد. 

اما Lua فقط یک زبان برنامه‌نویسی extension مانند نیست، بلکه استفاده‌های دیگری دارد و در تعریف به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره نام برده می‌شود. Lua دقیقا مانند پایتون و روبی توانایی نوشتن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی را دارد.

زبان برنامه‌نویسی Lua

Lua بسیار زیاد کوچک، منعطف و سریعی است. همچنین این زبان را در دسته زبان‌های اسکریپتی می‌توان قرار داد. تمام حجم مفسر این زبان در یک فایل اجرا شدنی برابر با ۲۰۰ کیلوبایت است. تنها کافی‌ست این فایل را نصب بکنید و بعد از آن بدون هیچگونه محدودیتی از Lua استفاده بکنید. در هر پلتفرمی که بشود زبان برنامه‌نویسی C را اجرا کرد، یعنی در هر کامپیوتری، می‌شود Lua را نیز به اجرا درآورد. 

برعکس زبان‌های دیگر، مفسر مربوط به Lua بسیار ساده است و کار با آن نیز بسیار راحت پیش می‌رود.

سینتکس Lua شبیه به پاسکال است اما نزدیکی بیشتری نسبت به زبان Ada دارد. هر کسی که با زبان‌های اسکریپتی کار کرده باشد، در مواجه با Lua آن را ساده و سریع می‌یابد. اما برخی افراد به دلیل اینکه Lua کوچک است ممکن است فکر بکنند که Lua نمی‌تواند کاری را انجام دهد اما اینگونه نیست، همانطور که قبلا گفتم، تقریبا هر کاری که شما با استفاده از پایتون و روبی انجام می‌دهید را می‌توانید با استفاده از Lua قابل انجام دهید.

همچنین Lua زبانی است که از پارادایم‌های رویه‌ای، فانکشنال و شئ‌گرا پشتیبانی می‌کند.

کامپایلر Lua

درست مانند تمام زبان‌های اسکریپتی دیگر، Lua نیز از طریق سورس کد اصلی اجرا می‌شود. این موضوع برای افرادی که بخواهند اپلیکیشن‌شان را بدون دسترسی کاربران به سورس کد توزیع بکنند مشکلی واقعی خواهد بود. 

Lua برای حل کردن این مشکل یک کتابخانه کوچک را به نام LUAC ارائه کرده که تقریبا می‌توانیم بگوییم حالتی رمزنگاری شده را روی کدها قرار می‌دهد. اما در نهایت شیوه و درک مسئله اینگونه است که کدهای اسکریپتی را به کدهایی تبدیل می‌کند که قابل اجرا باشند. درست مانند زبان‌های کامپایلری.

توسعه اپلیکیشن‌ها

درست است که می‌شود با Lua کارهای بسیاری را انجام داد. اما همانطور که گفته شده Lua برای توسعه اپلیکیشن‌های دیگر از طریق تعامل برقرار کردن با زبان‌های کامپایلری استفاده می‌شده است. تصور بکنید که شما می‌توانید اپلیکیشن‌های دیگری را بدون دستکاری سورس کد اصلی،‌ شخصی‌سازی بکنید.

Lua به زبان برنامه‌نویسی C بسیار نزدیک است. از این جهت، پروژه‌ها و کتابخانه‌های بسیاری در C توسعه داده شده که Lua قابلیت ارتباط برقرار کردن با آن‌ها را نیز دارد.  

در پایان

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید همیشه کاربردی خواهد بود. داشتن دانش در ارتباط با یک زبان دیگر باعث می‌شود که کارهای بهتری را انجام دهید و بتوانید روی اپلیکیشن‌های دنیای واقعی تاثیر بگذارید. با این حال ممکن است زمان و منابع دیگری را برای یادگیری یک زبان جدید خرج بکنید اما در نهایت کیست که از یک خروجی مفید خوشش نیاید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا