اشتباهاتی که هنگام نمایش ایده‌تان به مشتری انجام می دهید و چگونگی اجتناب از آنها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

اشتباهاتی که هنگام نمایش ایده‌تان به مشتری انجام می دهید و چگونگی اجتناب از آنها

هفته ها است که در حال کار کردن روی پروژه مشتری هستید، پروژه های دیگر را تعطیل کرده‌اید که بتوانید به خوبی یک پروژه را به تنهایی ارائه دهید. پروژه را با دوستان و تیم کاری بارها و بارها آزمایش می کنید. به نظر چیز خوبی از آب در آمده است. بعد از آن شما پروژه را به مشتری نشان می دهید و شما از بازخورد متعجب می شوید. به نظرتان چیز آشنایی نیست؟

خب باید بگویم که شما تنها نیستید. در حقیقت نمایش پروژه به مشتری یکی از سخت ترین کارهایی است که هر طراحی باید در زمینه کاری خود در آن تخصص داشته باشد. طراحان و مشتری ها وقتی یک جلسه برای نمایش پروژه تشکیل می دهند دارای طرز تفکرات، انتظارات و زبان‌های مختلفی هستند. پس در این بین ناسازگاری ها و سوءتفاهم ها کاملا طبیعی هستند. 

به همین دلیل است که توانایی در نمایش و ارائه پروژه باید یکی از اساسی ترین کارهایی باشد که طراحان به آن مسلط باشند. حتی اگر طراحی شما عالی و درخشان باشد باز به مشتری بستگی دارد که آن را چگونه می بیند اما در پایان همه این موضوعات تاثیر گرفته از شیوه ارائه و نمایش شما است.

خب، مطمئنا اگر که با چند مشاور و راهنما در این زمینه کار کنید، خطاها و مشکلات مرسومی از کار شما دور می شود. با این وجود در این مقاله قصد دارم تا شما را با ۳ اشتباه مرسوم که طراحان در زمان نمایش و ارائه انجام می دهند آشنا کنم و راه حل هر کدام را نیز بگویم.

اشتباه ۱: اولویت دادن به جنبه زیبایی پروژه، نسبت به کارایی

این مورد یکی از تله ها بسیار ساده‌ای است که اکثر افراد در آن می افتند. بعد از آنکه شما عرق ریخته‌اید و پیکسل به پیکسل پروژه را با دقت هرچه لازم تر کشیده‌اید و از طرح رنگ های بسیار منحصر به فرد استفاده کرده اید و … آیا شما باید تمام این موارد را به خورد مشتری بدهید؟ درست است؟ خیر.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بیشتر طراحان مرتکب می شوند سخن گفتن در رابطه با تمام جنبه های بصری و گرافیکی پروژه با مشتری است. برای یک شروع خوب تنها کافی است که پروژه را به آنها نشان دهید، هرچه که وجود دارد را می توانند روی مانیتور مشاهده کنند پس نیازی نیست زمان خودتان را الکی تلف کنید. جدای از آن مشتری ها الزاما افرادی طراح و زیباشناس نیستند، پس این موضوعات برای آنها اولویت ندارد. مشتری ها به کارایی توجه می کنند، آنها تنها از جهتی به طراحی نگاه می کنند که ببینید آیا به هدف شرکتی آنها نزدیک است یا خیر. 

راه‌حل

اگر خود را در موقعیتی پیدا کردید که در حال صحبت کردن درمورد تک تک پیکسل های پروژه است، دست نگه دارید و فکر کنید. هدف شما از ارائه پروژه باید این باشد که چرا این طراحی بهترین راه‌حل برای پروژه شما است نه اینکه طراحی شامل چه چیزهایی می شود. به مشتری توضیح دهید که طراحی و پروژه چگونه به کمک تجارت آنها می آید. قبل از ارائه پروژه حتما مطمئن باشید که پروژه با داده های مختلف به خوبی کار می کند و با الگوهای طراحی و مجموعه های دیگر مشکل ندارد. وقتی همه این کارایی ها و عملیات ها به درستی کار کنند مطمئنا مشتری شما علاقه بیشتری نسبت به خرید پروژه پیدا می کند. 

انجام اینکار که شما بتوانید برای هر جنبه عملکرد پروژه دلایل و اسناد معتبری از داده ها ارائه دهید حس دلگرمی بیشتری خواهد داشت تا اینکه به مشتری بگویید این قسمت از رابط کاربری را با چه اسکریپتی نوشته اید.

اشتباه ۲: نمایش بدون یک نمونه اولیه صادق

داشتن یک نمونه اولیه درست بهتر از هزاران کلمه صحبت کردن است. همچنین از هزاران جلسه با مشتریان و حرف زدن در رابطه با کارایی نرم افزار و … مؤثر تر است. برای مشتری هایی که دانشی در زمینه طراحی وب ندارند و یا به کمی دارند نمایش پروژه براساس نمونه روی کاغذ و صحبت به صورت شفاهی، درک خوبی را به آنها نمی دهد. در ضمن آنها نمی توانند به خوبی در چنین نمونه هایی ساختار قضیه را مطالعه کنند و در نرم افزار کاوش کنند. اینگونه نمونه ها بیشتر مشتری ها را در درک یک قضیه محدود می کند. در نهایت قرار دادن یک مشتری در چنین حالتی باعث می شود که احساس گیجی و گنگی به وی دست دهد.

راه‌حل

داشتن یک نمونه اولیه صادق و درست راه حل بسیار خوبی برای پر کردن فضای میان مشتری و طراح است. نمونه اولیه تعاملی به مشتری این قابلیت را می دهد که بتواند بهتر با نرم افزار شما ارتباط برقرار کند و در آن نمونه می توانید طراحی و فانکشنالیتی را به بهترین شکل نمایش دهید. 

اگر برای اولین بار است که در حال کار با مشتری هستید، پیشنهاد می شود که یک نمونه اولیه مبتنی بر محتوا را تحویل کاربران بدهید. به این دلیل که شما به صورت مستقیم می توانید فییدبک ها را از مشتری دریافت کنید. به هر حال نمایش یک نمونه اولیه موفق و زیبا مشتری را برای دیدن نسخه نهایی بسیار مشتاق می کند و کارایی شما به عنوان یک طراح را افزایش می دهد.

اگر که برای ساختن نسخه اولیه یک نرم افزار آماده هستید و نمی دانید که از چه ابزارهایی استفاده کنید، پیشنهاد می کنم این مطلب را مطالعه نمایید.

اشتباه ۳: نمایش فقط یک طراحی

اکثر ما این مشکل را داریم. زمان و منابع بسیار کم است و در این حال چه کسی می خواهد که تعداد زیادی طرح را درست کند و آنها را صرفا درجایی نگه دارد؟ خب مطمئنا هیچکسی به این حالت علاقه‌ای ندارد اما مطابق با گفته های Dave Holston تنها طراحی های بسیار زیبا و عالی می توانند، از آوردن یک طراحی به جلسه ملاقات لذت ببرند. برای بقیه ماها، مجبور خواهیم بود که طراحی های مختلفی را ارائه دهیم تا مشتری از میان آنها انتخاب کند.

راه‌حل

برای حل این مشکل قاعده ‌ای وجود دارد به اسم «Rule of Three». مطابق با این قاعده شما باید بتوانید که در یک جلسه ملاقات با مشتری سه قاعده را همزمان در یک ارائه قرار دهید. خب مطابق با Dave Holston این سه قاعده عبارت است از:

1. طراحی مبتنی بر مشتری: خب این طراحی است که دقیقا مشتری می خواهد و شما باید به آن عمل کنید. در حقیقت انجام این طراحی بسیار خسته کننده و طاقت فرسا است.

2. طراحی مبتنی بر طراح: قسمتی که هر طراحی عاشق آن است. در این مرحله طراح کاری را انجام می دهد که فکر می کند بهترین راه حل برای پروژه مشتری است.

3. طراحی «واو!»: بخشی از کار است که به هر دلیلی انجام شده و می تواند کار کند.

باید بگویم که اکثر مشتری ها با این قواعد مخالف هستند اما ارائه یک طراحی که منجر به «واو!» گفتن آنها شود آنها را خوشحال می کند. در نهایت شما باید پروژه ای را ارائه بدهید که بخوبی و منطقی هم بتواند نیازهای مشتری را رفع کند و هم از استانداردهای شما پیروی کند.

نمایش طراحی ها به مشتری

توانایی نمایش خوب یک پروژه در یک جلسه ملاقات با مشتری به خوبی موفقیت و یا شکست یک پروژه را نشان می دهد. مشتری به شما پول می دهند که متخصص کار باشید، پس باید مشتری را راضی نگه دارید. کاری کنید که مشتری در پایان از شما تشکر کند و قدردان شما باشد. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات