طراحی وب سازگار با موبایل برای داشتن یک وبسایت بهتر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

طراحی وب سازگار با موبایل برای داشتن یک وبسایت بهتر

داشتن یک وبسایت سازگار موبایل مهمترین بخش از آینده توسعه وب است. بیشتر وبسایت هایی که سازگار با موبایل هستند روش طراحی واکنشگرا را انتخاب کرده‌اند. با رشد هر روزه بازار موبایل های هوشمند تقاضای طراحی وب سازگار با موبایل هر روزه بیشتر و بیشتر می‌شود. 

حتی گوگل امروزه وبسایت هایی را که از این قاعده پیروی نمی‌کنند را کم ارزش می‌شمارد. این مورد شاید بدان دلیل باشد که بخش بسیار زیادی از ترافیک وبسایت ها از طریق موبایل صورت می‌گیرد. پس افزایش یا کاهش نرخ ترافیک وبسایت‌ شما نیز می تواند ناشی از این مورد باشد. در این مقاله می خواهیم به شما چند المان بسیار ساده را توضیح دهیم که با استفاده از آن ها می‌توانید شروع بهتری برای ایجاد یک وبسایت سازگار با موبایل داشته باشید.

ساده کردن وبسایت کنونی‌تان

تغییر طراحی و کارایی وبسایت‌تان به یک وبسایت سازگار با موبایل کار چندان ساده ای نیست. بسیاری از وبسایت ها برای اینکار سعی می کنند تا وبسایت موجود را در یک نسخه کوچکتر تهیه نمایند. برای اینکار آنها تصاویر و برخی از عنوان ها را حذف می‌کنند و به نوشته های ساده بسنده می‌نمایند. 

در چنین حالتی شما نیاز دارید که لایه بندی وبسایت‌ را نیز ساده سازی کنید. تکنیک های پیشرفته سی‌اس‌اس و طراحی لایه بندی های پیچیده مشکلاتی نیز می‌آفریند. شما تنها نیاز دارید تا قادر باشید اندازه وبسایت‌تان را به سادگی بین اندازه های مختلف صفحات موبایل تغییر دهید.

همه چیز را تمییز نگه دارید

با ساده کردن طراحی و لایه بندی وبسایت حال نیاز دارید بررسی کنید که در وبسایت سازگار با موبایل‌تان به چه میزان تصویر نیاز دارید. به یاد داشته باشید که دستگاه های موبایل اغلب فاقد ارتباط مطلوب با اینترنت هستند، پس باید حجم داده هایی که لود می‌شوند را کاهش دهید.

شما نیاز دارید که بررسی کنید در هر صفحه از وبسایت چه میزان محتوا نمایش داده می شود. داشتن تصاویر و محتوا سنگین در صفحه باعث کاهش سرعت بارگذاری می شود و این خود دلیل بسیار قانع کننده ای برای کاربر است که وبسایت شما را رها نماید. 

مشکلات طراحی وب سازگار با موبایل

بزرگترین مشکلی که همیشه توسعه دهندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند تفاوت دقت اندازه صفحات نمایش مختلف است. در دنیای امروزی صفحات مختلف با اندازه های مختلف تولید می شوند و باید بخاطر داشته باشید که هرکدام از این‌ها نیز ممکن است از مرورگر مختلفی استفاده کنند. 

یکی از راه ها برای متوجه شدن از اینکه بازدید کننده های شما در حال استفاده از چه اندازه صفحه نمایشی هستند استفاده از سرویس Google Analytics است. این سرویس همچنین به شما می گوید که کاربر در حال استفاده از چه مرورگری است.

بعد از آن سعی کنید بیشترین تمرکز در طراحی‌تان را روی دسته ای قرار دهید که اکثریت هستند. یکی دیگر از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید قابلیت سازگاری وبسایت در مرورگرهای مختلف است.

آزمایش کردن وبسایت روی موبایل های مختلف با اندازه های مختلف شاید کار مشکلی باشد اما در اینجا می خواهیم چند ابزار ساده را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها می توانید این فرایند را تسریع بخشید و با دقت بیشتر انجام دهید.

Google Chrome Development Tools

با استفاده از این ابزار مرورگر کروم به سادگی در داخل خود مرورگر می توانید نمونه هایی از موبایل های مختلف را برای خودتان شبیه سازی کنید و وبسایت را در آنها مطالعه نمایید. 

BrowserStack

یکی از دقیق‌ترین سرویس های انجام تست سرویس BrowserStack است. اما برای استفاده از آن برخلاف سرویس قبلی باید اشتراک ماهیانه خریداری نمایید. این سرویس از دستگاه های واقعی برای انجام تست استفاده می کند.

Browserling

درست مانند سرویس BrowserStack این سرویس نیز نیازمند خرید اشتراک است اما باز هم این سرویس محیط بسیار دقیقی را به کاربر برای انجام تست روی دستگاه های مختلف می دهد. 

Adobe Dreamweaver

دریم ویور ابزار تست محدود‌تری نسب به بقیه ابزارها است اما باز هم برای شما قابلیت مشاهده وبسایت در دستگاه های مختلف را فراهم می کند. اما اگر از توسعه دهندگانی هستید که از دریم ویور استفاده می کنید مطمئنا بخش یا افزودنی جالبی باشد که در کنار کارتان از آن استفاده کنید.

Google Mobile-Friendly Tool

تست کردن میزان سازگاری وبسایت‌تان با موبایل از طریق چشمان گوگل یکی از کارهای بسیار کمک کننده به شما است. از طریق این ابزار می توانید متوجه شوید که آیا وبسایت‌تان در معرض خطر کاهش میزان رنک هست یا خیر.

نقشه بکشید > توسعه دهید > آزمایش کنید > تکرار نمایید

وبسایت های سازگار با موبایل هر روزه در حال پیشرفت هستند و در زمینه توسعه وب این پیشرفت ادامه دارد. در ابتدای قدم سعی کنید با یک نقشه کشیدن درست متوجه شوید که وبسایت‌تان به چه چیزهایی نیاز دارد. بعد از آن مطابق با نقشه ای که کشیده‌اید وبسایت را توسعه دهید. بعد از آن طرح توسعه داده شده را آزمایش کنید و از تمام مشکلات موجود با خبر شوید. جهان این گونه طراحی هر روز در حال تغییر و رشد است پس نیاز هست که شما نیز با این تغییر و رشد همراه شوید. با داشتن این نگرش شما نیاز دارید که این سلسله مراتب را تکرار نمایید تا همیشه بروز و آپدیت باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات