بررسی تفاوت‌های میان MySQL و MongoDB
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

بررسی تفاوت‌های میان MySQL و MongoDB

هر دو دیتابیس MySQL و MongoDB از جمله مواردی هستند که توسط بسیاری از توسعه دهندگان استفاده می‌شود. تسک‌ها و راه‌حل‌های بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که با استفاده از این ابزار حل می‌شود. اما هر کدام از این موارد تفاوت‌های ساختاری بسیار زیادی با همدیگر دارند.

البته این موضوع را بگوییم که ما در این مطلب به دنبال برنده یا بازنده نیستیم بلکه می‌خواهیم از تفاوت‌های کلیدی این دو دیتابیس آگاهی پیدا کنیم.

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم به تفاوت‌های میان این دو دیتابیس یعنی MySQL و MongoDB بپردازیم و همچنین با آن‌ها به خوبی آشنا شویم.

فرایند ذخیره‌سازی

MongoDB یک دیتابیس NoSQL است و با دیتابیس MySQL تفاوت‌های ساختاری بسیار زیادی دارد. داده‌ها در مونگودی‌بی براساس چیزی که ما به آن «سند» یا Document می‌گوییم ذخیره می‌شود. هر مجموعه‌ای از این اسناد را نیز یک کالکشن یا مجموعه می‌نامند. از طرفی دیگر MySQL یک دیتابیس رابطه‌ای است و از آشناترین ساختار ذخیره‌سازی یک سطر، ستون، جدول و... استفاده می‌کند. در نتیجه ساختار ذخیره‌سازی در هر کدام از این دیتابیس‌ها متفاوت است.

پرفورمنس و کارایی

در زمینه پرفورمنس هر دو دیتابیس مورد نظر از میزان کارایی بالایی برخوردار هستند. اما براساس کاربردی که هر کدام دارند، در حالت‌های مختلف این دو دیتابیس میزان کارایی متفاوتی را از خود نشان می‌دهند.

برای مثال در بیشتر تست‌های انجام شده میان یک دیتابیس رابطه‌ای و یک دیتابیس NoSQL نشان داده شده که دیتابیس NoSQL بدلیل توانایی ذخیره‌سازی اطلاعات در حافظه اصلی توانایی بالایی در ارائه اطلاعات به صورت سریع را دارد. این در صورتی است که اغلب دیتابیس‌های SQL از چنین قابلیتی برخوردار نیستند.

امنیت

به لحاظ ساختار مدیریت دسترسی‌ها هر دو دیتابیس به خوبی قابلیت تعیین میزان دسترسی کاربران را ارائه می‌دهند. در مونگودی‌بی ما می‌توانیم یک ساختار Role-Based را ایجاد و کنترل کنیم که براساس آن کاربران می‌توانند به عملیات‌ها و دیتابیس‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

همچنین در مونگودی‌بی تمام ارتباطات به صورت پیشفرض رمزنگاری می‌شود. از طرفی دیگر مای‌اس‌کیو‌ال نیز تمام امکانات پایه‌ای برای ایجاد امنیت در ساختار دیتابیس و ارتباطات را ارائه می‌دهد.

یادگیری و کاربری آسان

MySQL یکی از بهترین نمونه‌های دیتابیس‌های رابطه‌ای است که پیشنهاد می‌شود اغلب افراد تازه کار آن را یاد بگیرند. ساده بودن در کاربری، بهینه بودن ساختار دیتابیس، در دسترس بودن آن در محیط‌های مختلف و... از جمله دلایلی است که یادگیری و کاربری این دیتابیس را به نسبت بقیه دیتابیس‌های رابطه‌ای ساده‌تر کرده است.

در مقابل مونگودی‌بی نیز از کاربری و فرایند یادگیری ساده‌ای برخوردار است. تنها چالش یادگیری MongoDB نیاز به درک ساختاری آن است. از این جهت شما باید به خوبی با ساختار دیتابیس‌های NoSQL آشنا شوید. بیشتر افراد از طریق دانشگاه و دوره‌های آموزشی کار با SQL را یاد گرفته‌اند، لازم به ذکر است که دیتابیس MongoDB به صورت کلی با ساختار SQL متفاوت عمل می‌کند.

مقیاس‌پذیری

در زمینه مقیاس‌پذیری هیچ دیتابیسی به اندازه دیتابیس‌هایی که از ساختار NoSQL پیروی می‌کنند فرایند مقیاس‌دهی را ساده نمی‌کنند. از آنجایی که در NoSQL یک شِما یا Schema ثابت و از پیش تعیین شده وجود ندارد در نتیجه شما می‌توانید داده‌هایی جدیدی که می‌خواهید را به راحتی به آن اضافه کنید.

اما دیتابیس MySQL از آنجایی که یک دیتابیس رابطه‌ای است فرایند مقیاس‌دهی به اپلیکیشن را چالش برانگیز و سخت می‌کند. از آنجایی که شما نیاز به ایجاد شِما کلی دیتابیس دارید در ادامه کار ویرایش و اضافه کردن اطلاعات جدید به آن سخت و پیچیده خواهد شد.

کوئری گرفتن

هر دو دیتابیس مونگو و مای‌اس‌کیو‌ال از زبان‌های کوئری گیری بسیار قدرتمند و همه فن حریفی استفاده می‌کنند. MySQL مانند تمام دیتابیس‌های رابطه‌ای از زبان SQL یا Structured Query Language استفاده می‌کند و MongoDB نیز از یک زبان سفارشی به نام MQL بهره می‌برد.

کاربردها

بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و Enterprise ترجیح‌شان این است که در بین دیتابیس‌های رابطه‌ای سراغ MySQL نروند و دلیل آن نیز تفاوت‌های این دیتابیس با دیتابیس‌های دیگر همین دسته است. دیتابیس‌های SQL Server و PostgreSQL نشان داده‌اند که در این زمینه بهتر از MySQL عمل می‌کنند. به همین دلیل از مای‌اس‌کیو‌ال بیشتر در توسعه پروژه‌هایی با مقیاس کوچک و متوسط استفاده می‌شود.

این در حالی‌ست که MongoDB بهترین دیتابیس NoSQL شناخته می‌شود و در پروژه‌هایی با مقیاس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه می‌توان گفت که استفاده از MongoDB در این زمینه محدودیتی ندارد.

آشنایی با دیتابیس سرور در پچیم

پچیم دیتابیس

پچیم یک سرویس جادویی برای استقرار اپلیکیشن‌هاست. در پچیم شما به سادگی می‌توانید فرایند ایجاد و مدیریت دیتابیس‌های مختلف از جمله MongoDB و MySQL را پیش ببرید. اگر قصد استفاده از هر کدام از این دیتابیس‌ها را در پروژه خودتان دارید پچیم در این مسیر به شما کمک می‌کند. برای مطالعه بیشتر به مستندات «دیتابیس‌ها» در پچیم مراجعه کنید.

در پایان

هر دو دیتابیس MySQL و MongoDB از کاربردها و استفاده‌های متفاوتی برخوردار است. بنابراین شما پیش از اینکه یکی از این دیتابیس‌ها را انتخاب کنید نیاز است که به صورت کامل با این دیتابیس‌ها آشنا شده و سپس نیازمندی‌های خودتان را براساس استفاده هر کدام تطبیق دهید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا