MySQL پر استفاده‌ترین سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

MySQL پر استفاده‌ترین سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی

برای سال‌های بسیار طولانی همواره یکی از سیستم‌های مدیریت بانک اطلاعاتی بیشترین استفاده را در سطح اپلیکیشن‌های مختلف داشته است. نام این بانک اطلاعاتی MySQL است. MySQL یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی متن باز، مطمئن، مقیاس پذیر و سازگار با میزبانی‌های مختلف است. تقریبا ۵۸ درصد تمام وبسایت‌های دنیا از این بانک اطلاعاتی برای مدیریت داده‌های خود استفاده می‌کنند.

MySQL از جمله بانک‌های اطلاعاتی Relational است و برای مدیریت داده‌های درون خود از جداول مختلف استفاده می‌کند. برای اولین بار MySQL در اواسط دهه ۹۰ توسط یک توسعه دهنده سوئدی ساخته شد و از آن زمان به بعد تغییرات بسیار زیادی روی آن قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰ غول نرم افزاری دنیا یعنی Oracle مای‌اس‌کیوال را خرید و به عنوان بخشی از ابزارهای خود آن را توسعه داد.

جدای از آنکه MySQL یک سیستم بانک اطلاعاتی بسیار محبوب است اما برای کاربردهای سازمانی در رتبه دوم قرار گرفته و سازمان‌های بسیار بزرگ ترجیح‌شان این است که از آن استفاده نکنند. در رتبه اول نیز سرویس‌های بانک اطلاعاتی اوراکل قرار دارد.

دیتابیس یا بانک اطلاعاتی چیست؟ MySQL چه ویژگی‌هایی داشته و چگونه می‌تواند به ما کمک بکند؟ در این مقاله قصد داریم که به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

دیتابیس یا بانک اطلاعاتی چیست؟

بانک اطلاعاتی به مجموعه‌ای از داده‌های مرتبط به هم اطلاق می‌شود که براساس یک ساختار مشخص روی کامپیوترها ذخیره می‌شوند. هر دیتابیس می‌تواند به صورت دستی ایجاد شود اما در صورتی که حجم داده‌های شما بسیار زیاد باشد نیازمند مدیریت است. برای همین ما از سیستم‌های مدیریت بانک اطلاعاتی استفاده می‌کنیم.

MySQL یکی از این سیستم‌هاست. اما در کنار MySQL ده‌ها سیستم مدیریتی دیگر نیز بوجود آمده‌اند که هر کدام ویژگی‌ها و محدودیت‌های منحصر به فرد خود را دارند.

SQL زبانی است که برای ارتباط برقرار کردن با سیستم‌های مدیریت بانک اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از SQL تقریبا می‌توانید هر کاری که برای مدیریت داده‌ها نیاز دارید را انجام دهید. افزودن داده، حذف کردن، ویرایش، کنترل و... تمام این موارد امکان پذیر است.

MySQL چه ویژگی هایی را ارائه می‌دهد؟

ویژگی اول: متن باز و سازگار

متن باز بودن MySQL این قابلیت را به همگان ارائه می‌دهد که بتوانند آن را نصب کرده و از ویژگی‌های پایه‌ای آن بهره بگیرند. سازگاری بالا MySQL با سیستم عامل ها و زبان های برنامه نویسی مختلف نیز این قابلیت را می‌دهد که استفاده‌پذیرتر از بیشتر سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی باشد.

به عنوان یک نکته کلیدی این را نیز بگوییم که MySQL تنها ویژگی‌های پایه‌ای خود را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار داده است، شما برای برخورداری از ویژگی های حرفه‌ای آن باید نسخه‌های متفاوت آن را خریداری کنید.

ویژگی دوم: سریع و مطمئن

MySQL برای توسعه سریع و نگهداری آسان توسعه یافت حتی اگر ویژگی‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده باشد باز هم این سرعت پابرجا است. به همین دلیل با بزرگ شدن دیتابیس می‌توانید از کارایی آن مطمئن بوده و با آرامش خاطر پیش بروید.

ویژگی سوم: امنیت

امنیت همواره یکی از مهمترین چیزهایی است که برای مدیریت بانک اطلاعاتی مد نظر گرفته می‌شود. تمام داده های مربوط به شرکت و استارتاپ شما در آنجاست بنابراین نیاز است که از امنیت بالایی برخوردار باشد. MySQL این قابلیت را به شما می‌دهد که از نظر امنیت اطمینان خاطر داشته و با استفاده از متدهای مختلفی که نیاز دارید آن‌ها را یاد بگیرید، امنیت دیتابیس‌ تان را برقرار کنید.

وجود پکیج‌های مختلفی که به صورت حرفه‌ای و Enterprise نیز ارائه می‌شوند، لایه‌های جدیدی از امنیت را به ارمغان می‌آورند.

ویژگی چهارم: مقیاس‌پذیر

زمانی که اپلیکیشن تان را برای اولین بار ایجاد می‌کنید همواره باید موضوع مقیاس‌پذیری را در نظر بگیرید. منظور از مقیاس پذیر بودن این است که تکنولوژی های مورد استفاده تان باید با گسترش و بزرگ تر شدن اپلیکیشن تان به مشکل برنخورده و بتوانند با نیازهای جدید شما خود را تطبیق دهند. در فرایند توسعه بانک اطلاعاتی این موضوع بسیار مهمی‌ست چرا که حجم اطلاعاتی شما مدام در حال افزایش بوده و با گذر زمان این میزان افزایش پیدا می‌کند.

ویژگی پنجم: پشتیبانی از ابزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف

یکی از دلایل محبوب و پر استفاده بودن MySQL در استفاده‌پذیری بسیار بالای آن در کنار سرویس‌ها و زبان های برنامه نویسی مختلف است. تقریبا هر میزبانی و هاستینگی از MySQL پشتیبانی بعمل آورده و زبان های برنامه نویسی مختلف نیز ابزارهای لازم برای ارتباط برقرار کردن با این سیستم را دارند.

به همین دلیل می‌ توانید بدون مشکل با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف به MySQL متصل شده و از قابلیت‌های آن استفاده کنید. این موضوع دلیل اصلی پر استفاده بودن MySQL در حوزه های مختلف توسعه اپلیکیشن بخصوص توسعه سمت سرور است.

ویژگی ششم: رابط کاربری گرافیکی

MySQL از یک رابط کاربری گرافیکی برای مدیریت بانک اطلاعاتی نیز استفاده می‌کند. نام این سرویس MySQL Workbench است. با استفاده از این سرویس گرافیکی شما قابلیت مدیریت بانک اطلاعاتی، مشاهده رکوردها، ایجاد تغییرات و کارهای بسیار دیگری را دارید.

معایب MySQL

هر ابزاری در کنار تمام مزایایی که می‌تواند ارائه دهد حاوی یکسری معایب نیز بوده و تقریبا نمی‌توان هیچ ابزار کاملی را پیدا کرد. MySQL نیز در این رابطه بی نقص نبوده و مشکلات منحصر به فرد خود را دارد. در زیر می‌توانید معایب MySQL را مشاهده کنید.

  • MySQL برای مدیریت بانک های اطلاعاتی عظیم و سازمانی نمی‌تواند به خوبی کارایی داشته باشد. به همین دلیل ممکن است کُند شده و در زمان درگیر شدن با حجم عظیمی از داده‌های مختلف کارایی نسبتا کمی را ارائه دهد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در اپلیکیشن‌های سازمانی MySQL مورد استفاده قرار نگیرد.
  • MySQL در مدیریت transactionها ممکن است به خوبی دیگر سیستم‌های مدیریت بانک اطلاعاتی عمل نکرده و مشکلاتی در این زمینه بوجود بیاورد. بنابراین اگر فرایند transaction بسیار برای‌تان ضروری و حیاتی است شاید استفاده از این سرویس کار درستی نباشد.
  • در مقایسه با دیگر سیستم‌های مدیریت بانک اطلاعاتی MySQL از ابزارهای توسعه و رفع عیب خوبی برخوردار نبوده و می‌توان برای این کار سراغ سیستم های دیگر مدیریت بانک اطلاعاتی رفت.

چه زمانی از MySQL استفاده کنیم؟

  • اگر توسعه دهنده زبان برنامه نویسی PHP هستید بهترین روش برای توسعه لایه دیتابیس استفاده کردن از MySQL است.
  • اگر دنبال استفاده از یک بانک اطلاعاتی رایگان و سریع هستید می‌توانید از MySQL استفاده کنید.
  • اگر دنبال یک روش بهینه و نسبتا ساده برای توسعه مدل های بانک اطلاعاتی را دارید بهتر است از MySQL استفاده کنید.

چگونه MySQL را یاد بگیریم؟

برای یادگیری MySQL نیاز است که با مباحث مختلفی از توسعه مدل های بانک اطلاعاتی آشنایی داشته باشید. در زیر می‌توانید نکات کلیدی برای یادگیری MySQL را مشاهده کرده و بعد از آن با معرفی دوره آموزشی MySQL همراه باشید.

  • معرفی، نصب و راه اندازی بانک اطلاعاتی MySQL
  • مدیریت جداول و کار با نوع های داده‌ای مختلف
  • گزارش گیری از اطلاعات و داده‌های داخل دیتابیس
  • مدیریت اطلاعات و انجام عملیات‌های ویرایش، افزودن، حذف و...
  • درک روابط بین جدولی و بحث کلیدهای خارجی
  • بررسی موضوعات پیشرفته در فرایند مدیریت بانک اطلاعاتی
  • و...

تمام این موارد از جمله کارهایی‌ست که برای مدیریت بانک اطلاعاتی نیاز است از آن‌ها آگاهی داشته باشید. خوشبختانه با کمک گرفتن از دوره آموزشی «آموزش MySQL» از وبسایت راکت می‌توانید در تمام زمینه‌های بالا متخصص شوید.

در پایان

در این مقاله به نقد و بررسی سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی MySQL پرداختیم. با در نظر گرفتن تمام موارد گفته شده حال تصمیم با شماست که آيا از این سیستم استفاده می‌کنید یا خیر.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات