آشنایی با چند ویژگی منحصر به فرد Nodejs که آن را متمایز می‌کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آشنایی با چند ویژگی منحصر به فرد Nodejs که آن را متمایز می‌کند

نودجی‌اس یک محیط اجرایی متن باز است که قابلیت اجرا روی پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز، یونیکس، لینوکس و… را دارد. این تکنولوژی در سال ۲۰۰۹ توسط Ryan Dahl ساخته شد. نودجی‌اس از معماری مبتنی بر رویداد برخوردار است که باعث می‌شود برای اپلیکیشن‌های بلادرنگ، مقیاس‌پذیر و… بسیار مناسب باشد. نودجی‌اس از آنجایی که از جاوااسکریپت قدرت می‌گیرد بسیار محبوب بوده و توسعه‌دهندگان بسیار زیادی را دارد.

شرکت‌های مختلفی مانند مایکروسافت، یاهوو، نتفلیکس و… به دلیل بالا بودن قابلیت مقیاس‌پذیری و سرعت نودجی‌اس از آن در قسمت‌های مختلف وبسایت‌شان استفاده می‌کنند. 

در این مطلب قصد داریم تا شما را نکات و ویژگی‌هایی از نودجی‌اس آشنا کنیم که بعد از یادگیری موضوعات پایه از نودجی‌اس، یادگیری آن‌ها توانایی بالاتری را در امر پیاده‌سازی اپلیکیشن به شما می‌دهد. 

اما قبل از آنکه این مطلب را مطالعه کنید نیاز است که یک دانش پایه از نودجی‌اس را داشته باشید. برای این منظور می‌توانید دوره آموزشی «آموزش مقدماتی تا پیشرفته nodejs» را مشاهده کنید.

۱. ماژولارنویسی کدها

وب اپلیکیشن‌های امروزی با مشکلات بسیار زیادی باید سر و کار داشته باشند. مشکلات کارایی، مدیریت خطاها، مدیریت ساختار اپلیکیشن و… . اما یکی از مواردی که کمتر به آن اشاره می‌شود حجم بالای کدها است. این موضوع بیشترین سردرگمی را برای توسعه‌دهندگان بوجود می‌آورد چرا که آن‌ها باید این حجم عظیم از کد را در یک دوره زمانی مدام بروزرسانی کرده و تغییرات مختلفی را در آن بوجود بیاورند. برای حل چنین مشکلی بجای آنکه تمام کدها را در یک فایل قرار دهیم می‌توانیم کدها را در قسمت‌های کوچکتری قرار داده و به این شیوه حجم بالای کدها را مدیریت کنیم. انجام چنین کاری به ماژولارنویسی معروف است. این کار در نودجی‌اس باعث می‌شود که دیباگ کدها آسان‌تر شود، قابلیت استفاده مجدد از کدها بالا برود و خوانایی کدها بهبود پیدا کند.

۲. استفاده از استایل استاندارد جاوااسکریپت

نبود یک استایل استاندارد و یا ثابت در روال توسعه یک محصول می‌تواند به مشکلات و پیچیدگی‌های مختلفی منجر شود. برای اینکه از یک استایل استاندارد بهره بگیرید می‌توانید از استایل کدنویسی جاوااسکریپت استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که سازگاری بالایی بین کدهای فرانت-اند و بک-اند بوجود بیاید. از این رو میزان پیچیدگی‌ کدها پایین آمده و هر دو تیم توسعه به خوبی می‌توانند کدها را درک نمایند.

۳. برنامه‌نویسی غیرهمزمان

در حالت سنتی عملیات‌های I/O به صورت همزمان اتفاق می‌افتاد. این بدان معناست که رشته اصلی برنامه، فرایند I/O را به صورت صف‌بندی شده اجرا می‌کرد. فایل اول خوانده می‌شد و تا زمانی که پروسه آن به اتمام نرسد سراغ فایل بعدی نمی‌رفت. این مشکل باعث می‌شد که کارایی برنامه بشدت پایین بیاید و نتواند به خوبی از توانایی‌های CPU استفاده کند. 

برای حل چنین مشکلی نودجی‌اس مدل برنامه‌نویسی غیرهمزمان را ارائه می‌کند. در این حالت فرایندهای I/O بسته نشده و به صورت موازی اجرا می‌شوند. به همین دلیل است که نودجی‌اس را یک تکنولوژی I/O non-Blocking می‌نامند. 

۴. نسخه‌بندی مفهومی

نسخه‌بندی مفهومی یا SemVer یک سیستم برای نسخه‌بندی است که سال‌هاست استفاده می‌شود. بروزرسانی پکیج‌ها بدون SemVer می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در برنامه شود. از این رو استفاده از یک نسخه‌بندی مفهومی در جهت هشدار به کاربران برای بروزرسانی بسیار مهم است. برای مطالعه بیشتر این موضوع به این لینک مراجعه کنید.

۵. گروه‌بندی دستورهای Require و قرار دادن آن‌ها در بالای صفحه

دستورات Require به صورت نوبتی اجرا می‌شوند از این رو بسیار مهم است که فرایند اجرای آن‌ها را در ابتدای برنامه تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود که برنامه متوقف نشده و یا با خطاهای مختلفی روبرو نشود. یک راهکار ساده برای جلوگیری از این اتفاق این است که تمام دستورهای require را در بالاترین قسمت برنامه اصلی قرار دهید. این حالت مشکلات کارایی و خطا را بوجود نخواهد آورد.

۶. پیش‌بینی خطا

بوجود آمدن هرگونه خطا یا باگ در برنامه می‌تواند منجر به ساعت‌ها تاخیر در روند توسعه آن شود. از طرفی دیگر گاهی اوقات منجر به این می‌شود که برنامه را به صورت کامل حذف کرده و از ابتدا آن را بنویسید. برای برنامه‌های بزرگ این اتفاق بسیاری از اوقات می‌افتد و شناسایی کردن خطا نیز در این حالت بسیار سخت است. اما اگر بتوانید برنامه را به صورت ماژولار بنویسید پیدا کردن این خطاها بسیار ساده‌تر خواهد بود. در هر صورت سعی کنید قبل از اجرای برنامه با مشاهده درست سورس کد خطاها را تشخیص دهید و یا نقاطی را در نظر بگیرید که احتمال وقوع خطا در آن‌ها بسیار بالاست. این کارها باعث می‌شوند تا مدیریت خطاها بسیار ساده‌تر شود.

۷. استفاده از ابزارهای مطمئن برای امنیت مناسب

نودجی‌اس بدلیل آسان بودن در کار و سرعت بالا در اجرا محبوبیت بسیار زیادی را بدست آورده و همچنین مقیاس‌پذیری بالایی را ارائه می‌کند. وقتی محبوبیت یک تکنولوژی بالا برود میزان حملات به آن نیز بالا خواهد رفت. به عنوان یک توسعه‌دهنده نودجی‌اس باید موضوع امنیت و آسیب‌پذیری‌های اپلیکیشن را بسیار جدی بگیرید و آن را در اولویت خود قرار دهید.

البته خود نودجی‌اس امن است اما با افزودن کتابخانه‌های مختلف به پروژه میزان این امنیت کاهش پیدا می‌کند. ابزارهای مختلفی نیز در نودجی‌اس وجود دارند که به شما در موضوعاتی مانند حملات Brute Force، مدیریت Sessionها، Data Validation و… کمک می‌کنند. استفاده از این موارد میزان بالایی از امنیت را به ارمغان خواهند آورد.

در پایان

در این مطلب ۷ نکته مهم در نودجی‌اس را بررسی کردیم که به عنوان یک توسعه‌دهنده مبتدی نودجی‌اس نیاز است آن‌ها را به صورت عمیق یاد بگیرید. با در نظر گرفتن این موارد شما به خوبی می‌توانید متوجه شوید که چرا نودجی‌اس می‌تواند یک تکنولوژی متفاوت و بسیار مهم برای توسعه اپلیکیشن‌های وب باشد. اگر به یادگیری نودجی‌اس علاقه دارید و می‌خواهید آینده کاری‌تان را براساس آن تعریف کنید به شما پیشنهاد می‌کنم که به «گام‌های یادگیری نودجی‌اس» مراجعه نمایید. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا