نودجی‌اس در مقابل جانگو – آیا جاوااسکریپت بهتر از پایتون است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نودجی‌اس در مقابل جانگو – آیا جاوااسکریپت بهتر از پایتون است؟

نودجی‌اس با ۵۵ هزار ستاره و جانگو با ۳۷ هزار ستاره در گیت‌هاب جزو پرطرفدارترین و البته قدرتمندترین فریمورک‌ها برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها هستند. 

هدف نودجی‌اس این است که ثابت کند جاوااسکریپت در همه جا می‌تواند کاربردی باشد. در حال حاضر ما حضور جاوااسکریپت در کلاینت ساید را می‌بینیم اما به لطف نودجی‌اس این حضور در بخش سرور نیز پر رنگ شده است. از طرف دیگر جانگو فریمورکی برای توسعه‌ اپلیکیشن‌هایی است که نیاز دارند سریع تحویل داده شوند و deadline کوتاهی دارند.

هر دوی این موارد در پروژه‌های بزرگی استفاده شده است، جامعه کاربری بزرگی دارند و به صورت مرتب در حال بروزرسانی و ارتقا هستند. بالا بودن کیفیت هر مورد از این ابزارها آنقدر بالاست که توسعه‌دهندگان را برای انتخاب مناسب بین این دو مورد گیج کرده است. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم به شما دید واضح و روشنی را از هر دوی این فریمورک‌ها بدهیم تا بتوانید بهتر تصمیم خودتان را بگیرید. 

نودجی‌اس

جاوااسکریپت به دلیل حضور همیشگی‌اش در دنیای کلاینت ساید معروف است، با این حال نودجی‌اس سعی دارد تا کاملا به صورت عکس رفتار بکند و جاوااسکریپت را به سمت سرور هدایت نماید.

نودجی‌اس یک ران تایم متن باز جاوااسکریپتی است که با استفاده از C، C Plus Plus و خود جاوااسکریپت روی موتور V8 Google توسعه داده شده است. نودجی‌اس در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و براساس مدل مبتنی بر رویداد، Non-Blocking I/O کار می‌کند. 

نودجی‌اس را می‌توان روی پلتفرم‌های مختلف به خوبی و سادگی نصب کرد، برای مثال برای نصب نودجی‌اس روی ویندوز تنها نیاز به بسته نصبی آن دارید که می‌توانید آن را از وبسایت اصلی نودجی‌اس دانلود نمایید.

با نصب نودجی‌اس روی ویندوز می‌توان آن را از طریق PowerShell پیکربندی کرد:

node -v

برای کاربران اوبونتو نیز نصب آن بسیار ساده است. تنها کافی‌ست به صورت زیر اقدام کنید:

sudo apt-get install nodejs
sudo apt-get install npm

برای پیکربندی نودجی‌اس در ترمینال لینوکس از دستور زیر می‌توانید استفاده کنید:

nodejs -v

منظور از npm در فرایند نصب، همان پکیج منیجری است که نودجی‌اس از آن برای نصب پکیج‌ها استفاده می‌کند. NPM مخفف Nodejs Package Manager است. 

مزایا نودجی‌اس

  • وجود کتابخانه‌های بسیار زیاد برای آن
  • کارایی بالا
  • ایده‌آل برای ایجاد API
  • وجود پکیج‌ منیجر عالی
  • جامعه کاربری گسترده
  • مدیریت مناسب درخواست‌های همزمان

معایب نودجی‌اس

  • برنامه‌نویسی به سبک Asynchronous می‌تواند بسیار سخت باشد.
  • برای اپلیکیشن‌هایی که پردازش زیادی از CPU را می‌طلبند مناسب نیست به این دلیل که تنها از یک نخ استفاده می‌کند.
  • مدیریت Callbackها دشوار است.

جانگو

جانگو یکی از فریمورک‌های بسیار قدرتمند پایتون است که برای توسعه وب استفاده می‌شود. جانگو را می‌توان یک فریمورک سطح بالا دانست به این دلیل که مفاهیم  سطح پایین را به صورت انتزاعی ارائه می‌دهد. برای پیاده‌سازی یک وبسایت با استفاده از جانگو تقریبا به هیچ ابزار دیگری نیاز ندارید، جانگو تمام نیازهای شما را به صورت پیشفرض در خود دارد. 

روال توسعه پروژه‌ها با استفاده از جانگو بسیار سریع است و می‌تواند برای توسعه اپلیکیشن‌ها توسط مبتدیان بسیار سازگار رفتار بکند. افرادی که پایتون را درک می‌کنند به سادگی می‌توانند با جانگو نیز کار بکنند. 

نصب کردن جانگو از طریق پکیج منیجر پایتون pip بسیار ساده است. تنها کافی‌ست در محیط خط فرمان خود دستور زیر را وارد کنید:

pip install django

برای آنکه مطمئن شوید جانگو به درستی نصب شده است وارد محیط پایتون شوید و دستور import django را وارد نمایید اگر با مشکلی مواجه نشدید پس بدانید که به درستی جانگو را نصب کرده‌اید.

مزایا جانگو

  • مشکلات امنیتی کم
  • برقراری ارتباط مناسب با بانک‌های اطلاعاتی مختلف
  • یادگیری آسان
  • سریع در فرایند توسعه
  • مقیاس‌پذیری بالا
  • وجود جامعه کاربری گسترده
  • وجود مستندات عالی

معایب جانگو

  • جانگو رویکرد بسیار یکپارچه‌ای دارد و فرایند شخصی‌سازی با آن دردسرساز است. 
  • برای اپلیکیشن‌هایی در مقیاس پایین مناسب نیست.
  • برای پیشرفت در استفاده از این فریمورک نیاز دارید که درک کاملی از آن پیدا کنید.

مقایسه اصلی

هزینه‌ها

نودجی‌اس و جانگو هر دو به صورت رایگان و متن باز عرضه می‌شوند، هیچ گونه لایسنس تجاری در این ابزارها به کار برده نشده است. مخازن نودجی‌اس و جانگو در اختیار همگان است، شما نیز می‌توانید در توسعه‌ آن‌ها شرکت کنید. 

روند یادگیری

نودجی‌اس یک ران تایم جاوااسکریپتی است و جانگو یک فریمورک برای زبان برنامه‌نویسی پایتون. برای یادگیری هر کدام از این ابزارها، ابتدا نیاز است که درک خوبی از زبان اصلی آن‌ها یعنی جاوااسکریپت و پایتون داشته باشید.

علاوه بر این برای خوب کار کردن با نودجی اس نیاز دارید که درک خوبی از برنامه‌نویسی به سبک asynchronous، متدهای محلی نود و معماری آن داشته باشید. 

برای کار کردن با جانگو نیز نیاز دارید که یکسری از ویژگی‌های پیشفرض آن را به خوبی درک کنید. همچنین برای کار با جانگو نیاز دارید که به خوبی معماری MVT را بشناسید. 

با وجود آنکه می‌توانید آموزش‌های بسیار زیادی از جانگو را پیدا کنید اما باید مراقب باشید که در آن‌ها از نسخه‌های قدیمی جانگو استفاده نکنند، منابع یادگیری نسخه‌های قدیمی بسیار بیشتر از نسخه جدید جانگو هستند.

در حالیکه نودجی‌اس و جانگو هر کدام پیشنیازهایی برای یادگیری دارند اما نودجی‌اس مقولات پیچیده بیشتری دارد به همین دلیل روند یادگیری را کمی سخت‌تر از جانگو می‌کند.

سینتکس

نودجی‌اس تنها یک محیط اجرایی مبتنی بر جاوااسکریپت است، بنابراین انتظار می‌رود که سینتکس بسیار مشابهی با جاوااسکریپت داشته باشد. برای نوشتن یک برنامه Hello World در نودجی اس باید به صورت زیر عمل کنید:

var http = require('http');

http.createServer(function (req, res) res.writeHead(200, { 

   'Content-Type': 'text/plain'

}); res.end('Hello World!'); 

}).listen(8080);

جانگو براساس پایتون نوشته شده است به همین دلیل نوشتن یک برنامه Hello World به همان سادگی پایتون انجام می‌شود. 

اما از آنجایی که جانگو از یک ساختار و معماری منحصر به فرد به نام MVT استفاده می‌کند، نیاز است که برای نوشتن یک برنامه Hello World با اسکریپت‌های مختلفی کار بکنیم. 

بنابراین ابتدا نیاز است که سراغ فایل views.py برویم:

from django.http import HttpResponse

def hello(request): 

    return HttpResponse("Hello world")

بعد سراغ urls.py:

from .views import hello

from django.urls import path

urlpatterns = [

path('/hello’,hello),

]

مقیاس‌پذیری و کارایی

هر دو ابزار مقیاس‌پذیر و کارا هستند. با این حال جانگو میزان مقیاس‌پذیری و نودجی‌اس میزان کارایی بالاتری را ارائه می‌دهد.

مقیاس‌پذیری اپلیکیشن‌های جاوااسکریپتی را می‌توان با تکنیک کلاستر مدیریت کرد اما از آنجایی که نودجی‌اس یک ران تایم Single Thread است، در برخی شرایط نتیجه خوبی را در بر نخواهد داشت. 

از طرفی جانگو مقیاس‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد. عملیات کشینگ اپلیکیشن‌ها با وجود ابزاری مانند MemCache بسیار بهتر انجام می‌شود. همچنین وجود Nginx در کنار جانگو، پیاده‌سازی پیکربندی‌هایی را فراهم می‌سازد که اپلیکیشن بتواند درخواست‌های بیشتری را مدیریت کند.

جامعه کاربری

نودجی‌اس و جانگو هر دو جامعه کاربری بزرگی دارند. با این حال تعداد افراد و شرکت‌هایی که از نودجی‌اس استفاده می‌کنند بیشتر از آن‌هایی است که از جانگو بهره می‌برند. همچنین آموزش هایی که برای نودجی‌اس توسعه داده شده از جانگو بیشتر است.

اوبر، توییتر، ای‌بی، نتفلیکس، داک‌داک‌گو، پی‌پال، لینکدین، ترلو و موزیلا از جمله شرکت‌هایی هستند که از نودجی اس در تکنولوژی‌های بک‌اند‌شان استفاده می‌کنند.

پینترست، اینستاگرام، دراپ‌باکس، یوتیوب، بیت‌باکت و اسپاتیفای نیز شرکت‌هایی هستند که از جانگو برای مدیریت تکنولوژی‌های بک‌اند‌شان استفاده می‌کنند.

در پایان

هر دو ابزار برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها عالی هستند، با این حال در برخی از موقعیت‌ها باید بهتر دقت کرد.

برای مثال جانگو ابزاری بسیار عالی برای زمانی است که امنیت اپلیکیشن شما جزو مهمترین نکاتی باشد که در نظر می‌گیرید، همچنین مدیریت بانک اطلاعاتی و همچنین کتابخانه‌های خارجی از فاکتورهای دیگری است که جانگو را ایده‌آل می‌کند. از طرفی نودجی‌اس برای کارایی بهتر و ایجاد اپلیکیشنی که پردازش‌های سنگینی را روی کلاینت ساید اجرا می‌کند مناسب تر است. 

موردی را انتخاب کنید که با نیازهای شما همخوانی بالاتری دارد، هر دو ابزار در حالت‌های مختلفی عالی هستند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا