جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بهترین فریمورک‌های PHP برای توسعه REST API
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

بهترین فریمورک‌های PHP برای توسعه REST API

زبان برنامه نویسی PHP نیازی به معرفی ندارد، تقریبا تمام مخاطبان وبسایت راکت با آن آشنایی دارند و می‌دانند که در دنیای توسعه وب چه اهمیت بالایی دارد. اما موضوع اصلی این مقاله خود PHP نیست بلکه فریمورک‌های آن است. PHP به عنوان یک زبان متن باز، رایگان و داینامیک توانسته کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کرده و توسعه دهندگان حرفه‌ای آن نیز در گسترش و توسعه آن مشارکت‌های فراوانی انجام داده‌اند. یکی از این مشارکت‌ها در زمینه توسعه فریمورک‌های مختلف بوده است.

اما چرا این دسته از برنامه نویسان تصمیم گرفته‌اند تا روی PHP کار کرده و فریمورک‌های متنوعی برای آن ایجاد کنند؟ آیا زبان برنامه نویسی دیگری وجود نداشت که چنین کاری را با آن انجام دهند؟ مطمئنا چنین زبان‌هایی وجود دارد اما پی‌اچ‌پی از آنجایی که یکی از زبان‌های اصلی دنیای وب به حساب می‌آید، توسط افراد بسیاری به صورت جدی در نظر گرفته شده و سعی شده تا فریمورک‌هایی را ارائه کنند که با زبان برنامه نویسی نصف دنیای اینترنت سازگاری داشته باشد. برخی از ویژگی‌های کلی PHP را در ادامه ذکر خواهیم کرد اما جدای از آن این مقاله در ارتباط با یک موضوع دیگر نیز خواهد بود: REST API.

تقریبا هر کسی که در دنیای معماری مدرن وب حضور فعالانه‌ای دارد با اهمیت و کارایی REST API‌ آشنایی دارد و می‌داند که اگر بخواهد در زمان حال یک فرصت شغلی مناسب را به دست بگیرد باید حتما در این زمینه تخصص لازم را داشته باشد. REST API به ما کمک می‌کند تا رابط‌های برنامه نویسی اپلیکیشن را توسعه دهیم و بجای آنکه مانند زمان‌های قدیم یک لایه نمایش را به صورت HTML از طریق بک-اند نمایش بدهیم، می‌توانیم اطلاعات لازم را در قالب json به یک توسعه دهنده فرانت-اند یا هر شکل دیگری از حالات، ارائه داده و یک لایه نمایشی جذاب و متفاوت را ارائه بدهیم. در این مقاله قصد داریم شما را با فریمورک‌هایی آشنا کنیم که در مسیر توسعه REST API یاری می‌دهند.

PHP‌ چه توانایی‌هایی در خود داشته و چرا محبوبیت بالایی نسبت به بیشتر زبان‌های برنامه نویسی دارد؟

  • زبانی سازگار: پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه نویسی سازگار است و روی تقریبا تمام سیستم عامل‌های کاربری و محبوب دنیا می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. از این جهت شما با مشکلات سازگاری و سیستم عامل روبرو نبوده و می‌توانید در حالت‌های متفاوت از این زبان برنامه نویسی استفاده کنید.
  • ساده: PHP به عنوان زبان برنامه نویسی بسیار-سطح-بالا شناخته می‌شود. این بدان معناست که کار کردن با آن ساده بوده و فرایند یادگیری نسبتا راحتی به نسبت دیگر زبان‌های برنامه نویسی دارد.
  • پشتیبانی از دیتابیس: پی‌اچ‌پی به خوبی توسط دیتابیس‌های مختلف پشتیبانی می‌شود و همچنین MySQL به عنوان یک دیتابیس حرفه‌ای به صورت تمام و کمال با PHP ادغام می‌شود.
  • کتابخانه‌های بسیار زیاد: پی‌اچ‌پی کتابخانه‌ها و ابزارهای جانبی بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از توسعه دهندگان به سادگی می‌توانند در صورت نبود یک ویژگی خاص از جایگزین آن در کتابخانه‌های مختلف استفاده کنند.
  • ادغام پذیری آسان با HTML: PHP به سادگی با فایل‌های مبتنی بر HTML ادغام شده و می‌تواند به صورت مستقیم این دسته از فایل‌ها را اجرا کند. البته در دنیای وب مدرن چنین کاری کمتر صورت می‌گیرد اما در فرایند آموزش به عنوان یک فرد مبتدی، ممکن است این ویژگی به نظرتان جذاب بیاید.
  • متن باز و رایگان: PHP یک زبان برنامه نویسی رایگان و البته متن باز است و به همین دلیل تنها با دانلود کردن آن به صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین برای برنامه نویسان حرفه‌ای که قصد مشارکت در خود هسته توسعه PHP را دارند این امر فراهم است.
  • جامعه کاربری بزرگ: یک زبان برنامه نویسی اگر جامعه کاربری کوچکی داشته باشد با مشکلات مختلفی روبرو خواهد شد. توسعه در آن کُند پیش می‌رود و افرادی که به یادگیری آن علاقه دارند نیز با کمبود منابع آموزشی و انجمن‌های گفتگو مواجه می‌شوند. PHP جزو آن دسته از زبان‌هایی است که در این زمینه دست بالا را پیش گرفته است.

گزینه اول: لاراول

لاراول یک فریمورک شناخته شده در دنیای پی‌اچ‌پی است و اگر به آمار نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که پر استفاده‌ترین مورد نیز هست. لاراول در ساخت اپلیکیشن‌هایی با مقیاس متوسط به بالا یک انتخاب ایده‌آل است اما برای پروژه‌های کوچک چندان توصیه نمی‌شود چرا که حجم بسیار زیادی دارد.

در فرایند توسعه REST API مطمئنا لاراول انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. یکی از دلایل این موضوع نیز به داشتن ویژگی‌های بسیار زیاد برمی‌گردد که لاراول دارای آنهاست. از این نظر شما تقریبا به هیچ ابزار خارجی نیاز ندارید و می‌توانید به راحتی از این فریمورک استفاده کنید.

چند مورد از ویژگی‌های کلیدی لاراول:

  • داشتن سیستم روتینگ یا مسیر دهی کاربردی و خوش ساخت
  • وجود ORM قدرتمند که در توسعه مدل‌های دیتابیس کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد
  • وجود رابط خط فرمان CLI که در ایجاد پروژه و اجرا تست‌ها، ایجاد قطعه کدهای مختلف و... کمک بسیار می‌کند
  • وجود امکانات آماده برای پیاده سازی قابلیت‌های احراز هویت و اعتبارسنجی

اگر قصد یادگیری این فریمورک را دارید به شما پیشنهاد می‌کنم وارد مسیر یادگیری فریمورک لاراول از صفر تا صد با راکت شوید.

گزینه دوم: سیمفونی

سیمفونی یکی دیگر از فریمورک‌های محبوب پی‌اچ‌پی است که در گستره زیادی نیز استفاده می‌شود. با این حال مطابق با آمار به اندازه لاراول محبوبیت ندارد اما به لحاظ کارایی بسیاری معتقدند که در برخی از حالت‌ها سیمفونی می‌تواند کاربردی‌تر عمل بکند. سیمفونی انتخاب مناسبی برای توسعه اپلیکیشن در حالت‌های مختلف است و با داشتن الگوهای معماری مختلف برای توسعه اپلیکیشن، در حالت‌های متفاوتی می‌تواند به شما کمک بکند. یکی از این حالت‌ها مطمئنا  توسعه REST API خواهد بود چرا که در این فریمورک ابزارهای مختلفی برای توسعه این حالت از اپلیکیشن پیاده سازی شده است. تمام ویژگی‌هایی که برای لاراول از آن صحبت کردیم نیز در این فریمورک پیدا می‌شود.

گزینه سوم: اسلیم

اسلیم یک فریمورک خوش ساخت PHP است اما باید بگویم که با دو مورد پیش از خود تفاوت‌هایی دارد. این فریمورک در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار معرفی شد اما هدف‌‌ش این نبود که یک فریمورک بزرگ و جامع باشد بلکه هدف این فریمورک سبک و کوچک بودن است.

به همین دلیل است که از این فریمورک در ساخت اپلیکیشن‌های کوچک  استفاده می‌کنند و جواب نهایی بسیار خوبی نیز به کاربران ارائه می‌دهد. از طرفی اسلیم می‌تواند با داشتن ابزارهایی به شما در توسعه REST API کمک بکند و در نتیجه جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد. سریع و منعطف بودن، قابلیت شخصی سازی بالا، وجود Middlewareهای مختلف و پشتیبانی از حالت‌های مختلف تستینگ از ویژگی‌های اصلی این فریمورک به شمار می‌رود.

گزینه چهارم: فالکون

فالکون یک فریمورک پر سرعت است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این فریمورک متن باز بوده و با استفاده از زبان C ساخته شده است. معماری منحصر به فرد این فریمورک باعث شده تا بتواند به بهترین شیوه در توسعه اپلیکیشن‌هایی که نیاز به سرعت بالایی دارند مشارکت داشته باشد.

برای افرادی که قصد دارند APIهای سریعی تولید کرده و در نهایت بهینه بودن اپلیکیشن خود را توسعه بدهند این ابزار می‌تواند بسیار کاربری و منحصر به فرد باشد.

از ویژگی‌های اصلی این فریمورک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارایی بالا
  • مصرف کم حافظه اصلی به نسبت رُقبا
  • امنیت بالا
  • توسعه پذیری با استفاده از زبان C

در پایان

مطمئنا انتخاب یک فریمورک یک موضوع تخصصی و علمی است و نمی‌توان به سادگی در ارتباط با یک کلیت صحبت کرد چرا که باید هر کدام از این فریمورک‌ها را مشاهده کرد و براساس نیازمندی پروژه به یک انتخاب جامع و کامل دست یافت.

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین این موارد در زبان برنامه نویسی PHP برای توسعه REST API را به شما معرفی کنیم. اگر فریمورکی وجود دارد که در این لیست نبوده و شما در ارتباط با آن تجربه‌ای واقعی دارید و از آن لذت برده‌اید خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر از افرادی هستید که قصد یادگیری کامل PHP را دارید و می‌خواهید به یک توسعه دهنده حرفه‌ای این زبان برنامه نویسی تبدیل شوید ما دوره‌های آموزشی صفر تا صد پی اچ پی در وبسایت راکت را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است