چگونه وبسایت نمونه کار را ایجاد کنیم تا یک شغل طراحی را بدست آوریم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

چگونه وبسایت نمونه کار را ایجاد کنیم تا یک شغل طراحی را بدست آوریم

فرقی نمی‌کند اگر بخواهید پروژه نمونه کار خودتان را شروع کنید و یا اینکه برای یک شغل طراحی جدید آماده به کار شوید، وبسایت نمونه کار شما بهترین شانس شما برای نشان دادن قابلیت‌ها، عملیات و توانایی شما در حل کردن مشکلات برای مشتری‌ها و کارفرمایان است. 

رابط گرافیکی زیبا آیتمی عالی است اما اگر می‌خواهید در بین افراد مختلف منحصر به فرد به نظر برسید نیاز دارید تا توانایی و عملیات‌های خودتان در زمینه حل کردن مشکلات را نیز به نمایش بگذارید.

در ابتدای کار ما با تعدادی از مدیران استخدام صحبت کردیم، تمامی آن‌ها قبول داشتند که داشتن یک وبسایت نمونه کار قدرتمند و خوب درست به اندازه پروژه ای که می سازید مهم و حیاتی است. اما اگر تابه‌حال چنین وبسایت‌هایی را درست نکرده‌اید، چگونه وبسایت نمونه کار را برای جلب کردن نظر مدیران استخدام می‌سازید؟

در این مقاله قصد داریم تا چند درس خوب برای ایجاد وبسایت نمونه کاری که نمایش آن زیبا و ناوبری آن ساده که باعث شود نظر مدیران استخدامی را به خود جلب کند، را به شما آموزش دهیم.

انتخاب بهترین پروژه‌ها برای قرار دادن در وبسایت

اولین مورد – قبل از ایجاد یک وبسایت نمونه کار شما باید پروژه‌های شخصی به اندازه کافی برای پر کردن وبسایت را در اختیار داشته باشید. وقتی شما تصمیم می‌گیرید که روی پروژه‌ای کار کنید، در کنار این به مواردی مانند اینکه چه پروژه ای برای شما جذاب خواهد بود، چه حالتی و قاعده‌ای برای طراحی را می‌پسندید و در نهایت به چه صنعتی تمایل دارید تا در آن کار کنید؛ نیز فکر نمایید. تا جایی که ممکن است روی پروژه‌ای تمرکز داشته باشید که بیشترین نزدیکی را به صنعتی که می‌خواهید در آن حضور داشته باشید، دارد. 

در غیر اینصورت اگر که واقعاً می‌خواهید به یک متخصص عمومی طراحی تبدیل شوید شما باید روی یک یا دو مورد در عرصه طراحی کار کنید و در زمینه آن متخصص شوید تا بتوانید در زمینه‌ای که قصد دارید موارد مرتبطی را ایجاد کنید، در کنار این موضوع نشان دادن چند پروژه دیگر و نمونه کار غیر مرتبط دیگر در نمونه‌کارهای‌تان وسعت کاری شما و توانایی شما را به رخ می‌کشد.

منطقاً یک مثال ساده می‌تواند بهتر این موضوع را نشان دهد – یک فرد دنبال استخدام کردن یک طراح وب است، برای همین سعی می‌کند که تخصص شما در زمینه طراحی وب را مشاهده کند، البته در کنار این موضوع ممکن است المان‌های دیگر طراحی را نیز از شما درخواست کند، با وجود این اگر فرد استخدام کننده وارد قسمت نمونه کارهای شما شود و پروژه‌هایی ببیند که بیشترین ارتباط را با کار خود دارد بیشتر از آنکه پروژه‌ای ببیند که مربوط به ۱۰ موضوع مختلف است، میل و علاقه به استخدام شما نشان می‌دهد. 

کارهای جهان واقعی را نشان دهید

استخدام کننده ها خیلی دوست دارند تا کارهایی را در قسمت نمونه کارهای شما مشاهده کنند که واقعی هستند. به صورت تئوری پروژه‌‌ها عالی هستند و در صورتی که در حوضه کاری خود به تازگی وارد عمل شده‌اید می‌توانند به خوبی قسمت نمونه کارهای شما را پر کنند. اما در حالتی که پروژه‌ها مشتری‌ها واقعی داشته باشند و در زندگی روزمره اشخاصی حضور داشته باشند بسیار عالی خواهند بود و در این صورت است که می‌توانید از رقبای تان پیشی بگیرید. در اینجا چند نکته کلی برای اینکه بتوانید پروژه‌های واقعی را دریافت کنید مشاهده خواهید کرد:

  • مشتری‌های واقعی: پیدا کردن مشتری‌های واقعی به نظر کار دلهره‌ آوری می‌آید، مخصوصاً زمانی که فکر کنید به اندازه کافی برای گرفتن پول بابت سرویسی که ارائه می‌کنید، تبحر ندارید. اگر چنین حالتی رخ می‌دهد می‌توانید پیشنهادها کم هزینه‌ای را به شرکت‌های محلی و یا غیر دولتی ارائه دهید. در حالی که عادت کردن به این ویژگی اصلاً خوب نیست و نباید اتفاق بیافتد اما در اوایل کار پیشنهاد ارائه سرویس به مشتری‌های واقعی به صورت رایگان می‌تواند تجربه کار شما با مشتریان واقعی را بیشتر کند. در چنین حالتی می‌توانید مصاحبه‌های کاری بیشتری را داشته باشید.
  • پروژه‌های جانبی: اگر شما ایده ای برای ساخت یک پروژه مبتنی بر وب دارید، ما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً آن را انجام دهید. یک پروژه جانبی واقعی، مانند ساخت یک دوره آنلاین، یک تجارت الکترونیکی یا یک خبرنامه نشان می‌دهد که شما به کارتان علاقه دارید و می‌توانید مشکلات و مسائل را به خوبی حل نمایید.
  • پروژه‌های تئوری: اگر ایده ای برای ایجاد پروژه عالی طراحی دارید و می‌خواهید روی آن کار کنید، بسیار خوب است. فقط مطمئن شوید که پروژه شما مشکلی از دنیای واقعی را حل می‌کند و از عملیات طراحی پیروی می‌نماید. برای اینکار ممکن است تنها از یک ایده ساده و تبدیل آن به یک طرح در Sketch یا Illustrator استفاده کنید اما کارفرما‌ها دوست دارند تا روند کلی آن از تحقیقات و ایده اولیه و… را مشاهده کنند و ببینند. 

داشتن پروژه‌های واقعی در قسمت نمونه‌کارهای‌تان جدای از آنکه وبسایت مشتری است یا هرچیز دیگری، این واقعیت را نشان می‌دهد که شما بدون محدودیت در موضوعات مختلف می‌توانید برای هر کاری وبسایت طراحی نمایید. 

مطالعات موردی، نه فقط تصاویر

وقتی که پروژه‌تان را روی وبسایت نمونه کار نشان می‌دهید، بسیار تمایل پیدا می‌کنید که تنها نمایی جلاخورده و زیبا از پروژه را روی وبسایت قرار دهید. اگر شبکه‌های اجتماعی طراحی مانند وبسایت dribbble را مشاهده کنید، مطمئناً با هزاران پروژه رنگی و زنده و شاداب برخورد می کنید. 

طراحی های بسیار عالی مانند این روی چنین وبسایت‌هایی وجود دارد، در میان این کارها، طرح هایی نیز وجود دارد که تنها زیبا است و در حقیقت هیچ فکر یا اندیشه‌ای پشت آن‌ها قرار نگرفته است. در هر حال شخص استخدام کننده می‌خواهد اطلاعات بیشتری را مشاهده کند. آن‌ها می‌خواهند پروسه انجام کار، روند و توانایی شما در حل مشکلات و اینکه چگونه به این نتیجه نهایی رسیده‌اید را مشاهده کنند. به یاد داشته باشید که در کنار نمایش پروژه‌های‌تان در وبسایت به صورت موردی قسمت‌های مختلف را  توضیح دهید. این موضوع می‌تواند با حل مسئله‌ای که پروژه انجام می‌دهد شروع شود و راه‌های مناسب برای این کار را مطالعه نماید. بعد از آن طرحی از پروژه‌ای که قابل تحویل به مشتری است را نشان دهید این کار باعث می‌شود که خواننده بیشتر جذب پروژه شما شود. بعد از آن‌ها به پروسه ساخت بپردازید، مفاهیم اولیه را توضیح دهید، مشکلاتی که در هنگام ایجاد پروژه با آن‌ها روبرو شدید و اینکه چگونه آن‌ها را حل نمودید را به خوبی توضیح دهید. در نهایت محصول نهایی را در یک موقعیت درست و خوب نمایش دهید.

حال بیاید وبسایت نمونه‌ کارتان را بسازید

وبسایت نمونه کار شما بهترین شانس برای جلب کردن توجه کارفرمایان و مشتریان است. قبل از اینکه شروع به ساخت هرچیزی کنید مطمئن شوید که یک برند منحصر به فرد خود را ایجاد کرده باشید. آیا یک لوگوی شخصی دارید؟ آیا از تایپوگرافی منحصر به فردی که شخصیت و برند شما را نشان دهد استفاده می کنید؟ داشتن یک برند شخصیتی قوی برای وبسایت که با نمونه کار و رزومه شما همخوانی داشته باشد بیشترین کمک را برای به خاطر ماندن پروژه در ذهن مشتری می‌کند و کمک می‌کند تا شما نسبت به دیگر طراحان متفاوت باشید. 

برای این موضوع می‌توانید از وبسایت های نمونه کار افراد و طراحان مشهور استفاده کنید،‌ با نگاه به این طرح‌ها می‌توانید تجربه لازم برای نمایش برند خودتان را کسب نمایید. به  لوگو، رنگ و تایپوگرافی آن‌ که با قسمت‌های دیگر وبسایت همخوان است نگاه کنید. از المان‌های مختلف یادداشت برداری کنید و سعی کنید با این ایده‌ها برند شخصی خود را ایجاد نمایید.

می‌توانید به برخی از وبسایت‌ها مانند Krop، DribbblBehance و Twitter نگاهی بیاندازید. بعد از آن وارد یک جریان طراحی عادی که برای دیگر پروژه ها استفاده می‌کنید شوید و پروژه را ایجاد نمایید. 

بعد از آن حال واقعاً نوبت آن است که وبسایت‌تان را ایجاد نمایید. اگر کدنویسی خوبی بلد هستید، ایده بسیار خوبی است اگر بتوانید وبسایت‌تان را از ابتدای کار ایجاد نمایید اما در کل ما پیشنهاد می‌کنیم که از پلتفرم‌هایی مانند Squarespace یا Format استفاده نمایید. هر کدام از این پلتفرم‌ها حاوی هزاران قالب نمونه کار عالی است. یکبار که حساب یا وبسایتی را ایجاد کردید حال نیاز است که قدم‌های باقی‌مانده را بردارید. 

صفحه خانگی‌تان

سعی کنید در همان ابتدای کار توجه کاربر را به خود جلب کنید. برخی از کارفرمایان و افرادی که شما را استخدام می‌کنند تنها در نگاه اول برای اینکه متوجه شوند روی شما سرمایه‌گذاری کنند یا نه ۵ تا ۱۰ ثانیه وقت می‌گذارند. صفحه اصلی شما باید نشان دهد که شما چگونه فردی هستید و چه شخصیت و توانایی‌هایی را دارید. این موضوع باید کاملاً بصری باشد و به خوبی بیان کند که شما فردی هستید که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود.

بعد از آن مطمئن شوید که کارهای مرتبط با هر نقشی که تمرکز دارید و دوست دارید به آن برسید، در صفحه اصلی جلوتر از همه نمایش داده شود. به یاد داشته باشید که توجه اولیه مهمترین موضوع است پس مطمئن شوید که بهترین و مربوط ترین کار خود را به معرض نمایش قرار می‌دهید. یک نمایش از نسخه آخر طراحی نشان دهید و بعد از آن قابلیتی قرار دهید که کاربر روی آن کلیک کرد اطلاعات کامل‌تری از آن را در صفحه‌ای دیگر مشاهده نماید. 

برای ناوبری و مشاهده صفحه اصلی را ساده نمایید. کافرمایان برای تصمیم گیری نهایی تنها یک یا دو دقیقه وقت دارند. مطمئن شوید که یک منو ناوبری بسیار خوب دارید که آن‌ها از طریق آن به سادگی می‌توانند قسمت‌های مختلف وبسایت را مشاهده نمایند. لایه بندی ساده‌ای داشته باشید. مطمئن شوید که پروژه ها براساس نوع‌شان دسته بندی و نمایش داده شده اند. 

صفحه درباره من

داشتن یک صفحه درباره منحصر به فرد و واضح که پس زمینه، توانایی‌ها، نقش کنونی و تجربیات قبلی‌تان را نمایش دهد بسیار عالی است. بگذارید شخصیت‌تان به چشم بیاید و کارهای‌تان به یاد ماندنی باشند. جدای از اینکه کارفرمایان شما را برای توانایی‌های‌تان استخدام می‌کنند اما در اینکه بتوانید حالت پویا به تیم بیاورید و ایده‌های جدیدی را خلق نمایید نیز علاقه نشان می‌دهند.

کاری کنید که کاربران به سادگی بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند، این کار از طریق قرار دادن یک فرم ارتباط با من یا استفاده از لینک دیگر کانال‌های ارتباطی امکان‌پذیر است. اگر کاربر یا هر فرد دیگری از وبسایت و شخصیت شما خوشش بیاید اما نتواند با شما ارتباط برقرار کند، همه کارهای‌تان به باد می‌رود.

پروژه شما

همانطور که پیشتر اشاره شد، سعی کنید برای پروژه‌های خوب‌تان مطالعات موردی بنویسید و آن‌ها را در بهترین قسمت قرار دهید. هدف شما باید بدین صورت باشد که هر فردی بتواند با هر سطح دانشی از پروژه شما و نحوه رفع مشکلات متوجه شود. 

آن‌ها همچنین باید متوجه شوند که شما چه نقشی در ساخت این سیستم داشته‌اید و اینکه با چه کسی این کار را به پایان رسانده‌اید.

شخصیت شما

افرادی که مسئولیت استخدام افراد را دارند معمولاً اغلب اوقات پروژه‌های مختلفی را مشاهده می کنند. پس در حالتی که نتوانستید زیاد درگیر و نگران این نباشید که وبسایت‌تان را به یاد ماندنی درست نکرده اید، بجای آن می‌توانید قسمت وبلاگی را ایجاد نمایید و در آنجا از علایق و مواردی که دوست دارید بگویید. می‌توانید از وبسایتی مانند Medium نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید در صفحه پروژه‌های جانبی و مواردی که معمولاً به کارتان مرتبط نیست اما به انجام‌شان علاقه دارید را به معرض نمایش بگذارید. اگر امکان‌ش بود از رنگ و برخی انیمیشن‌ها نیز استفاده نمایید.

از اینکه با وبسایت‌ نمونه کارتان خلاقیت به خرج دهید واهمه‌ای نداشته باشید. تا زمانی که بازدید از وبسایت‌تان راحت باشد، کاوش و جستجو در آن ساده باشد و بهتر با محتوای پروژه‌ها کار کنید، نمایش شخصیت و علایق‌تان هیچ مشکلی ندارد.

تبریک می‌گویم! حال شما یک وبسایت نمونه کار ایجاد کرده‌اید که به خوبی ساخته شده و جدای از اینکه موارد را به خوبی نمایش می‌دهد می‌تواند شخصیت و میزان منحصر به فردی شما را بگوید. وبسایت نمونه کار شما یک نمایش زنده از صنعت طراحی شماست، پس سعی کنید آن را با آخرین کارها و ایده‌ها همواره بروز و آپدیت نگه دارید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا