رفتارهای مثبتی که بعد از یادگیری برنامه نویسی یاد خواهید گرفت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

رفتارهای مثبتی که بعد از یادگیری برنامه نویسی یاد خواهید گرفت

بسیاری از مردم با امید به دست آوردن حقوق بالا به سراغ برنامه نویسی می‌روند. خیلی‌ها باور دارند که برنامه نویسی در عصر تکنولوژی یک مهارت حیاتی محسوب می‌شود. افراد به دلایل مختلفی یاد گرفتن برنامه نویسی را شروع می‌کنند. آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چند نفر برنامه نویسی را به خاطر بهتر شدن می‌آموزد؟

برنامه نویسی در سطح ابتدایی می‌تواند به ایجاد مهارت‌های نرم کمک کند. این مهارت‌ها در زندگی حرفه‌ای و شخصی بسیار ارزشمند هستند. بسیاری از افرادی که برنامه نویس هستند و توانسته‌اند مشکلات اولیه‌شان مانند پیدا کردن فرصت شغلی و... را حل کنند در زندگی شخصی جزو افرادی هستند که به خوبی می‌توانند کارها را برنامه ریزی کنند و مشکلی در این زمینه نداشته باشند. برنامه نویسی می‌تواند در ۶ زمینه زیر که آن‌ها را مطرح کرده‌ایم به شما کمک بکند. 

1. به یک فرد سختکوش تبدیل می‌شوید

با برنامه نویسی می‌توانید به ترس از شکست غلبه کنید. گاهی اوقات در روند کد نوشتن با خطاهای مختلفی روبرو خواهیم شد. در زبان‌های حساسی مانند C، وجود ارور در یک خط می‌تواند روی بقیه خطوط تاثیر منفی بگذارد. هنگام کد نویسی باید آنقدر شکست بخورید تا به موفقیت برسید. در واقع چنان فراز و فرودهای مختلفی را تجربه خواهید کرد که تصمیم به یادگیری دوباره و یا تلاش دوباره به یکی از امورات عادی در برنامه نویسی تبدیل خواهد شد و به همین دلیل است که عادت کردن به چنین رفتاری می‌تواند در زندگی شخصی شما نیز نمود پیدا بکند. 

2. کمال‌گرایی را از دست می‌دهید

کدهای ما باید بدون خطا کار کنند. اینکه چند خط از کدهای خود را از Stack Exchange دزدیده باشیم اهمیت ندارد. گاهی اوقات آنقدر کدهای خود را بازنویسی می‌کنیم که ظاهری نامرتب به خودشان می‌گیرند. این مسئله نیز هیچ ایرادی ندارد. چیزی که در اینجا بیشتر اهمیت دارد، کار کردن کدهای ماست. کدهای بی‌نقص وجود ندارند چون همیشه می‌توان آن‌ها را گسترش و بهبود بخشید. در واقع این یک موضوع مهم است که بدانیم حتی بهترین برنامه نویس‌ها نیز نمی‌توانند کدهای کاملا بی نقصی در سطح متوسط به بالا بنویسند. آن‌ها همواره روی کدهای خود نظارت داشته و تلاش در بهبودشان می‌کنند اما معتقد نیز هستند که نیازی به صد در صد کامل بودن و بی عیب بودن نیست چرا که چنین چیزی وجود ندارد.

3. به یک همکار بهتر تبدیل می‌شوید

ما مطمئناً می‌توانیم به تنهایی برنامه نویسی کنیم. کار کردن با سایر توسعه دهندگان، محدودیت‌های ما را کنار می‌گذارد. با این کار به دستاوردهای بسیار بیشتری خواهیم رسید. با کمک خواستن از دیگران می‌توانید به راهکار خطاهای خود پی برده و آن‌ها را برطرف کنید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید به دیگران در حل مشکلات‌شان کمک کنید. در واقع با گذر زمان شما وارد تیم‌های مختلفی خواهید شد که داشتن روابط اجتماعی بالا باعث می‌شود که شما بهتر در چنین تیم‌هایی پذیرفته شده و با مجموعه آن‌ها کار کنید. این قضیه ربط خاصی به میزان سواد شما ندارد، برای اینکه بتوانید در یک تیم پذیرفته شوید باید بیشترین سطح از روابط مناسب اجتماعی را از خود نشان داده و با همکاران‌تان ارتباط مناسب و درستی برقرار کنید.

4. به یک شخص اجتماعی‌تر تبدیل می‌شوید

ما برای مشارکت با سایر توسعه دهندگان یا شفاف‌سازی کردن کدها به مهارت‌های اجتماعی نیاز داریم. باید برخی از ایده‌های پیچیده را از طریق کلمات به دیگران منتقل کنیم. به همین خاطر می‌توان گفت که برنامه نویسی یک تمرین برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری محسوب می‌شود. از آنجایی که ارتباط گرفتن این امر مسلم و بدون شک در دنیای برنامه نویسی است شما نیاز خواهید داشت که توانایی‌های‌تان در ارتباط با دیگران را افزایش داده و در بهبود سطح روابط‌تان با دیگران تلاش کنید.

5. به یک شخص هوشیار تبدیل می‌شوید

جستجو کردن باگی که باعث خرابی کدهای‌تان شده مانند رفتن به بالای یک ساختمان بلند و گشتن به دنبال خانه خودتان است. برای پیدا کردن باگ‌ها باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشید. برنامه نویسی، توسعه دهندگان را مجبور می‌کند تا به نوشته‌های خود بیشتر دقت کنند. این مسئله در زندگی شخصی فرد نیز موثر بوده و او را به یک فرد هوشیارتر تبدیل می‌کند. در واقع همین ریزبین بودن است که کمک می‌کند تا شما در مسائل جزئی زندگی شخصی‌تان نیز با دقت بیشتری برخورد کرده و با مسائل به صورت منطقی تری رفتار کنید. 

6. اعتماد به نفس شما بالا می‌رود

با به پایان رساندن پروژه‌های برنامه نویسی به یک احساس رضایت خاصی دست پیدا خواهید کرد. این احساس رضایت به شما می‌فهماند که می‌توانید در دنیای امروز تاثیرگذار باشید. برنامه نویسی به شما یادآوری می‌کند که با هر بار برنامه نوشتن، می‌توانید مهارت‌های خود را تقویت کنید. این حرفه به ما یاد می‌دهد که نباید از شکست بترسیم چون در آخر پیروز خواهیم شد. این مورد یکی از لذت‌بخش‌ترین حس‌های دنیاست چرا که برنامه نویس به راحتی می‌تواند محصولات‌ش را به دیگران نشان داده و در دنیای حقیقی کارهای بزرگی را بیافریند.

در پایان

برنامه نویسی نه تنها مهارت‌های ذهنی شما را تقویت می‌کند بلکه باعث تقویت مهارت‌های نرم شما نیز می‌شود، روابط اجتماعی‌تان را بهبود می‌دهد، مسئله عدم اعتماد به نفس را برای‌تان حل می‌کند و موضوعات دیگری. از این جهت است که برنامه نویس بودن یک خاصیت بسیار مهم برخی افراد در جامعه است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.56 از 9 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا