جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بجای کد نویس بودن، برنامه نویس باشید!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بجای کد نویس بودن، برنامه نویس باشید!

خیلی از افراد فکر می‌کنند که برنامه نویسی فقط راجع به این هستش که شما یکسری اطلاعات در ارتباط با سینتکس یک زبان برنامه نویسی بلد باشید و بتوانید با آن‌ها کار بکنید. اما این تمام داستان نیست. اگر نگاهی به اصل و کلیت ماجرا داشته باشیم متوجه خواهیم شد که برنامه نویسی یک روش دیگر برای فکر کردن و حل کردن مسائل و مشکلات است.

چنین چیزی توانایی است که تمام افراد فعال در حوزه برنامه نویسی نداشته و تمام آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند بیشتر از آنکه برنامه نویسی باشد کد نویسی است! مطمئنا بحث اینکه کد نویسی و برنامه نویسی چه تفاوتی دارند حال با ارائه این توضیحات کمی واضح‌تر شده باشد.

در هر صورت برنامه نویسی همواره در ارتباط با کد نویسی نبوده و در بسیاری از مواقع فکر کردن روی حل یک مسئله، پیدا کردن روش‌های منطقی برای انجام یک پروژه و بسیاری موارد دیگر نیز شامل فرایند برنامه نویسی شده و در نهایت این چیزی است که همواره به کد نوشتن نیاز ندارد.

اما با این حال بسیاری از افراد نمی دانند که به چه صورتی باید توانایی‌های برنامه نویسی خود را افزایش دهند. آن‌ها فکر می‌کنند که یادگیری عمیق‌تر یک زبان برنامه نویسی آن‌ها را به حل این مسئله نزدیک‌تر می‌کند اما به این شکل نیست و باید به خاطر داشته باشند که موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کنند.

ما در این مقاله اختصاصی از وبسایت آموزشی راکت قصد داریم شما را با این موضوع آشنا کنیم و راه حل درستی در ارتباط با چگونگی یادگیری بهتر برنامه نویسی به شما ارائه دهیم.

تفاوت برنامه نویسی و کدنویسی

بجای کدنویس بودن برنامه نویس باشید.

زمانی که ما این دو عبارت را از همدیگر جدا می‌کنیم بسیار بهتر درکی از تفاوت این دو پیدا خواهیم کرد. برنامه نویسان معمولا افرادی هستند که توانایی حل کردن مسائل و مشکلاتی را دارند که افراد کد نویسی از حل کردن آن‌ها باز می‌مانند و در آن شکست می خورند. البته برای بسیاری از افراد این دو موضوع یک معنا را دارد اما در این حرفه این دو نیز می‌توانند جدای از همدیگر عمل بکنند.

بسیاری از افراد باور دارند که کدنویسی اولین مرحله تبدیل شدن به برنامه نویس است و به همین دلیل در اوایل انسان‌ها تنها با کدنویسی سر و کار دارند اما وقتی تجربیات بالاتر رفته و مسائل پیچیده تر می‌شوند برنامه نویسان متوجه می‌شوند که برنامه نویسی تنها در ارتباط با کدنویسی نیست و نیاز است که انرژی بیشتری را روی حل مسائل و فکر کردن به بهترین رویکردها بگذارند.

کدنویسی نوشتن یک فصل و برنامه‌نویسی نوشتن یک کتاب است

اگر هنوز در درک تفاوت این دو مورد مشکل دارید می‌توانید دو مثال زیر را مشاهده کنید:

- اگر یک انگلیسی را یک زبان برنامه‌نویسی بدانیم، کدنویس کسی است که می‌تواند با دانش پایه‌ای که از این زبان دارد با استفاده از آن یک نامه یا مقاله را بنویسد البته ممکن است در این مقاله نیز اشتباهات گرامری وجود داشته باشد که در هر صورت شاید در نظر مخاطب چندان موضوع مهمی نباشد. اما برنامه‌نویس در این روال کسی است که می‌تواند یک مقاله طولانی و یا یک کتاب را بدون اشکال بنویسد (البته خود این موضوع بدون اشکال در دنیای کامپیوتر جای بحث دارد).

- در آشپزخانه اگر بخواهیم مثالی مرتبط را بزنیم می‌توانیم به مایکرویو مراجعه کنیم. کدنویس در ارتباط با این دستگاه کسی است که به خوبی با این ابزار آشنایی داشته و می‌تواند گزینه‌های مختلف آن را بررسی کند. اما برنامه‌نویس در واقع کسی است که این مایکرویو را ساخته و در صورت ایجاد مشکلات بزرگ می‌تواند آن را برطرف کند.

چگونه درک بهتری از نرم افزار و برنامه نویسی داشته باشیم

بعد از آنکه یک زبان برنامه نویسی را یاد می‌گیرید اولین قدم‌های شما برای برنامه نویسی آغاز به کار می‌کند. حال شما کار با حلقه‌ها، شروط، توابع و بسیاری چیز دیگر را می‌دانید اما چگونه می‌خواهید در کنار همدیگر از آن‌ها استفاده کنید؟ در این مرحله است که شما نیاز به تفکر برنامه نویسی دارید.

۱- الگوریتم را یاد بگیرید

اگر از دانشگاه برنامه نویسی را یاد گرفته باشید مطمئنا می دانید منظورم چیست؟ در اوایل برنامه نویسی در دانشگاه‌ها قبل از آنکه به کسی کد نویسی به یک زبان خاص را یاد بدهند آن‌ها را با فهم برنامه نویسی و الگوریتم وار آشنا می‌کنند. منظور از این الگوریتم چیست؟ به مانند یک دستور پخت به الگوریتم فکر کنید. الگوریتم یعنی روش قدم به قدم برای حل یک مشکل و کسی که بتواند الگوریتم نویسی را یاد بگیرد قطعا می‌تواند برنامه نویس خوبی باشد.

در دنیای الگوریتم اگر شما به یک مشکل یا سوال بزرگ برخورد کنید می‌توانید به راحتی آن را به قسمت های کوچک‌تر تبدیل کرده و سپس آن ها را در یک مسیر منطقی حل کنید.

بنابراین هر چه زودتر بهتر است که با الگوریتم و فهم آن آشنا شوید و بتوانید به صورت مرحله به مرحله این کار را انجام دهید. پس از این کار مطمئنا روش فکر کردن بسیار متفاوتی خواهید داشت.

۲- در مسائل روزمره از فهم برنامه نویسی استفاده کنید

برنامه نویسی یک موضوع خارج از دنیای واقعی نیست و در نتیجه ارتباط تنگاتنگی با فعالیت‌های روزمره خودمان دارد. برای مثال زمانی که شما آشپزی می‌کنید و قصد دارید یک غذای خوشمزه درست بکنید می‌دانید که برای انجام چنین کاری باید به صورت مرحله به مرحله پیش بروید. حال مطمئنا بیشتر این کارها را بدون اینکه توجه خاصی بکنید انجام خواهید داد اما دفعه بعدی از شما می‌خواهم که با دقت به قضیه نگاه کنید و ببینید که چگونه همه چیز در یکسری از مراحل پشت سر هم دیگر انجام می‌شود.

  • ماهیتابه را روی گاز بگذارید.
  • صبر کنید تا داغ شود.
  • آیا داغ شد؟ روغن را بریزید. اگر نه، صبر کنید.
  • بگذارید کمی روغن داغ شود.
  • نمک را کف ماهیتابه بریزید.
  • سیب زمینی‌های خلال شده را در ماهیتابه بریزید.
  • بعد از کمی سرخ شدن آن را هم بزنید.
  • منتظر باشید تا به خوبی مغز پخت می‌شود.
  • حرارت را کم کنید و بگذارید به آرامی سرخ شود.
  • غذای شما حاضر است!

۳- تمرین کنید

Solving

وبسایت‌های بسیار زیادی هستند که سوالاتی را به روش‌های مختلف قرار داده و شما را به چالشی برای حل کردن آن‌ها دعوت می کنند. بیشتر این سوالات مواردی هستند که در آزمون‌های استخدامی از شما پرسیده می‌شود و برای حل کردن هر کدام‌شان نیاز به یک فهم درست از الگوریتم خواهید داشت.

برای مثال در بین وبسایت‌های فارسی کوئرا یکی از معروف‌ترین موارد است که شرکت‌هایی مانند دیجی کالا و اسنپ برای استخدام افراد جدید از سوالات آن استفاده می کنند.

یک وبسایت مناسب دیگر در این زمینه Hackerearth است که سوالات مطرح در آزمون‌های گوگل، مایکروسافت و فیسبوک را مطرح می‌کند.  

در پایان

مطمئنا روش‌های مختلفی برای حل کردن مسائل و الگوریتم‌ها وجود دارد و بهتر است پیش از آنکه ضعف خود را در دانستن کم سینتکس یک زبان بدانید سراغ یادگیری الگوریتم‌ها و شیوه‌های حل مسئله بروید. به این صورت از یک کد نویس به یک برنامه نویس تبدیل خواهید شد.

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.43 از 7 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است