آيا برنامه‌نویسی به دانستن ریاضیات نیازمند است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

آيا برنامه‌نویسی به دانستن ریاضیات نیازمند است؟

 

آیا برای برنامه‌نویسی کردن حتما نیاز است که دانش خوبی از ریاضیات داشته باشید؟ نه الزاما.

زمانی که من از برنامه‌نویسی صحبت می‌کنم بیشتر راجع به توسعه وب حرف می‌زنم، چرا که این کاری است که برای سال‌ها انجام داده‌ام و تجربه کاری بسیار خوبی از آن دارم. بنابراین زمانی که در جواب سوال اصلی این مطلب می‌نویسم: نه الزاما، منظورم برنامه‌نویسی گرافیکی و یا برنامه‌نویسی تحلیلی نیست.

شما حتی اگر در مدرسه ریاضی خوبی بلد نبودید و هیچوقت نتوانستید که نمره بالایی را در این درس کسب کنید، باز هم می‌توانید یک برنامه‌نویس توانا باشید.

من به مدت ۲۰ سال است که مشغول برنامه‌نویسی هستم و هیچوقت نیازی به باز کردن هیچ کتاب ریاضی نداشته‌ام. یادم است که در مدرسه و دانشگاه با کلی درس‌های مخلتف که مربوط به ریاضی می‌شدند ما را ساعت‌ها و هفته‌ها مشغول می‌کردند و در نهایت من حال نمی‌دانم که واقعا آن موارد جدای از پاس شدن در امتحانات دلیل دیگری نیز داشتند یا خیر. موضوعاتی چنان پیچیده و انتزاعی که حتی افراد نخبه کلاس ممکن بود دچار مشکل برای درک آن بشوند. اما همانطور که گفتم در نهایت هیچ کدام از آن‌ها برای من نتوانستند فایده‌ای داشته باشند.

البته اعتقاد عمومی بر این باور است که شما برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس عالی نیاز دارید که ریاضی‌دان خوبی نیز باشید. شاید این اعتقاد به این دلیل بوجود آمده که اولین برنامه‌نویسان در جهان همان ریاضی‌دانان بودند، البته این بدان دلیل بود که ما در آن زمان رشته یا درسی تحت عنوان علوم کامپیوتر نداشتیم. با این حال در آن زمان کار کردن با کامپیوتر و نوشتن برنامه برای آن واقعا موضوعی بود که درگیری زیادی با ریاضی داشت. البته رشته علوم کامپیوتر در حال حاضر نیز در حال خواندن موضوعاتی هستند که بسیار جذاب‌اند اما مشکل جایی است که می‌خواهیم آن‌ها را پیاده‌سازی کنیم، چرا که عملا موضوعات گفته شده صرفا روی کاغذ هستند و کاربردی عملی ندارند. شاید بتوان گفت که بیشتر از ۹۰ درصد موارد گفته شده به این شکل هستند. درست است، شما برای یادگیری ریاضی باید تئوری‌های اساسی را به خوبی بدانید اما برای برنامه‌نویسی چنین موضوعی واقعیت ندارد.

باز هم می‌گویم که منظور من از برنامه‌نویسی، شاخه توسعه وب است چرا که من در این حوزه فعالیت دارم.

قطعا یکسری از شغل‌ها و فیلدها در دنیای کامپیوتر نیازمند ریاضیات هستند. کار کردن با یک موتور رندر سه بعدی، اپلیکیشن‌های GIS، بلوک‌چین، رمزنگاری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به ریاضی وابسته هستند. اما به خاطر داشته باشید که ریاضیات مدرسه نمی‌توانند به شما در یادگیری ماشین کمکی بکنند، هر کدام از فیلدهای گفته شده به یک تئوری منحصر به فرد از ریاضی نیازمندند. ریاضیات به شما در درک پیچیدگی الگوریتم‌ها و ساخت یک مورد بهینه کمک می‌کند، البته این موضوعی نخواهد بود که سال‌های اول برنامه‌نویسی سراغ آن بروید.

برای برنامه‌نویسی چیزی که نیاز است به خوبی بدانید، حل مسائل و درک روش‌های آن است. ریاضیات می‌تواند راه خوبی برای یادگیری چنین موضوعی باشد اما به همان اندازه شطرنج و سودوکو نیز می‌تواند به شما کمک بکند. 

به عنوان یک برنامه‌نویس قطعا نیاز است که مسائل پایه‌ای از ریاضی را بدانید. محاسبات، منطق، جبر و اعداد موارد پایه‌ای هستند که به شما در پیاده‌سازی برنامه‌هایی که می‌خواهید کمک می‌کنند. البته داشتن یک درک کلی از هر کدام می‌تواند برای‌تان کافی باشد. دیگر نیازی ندارید که سراغ معادلات پیچیده، آمار و احتمالات و هندسه اقلیدسی و… بروید.

به دیگرانی که مدام می‌گویند: «تو نمی‌توانی یک برنامه‌نویس خوب شوی چرا که در ریاضی خوب نیستی» گوش نکنید. چنین موضوعی وجود ندارد شما هر زمان که بخواهید می‌توانید به صورت منحصر به فرد آن را یاد بگیرید و با آن پیش بروید. و در پایان: مطمئنا هیچ چیز نمی‌تواند شما را از یادگیری متوقف کند، حتی ریاضی.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا