جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
آموزش زبان برنامه نویسی پایتون – قسمت اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آموزش زبان برنامه نویسی پایتون – قسمت اول

سلام به همه دوستداران عزیز مجله طراحی راکت وب، طبق برنامه ریزی هایی که گرفته شد تصمیم بر این شده که از این به بعد با یک دوره آموزشی کامل پایتون از مقدماتی تا متوسطه در خدمتتون باشیم.

در جلسه اول می خوایم که بیشتر راجب به خود زبان پایتون صحبت کنیم و از اهمیتش برای یادگیری بگیم. پایتون زبان برنامه نویسی سطح بالایی است که توی سال ۱۹۹۱ توی کشور هلند توسط آقای به اسم Guido van Rossum طراحی شد. از ویژگی های اصلی این زبان می شه به سطح بالا بودن، شی گرایی، مفسر و همه منظوره بودن اون اشاره کرد. زبان پایتون یک زبان متن باز و سورس باز است به همین دلیل تا به حال  کتابخانه های بسیار زیادی بر پایه این زبان نوشته شده است.

فلسفه اصلی پایتون نوشتن کمتر کدها و بالابردن خواناییشون هستش، از طرف دیگه ای خیلی از برنامه نویسان ارشد اعتقاد دارند که زبان پایتون بهترین زبان برای یادگیری توی سطح مقدماتی هستش. دلیل خیلی ساده ای هم داره، کارهایی رو که توی پایتون می تونید توی یک خط کد بنویسید با زبانی مثل جاوا همون کار رو توی سه چهار خط باید نوشت. از طرف دیگه ای پایتون توی تمام سیستم عامل ها از جلمه لینوکس، ویندوز و مک قابل دسترسه و می شه با اونا کدنویسی رو شروع کرد.

از مزیت های پایتون می توان به تایپ پویا، مدیریت خودکار حافظه و… اشاره کرد،‌ تمام این ها باعث شدند که پایتون یک زبان فوق العاده قدرتمند و آسان در استفاده باشد. تا به حال برای پایتون نسخه های مختلفی آمده  و در حال حاضر نسخه نهایی این زبان ۳ هستش.

ویژگی های زبان پایتون:

  • زبان پایتون یک زبان مفسری است و برای اجرا شدن از کامپایلر استفاده نمی کند. در حقیقت کدهای پایتون خط به خط اجرا می شن.
  • پایتون زبان تعاملی است، کافی است کدی را بنویسید، پایتون به سرعت به شما خروجی را می دهد.
  • پایتون شئ گراست و از قابلیت شئ و کلاس و … برخوردار است.
  • پایتون Cross-platform است، کدهای پایتون در بیشتر سیستم عامل های شخصی و سرور اجرا می شود.
  • پایتون به خاطر نداشتن حالت دستوری پیچیده و همچنین کلمات کلیدی خیلی کمش، یکی از ساده ترین زبان های ممکن برای یادگیریه.
  • پایتون رو توی مدیریت سرورها، نوشتن برنامه های ساده،‌ نوشتن بازی، ساخت اپلیکیشن های موبایل، اپلیکیشن تحت وب و… استفاده می کنند.

اهداف این دوره

در واقع این دوره برای کسانی نوشته میشه که هیچ دانشی در زمینه زبان پایتون ندارند و می خواهند که با پایتون آشنا بشن و بتونن با سینتکس پایتون بیشتر کار کنن. باید بگم تجربه شخصی ثابت کرده کسایی که قبلا زبان هایی که از سینتکسشون شبیه به زبان سی هستش رو کار کردن کمی عادت گرفتن با سینتکس پایتون براشون سخت خواهد بود. چرا که اینجا از خیلی کم از علامتی مثل آکولاد و… استفاده می شه. توی این دوره قصد داریم که شما رو با آیتم های اولیه یک زبان برنامه نویسی (متغیر، شرط، حلقه و…) آشنا کنیم.

خب توضیحات کافیه بریم که پایتون رو نصب کنیم و ازش استفاده کنیم.

قبل از نصب این نسخه های مختلف پایتون باید اشاره کنم که برای نوشتن کدهای پایتون شما هم می توانید از محیط متنی استفاده کنید و هم از محیط گرافیکی! در این قسمت از آموزش ما صرفا به شما یاد می دهیم که چگونه پایتون را در محیط متنی نصب کنید. چرا؟ درگیر شدن با ابزارهای پیشرفته و پیچیده برای یادگرفتن زبانی به سادگی پایتون در ابتدای یادگیری به نظر شخص بنده کمی نامعقول است. بهتر است که از ابزارهای متنی مانند ترمینال و کامندپرامپت استفاده کنید. البته اگر به توصیه های من گوش نمی دید و دوست دارید پایتون رو توی یک محیط برنامه نویسی حرفه ای تجربه کنید پیشنهاد می کنم از این ابزارها استفاده کنید:

  • Eric Python IDE
  • PyCharm
  • IDLE
  • PyDev

نصب در سیستم عامل لینوکس

به صورت پیشفرض نسخه ای از زبان پایتون روی بیشتر توزیع های لینوکس وجود دارد. روش های مختلفی برای نصب پایتون در توزیع ها وجود دارد. برای نصب پایتون در توزیع اوبونتو کافیست از دستور زیر استفاده کنید.

Sudo apt-get install python3

همچنین می تونید از دستور زیر برای نصب توی توزیع هایی که از مدیریت پاکتyum  بهره می گیرند، استفاده کنید. «مثلا توزیع ردهت»

sudo yum install python

نصب در محیط ویندوز

برای نصب پایتون توی محیط ویندوز شما به بسته نصبی پایتون دارید که براساس احتیاجاتتون و نسخه مورد نیاز می تونید اون رو از اینجا دانلود کنید و ازش استفاده کنید.

نصب در محیط مک

نصب پایتون توی سیستم عامل مک هم دقیقا شبیه همون چیزیه که توی ویندوز گفته شد، شما باید بسته نصبی رو دانلود کنید و در نهایت اون رو روی سیستم تون نصب کنید. برای دانلود نسخه های مختلف پایتون برای مک می تونید به این لینک مراجعه کنید.

بعد از نصب پایتون حال می توانید با وارد شدن به محیط متنی سیستم عامل خود از پایتون استفاده کنید:

وارد شدن به محیط پایتون در سیستم عامل لینوکس و مک

برای وارد شدن به محیط پایتون در سیستم عامل لینوکس و مک کافی است پنجره ترمینال خود را باز کنید و دستور python را بنویسید. بعد از اجرای دستور باید چنین متنی برای شما نمایان شود:

Python 2.7.12 (default, Nov 19 2016, 06:48:10) 

[GCC 5.4.0 20160609] on linux2

Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.

بعد از اینکار حال می توانید دستورات خود را تایپ کنید و در نهایت برای هر کدام خروجی خود را به صورت بلادرنگ دریافت کنید. برای مثال بنویسید:

print “Roocket.ir”

در نهایت کلید اینتر را فشار دهید و خروجی را آنطور که می خواهید مشاهده کنید.

وارد شدن به محیط پایتون در سیستم عامل ویندوز

شاید استفاده از محیط متنی ویندوز کمی شما را دچار سردرگمی بکند ولی خب اشکالی ندارد در نهایت ویندوز همین گونه است :) ! برای وارد شدن به محیط پایتون شما نمی توانید به صورت مستقیم دستورات را بنویسید و خروجی را بگیرید، بلکه باید یک فایل با پسوند py ساخته و کدهای مورد نظرتان را داخل آن قرار دهید. بعد از آن باید از طریق پنجره خط فرمان وارد پوشه فایل شده و آن را اجرا کنید. پس مراحل کار بدین صورت است:

  • فایلی را با استفاده از Notepad با اسم roocket.py ایجاد کنید.
  • درون فایل دستور زیر را تایپ کنید:
print “Roocket.ir”
  • حال وارد محیط خط فرمان شوید.
  • با استفاده از دستور cd وارد پوشه ای شوید که فایل را ایجاد کرده اید.
  • در نهایت کلمه python و بعد از آن نام فایل همراه با پسوند را تایپ کنید:
python roocket.py

موفق شدید «چقدر خسته کننده است کار توی ویندوز!»

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است