جنگ فریمورک‌ها : مقایسه سریع React و Vue
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

جنگ فریمورک‌ها : مقایسه سریع React و Vue

قبل از اینکه شروع به چنین مقایسه‌ای بکنیم، باید بگویم که هیچوقت نباید این موضوع را فراموش کنید که ما در حال مقایسه کردن دو فریمورک جاوااسکریپت هستیم که با همدیگر تفاوت دارند. هر دو فریمورک از نظر محبوبیت و استفاده متفاوت هستند. ری‌اکت بیشتر برای اپلیکیشن‌های بزرگی استفاده می‌شود که حجم داده در آن‌ها زیاد است، این در حالی‌ست که ویوجی‌اس برای ساخت اپلیکیشن‌هایی به کار برده می‌شود که رابط کاربری سازگارپذیری دارند. از ویوجی‌اس همچنین در ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای پیچیده‌ نیز استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر همه ما معتقدیم که ری‌اکت و ویو در برخی از موارد پایه شبیه همدیگر هستند. هر دو دارای Virtual DOM هستند و هر دو از ساختاری مبتنی بر کامپوننت برخوردارند. 

اگر از نظر محبوبیت بخواهیم این دو فریمورک را با همدیگر مقایسه کنیم باید بگویم که ری‌اکت از محبوبیت و تعداد دانلود بیشتری نسب به ویو برخوردار است. اما بیایید از نظر کارایی و استفاده‌پذیری این دو مورد را با همدیگر مقایسه نماییم.

مقایسه React.js و Vue.js

Template در مقابل JSX

در حالیکه تمام کدهای جاوااسکریپت نوشته شده در ری‌اکت جی‌اس براساس سینتکس JSX نوشته می‌شود، Vue براساس قالب‌های مبتنی بر HTML5 و CSS3 نوشته می‌شود. حال اگر شما یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باشید چگونه این موضوع می‌تواند روی شما تاثیر داشته باشد؟ خب باید بگویم که این موضوع براساس روش کاری است که انتخاب می‌کنید. اگر می‌خواهید بیشتر کدها را خودتان بنویسید و کنترل کامل‌تری روی هر جنبه از اپلیکیشن‌تان داشته باشید، باید بگویم که ری‌اکت برای شما مناسب‌تر است. اما اگر می‌خواهید روی قالب‌های آماده کار کنید و بعدا ویژگی‌هایی به آن‌ها اضافه نمایید، باید بگویم که ویوجی‌اس انتخاب خوبی خواهد بود.

در صورتی که بخواهید مقیاس اپلیکیشن‌تان را بالا ببرید، ری‌اکت فریمورک‌ بهتری است

در این رابطه نباید اشتباه بکنید، اندازه و مقیاس‌پذیری اپلیکیشن‌تان، نقش بسیار مهمی را در انتخاب فریمورک‌تان دارد. از آنجایی که ری‌اکت کنترل بیشتری در ساختار اپلیکیشن‌ها را به شما می‌دهد بنابراین برای زمانی که بخواهید اپلیکیشن‌تان را بزرگ‌تر کنید و مقیاس آن را تغییر دهید مناسب‌تر است. اما از آنجایی که ویو بیشتر به ساختار Template خود وابسته است، تغییر دادن اندازه اپلیکیشن کمی سخت‌تر خواهد بود.

بروزرسانی داده‌ها در ویو از ری‌اکت آسان‌تر است

بروزرسانی داده‌ها در ویوجی‌اس بسیار ساده‌تر است. از آنجایی که مرحله انتقال میانی در ویو وجود ندارد و مستقیم در مرورگر رندر می‌شود، بنابراین پروسه بسیار سریع‌تری خواهید داشت. اما فرایند بروزرسانی در ری‌اکت زمان‌بر است. در ری‌اکت، داده‌ها بررسی می‌شوند، ذخیره می‌شوند و سپس از طریق DOM تغییرات اعمال می‌گردد.

ری‌اکت جامعه بزرگ‌تری نسبت به ویو دارد

ری‌اکت از طرف فیسبوک پشتیبانی می‌شود. از آنجایی نیز که ری‌اکت قبل از ویوجی‌اس به صورت عمومی عرضه شد بنابراین جامعه پشتیبانی بسیار زیادی دارد. با داشتن جامعه پشتیبان و انجمن بزرگ‌تر مطمئن دسترسی پیدا کردن به راه‌حل‌ها برای مشکلات بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد. 

ایجاد اپلیکیشن موبایل با ری‌اکت و ویوجی‌اس

معمولا توانایی و قابلیت‌ فریمورک‌های امروزی از طریق این فاکتور که آیا برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل مناسب هستند یا خیر قضاوت می‌شوند. 

ری‌اکت در این زمینه به نظر موفق‌تر است: ری‌اکت نیتیو. ری‌اکت نیتیو براساس ری‌اکت ساخته شده است و از همان ساختار مبتنی بر کامپوننت استفاده می‌کند. در صورت دانستن ری‌اکت می‌توانید در زمان بسیار کمی ری‌اکت نیتیو را نیز یاد بگیرید.

Vue Native انتخابی برای توسعه‌دهندگان ویوجی‌اس در جهت توسعه اپلیکیشن‌های موبایل است. این فریمورک از ترکیب کردن ویو و NativeScript قابلیت ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل را بدست آورده است. Weex نیز انتخابی دیگر برای توسعه‌دهندگان ویوجی‌اس به حساب می‌آید. 

کدام مورد بهتر است؟ ري‌اکت یا ویوجی‌اس

هر کدام از فریمورک‌ها یعنی ری‌اکت و ویوجی‌اس از جنبه‌های مختلف و متفاوتی می‌توانند برای توسعه‌دهندگان مفید و کارآمد باشند. اما همیشه در نظر داشته باشید که آن‌ها را بهتر است براساس نیازهای خودتان مقایسه کنید. این مطلب تنها مقایسه سریعی از این دو فریمورک را نشان می‌دهد، در آینده نزدیک‌تری سعی داریم تا به صورتی عمیق‌تر این دو مورد را با همدیگر مقایسه نماییم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا