جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
انتقال امن اطلاعات
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

انتقال امن اطلاعات

دو روش رایج و ایمن جهت انتقال اطلاعات بین دو کامپیوتر SSH  و TLS  هستند که هر دو پروتکل استانداردی برای مباله رمز شده اطلاعات است، هدف آن ها انتقال امن داده ها و تامین امنیت در سراسر شبکه بخصوص اینترنت می باشد. فن‌آوری استفاده‌شده در هر دو پروتکل بسیار مطمئن است و در صورتیکه بدرستی پیکر‌بندی شده باشند، تقریبا نفوذ هکر‌ها غیرممکن می شود و درحالیکه خدمات مشابه ای ارائه می دهند، تفاوت های قابل توجهی با هم نیز دارند که فراتر از مبحث این مقاله است.

امروزه سرویس ssh(open ssh) در سیستم عامل های unix  مثل Mac OS  و لینوکس بصورت پیش فرض فعال می باشد. بنابرین، برنامه ها یا زیرسیستم هایی که مبتنی بر پروتکل SSH هستند، بدون نیاز به مراحل مازادی مانند خرید یا ایجاد گواهینامه SSL مورد نیاز برای حالت های خاصی از انتقال امن داده ها از طریقTLS/SSL، کار خواهند کرد.

جهت آپلود و دانلود اطلاعات بین دو سیستم، بطور کلی ۴ گزینه زیر قابل انتخاب می باشند:

  1. FTP پروتکل انتقال فایل
  2. SCP برنامه کپی امن
  3. SFTP  پروتکل امن انتقال فایل
  4. FTPS  پروتکل انتقال فایل بر روی TLS/SSL

Ftp نا امن

در میان گزینه های مختلف انتقال فایل ذکر شده، شما نباید هرگز از طریق Ftp به سرور متصل شوید. استفاده از SCP و SFtp  علاوه بر سادگی، امنیت بیشتری را تامین می‌کند. در حالیکه استفاده از  Ftp نیاز به نصب نرم افزارهای جانبی مانند VsFTP  یا ProFtp دارد، SCP و SFtp   هر دو از طریقSSH ، بدون نیاز به نصب نرم افزار در سیستم عامل های لینوکس و یونیکس قابل استفاده می باشند.

تفاوت SCP و SFtp  

با توجه به اینکه هر دو روش از طریق SSH جهت انتقال اطلاعات به کامپیوتر دیگری مورد استفاده قرار می گیرند از امنیت نسبتاّ برابری برخوردار می باشند اما کارائی SFtp بدلیل اینکه در صورت انتقال فایل با SFtp اگر اتصال بهر‌دلیل قطع شود، امکان ادامه روند انتقال فایل وجود ندارد و انتقال فایل لازم است مجدد انجام شود، کمتر است.

تفاوت SFtp  و Ftps

SFtp  و Ftps  دو روش متناقض و با مکانیرم متفاوت می باشند که بدلیل تشابه نام ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند که صحیح نمی باشد. Ftps    می تواند امینت برابری با SFtp   داشته باشد اما Ftps   در صورتیکه گواهی SSL نداشته باشید نیاز به تنظیمات مازادی دارد.

در صورتی که در حال جستجو  بهترین روش مدیریت و انتقال فایل ها از هاست کنونی یا سیستم شخصی تان به سرور اختصاصی/ مجازی خود می باشید و از استفاده دستورات در خط فرمان می ترسید، شما می توانید از نرم افزار filezilla  که دارای رابط گرافیکی کاربر‌پسندی نیز می باشد جهت انتقال فایل ها به سرور و بلعکس استفاده کنید.

روش SFTP

یکی از روش هایی که از امنیت بالایی برای انتقال فایل ها در سیستم عامل های لینوکس و ویندوز برخوردار است، پروتکل امن انتقال فایل SFTP می باشد.

نرم افزار‌های متعددی مانند Cyberduck ,Filezilla, یا WinSCP  که از SFtp پشتیانی می کنند، وجود دارد که ما در این مقاله نحوه عملکرد در نرم افزار Filezilla را که بصورت رایگان و سازگار با سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و Mac OS  می باشد را شرح می دهیم.

نیاز به احراز هویت

در هنگام اتصال با SFtp  دو گزینه احراز هویت برای اتصال به سرور وجود دارد:

  • رمز عبور
  • SSH Key

SSH Key نسبت به احراز هویت با رمز عبور از مزایای بیشتری برخوردار است. در مورد مزایای این روش و دستورالعمل چگونگی تنظیم ورود به سرور بدون نیاز به پسورد به لینک  https://goo.gl/pZRN3x مراجعه کنید.

احراز هویت مبتنی برکلید 2ssh از طریق sftp

Filezilla دارای صفحه تنظیماتی می‌باشد که می توانید کلید عمومی SSH  را ذخیره نموده و پس از آن بصورت امن و خودکار به سرور متصل شوید.

پیشنیاز

جهت ایجاد SSH key با توجه به نوع سیستم عامل به آموزش مرتبط مراجعه کنید:

کاربران ویندوز: روش ایجاد SSH key با putty برای اتصال به vps لینک https://goo.gl/NAwMXw را مشاهده کنید

کاربران لینوکس: چگونگی تنظیم SSH key را در لینک https://goo.gl/475wy4 مشاهده کنید.

مطابق راهنمای زیر با داشتن SSH key می توانید بصورت امن به سرورتان متصل و انتقال فایل را انجام دهید:

نرم افزار filezilla را باز کنید.

از منو بالای صفحه، از قسمت Edit گزینه setting را انتخاب کنید.

در منو سمت چپ از زیر شاخه connection a ftp گزینه SFTP  مشخص شده در تصویر را انتخاب کنید.

بر روی دکمه Add keyfile کلیک نموده و مسیر فایل private key  را که در سیستمتان ذخیره نموده ‍‌اید را مشخص کنید.

سپس از منو  File گزینه Site Manager  را انتخاب کنید.

بر روی دکمه New Site کلیک کنید و نام دلخواه را درج کنید.

فیلدهای مختلف بخش General را نیز مطابق راهنمای زیر وارد کنید.

در قسمت Host  آدرس ftp server   را درج نمائید.

در قسمت port  پورت اتصال sftp  را درج نمائید، بصورت پیش فرض پورت ۲۲ استفاده می شود.

در قسمت porotocol گزینه SFTP – SSH File Transfer Protocol را انتخاب کنید.

در قسمت Logon Type  نوع ورود را Interactive انتخاب کنید.

نکته: برای کاربران putty با عبارت عبور- کلید عمومی محافظت شده، درصورتیکه فایل اصلی .ppk  با پسورد محافظت شده است، filezilla  آن را هنگام وارد کردن کلید به غیر محافظت شده تبدیل می کند

از وژن ۳٫۰٫۱۰ به بعد فایل کلید محافظت شده با پسورد هنوز پشتیبانی نمی شود.

درصورتیکه فایل کلید پسورد محافظت شده مورد نیاز است، filezilla قادر به استفاده از ابزار  PuTTY’s Pageant می‌باشد.

Pageant را اجرا کنید.

بر روی آیکن راست کلیک کنید و Add Key را انتخاب و سپس فایل کلید خصوصیتان (.ppk) را انتخاب کنید.

سپس رمز عبورتان را وارد کنید.

Filezilla را راه انداری نموده و با استفاده از SSH2 از طریق SFTP  با نام کاربری و رمز عبور خالی به سرورتان متصل شوید. (حتما بیاد داشته باشید پس از اتمام کار Pageant را ببندید)

ویرایش فایل متنی

در مدیریت سرور مجازی تان شما ناگزیر هستید فایل های متنی برنامه نویسی را ویرایش کنید، نرم افزار Filezilla یک ویرایشگر متن در خودش ندارد اما شما می توانید در تنظیمات آن مطابق زیر تعیین کنید که فایل ها با چه ویرایشگر متنی بصورت پیشفرض باز شده و بتوانید آن را ویرایش کنید.

از منو بالای صفحه، از قسمت Edit گزینه setting را انتخاب کنید.

از منوی سمت چپ گزینه File editing را انتخاب کنید.

Use custom Editor را انتخاب و با کلیک بر روی دکمه Browse  مسیر فایلexe  ویرایشگر متنی مورد نظر  بر روی سیستم تان را تعیین کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید