آیا طراحان UX و UI باید کدنویسی کنند ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آیا طراحان UX و UI باید کدنویسی کنند ؟

آیا طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری باید کدنویسی کنند؟ این سوال را بارها و بارها در انجمن‌های مختلف طراحی شنیده ام. هیچ پاسخ معین و دقیقی برای این موضوع وجود ندارد، اما اگر بتوانیم سوال را بهتر دریابیم و آن را از راه‌های مختلفی بپرسیم می توانیم بهتر نقش یک طراح برای کدنویسی یک پروژه را متوجه شویم.

آیا نیازی هست که طراحان از کدها متوجه شوند ؟

مطمئنا. کد یک زبان است و با وجود اینکه زبان های مختلف کدنویسی وجود دارند آن ها تقریبا از ساختار و قواعد یکسانی برخوردار هستند. مهمترین قسمت کدها این است که آن‌ها شامل قواعد و یکسری شیوه های عالی هستند. وقتی این شیوه ها و قواعد وارد ماجرا می شوند یکسری محدودیت ها نیز به وجود می آید، اما مهمتر از هر چیزی این است که بدانیم تمام این طبقه بندی ها در یک قسمت قرار نمی گیرند و این موضوع به طراحان کمک می کند که گزینه‌های مختلفی برای پایداری در بحث کردن با توسعه دهندگان داشته باشند.

آیا نیازی هست طراحان کدنویسی کنند؟

شاید، اما احتمالا بله. دانستن پایه های کدنویسی، حتی اگر در حد کار کردن ساده در قسمت inspector مرورگر باشد به آن‌ها کمک می کند که تغییراتی را اعمال نمایند. مطمئنا یادگرفتن HTML و CSS به صورت ساده و سریع در ابتدای کار تنها برای تغییر خاصیت ها و چند تگ ساده، خیلی سخت نیست. 

اگر صادق باشم، به شخصه من نیز به همین صورت کدنویسی را یاد گرفتم – با اینکار مدام در اینترنت سوال می پرسیدم و به آن‌ها در وبسایت های مختلف دست می‌یافتم.

حال می توانم به سرعت المان‌های مختلف HTML، CSS و جی‌کوئری را در یک صفحه قرار دهم و با استفاده از آن‌ کارهای مختلف را انجام دهم. البته در چنین تولیدی، سطح کدنویسی زیاد مهم نخواهد بود. هیچوقت برای چگونه قالب بندی کدها، بهینه سازی سرعت وبسایت و مواردی مانند این اهمیتی قائل نخواهیم بود. به این دلیل که چنین کارهایی در اصل کار تیم توسعه است. اما آن‌ها باید از نمونه طراحی من استفاده کنند و حتی کدهای نوشته شده توسط من را بهتر بخوانند تا متوجه کارهای‌م شوند. 

(برخی از مردم معتقد هستند که در آینده نزدیک همه مردم عملا کدنویسی بلد خواهند بود. اسباب‌بازی های کودکان با مفاهیم کدنویسی ادغام می شود، درست مانند اینکه بتوانید با زبان دومی صحبت کنید، یادگیری کدنویسی و زبان کدنویسی به این سطح مهم خواهد بود. البته حتما قرار نیست که در نهایت به ساختن یک برنامه مبدل شود، چطور که ما همه زبان انگلیسی را تا حدی بلد هستیم، اما رمان نمی‌نویسیم).

آيا طراحان الزاما باید کدنویسی کنند؟

مسلما نه. کدنویسی یک محصول به صورت حرفه‌ای در اصل کار یک طراح نیست و این به توانایی های توسعه نیازمند است، حتی با وجود ابزارهای مختلفی که در بازار وجود دارد، الزامی وجود ندارد.

از تمام این موارد مهم‌تر، الزام قرار دادن چنین موضوعی برای طراحان، آن‌ها را برای حل مشکلات اصلی کارشان محدود می کند. اگر طراحی در حال کار خود است ممکن است این کار را با پارامترهای دیگری و سریع‌تر انجام دهد، اما وقتی این موضوع به حرفه خود بسته نیست، مشکل بسیار بزرگی خواهد بود. 

طراحان نمی‌توانند آن را یاد بگیرند؟

خب، چرا که نه، آن‌ها می توانند، البته با گذر زمان. اما در جهانی که همه چیز براساس زمان و بودجه مالی است، مجبور کردن یک طراح برای یادگیری تکنیک‌های توسعه جدید‌تر باعث می شود که نتیجه بسیار ضعیفی ارائه شود. این موضوع مانند آن است که از لوله کش ساختمان بخواهید که کارهای الکتریکی خانه را انجام دهد. مطمئنا آن‌ها می توانند اما شما هنوز هم بابت ساعت‌ها کار پول می دهید و مطمئنا در نهایت خروجی ایده‌آل را دریافت نمی کنید. 

خب حالا بیاید، سکه رو بچرخانیم

فشار زیادی روی طراحان برای یادگیری کدنویسی وجود دارند، اما آیا این موضوع یک خیابان دو طرفه نیست؟

آیا توسعه‌ دهندگان باید طراحی را درک کنند؟

مطمئنا. درست مانند کدها، طراحی نیز یک زبان است. طراحان نیز قواعد و ساختار خود را دارند، البته لزوما آن‌ها با تکنولوژی محدود نمی شوند، اما آن‌ها ممکن است با الگوهای مقرر و تعاملات محدود شوند. طراحان معمولا به یک ویژگی بدون داشتن یک هدف خاص فکر نمی کنند. 

به عنوان یک توسعه دهنده داشتن دانش پایه از طراحی انسان محور و تمرکز روی اهداف کاربران، برای تولید یک محصول خلاقانه و فروش آن به صورت یک طراح بسیار کمک می کند. 

آيا توسعه‌ دهندگان باید طراحی کنند؟

ممکن است، اما شاید بله. طراحی زبان خلاصه شده کلمات است و درست شبیه به کدها، سطح‌های مختلفی از درستی و اصلاحات وجود دارد که وارد ساخت یک نمونه می شود. توانایی طراحی کردن روی کاغذ و در حالت دیجیتال توانایی های بسیار مهمی است که باید یک طراح داشته باشد.

یک توسعه واقعی زمانی اتفاق می افتد که بتوانید در یک تیم (توسعه دهنده و طراح) ویژگی های مختلف از کارهای مختلف را برای یک هدف واحد متحد سازید. 

آیا توسعه‌دهندگان الزاما باید طراحی کنند؟

مسلما نه. درست مانند اینکه طراحان مجبور به کدنویسی نیستند، توسعه دهندگان نیز هیچ اجباری نباید روی آن‌ها برای ارائه کار نهایی و مستندات آن وجود داشته باشد. مخصوصا وقتی این موضوع به طراحی نهایی رابط کاربری می‌رسد، ما به یکسری توانایی های مخصوص به طراحان مانند، تعیین سلسله مراتب، تئوری رنگ‌ها، فضاها و… نیازمند هستیم.

در حالی که توسعه دهندگان موظف به ویژگی‌های نهایی کار هستند، طراحان نیز در ابتدای کار برای تعیین انجام شدن یا نشدن طراحی موظف هستند. این کارها نباید بردوش یک فرد باشد، بلکه تیمی از توسعه دهندگان و طراحان چنین کاری را انجام می دهند.

یافتن یک تعادل - بالانس

در نهایت باید سعی شود که مسئولیت‌هایی با تعادل مناسب را پیدا کنیم. اگر شما یک طراح هستید و با باز کردن یک تکست ادیتور و کدنویسی اشکالی ندارید و اگر می توانید در یک راه مؤثر و وظیفه پذیر کارها را انجام دهید، پس انجام دهید.

اگر شما یک طراح هستید و شما را مجبور کرده اند که از کارهای تیم توسعه سر در بیاورید، پس به نظر می رسد که چنین مکانی برای شما خیلی خوب نیست. اگر به روزهای طراحی دستی روی کاغذ خودم برگردم متوجه می شوم که من هیچوقت توانایی مدیریت یک چاپ‌خانه کارهای افست را ندارم، اما آن‌ها را متوجه بودم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا