آیا استارتاپ‌تان به PWA نیاز دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آیا استارتاپ‌تان به PWA نیاز دارد؟

وب یک پلتفرم عالی‌ست که دسترسی آسانی را برای همگان به صورتی یکسان فراهم ساخته است. دسترسی داشتن به اطلاعات یک وبسایت مانند Flipboard از طریق یک مرورگر در دسکتاپ کار بسیار ساده‌ای است، با این حال کار کردن روی یک موبایل می‌تواند کمی شما را با محدودیت‌هایی مواجه کند. 

در بسیاری از کشورها، وقتی یک موبایل جدید می‌خرید، اپلیکیشن‌های ضروری برای شما به صورت پیشفرض نصب است، با این حال در برخی از کشورهای دیگر شما باید به یک اپ استور دسترسی داشته باشید و یا اینکه از WiFi یا یک شبکه داده‌ای همراه استفاده بکنید. از آنجایی که ممکن است دسترسی به این موارد گران یا سخت باشد بنابراین دانلود اپلیکیشن‌های موبایل از طریق اپ استور می‌تواند تا حدی پیش برود که برای برخی افراد غیر ممکن باشد. اما اگر شما در یک محیط دسکتاپ شکل باشید و یا اینکه از مرورگرتان استفاده بکنید، در وهله‌ اول نیازی به صرف چنین حجمی از داده را ندارید. 

اینجاست که PWAها برای نجات کاربران وارد می‌شوند. در واقع PWA یک وب اپلیکیشن است که ویژگی‌های اصلی یک وبسایت را برای شما در قالب یک اپلیکیشن ظاهر می‌کند. امکاناتی که در PWAها وجود دارد روز به روز در حال پیشرفت است و تکامل آن نیز به صورتی رویکردی مشاهده می‌شود. 

شرکت Flipkart اعلام کرده بود که حدود ۶۳ درصد از کاربران‌ش از طریق شبکه 2G به وبسایت دسترسی پیدا می‌کنند، برای چنین کاربرانی سرعت داشتن اپلیکیشن یک مزیت و یک اصل حساب می‌شود. برای همین موضوع وب اپلیکیشن پیش‌رونده Flipkart Lite ارائه شد تا کاربران مختلف بتوانند به شکلی بهتر به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. همچنین این کار باعث می‌شود تا حجم کمتری از اطلاعات دانلود شود. 

با در نظر گرفتن تمام مزیت‌های وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده، در این بخش از مطلب می‌توانید ۶ دلیل برای اینکه چرا وب اپلیکیشن پیش‌رونده می‌تواند برای استارتاپ‌تان مناسب باشد و به آن کمک کند را مطالعه نمایید:

۱. هدف قرار دادن مخاطبین بیشتر

با استفاده از یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده، می‌توانید جامعه کاربری بسیار بیشتری را به مخاطبین خود تبدیل کنید. این مخاطبین می‌توانند دستگا‌ه‌های هوشمند متفاوتی داشته باشند. PWA می‌تواند برای وبسایت‌های مختلف با اندازه صفحات متفاوتی نمایش داده شود. بنابراین کاربران در شرایط متفاوتی می‌توانند به این سری از اپلیکیشن‌ها به خوبی دسترسی داشته باشند. انجام چنین کاری می‌تواند مخاطب بسیار بیشتری از حد معمول را به استفاده از استارتاپ شما تشویق بکند و آن‌ها را به این سمت سوق دهد. 

۲. بدون نیاز به نصب

یکی از چالش‌های اصلی که با اپلیکیشن‌های موبایل روبرو است، موضوع نصب و دانلود آن‌هاست. شما وقتی که یک اپلیکیشن موبایل را نصب می‌کنید مقداری از حافظه شما را به خود اختصاص می‌دهد و حجم داده‌ای کلانی را ممکن است در ابتدا دانلود نماید. اما PWAها درست به همان اندازه‌ای حجم می‌گیرند که شما در یک وبسایت گردش می‌کنید. در حقیقت از آنجایی که این اپلیکیشن از طریق مرورگر اجرا می‌شود، بنابراین حجم و مدیریت اندازه آن از طریق مرورگر مدیریت می‌شود.

۳. آخرین نسخه

گاهی اوقات مراجعه کردن به جدیدترین نسخه یک اپلیکیشن موبایل می‌تواند کاری سخت و دشوار باشد. وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده این موضوع را در نظر می‌گیرند و از آنجایی که از طریق مرورگر مدیریت می‌شوند، با بروزرسانی وبسایت اصلی، به صورت خودکار بروزرسانی می‌شوند.

۴. مصرف کمتر داده و دسترسی به صورت آفلاین

دسترسی به صورت آفلاین یکی از بزرگترین نکات کلیدی است که باید در ارتباط با وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده گفت. همچنین از آنجایی که حجم داده‌ای بسیار کمی مصرف می‌کنند، قابلیت دسترسی را با نرخ داده‌ای بسیار کمی مهیا می‌سازند.

۵. حساسیت کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر

این مورد، دلیلی بسیار مهم برای استارتاپ‌هاست تا بتوانند یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده را انتخاب کنند. وقتی که از یک اپ استور اپلیکیشنی را دانلود می‌کنید، جدای از دانلود و نصب آن، کاربر باید مجوزهای درخواستی را به اپلیکیشن بدهد. به همین دلیل کمی اصطکاک و حساسیت وجود دارد. اما تنها کاری که برای استفاده از یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده نیاز است انجام دهید، پیدا کردن وبسایت مورد نظرتان و کلیک روی گزینه Add to Home Screen است. بنابراین نیازی نیست که کارهای خاصی را انجام دهید. قابلیت سینک شدن داده بین مرورگر و اپلیکیشن PWA یکی از کاربردهای بسیار خوبی است که کاربران با استفاده از این دسته از اپلیکیشن‌ها به آن می‌رسند. داده‌ها همواره در بین PWA و مرورگر یکسان می‌مانند.

۶. امنیت بهتر

هر روز وبسایت‌های بیشتری به https مهاجرت می‌کنند و این روند در حال ادامه یافتن است. PWAها نیازمند یک ارتباط امن مانند همین https هستند، بنابراین ارسال و دریافت درخواست‌ها که معمولا از طریق APIها صورت می‌گیرد بسیار امن و مطمئن است.

در پایان

داشتن یک اپلیکیشن از نوع PWA را می‌توان یک مزیت بسیار بزرگ برای استارتاپ‌ها دانست. بنابراین می‌شود گفت که یکی از فاکتورهای مهم برای موفق شدن یک استارتاپ دارا بودن PWA است.

ما در وبسایت راکت آموزشی بسیار کامل را برای یادگیری و شیوه پیاده‌سازی آن در نظر گرفته‌ایم که می‌توانید از طریق این لینک به آن دسترسی داشته باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا