برای ساخت یک نرم‌افزار از کجا شروع کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

برای ساخت یک نرم‌افزار از کجا شروع کنیم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که به چه صورتی می‌توانیم در جریان توسعه و ایجاد نرم‌افزار قرار بگیریم؟ در این مطلب کوتاه از وبسایت راکت قصد داریم شما را با این فرایند و چالش‌های موجود آشنا کنیم.

آیا یادگیری زبان برنامه نویسی دشوار است؟

بله، به خاطر اینکه مستلزم نظم و تمرکز بسیار زیادی است. هر چه بیشتر تلاش کنید، روز به روز بهتر می‌شوید. وقتی به ذهنیت درست دست پیدا کنید، در مسیر درست نیز قرار خواهید گرفت اما همچنان باید برای رسیدن به اهداف خود دائماً تلاش کنید. برنامه نویسی چیزی نیست که بتوان آن را قلباً یاد گرفت، شما باید با تمرین و درک منطقی به این مهارت دست پیدا کنید.

آیا خودمان می‌توانیم برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

خیلی از مردم برنامه نویسی را در مدرسه نخوانده‌اند و یک زبان برنامه نویسی را فقط به خاطر کنجکاوی و سرگرمی یاد گرفتند. اینکه می‌توانید برنامه نویسی را به طور خودآموز یاد بگیرید، بدین معنا نیست که دنبال کردن کلاس‌ها، مدرسه یا سخنرانی‌ها به شما کمک نخواهد کرد. مطمئناً این موارد می‌توانند کمک بسیاری به شما کنند، اما اگر زمان و هزینه کافی برای دسترسی به این نوع منابع را ندارید، قطعاً می‌توانید موضوعات خود را به صورت آنلاین پیدا کنید.

مشکل اصلی وجود تعداد بسیار زیادی از این منابع آنلاین است. چالش شما انتخاب بهترین و مفیدترین موارد می‌باشد. روش متناسب با سبک یادگیری خود را انتخاب کنید. نقشه واضحی را برای دنبال کردن مشخص کنید. در غیر اینصورت به راحتی در انبوه اطلاعات اطراف خود غرق خواهید شد.

تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس

تغییر مسیر شغلی یک چیز غیرممکن نیست اما اگر هیچ برنامه یا راهنمایی برای رسیدن به مقصد دلخواه خود نداشته باشید، می‌تواند کمی دشوار باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما آورده شده است.

انتخاب زبان برنامه نویسی

تحقیق کرده و مورد متناسب با خودتان را انتخاب کنید

اولین کار شما باید انتخاب یک حوزه تخصص باشد: بخش frontend (طراحی و ساخت رابط‌های کاربری و وبسایت‌ها)، بخش backend (نوشتن کدهای منطقی و عملیات‌های مربوط به دیتابیس)، علم داده (کار با داده‌های بزرگ، آمار و الگوریتم‌ها) و تکنولوژی (React، Vue، Java، JavaScript، C# و غیره).

شاید این یک تصمیم مهم به نظر برسد اما در واقع چنین نیست. زبان برنامه نویسی تنها یک ابزار است بنابراین در واقعیت باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه مشکلاتی را برطرف کنید. چند ویدیو یا مقاله آموزشی پیدا کنید. ببینید که زبان‌های مختلف در چه زمینه‌هایی کاربرد دارند، چه ظاهری دارند و در کار کردن با کدام یک احساس راحتی بیشتری می‌کنید.

از فرصت‌های پیرامون خود بهترین استفاده را ببرید

تصور کنید که فقط یک دوره کارآموزی در شرکتی نزدیک به شما وجود دارد اما این دوره مربوط به JavaScript (زبان اسکریپت‌نویسی frontend) است و شما می‌خواهید AngularJS (فریمورک/ تکنولوژی frontend) را یاد بگیرید. از آنجا که این دو فناوری پیشرفته هستند و برای اهداف مشابهی استفاده می‌شوند، مشکلی نخواهد داشت که ابتدا جاوا اسکریپت را یاد گرفته و سپس به سراغ AngularJS بروید.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید، در نظر گرفتن فرصت‌هاست. بعد از استخدام شدن در یک شرکت، این فرصت را دارید تا چیزی را یاد بگیرید که همیشه دوست داشته‌اید یا حداقل می‌توانید برای استخدام شدن در جایگاه دیگری تجربه‌ی کافی را کسب کنید.

از مهارت‌های خود استفاده کنید

یک جنبه‌ی مهم دیگر را می‌توان استفاده از دانش فعلی شما دانست. به عنوان مثال اگر قبلاً تجربه‌ی طراحی را داشته‌اید، انتخاب منطقی شما می‌تواند یادگیری یک زبان برنامه نویسی frontend باشد. با این کار سریعتر در شرکت‌ها استخدام می‌شوید چون معمولاً شانس استخدام شدن یک فرد جوان با سابقه کار قبلی بیشتر می‌باشد.

آن را در اولویت قرار دهید

بعد از اینکه در مورد تکنولوژی دلخواه خود تصمیم گرفتید، زمان آن است که بفهمید آیا برای رسیدن به هدف تلاش خواهید کرد یا نه. این موضوع خیلی مهم است چون اگر در یادگیری، تحقیق و تغییر زندگی خود سرمایه‌گذاری نکنید، سرانجام کارهایتان را به تعویق می‌اندازید، خودتان را سرزنش می‌کنید و به تغییری که همیشه می‌خواستید نمی‌رسید. ممکن است تغییر دادن زندگی یک امر چالش برانگیز باشد. یاد گرفتن چیزی تنها به خاطر سرگرمی، باعث بلندتر شدن پروسه‌ی یادگیری خواهد شد.

یاد بگیرید و تمرین کنید

برنامه‌ای تنظیم کرده و به آن پایبند بمانید

اهداف یادگیری واقع بینانه‌ای را تعیین کنید. از مدل S.M.A.R.T استفاده کنید. مطمئن شوید که انتظارات واقع بینانه‌ای را نیز تعیین خواهید کرد. انتظار نداشته باشید که یک زبان برنامه نویسی را ظرف مدت 1 ماه یاد بگیرید. وقتی به نتیجه مطلوب نمی‌رسید، ناامید خواهید شد و به رها کردن فکر می‌کنید. بنابراین به جای مشخص کردن یک مهلت زمانی مسخره، برنامه‌ای را بسازید و به طور مداوم از آن پیروی کنید.

مشخصاً این برنامه باید سایر جنبه‌های زندگی شما را نیز در نظر بگیرد. شاید از قبل شغلی داشته باشید یا دارای فرزند باشید، اما وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید، باید دقیقاً آن را دنبال کنید. لازم نیست که به طور روزمره 6 ساعت مطلب یاد بگیرید. اما اگر این زمان را در اختیار دارید، مطمئناً می‌توانید چنین کاری را نیز انجام دهید. وقتی از انجام کارهای دیگر خسته هستید، می‌توانید با 1 تا 2 ساعت در روز نیز به اهداف خود برسید. اما وقتی یک روز بیکار شدید، مطمئن شوید که این زمان را به حداکثر 6 ساعت افزایش دهید.

به خاطر داشته باشید که یکی از جنبه‌های مهم در یادگیری زبان برنامه نویسی، تمرین کردن چیزهایی است که یاد گرفته‌اید. دانش مفهومی به تنهایی کافی نیست. استراحت کردن را فراموش نکنید. افرادی که به درستی استراحت می‌کنند، یادگیری بهتری هم دارند. به شما توصیه می‌کنم که یک روز از هفته را کاملاً به خانواده، اوقات فراغت و آرامش اختصاص دهید.

یک جامعه‌ی پشتیبان پیدا کنید

یکی دیگر از جنبه‌های مهم، در تماس بودن با افرادی است که مشغول گذراندن روندی مشابه شما هستند. یعنی افرادی که حرفه‌ی توسعه نرم افزار خود را شروع کرده‌اند. مثل یک گروه پشتیبانی به آن فکر کنید. شما از اشتباهات آن‌ها درس خواهید گرفت و آن‌ها نیز می‌توانند از شما یاد بگیرند. شما یکدیگر را تحت فشار می‌گذارید و سرانجام به یکدیگر کمک می‌کنید تا به اهداف مورد نظرتان برسید. این مرحله بسیار مهم است چون این امکان را به شما می‌دهد تا خیلی سریعتر یاد گرفته و با دیگران ارتباط برقرار کنید.

نقشه‌ی راه را تهیه کنید

مورد بعدی ما تهیه یک برنامه یادگیری یا نقشه راه است. اینترنت فضای بسیار بزرگی است و شما واقعاً برای گشتن تمام بخش‌های آن زمان کافی را در اختیار ندارید. یک دوره‌ی آنلاین پیدا کنید یا کتابی مختص افراد مبتدی را بخوانید. مطمئن شوید که تمام بخش‌ها و فصل‌ها را مطالعه می‌کنید.

تا زمانی که آن مطالب برای هدف شما مفید باشد، نباید آن‌ها را رها کنید. اگر به طور همزمان منابع زیادی را برای مطالعه انتخاب کنید، ممکن است نتوانید تمام آن‌ها را به اتمام برسانید و این احتمال وجود دارد که دانش ناقصی در برخی مفاهیم کسب کنید.

نمونه‌کارها را بسازید

آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، ساخت نمونه‌کار از پروژه‌هایی است که هنگام یادگیری انجام داده‌اید. در اولین مصاحبه‌هایتان از شما پرسیده می‌شود که صرف نظر از ساده بودن پروژه، چه کارهایی انجام داده‌اید.

منتظر نمانید تا همه چیز را بدانید

بیشتر شرکت‌ها می‌خواهند مفاهیم اساسی و تمایل به یادگیری را از شما بشنوند. منظورم در مورد فصل‌های ابتدایی کتاب برنامه نویسی نیست، من دارم در مورد مفاهیم اساسی کل زبان برنامه نویسی صحبت می‌کنم. اگر تا زمانی که احساس آمادگی نکرده‌اید به تمرینات خود ادامه دهید، ممکن است که هرگز آن زمان فرا نرسد. اطلاعات زیادی برای فهمیدن وجود دارد، اما در ابتدای کار خود به بیشتر آن‌ها احتیاج ندارید.

وقتی دوره برنامه نویسی خود را پشت سر گذاشتید، درخواست کارورزی یا اسختدام خود را به عقب نیاندازید. وقتی به اولین مصاحبه کاری می‌روید، متوجه نیازهای شرکت‌ها خواهید شد. همچنین می‌فهمید که به چه دانش‌های دیگری احتیاج دارید. حتی اگر نتوانید آن شغل را بدست آورید، مطمئناً یک پیروزی بزرگ داشته‌اید.

کارآموزی‌ها یا مشاغل

معمولاً با توجه به بیشتر بودن دوره‌های کارآموزی، کار گرفتن نیز راحت‌تر می‌شود. بعد از اینکه دوره کارآموزی خود را به اتمام رساندید، اکثر شرکت‌هایی که به دنبال افراد تازه‌کار هستند شما را استخدام می‌کنند. در صورت رد شدن یا نگرفتن جواب از فرد استخدام کننده، درخواست‌های کارآموزی و شغلی را رها نکنید. گاهی اوقات رد شدن کاملاً طبیعی است و شما باید از این تجربه‌ها درس بگیرید.

در پایان

قدردان این سفر باشید. موفقیت خود را جشن بگیرید و سپس به دیگران کمک کنید تا به اهداف خود برسند. پروسه‌ی رسیدن دیگران به اهدافشان را آسان‌تر کرده و در نهایت دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنید.

نکات کلیدی

یادگیری را در اولویت قرار دهید. از شکست خوردن و بازخورد گرفتن نترسید. کنجکاو باشید. ابتدا زبان برنامه نویسی را یاد گرفته و درک کنید. وقتی استخدام شوید، فرصت کار کردن روی پروژه‌های بزرگ را خواهید داشت. در صورت عدم موفقیت در یک مصاحبه، نباید دلخور شوید. شاید اگر بیشتر یاد بگیرید، بتوانید دفعه‌ی دیگر آن شغل را بدست آورید. برای شرکت در کارآموزی و درخواست‌های شغلی منتظر دانستن همه چیز نمانید، چون هرگز نمی‌توانید همه چیز را بدانید. خیلی نخوانید، بیشتر درک کنید. اجتماعی باشید و تجربیات خود را به دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات