داستان شکل گیری تلگرام و 1 میلیارد بار دانلود
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

داستان شکل گیری تلگرام و 1 میلیارد بار دانلود

تلگرام از زمان آغاز به کار خود در سال 2013، محبوبیت زیادی در سراسر جهان به دست آورده است. این برنامه پیامرسان بیش از 1 میلیارد بار در سراسر جهان دانلود شده است و هند، اندونزی و روسیه کشورهایی هستند که بیشترین نصب را دارند. در طول تهاجم روسیه در سال 2022، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، برای مخاطب قرار دادن ملت خود از تلگرام استفاده کرد. حتی برای تروریست ها، تلگرام به "برنامه انتخابی" آنها تبدیل شد! اما چگونه تلگرام اینقدر بزرگ شد؟ در این مقاله تاریخچه مختصر تلگرام از ایده، محبوبیت و ارتباط آن را بررسی می‌کنیم

همانطور که قبلا به بررسی داستان موفقیت اسلک، اسپاتیفای، نتفلیکس و سایر برندها پرداخته‌ایم.

 

موسسین تلگرام

پاول دروف موسس تلگرام

پاول دورف و نیکلای دوروف بنیانگذاران و صاحبان اپلیکیشن پیام رسان تلگرام هستند. این دو برادر تلگرام را در سال 2013 تاسیس کردند.

پاول دوروف که به مارک زاکربرگ روسیه معروف است، به خاطر لباس متمایزش شناخته می شود، زیرا او فقط رنگ "مشکی" را می پوشد، مانند شخصیت نئو در ماتریکس. او خود را یک لیبرال توصیف می‌کند که ماموریت دارد تا ارتباطات سریع، امن و ناشناس را برای جهان فراهم کند. اما راه رسیدن به رویای techno-utopian او همیشه آسان نبوده است.

زمینه ایجاد تلگرام

پاول در سال 2006 در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ یک پلتفرم اجتماعی طراحی و نام آن را VKontakte گذاشت. در زبان روسی این اسم به معنای "در تماس" است. این پلتفرم با اسم VK معروف شد. VKontakte در ابتدا به عنوان یک پلتفرم برای دانشجویان دانشگاه در نظر گرفته شده بود، اما کم کم در بین عموم مردم محبوبیت پیدا کرد. با دیدن این موضوع، نیکلای دوروف، برادر بزرگتر پاول، به عنوان مدیر ارشد فنی به شرکت پیوست.

نیکلای دروف هم بنیانگذار تلگرام

برادران دوروف با هم برای رسیدن به یک هدف تلاش کردند، یعنی ایجاد نسخه ای از فیس‌بوک برای فضای مجازی روسیه، اما سریع‌تر و بهتر.

VK دارای تمام ویژگی‌هایی که یک کاربر معمولی فیس‌بوک با آن آشنا بود را داشت. مانند: نمایه کاربر، پیام رسانی مستقیم، دیواری برای ارسال محتوا و مهم‌تر از همه، نمایش اطلاعات شخصی کاربر. پاول این وب سایت را به عنوان یک افزونه غیرناشناس برای انجمن دانشگاه spbgu.ru در نظر گرفت که فقط از طریق دعوت از سایر کاربران در دسترس بود. همانطور که VK به سرعت محبوب شد، برنامه نیاز به دعوت را حذف کرد و تعداد کاربران آن ناگهانی شروع به افزایش کرد.

در کمتر از یک سال، VK رقیب داخلی خود Odnoklassniki را سرنگون کرد و به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در روسیه تبدیل شد. آلبرت پوپوف، موسس Odnoklassniki، معتقد بود که این انفجار ناگهانی در محبوبیت تا حدی به دلیل تمایل VK برای تحمل محتوای صریح و نقض کپی‌رایت است. در حالی که Odnoklassniki بر ارتباط افراد میانسال با همکلاسی‌های سابق خود متمرکز بود، VK به عنوان یک پلتفرم فروشگاهی یک مرحله‌ای تکامل یافت؛ که به جوانان توجه می‌کرد. کاربران برای ارتباط با دوستان قدیمی، یافتن دوستان جدید، جستجوی کار، یا دانلود غیرقانونی آخرین آلبوم پاپ به VK می‌رفتند.

لوگو VK شرکت قبلی موسس تلگرام

چالش‌های VK

در اوایل 2010، VK بیش از صد میلیون کاربر به دست آورده بود. گستردگی آن توجه دولت روسیه را به خود جلب کرد. در دسامبر 2011، موجی از اعتراضات در مخالفت با نتایج انتخابات پارلمانی، کشور را فرا گرفت. در تلاش برای نجات وضعیت، سرویس امنیتی فدرال از VK خواست تا گروه‌ها و صفحاتی را که از سایت برای هماهنگی و تجمع اعتراضات استفاده می‌کنند، ببندد. پاول با انتشار تصویری از سگی با ژاکت کلاه دار که زبانش را بیرون آورده بود به درخواست آنها پاسخ داد.

Mail.ru Group، یک شرکت فناوری روسی و یکی از حامیان اصلی VK، در همین حین تلاش می‌کرد تا مالکیت کامل شرکت را به دست گیرد. در پاسخی که مشهور است، پاول عکسی از خود منتشر کرد و گروه Mail.ru را یک شرکت هلدینگ زباله نامید.

دوروف تحت یک کمپین توهین آمیز رسانه‌ای قرار گرفت و متهم به سوء استفاده از بودجه شرکت شد. ویدئویی در آوریل 2013 پخش شد که پاول را پشت فرمان یک مرسدس بنز سفید نشان می‌داد که روی پای یک افسر پلیس می‌رود و از صحنه فرار می‌کند، هرچند پاول ادعا کرد که او آن ماشین را رانندگی نمی‌کرده است. اندکی بعد، مجریان قانون به خانه پاول و دفتر VK یورش بردند. چند روز پس از این حادثه، شرکای یونایتد کپیتال اعلام کرند که 48 درصد از سهام VK را خریداری کرده‌اند. در ژانویه 2014، پاول 12 درصد باقیمانده سهام خود را به Mail.ru فروخت، کلاه خود را به عنوان مدیرعامل آویزان کرد و روسیه را ترک کرد.

ظهور تلگرام

در آگوست 2013، پاول خرگوش را از کلاه بیرون کشید - وارد تلگرام، یک سرویس چت رمزگذاری شده شوید. در 14 آگوست 2013 برای iOS و در 20 اکتبر 2013 برای اندروید راه‌اندازی شد. پاول بودجه و زیرساخت‌های این پروژه را فراهم کرد زیرا طبق گزارش‌ها، او روسیه را با 300 میلیون دلار پس از فروش Vkantakte ترک کرد. برادر او، نیکولای، روی کدنویسی تمرکز کرد و پروتکل MTProto را ایجاد کرد که اساس این پیام رسان است.

تلگرام به‌عنوان یک سیستم پیام‌رسان رمزگذاری‌شده شروع به کار کرد و اساسا به این دلیل تاسیس شد که برادران دوروف بتوانند بدون اینکه سرویس‌های امنیتی روسیه آنها را ردیابی کنند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

تلگرام ابتدا  یک دفتر کوچک در برلین بود. با این حال، کارکنان هر از چند گاهی به مکان جدیدی می‌رفتند و در اتاق‌های هتل یا اقامتگاه‌هایی که معمولا در AirBnb.com اجاره شده بودند، کار می‌کردند.

سرورهای تلگرام در سرتاسر جهان پراکنده هستند و پنج مرکز داده در نقاط مختلف جهان قرار دارند، در حالی که فعلا مرکز عملیات در دبی، امارات متحده عربی مستقر است.

روند رشد تلگرام

تاریخچه تلگرام

  • ربات‌ها:

 در ژوئن 2015، تلگرام Bot API را منتشر کرد. یک پلتفرم برای کاربران ایجاد کرد تا ربات‌های خود را ایجاد و منتشر کنند. ربات‌ها برای افزودن ویژگی‌ها به تلگرام و آسان‌تر کردن زندگی کاربران ایجاد شدند. ربات‌ها می‌توانند پرداخت‌ها و گروه‌ها را تعدیل و ایمیل‌ها و بسیاری موارد دیگر را دریافت کنند.

  • کانال‌ها:

در 15 سپتامبر، تلگرام کانال‌ها را معرفی کرد. ابزار منتشر کردن محتوا به صورت یک طرفه برای یک اکثریت. کانال‌ها می‌توانند فالوورهای نامحدودی داشته باشند.

  • سوپرگروه‌ها:

از آنجایی که واتس اپ محدودیت کاربری خود را برای گروه‌ها به 1000 افزایش داد، تلگرام "Supergroups" را معرفی کرد که حداکثر 5000 عضو را پشتیبانی می‌کرد. اندازه این سوپرگروه از 1000 به 5000 عضو در سال 2016 افزایش یافت. در 17 ژوئن حداکثر تعداد اعضا گروه‌ها را به 10000 افزایش دادند. در 19 ژانویه، حداکثر اندازه گروه‌ها به 200.000 عضو افزایش یافت.

  • چت‌های مخفی:

در جولای 2017، تلگرام چت‌های مخفی را با رمزگذاری سرتاسر معرفی کرد و یک تایمر خود تخریبی برای عکس‌ها و ویدیوها اضافه کرد تا کاربران بتوانند تصاویر ناپدید شونده را ارسال کنند.

  • پاسپورت:

در 18 جولای، تلگرام پاسپورت را به عنوان یک سرویس مجوز یکپارچه برای ICOها، خدمات مالی و سایر پلتفرم‌ها بر اساس شناسه واقعی راه‌اندازی کرد.

  • تماس‌ تصویری:

تلگرام با 400 میلیون کاربر فعال، تماس تصویری را با رمزگذاری سرتاسر مانند سیگنال و واتس اپ اضافه کرد.

  • انتقال تاریخچه چت از برنامه‌های دیگر:

در 21 ژانویه، تلگرام به کاربران اجازه داد پیام‌ها و تصاویر قدیمی را از برنامه‌های دیگر مانند WhatsApp، Line و KakaoTalk وارد کنند.

تلگرام: اپلیکیشن منتخب داعش

در سپتامبر 2015، پاول دوروف در پاسخ به سوالی درباره استفاده از تلگرام توسط دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، اظهار کرد:

"من فکر می‌کنم در نهایت حریم خصوصی و حق ما برای حفظ حریم خصوصی مهم‌تر از ترس ما از اتفاقات بد مانند تروریسم است".

داعش تلگرام را به حامیان و اعضای خود توصیه کرد و تا اکتبر 2015 موفق شد تعداد فالوورهای کانال رسمی خود را دو برابر کند و به 9000 کاربر برساند. در نوامبر 2015، تلگرام اعلام کرد که 78 کانال عمومی را که برای تبلیغ داعش استفاده می‌شد مسدود کرده است.

تلگرام پریمیوم

در 21 ژوئن 2022، تلگرام یک اشتراک پولی اختیاری به نام Telegram Premium راه‌اندازی کرد که ضمن پشتیبانی از توسعه اپلیکیشن تلگرام، ویژگی‌های انحصاری اضافی را باز می‌کند. این بخشی از، همانطور که تلگرام دوست دارد نامش را بگذارد، یک طرح سرمایه‌گذاری پایدار است که توسط کاربران هدایت می‌شود و نه سهامداران یا تبلیغ‌کنندگان.

این شرکت در وبلاگی اعلام کرد: مشارکت مشترکان Premium به بهبود و گسترش برنامه برای دهه‌های آینده کمک می‌کند، در حالی که تلگرام آزاد و مستقل باقی می‌ماند و ارزش‌های خود را در اولویت قرار دادن کاربران، بازتعریف نحوه عملکرد یک شرکت فناوری حفظ می‌کند.

تلگرام در برابر واتس اپ

در آغاز ژانویه 2021، واتس‌اپ به‌روزرسانی خط‌مشی حفظ حریم خصوصی خود را اعلام کرد و از کاربران خواست اجازه اشتراک‌گذاری داده‌های خود را با شرکت مادر خود فیسبوک بدهند. این امر موج جدیدی از انتقادات و ترولینگ آنلاین به ویژه در توییتر را برانگیخت. تلگرام از بازی عقب نماند و میم زیر را منتشر کرد:

جدال تلگرام و واتس اپ

این انتقاد با وبلاگی که پاول دوروف بنیانگذار و مدیر عامل تلگرام در کانال تلگرامی خود نوشته بود ادامه یافت. او نوشت: "شنیده‌ام که فیس‌بوک یک بخش کامل دارد تا بفهمد چرا تلگرام اینقدر محبوب است. تصور کنید که ده‌ها کارمند به طور تمام وقت روی آن کار می‌کنند. خوشحالم که ده‌ها میلیون دلار در فیس‌بوک صرفه‌جویی می‌کنم و راز خود را به رایگان به شما می‌دهم: به کاربران خود احترام بگذارید." دوروف در ادامه این پست، صحبت‌هایی را که درباره سیاست حفظ حریم خصوصی جدید WhatsApp در جریان بود را توضیح داد.

در 6 اکتبر 2022، پاول پیامی عمومی در کانال تلگرام خود ارسال کرد که در آن به مردم هشدار داد که از واتس‌اپ دوری کنند. او در پایان این پیام نوشت: من به مردم فشار نمی‌آورم که به تلگرام بروند. با بیش از 700 میلیون کاربر فعال و بیش از 2 میلیون ثبت نام روزانه، تلگرام نیازی به تبلیغات اضافی ندارد. می‌توانید از هر برنامه پیام رسانی که دوست دارید استفاده کنید، اما از واتس‌اپ دوری کنید.

آمار کلیدی تلگرام

در ژانویه 2021، تلگرام از مرز 500 میلیون کاربر فعال ماهانه گذشت. تلگرام با 1 میلیارد بارگیری در سراسر جهان تا اواخر آگوست 2021، بیشترین بارگیری در سراسر جهان در ژانویه 2021 بود. در ژوئن 2022، تلگرام از مرز 700 میلیون کاربر فعال ماهانه عبور کرد.

کاربران سالانه تلگرام از سال 2014 تا 2021:

تاریخ

تعداد کاربر فعال در ماه

March 2014

35 million

December 2014

50 million

September 2015

60 million

February 2016

100 million

December 2017

180 million

March 2018

200 million

October 2019

300 million

April 2020

400 million

January 2021

500 million

July 2021

550 million

بوم مدل کسب‌وکار تلگرام

بوم مدل کسب و کار تلگرام

1.بخش مشتریان تلگرام

  • کاربران در همه جهان نگران امنیت ارتباطاتشان هستند

2.ارتباط با مشتریان تلگرام

  • شهرت قوی براساس یک سیستم امن

  • رمزگذاری end-to-end

  • تماس صوتی رمزگذاری شده  end-to-end

  • ساده

  • سریع

  • هماهنگ شده با همه دستگاه های شما

  • سرویس پیام فوری و صوتی از طریق IP مبتنی بر ابر

  • چت خصوصی

3.ارزش‌های پیشنهادی تلگرام

  • پیام فوری 

  • خصوصی - پیام تلگرام به شدت رمزگذاری شده و غیرقابل تخریب است

  • مبتنی بر ابر - اجازه دسترسی به پیام با چندین دستگاه

  • محافظت از کاربران در برابر درخواست داده هایشان توسط دولت

4.فعالیت‌های کلیدی تلگرام

  • توسعه نرم افزار

  • به روزرسانی و ادغام

  • عملیات IT

  • نقشه راه محصول

  • مدیریت و طراحی محصول

  • R&D

  • قانون

5.شرکای کلیدی تلگرام

  • استارتاپ پرداخت دیجیتال razorpay

  • شراکت با me. برای ارائه لینک کوتاه

  • ادغام کننده های شخص ثالث

  • ارائه دهندگان سخت افزار

  • صندوق دیجیتال

6.کانال‌های تلگرام

  • دهان به دهان

  • سایت

  • APP (android, IOS, windows phone, windows NT, macOS, linux)

  • Bots

  • GitHub

  • قرار دادن API هایی در اختیار دولوپرها

7.منابع کلیدی تلگرام

  • کد کلاینت نرم افزار  open source است

  • کد سرور بسته و اختصاصی

  • پروتکل موبایل MTproto برای رمزگذاری end-to-end

  • ویژگی ها (14زبان، حساب کاربری، پیام مبتنی بر ابر، ربات، کانال، استیکر، پیش نویس، چت مخفی، تماس صوتی و تصویری، live location، استریم و حالت شب خودکار )

  • گروه کوچکی از برنامه نویسان کامپیوتر

  • کارشناسان رمزنگاری

8.جریان درآمدی تلگرام

  • تلگرام برای همه رایگان است

  • بدون تبلیغات

  • بدون هزینه اشتراک

  • تلگرام قصد درآمدزایی ندارد

  • تلگرام کمک مالی از طریق صندوق دیجیتال خود دریافت کرده

  • تلگرام به طور غیرمستقیم یک ICO راه اندازی کرد تا پروژه بلاکچین "Telegram Open Network" را بسازد که 1.7 میلیارد دلار جذب کرد

9.ساختار هزینه تلگرام

  • سرور و ذخیره سازی ابری                         

  • معماری و زیرساخت IT مرتبط                  

  • تیم کوچکی از دولوپرها                            

  • طراحی محصول                                       

  • امنیت

  • R&D 

  • اکوسیستم و ادغام 

  • عملیات IT 

  • نگهداری سرورها 

  • دفتر

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید