۵ مورد از بزرگ‌ترین رنج‌های تعمیر و نگهداری وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۵ مورد از بزرگ‌ترین رنج‌های تعمیر و نگهداری وبسایت

همانطور که وب در طول زمان تکامل یافته، پیچیدگی‌های وبسایت هم در حال پیشرفت است. چرا؟ چون فناوری این اجازه را به ما داده است.

بین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، فریمورک‌های کد و سایر پیشرفت‌های فناوری، انتخاب فانکشنال‌های باکیفیت در دستان ماست.

اگرچه این تحولات مثبت زیادی به همراه داشته، اما تعمیر وبسایت را نیز سخت‌تر کرده است. این نتیجه‌ی بسیاری از قطعات متفاوت است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. از بعضی جهات، استفاده از آن‌ها به نفع جدیدترین و بهترین روش‌ها خواهد بود.

با این مقدمه، بیایید به پنج مورد از موارد مرتبط با رنج‌های تعمیر و نگهداری که بسیاری از وبسایت‌های مدرن با آن روبرو هستند، نگاهی بیندازیم.

APIها همیشه در حال تغییر هستند

امروزه بسیاری از وبسایت‌ها به APIهای شخص ثالث وابسته هستند. آن‌ها به ما این امکان را می‌دهند که با ارائه‌دهندگانی مانند Google Maps، Mailchimp و تقریبا با هر شبکه‌ی رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنیم.

هر API متفاوت است و همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، دارای خصوصیات منحصربه‌فرد خودش است. و همچنین نسخه‌های جدیدی را منتشر می‌کند که ممکن است مانند یک شمشیر دو لبه باشد.

از طرفی، مشاهده‌ی تکامل یک API خاص و افزودن ویژگی‌های جدید، بسیار عالی است. گاهی اوقات این تغییرات ما را ملزم می‌کند که بروزرسانی‌های خود را انجام دهیم. عدم موفقیت در انجام این کار می‌تواند باعث شکست شود.

به عنوان نمونه، چند سال پیش توییتر تغییری در API ایجاد کرد که منجر به بروز مشکلات زیادی برای ارائه دهندگان شخص ثالث شد. اخیرا، API بروز شده اینستاگرام به این معنی است که کاربران باید برای نمایش فیدها در وبسایتشان، دوباره تایید اعتبار برنامه‌هایشان را انجام دهند.

تحمل این تغییرات حتی برای یک وبسایت هم می‌تواند بسیار دردناک باشد. اگر چندین وبسایت را مدیریت می‌کنید که از APIهای مختلفی استفاده می‌کنند، ممکن است تا زمانی که خیلی دیر نشده است از تغییرات مطلع نشوید.

پلاگین‌های رها شده یا پلاگین‌هایی که به طور ضعیف تعمیر شده‌اند

پلاگین‌های سالم بخشی از چیزی است که باعث رشد CMS متن‌باز می‌شود. اگر توسعه‌دهندگان در حال ایجاد عملکردی جدید برای پلتفرمی مانند وردپرس هستند، انجام این کار باعث جذابیت بیشتری برای کاربران جدید می‌شود.

اما تنوع، تضمین‌کننده‌ی کیفیت یا حتی ماندگاری طولانی نیست. زیرا هر کس می‌تواند یک پلاگین منتشر کند؛ به معنای واقعی کلمه یعنی زندگی کردن با عدم قطعیت فراوان. با تکامل پلتفرم‌ها، ممکن است پلاگین خاصی برای استفاده کردن وجود نداشته باشد.

برای طراحان وب و مشتریان آن‌ها، این امر باعث می‌شود که از روش‌های قدیمی استفاده کنند. اگر پلاگینی که انتخاب کردیم دارای باگ باشد، دیگر توسط سازنده تعمیر نمی‌شود و باید به دنبال جایگزین باشید.

هرچه این پلاگین پیچیده‌تر باشد، جایگزینی آن سخت‌تر و پرزحمت‌تر است. با این حال، مشکل ما فقط پیدا کردن یک پلاگین جدید نیست، بلکه هرگونه سفارشی‌سازی انجام شده در مورد قبلی باید مورد استفاده‌ی مجدد قرار بگیرد.

انجام کل این فرایند می‌تواند گران و وقت‌گیر شود.

کابوس‌های میزبانی وب

ما خیلی به میزبان‌های وب وابسته هستیم. چقدر؟ به این روش فکر کنید: مهم نیست که یک وبسایت چقدر خوب ساخته شده باشد، وقتی نمی‌تواند بر میزبانی بی‌کیفیت غلبه کند.

وقتی میزبان‌ها پایان معامله‌ی خود را افزایش نمی‌دهند، همه چیز می‌تواند تبدیل به یک کابوس شود. قطع و وصلی‌های مکرر، حفره‌های امنیتی و پشتیبانی بی‌کیفیت، کار ما را بسیار دشوار می‌کند.

ما کسانی هستیم که به طور معمول مورد نظر مشتری و ارائه‌دهنده‌ی میزبان هستیم. این بدان معناست که باید زمان زیادی را برای چت کردن یا تماس‌های تلفنی صرف کنید.

در همین حال، ممکن است که وبسایت موردنظر در دسترس نباشد.

مواجه شدن با وبسایت‌های قدیمی

هرچه بیشتر در این صنعت کار کنید، پتانسیل بیشتری برای انجام پروژه‌های قدیمی دارید.

در حالی که یک سایت قدیمی به خودی خود یک مشکل نیست، اما روشی که با آن ساخته شده است می‌تواند مشکل‌ساز باشد. طراحان و توسعه‌دهندگان اغلب از طریق تجربه کردن یاد می‌گیرند. تکنیک‌هایی که ما در پنج سال گذشته از آن استفاده کردیم، احتمالا کیلومترها با نحوه‌ی کار امروزی فاصله دارند.

بنابراین، وقتی یکی از این وبسایت‌های قدیمی نیاز به تعمیر داشته باشد، مطمئنا متوجه اشتباهاتی که در پروژه‌های گذشته انجام داده‌اید می‌شوید.

از طرفی، جستجو در کد‌های قدیمی باعث درک بیشتر شما نسبت به مسیری که تاکنون در آن قدم برداشته‌اید می‌شود.

اسرار سایت‌های موروثی (Inherit Site)

منبع تکرار‌ "جعبه شکلات" در فیلم Forrest Gump به راحتی می‌تواند در وبسایت‌هایی که از سایر طراحان به ارث بردیم استفاده شود. واقعا نمی‌دانید که با چه چیزی سر و کار دارید تا وقتی که همه‌ی کدها را بررسی نکنید. و حتی بعد از انجام این کار هم ممکنه سورپرایز بشوید.

چیزی که واقعا جالب به نظر می‌رسد این است که یک سایت موروثی می‌تواند کاری کند که شما از هر کدام از این آیتم‌ها استفاده کنید. پلاگین‌های رها شده، APIهای منسوخ شده، یک محیط میزبانی ضعیف و سایر مسائل ممکن است تاثیرگذار باشند.

برای انجام این پروژه‌ها باید صبور باشید و شجاعت زیادی داشته باشید. به همین دلیل اقدام به انجام این چالش از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه درد می‌تواند به رشد منجر شود؟!

۵ موردی که در بالا به آن‌ّها اشاره کردیم، چیزهای مشترکی با هم دارند. اول اینکه، ﺁن‌ها فقط بخشی از کار ما هستند، چه سرگرم‌کننده باشند چه نباشند. در حالی که وبسایت‌های استاتیک هنوز هم وجود دارند و هنوز هم شرایطی برای مواجه شدن با برنامه‌ها و خدمات شخص ثالث وجود دارد. و هیچ وبسایتی از عیب‌های جزیی در میزبانی مصون نیست.

علاوه بر این، هر یک از این موارد فرصتی را برای طراحان وب ایجاد می‌کند تا به یادگیری، رشد و پیشرفت آن‌ها کمک کند. تجربیاتی که ما داریم می‌تواند در درک بهتر نحوه‌ی مقابله با موضوعات مشابه در آینده به ما کمک کند.

این یک چیز خوب است،‌ زیرا پیچیدگی‌های وب به این زودی از بین نمی‌روند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید