جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
5 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید یاد بگیرد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

5 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید یاد بگیرد

من درجایی خواندم که یک برنامه‌نویس باید هرسال یک زبان جدید برنامه‌نویسی یاد بگیرد. اما اگر شما نمی‌توانید این کار را بکنید، پیشنهاد می‌کنم که حداقل 5 زبانِ برنامه‌نویسی زیر را برای ارتقای شغلی خودتان یاد بگیرید. 

هر شرکتی عاشق برنامه‌نویس‌های مسلط به چند زبان برنامه‌نویسی است که در همه آن زبان‌ها به‌اندازه‌ای خبره باشد که بتواند یک اسکریپت سریع و همچنین برنامه‌های پیچیده بنویسد. مدیران توجه بیشتری به مهندسی دارند که تجربه کاری خوبی با چندین زبان مثل ++C یا جاوااسکریپت و همین‌طور Python و جاوا را داشته باشد.

من شخصاً مهندس نرم‌افزاری را دوست دارم که تجربیات خوبی هم در ++C و هم در جاوا داشته باشد و بتواند اسکریپت‌هایی در Groovy، Perl یا Python بنویسد.

بیشتر اوقات نوشتن یک اسکریپت کوچک تنها با یک زبان، آن‌قدر سریع و خوب است که من از برنامه‌نویسان خودم انتظار ندارم یک روز کامل را برای نوشتن برنامه‌ای با جاوا، که بتواند فایل‌های CSV را بخواند یا یک پیغام از پروتکل TCP/UDP بگیرد، صرف کند.

چرا من این 5 زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کردم؟ دلایل من ساده و کاربردی هستند. من زبان‌ها را براساس کاربرد، پارادایم و محبوبیت آن‌ها انتخاب کردم.

برای مثال شما نمی‌توانید جاوا را نادیده بگیرید اگر می‌خواهید در زمینهٔ توسعه برنامه‌های کاربردی فعالیت کنید؛ همچنین جاوااسکریپت تقریباً همه‌جا در وب کاربرد دارد.

C زبانی است که من به‌شدت باور دارم که توسعه‌دهندگان باید درهمان آغاز کارشان آن را یادبگیرند چون به آن‌ها کمک می‌کند به سیستم نزدیک‌تر شوند و مفاهیم کلیدی برنامه‌نویسی را درک کنند.

انتخاب من برای زبان‌های اسکریپت نویسی، زبان Python است اگرچه شما می‌توانید آن را با Perl یا Groovy جایگزین کنید. درزمینهٔ پشتیبانی آنلاین هم Python بسیار عالی است.

به طور مشابه یادگیری یک زبان برنامه نویسی شی گرا مانند پایتون باعث افزایش قدرت تفکر و بالا بردن سطح دانش شما خواهد شد.

دلایل بیشتری برای یادگیری این 5 زبان برنامه‌نویسی در این از راکت مقاله پیدا خواهید کرد!

5 زبان برتر برنامه‌نویسی که در سال 2020 باید یاد بگیرید

5 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید یاد بگیرد

در اینجا لیست مرا می‌بینید که شامل 5 زبان برنامه‌نویسی است و هر برنامه‎‌نویس یا توسعه‌دهنده باید حداقل یکی از آنها را برای سال ۲۰۲۰ یاد بگیرد. 

این لیست شامل ترکیبی از زبان‌های مختلف مثل شی‌گرا، تابعی و اسکریپتی است.

1. Python 

5 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید یاد بگیرد

Python یکی از زبان‌هایی است که بیشترین میزان آموزش را در مدارس و کالج‌ها در تمام جهان دارد. 

در ایالات‌متحده آمریکا، Python به‌عنوان یک زبان برتر برای شروع کار، جایگزین جاوا در واحدهای آموزشی دانشگاهی بسیاری شده است. با یادگرفتن Python چه چیزهای کسب می‌کنید؟ خیلی چیزها.

Python از آن زبان‌هایی است که می‌تواند برای زبان اسکریپت به‌خوبی زبان شی‌گرا در یک پروژه بزرگ استفاده شود.

بیشتر وب‌سایت‌های محبوب شامل Reddit به‌وسیله فریمورک‌های Python مثل Django نوشته‌شده‌اند.

Python همچنین تا حد زیادی برای نسل جدید فنّاوری‌هایی مثل machine learning و هوش مصنوعی و علوم داده استفاده می‌شود. تعجب‌آور نیست چون کتابخانه‌های machine learning زیاد و جالبی مثل TensorFlow، Scikit-Learn و سایر کتابخانه‌ها را دارد.

من شخصاً از Python برای نوشتن اسکریپت استفاده می‌کنم و برای انجام دادن سریع کارها بسیار مفید است برای مثال شما می‌توانید یک massage listener پروتکل UDP را درعرض 5 دقیقه با Python بنویسید که همین کار با جاوا 20 دقیقه طول می‌کشد. از Python برای نوشتن اسکریپت‌های تک‌بعدی استفاده کنید. 

اگر شما علاقه‌مند به یادگیری Python هستید «آموزش رایگان پایتون» بهترین دوره آموزشی برای شروع است.

اگر همچنان دودل هستید، مقاله‌ي من را که در آن «چرا باید زبان برنامه‌نویسی پایتون را یاد بگیریم» را بخوانید.

2. جاوا

5 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید یاد بگیرد

جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در دو دهه اخیر است و بر دنیای توسعه برنامه‌های کاربردی server-side حکومت می‌کند. جاوا همچنین یک بازار قابل‌ توجه در بازی‌های موبایلی و توسعه برنامه‌های کاربردی با استفاده از اندروید و دنیای سرمایه‌گذاری توسعه وب را به خود اختصاص داده است. 

جاوا با یک تفکر ساده از WORA شروع به کار کرد «یک‌بار برنامه بنویس و آنرا در همه‌جا اجرا کن»، اما بعد از مدتی جاوا به صورت چشمگیری رشد کرد.

شما باید جاوا را برای ساخت برنامه‌های کاربردی قوی و server-side مقیاس‌پذیر یادبگیرید. شما می‌توانید هر برنامه پیچیده‌ای در جاوا بسازید. جاوا، ابزار و فنّاوری و انجمنی برای کمک به شما دارد.

چرا باید جاوا را یادبگیرید؟ شما تنها کافی است که روی طراحی برنامه‌های کاربردی و ساختار کد تمرکز کنید بدون نگرانی بابت جزئیات مختص به سیستم و مدیریت حافظه.

اگر شما تصمیم دارید که جاوا را یاد بگیرید "The complete Java Master class" در Udemy برای شروع خوب هستند و تمام مفاهیم ضروری جاوا با جزئیات به‌خوبی در این کلاس‌ها ارائه می‌‎‌شوند.

جاوا توسط بعضی از بزرگ‌ترین سازمان‌ها مثل بانک‌ها و شرکت‌های بیمه استفاده می‌شود و شما می‌توانید با نوشتن برنامه‌های کاربردی اندروید به‌کل آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

3. جاوااسکریپت

5 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید یاد بگیرد

شما می‌توانید از این لیست، جاوا را با ++C و Python را با Ruby جایگزین کنید، اما صادقانه بگویم هیچ جایگزینی برای جاوااسکریپت در دنیای امروز وجود ندارد. در 5 سال اخیر، جاوااسکریپت کاملاً بر جهان سلطه یافته است. 

این زبان چیزی بیشتر از زبان اسکریپت‌نویسی با فریمورک‌ها و کتابخانه‌هایی مثل Node Js، Angular و React نیست و شما می‌توانید از جاوااسکریپت روی server side هم به‌خوبی برای توسعه رابط کاربری، استفاده کنید.

بعضی از قسمت‌های موفقیت‌ همه‌جانبه جاوااسکریپت مربوط به jQuery است که به‌درستی روش استفاده از جاوااسکریپت روی client side را تغییر می‌دهد.

به‌عنوان یک برنامه‌نویس جاوا که روی JSP و Servlet بر پایه برنامه‌های کاربردی کار می‌کند، فرصت‌های بسیاری برای استفاده از jQuery و جاوااسکریپت داشته‌ام.

داشتن دانش این زبان به ما کمک می‌کند که تصمیم بگیریم کدام ویژگی باید برای بخش server-side به کار گرفته شود و کدام می‌تواند برای مدیریت client-side استفاده شود، برای مثال خیلی از اعتبار‌سنجی‌هایی که ما برای server-side استفاده می‌کنیم به بخش client-side منتقل‌ شده است.

اگر شما می‌خواهید که جاوااسکریپت را به‌صورت سطحی یاد بگیرید، به کلاس‌های The complete JavaScript در Udemy بروید که بهترین کلاس‌های آنلاین در این زمینه هستند. 

اگر به گزینه‌های بیشتری برای حرفه‌ای شدن در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید دوره‌های آموزشی سایت راکت را برای جاوااسکریپت دنبال کنید.

4. C و ++C

5 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید یاد بگیرد

شما نمی‌توانید بدون داشتن دانش C یا ++C یک برنامه‌نویس واقعی باشید. این جمله خیلی سخت‌گیرانه است اما من این را بر اساس تجربه کاری خودم می‌گویم.

مهندسان نرم‌افزار و توسعه‌دهندگانی که C و ++C را بلدند، بهتر از برنامه‌نویسانی هستند که C را نمی‌دانند و این نمی‌تواند فقط یک تلاقی باشد.

 C یکی از زبان‌هایی است که شما باید آن را بلد باشید. من آن را در طول دوران تحصیلات دانشگاهی‌ام یاد گرفتم و بسیاری از مفاهیم کلیدی برنامه‌نویسی را از طریق استراکچر، آرایه، اشاره‌گرها، مدیریت حافظه و سایر چیزها یاد گرفتم.

C همچنان یک زبان ارجح برای برنامه‌نویسی سیستم است و یک رقابت سخت با جاوا در دست‌یابی به جایگاه اول جدول در دو سال اخیر دارد.

اگر شما می‌خواهید که این زبان فوق‌العاده را یادبگیرید در دوره‌های «برنامه‌نویسی با C برای مبتدیان» که دوره خوبی برای شروع است، شرکت کنید.

اگر بخواهید می‌توانید ++C را بجای C یاد بگیرید، چون آن‌ها کاملاً شبیه به هم هستند و به شما اجازه می‌دهند که کدهای سطح پایین برای سیستم‌ها و درایورها بنویسید.

همچنین این زبان به خاطر عملکرد قویی که ارائه می‌دهد، یکی از زبان‌های مهم برای توسعه‌دهندگان بازی است.

اگر همچنان دودل هستید، این مقاله «چرا زبان C هنوز فرمانرواست؟» را بخوانید.

5.Scala

5 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید یاد بگیرد

Scala زبانی است که براساس بهترین تلاش‌های 20 سال اخیر ساخته‌شده است. همچنین یک زبان برنامه‌نویسی کاربردی است که پارادایمی‌ متفاوت با برنامه‌نویسی شیءگرا ارائه می‌کند که فکر و احساس کدنویسی شما را بهبود می‌بخشد.

اگرچه زبان‌های برنامه‌نویسی کاربردی زیادی مثل Haskell وجود دارند، اما من Scala را به‌عنوان یک توسعه‌دهنده جاوا انتخاب کرده‌ام. من متوجه شدم که یادگیری Scala راحت‌تر از Haskell است.

هرکسی می‌تواند این چالش را بپذیرد و Haskell را هم به‌خوبی یاد بگیرد؛ اما برای اهداف کاربردی، من فکر می‌کنم یادگیری Scala به توسعه‌دهندگان جاوا مرتبط‌تر است.

برای برنامه‌نویسان C++، Haskell بیشتر از Scala به کار می‌آید. صادقانه بگویم شما می‌توانید هر زبان برنامه‌نویسی کاربردی را انتخاب کنید اما آن زبانی را انتخاب کنید که نیاز تجاری دارد.

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده متخصص، ترجیح می‌دهم که زمان خودم را صرف چیزی کنم که بتواند در موقعیت شغلی من استفاده شود و اگر شما می‌خواهید که Scala را یادبگیرید، پس شرکت در « دوره  شروع برنامه‌نویسی با  Scala » برای شروع عالی است.

نتیجه‌گیری

اهمیتی ندارد که چند تا زبان برنامه‌نویسی یادمی‌گیرید، شما باید اصول طراحی و کدنویسی را که در کتاب Clean Code آمده است به امید اینکه یک متخصص کدنویسی بشوید را یاد بگیرید.

این همان مهارت‌هایی است که بیشترین کمک را به شما در موقعیت شغلی برنامه‌نویسی‌تان می‌کند.

درحالت ایدئال مجموعه ابزارهای یک برنامه‌نویس باید شامل یک زبان برنامه‌نویسی که نزدیک به سیستم C یا ++C است، یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرای کاربردی Scala یا Haskell و یک زبان اسکریپتی قوی مثل Perl، Python یا Ruby و در نهایت جاوااسکریپت باشد.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، هیچ جایگزینی برای جاوااسکریپت وجود ندارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer