۱۰ زبان برنامه نویسی برتر برای یادگیری در سال ۲۰۲۱ - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۱۰ زبان برنامه نویسی برتر برای یادگیری در سال ۲۰۲۱ - بخش دوم

در بخش دوم از این مقاله سعی داریم به ادامه‌ی لیست خود بپردازیم و با سایر زبان های برنامه نویسی کاربردی در سال ۲۰۲۱ آشنا شویم:

۴. Swift

Swift یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و کامپایل شده است که برای اولین بار توسط شرکت اپل و جامعه متن باز در سال 2014 منتشر شد.

Swift یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و بصری برای macOS، tvOS، watchOS، iOS و غیره است. نوشتن کد به این زبان جالب و سرگرم‌کننده می‌باشد. سینتکس آن مختصر و در عین حال رسا است. Swift شامل همان قابلیت‌های مدرنی است که توسعه دهندگان آن‌ها را دوست دارند. کدهای Swift از لحاظ طراحی بسیار امن هستند و نرم افزاری را تولید می‌کنند که با سرعتی بالا اجرا می‌شود.

Swift یک روش خارق العاده برای نوشتن نرم افزار است؛ چه برای گوشی، دسکتاپ، سرور یا هر چیز دیگری که کد را اجرا میکند. این یک زبان برنامه نویسی ایمن، سریع و تعاملی است بهترین اصول را با استفاده از مهندسی گسترده اپل و مشارکت های متنوع جامعه متن باز ادغام میکند.

Swift تمام کلاس‌های کد ناامن را از بین می‌برد. متغیرها همیشه قبل از استفاده مقداردهی می‌شوند. آرایه‌ها و اعداد صحیح بررسی می‌شوند. حافظه به طور خودکار مدیریت می‌شود و دسترسی مخصوص به گاردهای حافظه برای مقابله با هر اشتباه برنامه نویسی تقویت می‌شوند. Swift می‌تواند درهای دنیای کدنویسی را باز کند. Swift به شکلی طراحی شده که اولین زبان برنامه نویسی هر شخصی باشد؛ چه شما در مدرسه و چه به دنبال مسیرهای شغلی جدید باشید.

تنها اشکال در یادگیری Swift این است که شما برای اجرای XCode و کامپایل کردن Swift باید دستگاه اپل داشته باشید. ابزارهایی به صورت آنلاین برای کامپایل کردن Swift وجود دارد اما نمی‌توانیم تمام برنامه را با استفاده از این ابزارهای آنلاین بسازیم.

طبق گفته‌ی گیت‌هاب، بیش از ۱۱ هزار مخزن مربوط به Swift در دسترس است.

۳. Java

می‌خواهم جاوا را در رتبه سوم این لیست قرار دهم. البته در چند سال گذشته مشکلاتی در زمینه لایسنسینگ رخ داده است. اما جاوا ریشه‌ی عمیقی در صنعت IT دارد. شاید جاوا یک سینتکس پیچیده و طولانی داشته باشد اما قطعاً ارزشش را دارد.

دوباره باید بگویم که تنها یاد گرفتن جاوا به درد نمی‌خورد، باید حداقل یکی از فریمورک‌های آن را یاد بگیرید.

این زبان به طور گسترده‌ای در توسعه‌ی برنامه‌های اندروید گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جاوا برای هر یک از فریمورک‌های خود یک جامعه‌ی آنلاین بسیار بزرگ دارد. محبوبیت جاوا کاهش اندکی داشته است اما این روزها Spring Boot (یکی از فریمورک‌های جاوا) به دلیل اصلاحات جدید اعمال شده روی فریمورک‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

برنامه‌های جاوا به دلیل JVM مستقل از پلتفرم هستند. این زبان امنیتی بالا و عملکردی عالی دارد.

طبق گفته‌ی گیت‌هاب، بیش از ۲۲۲ هزار مخزن در حال استفاده از زبان جاوا می‌باشند.

۲. Python

انتخاب کردن زبان برای رتبه‌ی دوم کار چندان سختی نبود. پایتون یک زبان برنامه نویسی تفسیری، سطح بالا و همه منظوره است. فلسفه‌ی طراحی پایتون با استفاده چشمگیری از فضای سفید سبب خوانایی کدها می‌شود. پایتون به خاطر سینتکس آسان یک انتخاب عالی برای مبتدیان به عنوان اولین زبان برنامه نویسی است و یک زبان برنامه نویسی با کاربردهایی گسترده می‌باشد.

تقریباً می‌توانید همه چیز را با پایتون بسازید؛ از برنامه‌های دسکتاپ گرفته تا برنامه‌های وب و حتی بازی‌ها. امروزه توسعه‌ی برنامه‌های گوشی با پایتون چندان محبوب نیست اما می‌توانیم با استفاده از این زبان برنامه‌های گوشی را نیز بسازیم.

پایتون برای آنالیز، علوم داده و یادگیری ماشین نیز مشهور است. این زبان کتابخانه‌های زیادی برای کار در زمینه علوم داده و یادگیری ماشین دارد. طبق یک نظرسنجی در StackOverflow، ۶۶.۷ درصد از کاربران کار با پایتون را دوست داشتند.

برخی از فریمورک‌های معروف توسعه‌ی وب از روی Python Django، Flask و غیره ساخته شده است. یادگیری پایتون به تنهایی نمی‌تواند کمکی به شما کند. توصیه میکنم که حداقل یکی از فریمورک‌های آن را یاد بگیرید. پیشنهاد من Django است.

طبق گفته‌های گیت‌هاب بیش از ۱ میلیون مخزن گیت‌هاب وجود دارد.

۱. JavaScript

قرار است جاوا اسکریپت را در بالای تمام زبان‌های این لیست قرار دهیم. جاوا اسکریپت مثل یک آتش در حال گسترش است. اوایل از جاوا اسکریپت تنها برای ایجاد پویایی در یک صفحه‌ی وب استفاده می‌شد. اما حالا کاری نیست که نتوانیم آن را با جاوا اسکریپت انجام دهیم. می‌توانیم سرور backend، برنامه‌های گوشی، یادگیری ماشین و حتی هوش مصنوعی را به کمک آن انجام دهیم.

صنعت در دنیای جاوا اسکرپت به سرعت در حال پیشروی است. وب فریمورک‌های زیادی در صنعت وجود دارد و تقریباً هر یک از آن‌ها به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند. براساس یک نظرسنجی از StackOverflow، جاوا اسکریپت در سال ۲۰۲۰ بیشترین زبان مورد استفاده در صنعت IT بوده است.

درک کردن جاوا اسکریپت آسان است و یک جامعه‌ی پشتیبان بزرگ دارد. جاوا اسکریپت برنامه نویسی مبتنی بر رویداد را با استفاده از Node.js ارائه می‌دهد که برای کارهای سنگین ورودی/خروجی مناسب است.

فریمورک‌های frontend زیادی از جمله Ember، React.js، Angular، Vue.js و غیره از روی جاوا اسکریپت ساخته شده‌اند. پس از اینکه مفاهیم پایه‌ای جاوا اسکریپت را یاد گرفتید، خیلی توصیه می‌کنم که یکی از فریمورک‌ها و یا محیط‌های runtime مربوط به آن را یاد بگیرید.

زبان‌های افتخاری

Rust

این یک زبان برنامه نویسی چند پارادایمی است که برای عملکرد و ایمنی طراحی شده است. Rust از لحاظ سینتکس مشابه C++ است اما می‌تواند ایمنی حافظه را با استفاده از یک checker تضمین کند.

Rust بسیار سریع بوده و برای حافظه بهینه شده است. این زبان بدون runtime می‌تواند خدمات عملکردی مهمی را تامین کرده، بر روی دستگاه‌ها به راحتی عمل کرده و با زبان‌های دیگر ادغام شود. Rust مستنداتی عالی، کامپایلری دوستانه با پیام‌های خطای خوب و ابزارهایی پیشرفته دارد.

این زبان برنامه نویسی در بین توسعه دهندگان در حال شهرت پیدا کردن است. طبق یک نظرسنجی در StackOverflow، Rust محبوب‌ترین زبان برای کار کردن در بین توسعه دهندگان است. بیش از ۸۶ درصد از کاربران کار کردن با Rust را دوست دارند.

TypeScript

این زبان برنامه نویسی توسط مایکروسافت توسعه یافته و نگهداری می‌شود. این زبان یک مجموعه دستورالعمل دقیق جاوا اسکریپت است که تایپ استاتیک را به زبان اضافه می‌کند.

TypeScript به منظور توسعه‌ی برنامه‌های بزرگ و ترانس‌کامپایلرها در جاوا اسکریپت طراحی شده است. این زبان متن باز بوده و از روی جاوا اسکریپت ساخته شده است. ابزاری که با اضافه شدن تعاریف تایپ استاتیک به یکی از پرکاربردترین ابزارها در دنیا تبدیل شده است.

تایپ روشی برای توصیف شکل یک شی می‌باشد که باعث مستندسازی بهتر می‌شود. این موضوع به TypeScript اجازه می‌دهد تا درستی کدهای شما را تایید کند. TypeScript یک زبان کاملاً تایپی است؛ یعنی ما باید تایپ داده‌های استفاده شده‌ی خود در متغیر را تعریف کنیم. این کار به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم کدهای خود را بهتر اعتبارسنجی کنیم.

از این زبان در فریمورک جاوا اسکریپت Angular نیز استفاده می‌شود. TypeScript نیز با گذشت زمان در حال معروف شدن است. امروزه ما برای ساخت برنامه‌های Node.js از TypeScript نیز استفاده می‌کنیم. مطمئناً این زبان در سال‌های آینده ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

Dart

این یک زبان برنامه نویسی بهینه شده برای برنامه‌هاست و در چندین سیستم عامل نیز حضور دارد. این زبان توسط گوگل خلق شده و برای ساخت برنامه‌های موبایل، دسکتاپ، سرور و وب استفاده می‌شود.

Dart یک زبان شیءگرا، کلاس محور و دارای بازیافت حافظه با سینتکس استایل C است. این زبان می‌تواند به صورت کد محلی یا جاوا اسکریپت کامپایل شود. در ابتدا این زبان توسط گوگل و برای فریمورک Anguar طراحی شده بود، اما نقشه‌های آن‌ها برای استفاده از Dart در این فریمورک شکست خورد. بنابراین آن‌ها به جای این زبان از TypeScript در Angular استفاده کردند. 

حالا گوگل برای استفاده از Dart ایده‌های جدیدی را در سر دارد و می‌خواهد از این زبان در فریمورک Flutter خود بهره ببرد. این فریمورک برنامه‌ی موبایل محلی، دو بعدی و غیره را برای IOS و اندروید می‌سازد. اخیراً شرکت‌های بسیاری شروع به استفاده از این فریمورک کرده‌اند. از آنجایی که Flutter با الهام از Dart ساخته شده است، یعنی قطعاً ارزش ذکر شدن را دارد.

GoLang

Go یک زبان برنامه نویسی طراحی شده توسط گوگل بوده که به صورت استاتیک نوشته شده است.  Go از لحاظ سینتکس شبیه به C است اما دارای ایمنی حافظه، بازیافت حافظه، تایپ ساختاری و غیره است.

این زبان برنامه نویسی متن باز بوده و ساخت یک نرم افزار ساده، قابل اعتماد و مفید را آسان می‌کند. این زبان در حال حاضر بسیار محبوب است و در سرویس‌های backend به شکلی گسترده‌ای کاربرد دارد. زبان Go از C++ کارآمدتر است و نوشتن برنامه‌های هم جهت را راحت‌تر می‌کند. این زبان برای ساخت برنامه‌های تک صفحه‌ای بسیار ایده آل است.

 Go می‌تواند در سیستم توزیع، داده‌های بزرگ، رایانش ابری و سایر برنامه‌های بزرگ یا پیچیده مورد استفاده قرار گیرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی