۱۰ فریمورک برتر توسعه وب در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۱۰ فریمورک برتر توسعه وب در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰

فریمورک‌ها به یک بخش اساسی در توسعه وب تبدیل شده اند. از آنجایی که استاندارد وب اپلیکیشن‌ها همواره در حال افزایش است پیچیدگی مورد نیاز در تکنولوژی را فریمورک‌ها انجام می‌دهند و کاملا قابل درک است که اختراع دوباره چرخ برای هرکاری نیازی نیست در برنامه‌نویسی نیز انجام دوباره‌ی جزئیات پیچیده‌ی مورد نیاز تکنولوژی دیگر نیاز نیست و این کار ها را فریمورک‌ها انجام می‌دهند به همین دلیل است که استفاده از فریمورک‌ها توسط هزاران توسعه دهنده در سراسر جهان تایید شده است که یک راه عقلانی برای ساخت وب اپلیکیشن‌های قدرتمند و تعاملی می‌باشد. یک وب اپلیکیشن از دو قسمت سمت سرور و سمت کاربر تشکیل شده است بنابراین اینجا ما هم فریمورک‌های سمت سرور و هم سمت کاربر را بررسی خواهیم کرد.

۵ فریمورک برتر سمت کاربر

Angular

Angular را می‌توان به عنوان بهترین فریمورک برای وب اپلیکیشن ها درنظر گرفت و بطور حتم سرآمد محصولات شرکت گوگل برای توسعه دهندگان می باشد. اولین نسخه ی AngularJS در سال 2009 منتشر شد و در سال 2016 بطور کامل بازنویسی شد.

در مقایسه با دیگر فریمورک‌های وب اپلیکیشن مزایای قابل توجه این فریمورک  انعطاف پذیری و مجموعه غنی توابع آن می‌باشد Angular .به لطف پشتیبانی از  TypeScript یک انتخاب عالی برای اپلیکیشن‌های حجیم می‌باشد. در این فریمورک برنامه نویسی ساده‌تر است و درعین حال عملکرد بسیار خوبی را به دلیل ویژگی‌هایی از جمله Binding دوطرفه و تزریق وابستگی، ارائه می دهد.

ویژگی‌های دیگر Angular که سرعت و بهره وری آن را تقویت می‌کند template syntax  و ابزار Command Line (CLI)  می‌باشد این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا ساخت نمونه اولیه سریع تر انجام شود. این فریمورک برای کدزنی اپلیکیشن‌های تک صفحه ای مناسب‌تر است اما برای توسعه وب اپلیکیشن‌های چند صفحه ای نیز مناسب می‌باشند.

این فریمورک توسط شرکت‌هایی مانند گوگل،مایکروسافت،Paypal و غول‌های دیگر استفاده شده است.

شما می‌توانید آموزش Angular را در سایت راکت دنبال کنید.

Ember

Ember  یکی از قابل اعتماد ترین و کامل ترین فریمورک‌های توسعه وب جاوااسکریپت می‌باشد که در سال 2011 منتشر شد و به سرعت درحال رشد است و درجهان برنامه نویسی حرفه‌ای هرروز بازخورد‌های بیشتری می‌گیرد.

ویژگی‌های اصلی Ember ساختار دقیق آن، سیستم پیشرفته مدیریت نسخه‌ها و پشتیبانی از استاندارد‌های مدرن و پشتیبانی از تکنولوژی های قدیمی‌تر به صورت همزمان می‌باشدEmber. به شما امکان ساخت ویژگی‌هایی که خارج از توابع هستند را نیز می‌دهند که این ویژگی‌ها زمان کار با Binding ها بسیار مفید هستند.

این فریمورک توسعه وب اپلیکیشن برای ساخت وب اپلیکیشن‌های پیچیده عالی است و توسط شرکت هایی مانند گوگل،مایکروسافت، Netflix  استفاده شده است.

Flutter

 

Flutter نیز یکی دیگر از محصولات گوگل می‌باشد اما این مورد برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی اندروید و iOS و همچنین سیستم عامل Google Fuchsia  استفاده می‌شود.

از آنجایی که Flutter با Dart ، یک زبان برنامه‌نویسی است که توسط گوگل ساخته شده است و برای توسعه سمت سرور وب اپلیکیشن‌ها هم برای پلتفرم دسکتاپ و هم موبایل استفاده می شود،نوشته شده است نیازی به جاوااسکریپت ندارد. این ویژگی به Flutter امکان تعامل با پلتفرم‌های مختلف بدون عبور از پل جاوااسکریپت را  می دهد که همین ویژگی امکان توسعه سریع تر نسبت به دیگر فریمورک‌ها را فراهم می کند.

از دیگر ویژگی‌های Flutter این است که به هیچ کامپوننت UI نیاز ندارد زیرا این کامپوننت‌ها در خود Flutter پیاده سازی شده‌اند به همین دلیل است که بازی‌ها و دیگر اپلیکیشن‌هایی که با این فریمورک نوشته شده اند سرعت بالایی دارند. ویجت های Flutter تنها زمانی که به آن ها نیاز داریم رندر می شوند. شرکت‌هایی که از این فریمورک استفاده کرده‌اند علی بابا،گوگل می‌باشند.

شما می‌توانید آموزش Flutter را در سایت راکت دنبال کنید.

React

React  دقیقا یک فریمورک وب اپلیکیشن نیست بلکه یک کتابخانه از جاوااسکریپت است اما با این حال مناسب است که جایگاهی در این لیست داشته باشد React .شهرت خود را به دلیل معماری مبتنی بر کامپوننت های انقلابی خود به دست آورده است.

 React امکان ساخت سریع و راحت واسط ها را فراهم می‌کند که این ویژگی از اهداف اصلی React می باشد و از سینتکس JSX استفاده می کند که کار با دامنه را نسبت به آن چیزی که هست بسیار سریع تر انجام می‌دهد. یکی از کار‌های اساسی که React انجام می دهد ساخت interface و همچنین اپلیکیشن‌های موبایلی iOS  و اندروید می باشد.

در بین پروژه های معروف، React  در فیسبوک و اینستاگرام استفاده شده است.

شما می‌توانید آموزش React را در سایت راکت دنبال کنید.

Vue.js

Vue.js نیز یکی از جدیدترین فریمورک های توسعه وب می‌باشد که به سرعت محبوب شد بزرگترین حسن Vue.js این است که اگر شما درحال حاضر محصولی دارید که در قسمتی از آن از Vue.js استفاده کرده اید همه چیز به خوبی کار می‌کند و هیچ تاخیر و یا مشکلی ندارد.

به دلیل ساختار ساده Vue.js حل مسائل با آن بسیار ساده است و مستندات خوبی نیز دارد. هنوز هم بیشتر افراد در سرمایه گذاری روی Vue.js تردید دارند زیرا از این فریمورک در شرکت‌های بزرگ مانند گوگل استفاده نشده است اما به هرحال محبوبیت  Vue.js بطور روزافزون درحال افزایش است.

شما می‌توانید آموزش Vue.js را در سایت راکت دنبال کنید.

۵ فریمورک برتر سمت سرور

Django

حدود 12000  از پروژه‌های وب شناخته شده توسط جانگو نوشته شده اند این عدد به تنهایی درباره محبوبیت جانگو می‌تواند حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد. اگرچه جانگو یکی از قدیمی ترین فریمورک‌های توسعه وبسایت می باشد، که در سال 2005  منتشر شد، اما به دلیل رویکرد مدرن خود در حل مسائل و بهبود مداوم آن هنوز هم یکی از بهترین فریمورک‌ها می‌باشد.

جانگو بطور بحث برانگیزی محبوب ترین فریمورک وب اپلیکیشن می باشد که برمبنای پایتون،یکی از پراستفاده ترین زبان های برنامه‌نویسی در جهان،ساخته شده است.

بین مزایای اصلی جانگو می‌توان به انعطاف پذیری،مقیاس پذیری و استفاده ی جهانی آن اشاره کرد. جانگو پکیج های بسیاری دارد و جامعه گسترده و مستندات تکنیکی دارد.

عملا شما می‌توانید هرنوع اپلیکیشنی، از یک پروژه کوچک گرفته تا یک پروژه پیچیده، را با جانگو بسازید.جانگو به دلیل ساخت MVP برای Startup ها (به دلیل انعطاف پذیری و اصل امتناع از کد زنی زیاد که موجب صرفه جویی در وقت و بودجه می شود) محبوب است و از طرفی توسط شرکت هایی مانند اینستاگرام، ناسا و بسیاری شرکت‌های دیگر بطور گسترده استفاده شده است.

شما می‌توانید آموزش جانگو را در سایت راکت دنبال کنید.

ExpressJs

سرعت و سادگی اساسی ترین اصول Express.Js است که یکی از API های Node.js و یک فریمورک توسعه وب اپلیکیشن است. Express.Js یکی از بسیار فریمورک‌های Open-Source است و ابزار های بسیاری دارد و Solution‌های بسیاری را می توانید تنها با چند خط کد پیاده سازی کنید.

کار با Express ساده است بخصوص اگر تجربه کار با Node.Js نیز داشته باشید.Express.Js یک تکنولوژی محبوب است که توسط Accenture،Uber،IBM و بسیاری شرکت های دیگر استفاده می شود.

Ruby on Rails

فریمورک Ruby On Rails (ROR) با زبان Ruby نوشته شده است و امروزه در بیش از 826000 وبسایت فعال استفاده شده است و شرکت‌هایی مانند Airbnb،YellowPages،Groupon  و بسیاری شرکت‌های دیگر از این فریمورک  استفاده می کنند. این فریمورک وب، طیف گسترده ای از کاربرد ها را دارد که حل مسائل توسعه‌ای پیچیده از جمله این کاربرد‌ها می‌باشد.

ROR  ابزار های بسیار و کتابخانه‌های عالی ارائه می‌دهد که زمان توسعه را کاهش می دهد. این فریمورک ویژگی تست اتوماتیک نیز دارد که یک ویژگی عالی در حفظ کیفیت نرم افزار است. با ROR شما می‌توانید اپلیکیشن‌های مبتنی بر ابر، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی و دیگر انواع پلتفرم های وب را بنویسید.

Spring

این فریمورک مبتنی بر جاوا می باشد و در جهان توسعه backend وب بسیار محبوب می‌باشد. عملا هرکار حرفه ای که با زبان جاوا انجام می‌شود دیر یا زود از Spring استفاده می‌کنند.

هدف اصلی Spring قابلیت ساده سازی ساخت اپلیکیشن های J2EE می‌باشد که رسیدن به این هدف به لطف تعدادی از مزایای آن می‌باشد Spring . به شما چهارچوبی برای اپلیکیشن‌های آینده ارائه می‌دهد و با معماری خود کار ها را بسیار ساده‌تر می‌کند Spring .به دلیل داشتن وابستگی ضعیف بین اشیاء و عدم نیاز به اتصال اشیاء به صورت دستی شناخته شده است. این ویژگی و بسیاری ویژگی‌های دیگر کار را برای توسعه دهندگان ساده‌تر و کارآمدتر کند.

بسیاری از شرکت‌های معروف ویژگی‌های Spring را تحسین می‌کنند Wix،TicketMaster و Billguard از جمله‌ی این شرکت‌ها هستند.

Symfony

Symfony یک فریمورک شناخته شده بین توسعه دهندگان PHP است. این فریمورک بطور چشمگیری زمان مورد نیاز برای ساخت یک وب اپلیکیشن پیچیده بر پایه PHP را کاهش می‌دهد. در اینجا ما به برخی از ویژگی های اصلی این فریمورک  اشاره خواهیم کرد Symfony .به دلیل پایداری،سرعت بالا،انعطاف‌پذیری و امکان استفاده مجدد از کد تحسین می‌شود همچنین وقتی که برای ساخت اپلیکیشن‌هایی با عملکرد بالا استفاده می‌شوند یک ارسال کننده event مناسب با تزریق وابستگی و امکان بهینه سازی کد، ارائه می دهد علاوه بر این ها حافظه نسبتا کمی نیز مصرف می‌کند اما Symfony برای اپلیکیشن‌های بلادرنگ کمی‌کند است.

Simfony  یکی از قابل اعتمادترین و محبوب ترین فریمورک‌های وب می‌باشد و بیش از 9000 وبسایت درحال فعالیت از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند.

جمع بندی

فریمورک‌های اشاره شده انعطاف پذیر هستند و می‌توانند برای انواع مختلفی از پروژه ها استفاده شوند و تقریبا جامعه بزرگی دارند. همه ی موارد گفته شده عالی هستند اما کدام یک مناسب پروژه شما می باشد؟ پاسخ این سوال به نیاز شما در پروژه بستگی دارد.

کلام آخر 

سعی کنید یک زبان و فریمورک را انتخاب کنید و در آن حرفه‌ای شوید.

انتخاب چند زبان و فریمورک برای یادگیری کار عاقلانه‌ای نیست.

در آخر این نکته را به یاد داشته باشید به جای اقیانوسی به عمق ۱سانتی‌متر ، برکه‌ای باشید به عمق ۱۰۰۰متر.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید