روش‌های برتر توسعه نرم افزار در سال 2020
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

روش‌های برتر توسعه نرم افزار در سال 2020

یک شروع خوب، پایان خوبی را در دنیای فناوری و مدیریت پروژه رقم می‌زند. همین امر انتخاب روش توسعه را برای هر شرکت توسعه دهنده نرم افزار اولویت اصلی خود قرار می‌دهد.

اگر به دنبال راهی برای افزودن ساختار بیشتر به گردش کار توسعه نرم افزار خود هستید، وقت آن فرا رسیده روش توسعه‌ای را که برای تیم شما مناسب است پیدا کنید. روش مناسب به اهداف تیم شما، حجم پروژه و سایر عوامل بستگی دارد. علاوه بر این انتخاب روش، اهداف، بودجه و مهلت مقرر نیاز به شرح قبل از شروع یک پروژه دارد که تیم شما را برای موفقیت آماده می‌کند.

روش‌های برتر توسعه نرم افزار

هر رویکرد و روش توسعه نرم افزار مزایا و معایب خاص خود را برای تجارت شما دارد. برخی تقسیم کار به مرحله و تفویض وظایف را در اولویت قرار می‌دهند در حالی که برخی دیگر یک رویکرد جامع را برای بهینه سازی توسعه به عنوان یک اصل و مدیریت کار تیمی در پیش می‌گیرند. انتخاب روش مناسب برای یک تیم ممکن است بهترین گزینه برای تیم دیگر نباشد. در زیر تعدادی از بهترین روش‌های مورد استفاده توسط تیم‌های توسعه دهنده نرم افزار در سال 2020 آورده شده است.

1 – Waterfall

اگرچه برخی از توسعه دهندگان ممکن است روش Waterfall را قدری منسوخ بدانند، اما از زمانی که دکتر وینستون رویس آن را در سال 1970 توسعه داد، این تیم در برابر آزمون زمان مقاومت کرده است. روش Waterfall تأکید خود را بر پیشرفت منطقی مراحل در کل چرخه عمر توسعه نرم افزار گذاشته است.

پیش از آغاز پروژه، Waterfall به ساختار و مستندات زیادی احتیاج دارد که در مراحل خود به صورت مختلط و سختگیرانه است و معمولا مسیر تعیین دامنه، تجزیه و تحلیل نیازها، طراحی، اجرا، آزمایش، استقرار و نگهداری را دنبال می‌کند.

قبل از شروع یک مرحله، مرحله قبل باید کامل شود. این می‌تواند به سازماندهی امور کمک کرده و ردیابی پیشرفت نرم افزار را آسان‌تر کند. با این حال در این روش انعطاف‌پذیری وجود ندارد. اگر تغییرات ایجاد شود یا خطاهای اساسی به اصلاح نیاز داشته باشند، این روش در برخی موارد نیاز به راه‌اندازی مجدد کامل دارد.

روش Waterfall هنوز هم اغلب به صورت موفقیت آمیز توسط تیم‌های بزرگی که برنامه‌ریزی می‌کنند و دامنه کاملا واضحی از پروژه دارند استفاده می‌شود.

2 – Agile

Agile در قطب مقابل روش توسعه نرم افزار Waterfall قرار دارد. این روش همکاری با مشتری و توسعه دهندگان برای تحقق اهداف پروژه و روند توسعه نرم افزار را در مراحل سریع دنبال می‌کند.

تمرکز آن بیشتر روی واکنش است تا برنامه ریزی زیاد. مسلما Agile بیشترین کاربرد را در بین تیم‌های توسعه دهنده نرم افزار امروزی دارد، زیرا تمرکز اصلی آن اطمینان از تجارب بهتر مشتری ضمن ایجاد تغییرات و کوتاه کردن جدول زمان‌بندی پروژه در هر مرحله از فرایند است. در حالی که روش Waterfall به سمت پایین جریان دارد، چرخه توسعه Agile دایرهای است.

این روش بر افراد و روابط بیش از ابزار ارزش گذاری می‌کند که شامل همکاری مشتری در تمام مراحل، انعطاف‌پذیری پاسخ به تغییرات و تمرکز بر ارائه نرم افزار کار می‌کند. تیم‌ها به طور معمول دو هفته کار می‌کنند که توسط لیستی از محصولات قابل ارائه مشخص شده و در جهت رسیدن به نتایج ملموس انجام می‌گیرد. Agile همکاری سنگینی می‌پذیرد و به جای افراد به نقاط قوت تیم توجه دارد. در حالی که رفع مشکلات و ترکیب بازخورد با Agile آسان است، اما برای تیم‌ها نیز معمول است که با تغییرات و اصلاحات مداوم از مسیر خارج شوند.

در این مقاله می‌توانید مقایسه بین Agile و Waterfall را مطالعه کنید.

3 – Scrum

Scrum پایه‌های توسعه Agile و همچنین اعتقادات خود به اینکه تیم‌ها باید در یک همکاری مداوم باشند را به کار می‌گیرد. درک Scrum آسان است و در دستیابی به نتایج موثر عمل می‌کند.

در حالی که از نظر تقسیم فرآیند سریع مشابه Agile است، اما در مورد تمام تکالیف پیش از زمان بحث می‌شود. جلسات نقش بسیار مهمی در این رویکرد دارند. آن‌ها اغلب به صورت روزانه به منظور برنامه‌ریزی و دموی ویژگی‌های جدید با هدف ردیابی پیشرفت و امکان بازخورد از سایر اعضای تیم رخ می‌دهند.

این روش تغییرات سریع را ترویج می‌دهد و به پروژه‌های پیچیده‌تر ارزش می‌بخشد. اگرچه مبتنی بر توسعه Agile است، اما از ساختار و نظم متدولوژی‌های سنتی توسعه نرم افزار مانند Waterfall استفاده می‌کند.

در این مقاله بیشتر در مورد Scrum بخوانید.

4 – Lean

همانطور که از نامش پیداست، روش Lean از این عقیده پیروی می‌کند که اگر کاری ارزش انجام آن را دارد، فورا باید انجام پذیرد. در غیر این صورت، آن را از پروژه حذف کنید. این روش در واقع اصول و متدهای دنیای تولید را در بر می‌گیرد و آن‌ها را در توسعه نرم افزار اعمال می‌کند.

در حالی که روش‌های ریشه در فرایند Agile برای کاربردهای عملی در بین سازمان‌ها بسیار مناسب‌اند، Lean به نوآوری و مقیاس‌پذیری کمک می‌کند. Lean بر روی بهینه سازی پروژه از طریق برش اضافه‌ها، ساخت با کیفیت و تحویل سریع تمرکز دارد. این روش به هدایت تصمیمات کمک می‌کند و مسائل بالقوه را قبل از شروع آن‌ها آشکار می‌نماید.

5 – Extreme Programming

یک روش مبتنی برAgile ، Extreme Programming (یا XP) بر تولید با کیفیت بالاتر با استفاده از بهترین شیوه‌های توسعه نرم افزار تمرکز دارد. به جای مراحل، برنامه نویسی افراطی مجموعه‌ای از مقادیر را دنبال می‌کند: سادگی، ارتباطات، بازخورد مداوم، انعطاف پذیری و احترام.

این امر مستلزم این است که توسعه دهندگان ابتدا نیازهای مشتری و برنامه‌ریزی کار در دو مرحله، طراحی با اولویت ساده، ادغام مداوم بازخورد مشتری و آزمایش مکرر در حین کد نویسی را برنامه‌ریزی و کاملا درک کنند. این روش یک رویکرد عالی برای پروژه‌هایی است که ممکن است کمی ناپایدارتر از بقیه باشند، زیرا تا آنجا که ممکن است مشتری را درگیر می‌کند و با نیازهای تغییرات پویا سازگار است.

اینها تنها چند نمونه از محبوب‌ترین روش‌ها برای توسعه نرم افزار در دنیای فناوری امروز است. تیم شما باید اطمینان حاصل کند که برای تحقیق در مورد مزایا و معایب هر یک از روش‌ها وقت بگذارد و آزمایش کند که کدام یک برای توسعه دهندگان یا پروژه‌های شما بهتر جواب می‌دهد تا نیاز شما را برآورده کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید