بهترین راهنمای سئو لاراول در سال ۲۰۲۰
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

بهترین راهنمای سئو لاراول در سال ۲۰۲۰

لاراول یک فریمورک محبوب و متن‌باز php در جامعه توسعه‌دهدگان php است. انجام سئو در لاراول مثل CMS های(وردپرس، دروپال، زوملا و …) کار ساده‌ای نیست. در لاراول، ما باید سیستمی برای سئو خارجی یا (off-page SEO) ، بهینه سازی سرعت وبسایت و … به روش خودمان بسازیم، حال اگر این کار را به روشی مناسب و با راهنمایی انجام دهیم قطعاً به ما در بهبود سئوی وبسایت کمک خواهد کرد. در نتیجه،این امر در بیشتر و بیشتر شدن ترافیک مناسب برای سایت ما کمک می‌کند و می‌توانیم رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهیم. اگر شما یک توسعه‌دهنده‌ی لاراول هستید و به دنبال یک راهنمای اساسی و گام به گام سئو در سطح مبتدی هستید، این مقاله از راکت به شما کمک خواهد کرد تا سئوی وبسایت لاراولی خود را بهبود ببخشید.

فهرست مطالب

  • سئو چیست؟
  • چرا به سئو نیاز داریم؟
  • راهنمایی‌هایی که به شما در بهبود سئوی وبسایت لاراولی کمک خواهد کرد.

سئو چیست؟

سئو یا SEO – بهینه‌سازی موتور جستجو مجموعه‌ای از فرایند و استراتژی‌ها برای بدست آوردن بازدیدکنندگان به صورت رایگان برای وبسایت شما توسط یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، Bing، Yandex، Baidu و … است.

چرا به سئو نیاز داریم؟

در اصل، پس از توسعه اپلیکیشن لاراول و مستقر کردن آن در بستر اینترنت، برای تبلیغات آنلاین، به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های مجازی و بازاریابی به صورت آفلاین برای جذب مخاطبان مورد نظر خود، باید هزینه کنیم. این کار نمی‌تواند یک راه‌حل دائمی برای بدست آوردن مخاطب هدف باشد، زیرا وقتی بازاریابی آفلاین و یا اشتراک‌گذاری اجتماعی می‌کنیم مخاطبان ما به طور خودکار کاهش می‌یابند. چه می‌شود اگر مخاطب موردنظر ما با سرچ در موتورهای جستجو، بدون هزینه و به طور طبیعی به سایت ما بیاید! به همین دلیل است که ما به سئو نیاز داریم تا به صورت رایگان به مخاطبان همیشگی خود برسیم.

 راهنمایی‌هایی که به شما کمک می‌کند تا سئوی سایت لاراولی خود را بهبود ببخشیم

من این را به دو قسمت تقسیم می‌کنم؛ اول، عواملی درونی وبسایت ما (on-page SEO) و قسمت دوم عوامل خارجی وبسایت(Off-page SEO) هستند.

On-page SEO – عوامل درونی وبسایت ما

  • یک layout استاندارد برای وبسایت خود طراحی کنید.
  • در صفحات خود از متا تگ‌ها استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی یا Keyword research.
  • محتوای خوب و منحصر به فرد بنویسید.
  • سرعت وبسایت خود را افزایش دهید.
  • ساخت یک نقشه سایت( Sitemap) .
  • صفحات AMP بسازید.
  • وبسایت خود را در یک سرور پرسرعت قرار دهید.
  • از گواهینامه SSL برای HTTPS استفاده کنید.

یک layout استاندارد برای وبسایت خود طراحی کنید

layout وبسایت خود را با یک فرمت استاندارد طراحی کنید و همچنین طرح ریسپانسیو باشد. وبسایت شما باید ریسپانسیو باشد چراکه امروزه بیشتر کاربران برای بازدید از سایت‌ها از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. Navigation را به آسانی طراحی کنید تا بازدیدکننده بتواند به راحتی در وبسایت شما جابه‌جا شود و به سرعت اطلاعات کسب کند. همچنین تعادل در استفاده از رنگ‌ها نیز در وبسایت بسیار مهم است؛ به عنوان مثال از رنگی برای متن‌های خود استفاده کنید که به راحتی برای کاربر قابل مشاهده باشد. هنگام نشانه‌گذاری (markup) سایت خود، بهتر است از استاندارد‌های سایت w3c پیروی کنید.

در صفحات خود از متا تگ‌ها استفاده کنید

متا تگ‌ها را در صفحات وبسایت خود اضافه کنید. متاتگ‌ها به موتور‌های جستجو کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به صفحات وبسایت شما را بدست آورد. عنوان سایت را نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک نگه دارید.از کلمات کلیدی مناسب در محتوای سایت خود استفاده کنید و همچنین برای توضیحات متاتگ‌ها (meta description) از کلمات کلیدی مناسب برای نوشتن خلاصه آن صفحه استفاده کنید. این نیز نکته‌ی خوبی است که meta description را تا ۱۵۶ کاراکتر نگه دارید. اگر meta description را بیشتر از این تعداد بنویسید،‌ به طور خودکار توسط SERP کوتاه می‌شود، بنابراین بازدیدکننده نمی‌تواند نمای کلی صفحه شما را دریافت کند.

<head>
	<title>A awesome title about post</title>
	<meta name="description" content="A summary about of webpage content">
</head>

این مقاله را درباره چگونگی تولید dynamic SEO meta-tags در وبسایت‌های لاراولی؟ بخوانید.

برای جلوگیری از محتوای تکراری که ممکن است در رتبه‌بندی سئو شما تأثیر بگذارد از canonical link در head tag خود استفاده کنید.

<link rel="canonical" href="http://example.com/" />

کلمات کلیدی یا Keyword research

قبل از نوشتن یک مطلب در مورد یک موضوع خاص، تحقیق در مورد آن موضوع بسیار مهم است. search volume آن موضوع چقدر است( به این معنی که چه تعداد از افراد به دنبال آن موضوع هستند)مشکلات سئو چیست و کلمات کلیدی مرتبط با آن، که مردم برای پیدا کردن آن موضوع سرچ می‌کنند چیست؟ از همین رو کلمات کلیدی بسیار مهم هستند و شما باید درباره آن فکر کنید که کوئری یک بازدیدکننده در موتور جستجو چیست مگر اینکه محتوای شما جذابیت کافی را نداشته باشد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهیم مقاله‌ای درباره COVID 19 بنویسیم باید تحقیق کنیم که افراد چه چیزهایی را در رابطه با COVID 19 سرچ می‌کنند و همچنین عبارات مرتبطی که مردم به آن نیز علاقه دارند چه هستند. کلمات کلیدی مرتبط با این جستجو ممکن است به شکل زیر باشد.

علایم COVID 19، پیشگیری از COVID 19، درمان COVID 19، اخبار مربوط به COVID 19 و …  .

شما می‌توانید از نتایج جستجوی گوگل هم برای بدست آورن کلمات کلیدی به عنوان یک مبتدی و بدون هزینه کردن برای ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی،‌استفاده کنید. اگر عبارتی را در گوگل جستجو کنید، مواردی که مورد جستجو قرار گرفته را در انتهای صفحه پیدا می‌کنید. کلمات کلیدی مرتبط با آن را هم لیست کنید. پس از تهیه لیست کلید واژه‌ها،‌ با ترکیب کلمات کلیدی خود در پستی که دارید، مطلب مورد نظر خود را بنویسید.

محتوای خوب و منحصر به فرد بنویسید

موتور جستجو همیشه عاشق محتوای منحصر به فرد و با کیفیت است. محتوای منحصر به فرد و خوب یک عامل بزرگ در میان سایر عوامل رتبه‌بندی سئو است؛‌ زیرا کاربر برای خواندن مطالب مفید به وبسایت شما می‌آید و محتوا به موتور جستجو کمک می‌کند تا در مورد اینکه آن محتوا درباره چیست تصمیم بگیرد و به کاربران واقعی که در جستجوی مطالب مربوطه هستند، کمک کند. پس قانون این است که محتوای شما شبیه به دیگران نباشد و محتوایی منحصر به فرد و خوبی باشد.

سرعت وبسایت خود را افزایش دهید

سرعت وبسایت عامل مهمی برای نگه داشتن بازدیدکننده در وبسایت شما است. شما باید در رابطه با سرعت وبسایت خود نگران باشید؛ زیرا اگر وبسایت در مدت زمان ۳ ثانیه بارگیری نشود، اکثر کاربران از وبسایت شما خارج می‌شوند. در این مقاله جزئیاتی در مورد چگونگی سرعت بخشیدن به وبسایت لاراولی شما آورده است.

ساخت یک نقشه سایت(Sitemap)

sitemap یک minimap از وبسایت شما است. این به کاربر کمک می‌کند تا یک مرور کلی بر وبسایت شما داشته باشد و نحوه یافتن اطلاعات مناسب و مورد نظر خود را پیدا کند. مثال ساده‌ای از نقشه سایت در پایین آورده شده است.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
   <url>
      <loc>http://www.example.com</loc>
      <lastmod>2020-01-01</lastmod>
      <changefreq>daily</changefreq>
      <priority>0.8</priority>
   </url>

   <url>
      <loc>http://www.example.com/abc</loc>
      <lastmod>2020-01-02</lastmod>
      <changefreq>daily</changefreq>
      <priority>0.8</priority>
   </url>

   ...
   ...
</urlset>

برای تولید یک sitemap از وبسایت لاراولی خود، این پست را در رابطه با ساخت dynamic sitemap در لاراول مطالعه کنید.

صفحات AMP بسازید

AMP یا (Accelerated Mobile Pages) یک تکنولوژی لود پرسرعت صفحات وب است که متن‌باز می‌باشد؛ این تکنولوژی توسط گوگل ساخته شده و به شما کمک می‌کند تا بلافاصله صفحات وب خود را بارگیری کنید تا کاربر تجربه بهتری در هنگام مرور سایت شما تجربه کند. این به شما کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری بدست آورید چراکه مردم عاشق صفحات وبی هستند که محتوای مفید و سرعت بارگیری بالا داشته باشد. ساخت صفحات AMP از وبسایت لاراولی فعلی شما کار سختی نیست. شما می‌توانید با چند قدم ساده این کار را انجام دهید؛ در اینجا جزيیات بهینه سازی AMP لاراول آمده است.

وبسایت خود را در یک سرور پرسرعت قرار دهید

مجدداً موضوع سرعت را مطرح می‌کنم زیرا اگر وبسایت شما مطالب مفیدی داشته باشد اما سرعت بارگذاری آن ضعیف باشد، ‌کاربر از سایت شما خارج می‌شود و به همین دلیل رتبه وبسایت شما کاهش پیدا می‌کند و ترافیک خود را از دست می‌دهد. در کنار یک وبسایت سریع، یک سرور پرسرعت و پرقدرت نیز برای ارائه مطالب به بازدیدکنندگان خود در جهت پاسخ به درخواست با سرعت بالا، بسیار مهم است.

بنابراین وبسایت خود را در یک سرور ارزان‌قیمت مستقر نکنید و یک وب‌سرور قوی و پرسرعت را انتخاب کنید. در نتیجه، وبسایت شما سریع‌تر بارگیری می‌شود و بازدیدکننده تجربه بهتری را در وبسایت شما به دست خواهد آورد. در آخر، پیام اصلی انتخاب یک سرویس دهنده خوب است که امکان دسترسی سریع به وب‌سرور و هندل کردن ریکوئست‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از گواهینامه SSL برای HTTPS استفاده کنید

از گواهینامه SSL برای امنیت داده‌های وبسایت خود استفاده کنید. HTTPS به شما کمک می‌کند تا از حریم شخصی داده‌ها محافظت کنید و کاربر در سایت، احساس امنیت کند. می‌توانید از گواهینامه‌های SSL رایگان مثل Lets Encrypt, Cloudflare free SSL  یا SSL پولی استفاده کنید. SSL های رایگان برای بلاگ،‌مقالات، اخبار و مجله‌ها مناسب است. اگر وبسایت شما معاملات مالی انجام می‌دهد، باید برای آن از SSL های پولی استفاده کنید.

Off-page SEO – عوامل خارجی وبسایت ما

  • نقشه سایت را به موتورهای جستجو ارسال کنید.
  • Google analytics را فعال کنید.
  • اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی
  • Link building

نقشه سایت را به موتورهای جستجو ارسال کنید

ارسال نقشه سایت یک کار مهم است. یک حساب Google Search Console ایجاد کنید و URL نقشه سایت خود را تائید و ارسال کنید. نقشه وبسایت خود را در موتورهای جستجوی Bing،‌ یاهو و Yandex نیز ارسال کنید.

Google analytics را فعال کنید

برای مانیتور کردن ترافیک وبسایت خود،‌ افزودن Google analytics در وبسایت‌تان بسیار مهم است.این به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان خود را از نظر مکانی، ترافیک سرچ، میزان بالا رفتن rate سایت و بسیاری از اطلاعات مهم دیگر که قطعاً به شما در بهبود استراتژی سئو و رتبه سایت در موتور جستجو به شما کمک خواهد کرد.

google analytics  را به وبسایت لاراولی خود اضافه کنید.

  • با google analytics یک اکانت ایجاد کنید.
  • سایت خود را تائید کنید.
  • به Admin > Property > Tracking info بروید و tracking code خود را بگیرید.
  • tracking code خود را در template سایت خود را در پایین وبسایت خود قبل از بستن تگ body قرار دهید. مثالی از analytics tracking code در زیر داده شده.

اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی

محتوای وبسایت خود را در رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام،‌لینکدین و … به اشتراک بگذارید. اگر آن‌ها عاشق محتوای شما باشند،‌ محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند و بعداً برای دریافت مطالب مفید و جدیدتر به وبسایت شما می‌آیند. این امر بسیار مهم است که محتوای خود را در صفحه طرفداران خود و گروه‌های مربوطه،‌ به اشتراک بگذارید. به این ترتیب برای مردم ایجاد ارزش می‌کند و engage شما بالا می‌رود و به همین تریتب مخاطبان شما بیشتر می‌شوند.

Link building

در یک کلمه، Link building به معنای گرفتن لینک‌ها از وبسایت دیگران به وبسایت شماست. هنگامی که هر وبسایتی از لینک وبسایت شما در یک anchor text link با بلاگ،‌ مقاله باشد و مردم روی آن کلیک کنند، ‌به وبسایت شما می‌آیند. این درواقع back-link را صدا می‌زند و این یک عامل بسیار مهم برای سئو است. در مراحل اولیه این کار دشوار است اما شما باید برای بازدیدکنندگان محتوای مفید و منحصر به فردی ایجاد کنید.

 بنابراین اگر فکر کنند که این مورد برای بازدیدکنندگان خودشان ارزش دارد، ممکن است وبسایت دیگری از لینک شما در وبسایت خود استفاده کند. برای این کار می‌توانید با صاحب سایت تماس برقرار کنید و لینک را در مطالب مفید یا پست‌های مهمان قرار دهید.

البته توجه داشته باشید که همیشه از وبسایتی که مرتبط با کار شماست استفاده کنید مثلاً اگر کار شما بازاریابی است با یک وبسایت مرتبط ارتباط برقرار کنید.

همچنین سعی کنید با وبسایت‌های معتبر و قابل اعتماد ارتباط برقرار کنید.

 سئو دنیای بزرگی دارد؛ روش‌های زیادی برای کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو و بدست آوردن ترافیک بیشتر در وبسایت وجود دارد. من سعی کردم در این پست مطالب مفیدی را برای مبتدیان بیان کنم؛ امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 8 رای

/@Fatemeh.shirzadfar
فاطمه شیرزادفر
برنامه نویس

تجربه کلمه‌ای هست که همه برای توصیف اشتباهاتشون ازش استفاده میکنن، و من همیشه دنبال اشتباهات جدیدم! برنامه‌نویس هستم و لینوکس‌ دوست

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید