چه زمانی، چگونه و چرا از نودجی‌اس استفاده کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چه زمانی، چگونه و چرا از نودجی‌اس استفاده کنیم؟

Airbnb، لینکدین، والمارت، اوبر و حتی ناسا از نودجی‌اس به عنوان ابزاری در محصولات‌شان استفاده می‌کنند. 

بسیاری از سازمان‌ها و استارتاپ‌ها در جهان در حال حاضر از قدرت نودجی‌اس برای ساخت وب اپلیکیشن‌های‌شان استفاده می‌کنند. مزایای نودجی‌اس براستی بی‌شمار است اما واقعیت آن است که شما باید از محدودیت‌های آن نیز خبر دار شوید. پیدا کردن یک ذهنیت کلی راجع به نودجی‌اس و اجتناب کردن از اشتباهات می‌تواند بسیار بصرفه تمام شود.

در این مطلب از وبسایت آموزشی راکت قصد داریم زمان، چگونگی و چرایی استفاده از نودجی‌اس را به خوبی بررسی نماییم.

نودجی‌اس چیست؟

نودجی‌اس یک محیط ران‌تایم مبتنی بر جاوااسکریپت است که به شما این قابلیت را می‌دهد تا بتوانید اپلیکیشن‌های سمت سرور را بنویسید. به لطف وجود مدل I/O منحصر به فرد، نودجی‌اس می‌تواند به صورتی عالی و کاربری برای اپلیکیشن‌های بلادرنگ استفاده شود. نودجی‌اس سبک، بهینه و سریع است، همچنین وجود این قابلیت که بتوانید از یک زبان (جاوااسکریپت) برای توسعه فرانت-اند و بک-اند استفاده بکنید خود موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است. بنابراین با وجود چنین ویژگی‌هایی به نظر عجیب نمی‌آید که یک شرکت از قدرت نودجی‌اس در توسعه اپلیکیشن‌های خود استفاده بکند. 

در این مقاله قرار است یاد بگیریم که در چه شرایطی و به چه شکلی از نودجی‌اس استفاده بکنیم.

تفاوت نودجی‌اس و جاوااسکریپت در چیست؟

نودجی‌اس براساس جاوااسکریپت ساخته شده است، اما ساختار APIهای این دو ابزار با همدیگر متفاوت است. جاوااسکریپت در سمت کاربر و مرورگر اجرا می‌شود. APIهای داخل جاوااسکریپت که ما آن‌ها را با DOM/Web API می‌شناسیم، محدود به رابط کاربری و مرورگر است، اما نودجی‌اس ابزاری است که با توسعه سمت سرور کار دارد و APIهای منحصر به فردی برای خود در جهت توسعه این دست از اپلیکیشن‌ها دارد. در نودجی‌اس شما قابلیت ارسال درخواست http، دسترسی به فایل سیستم، استریم‌ها، پروسه‌ها و... را دارید. البته مرورگر نیز تا حدی مواردی شبیه به این را پشتیبانی می‌کند اما این موارد بسیار محدود هستند.

چرا توسعه اپلیکیشن با استفاده از نودجی‌اس ارزشمند است؟

ابتدای امر، استفاده کردن از نودجی‌اس برای تکنولوژی‌های سمت سرور، به تیم‌تان دسته‌ای بزرگ از امکانات را می‌دهد، چرا که در یک تیم توسعه‌دهنده جاوااسکریپت،‌ شما امکان استفاده از ابزارهای مختلف مبتنی بر یک زبان را دارید. این بدان معناست که تیم شما می‌تواند کاربردی‌تر عمل کند و هزینه‌های توسعه خود را بسیار کاهش دهد. اضافه بر این موضوع، باید این موضوع را نیز خاطر نشان کنیم که جاوااسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی بسیار محبوب است و کدهای نوشته شده براساس این زبان می‌تواند درک‌پذیری بالاتری داشته باشد. از طرفی دیگر جامعه توسعه‌دهندگان نودجی‌اس بسیار بزرگ هستند و این حجم هر روز در حال پیشرفت کردن است. به همین دلیل شما امکانات آموزشی و پژوهشی بسیار بیشتری را در اختیار دارید.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از نودجی‌اس، وجود npm به عنوان یک پکیج منیجر قدرتمند است. نودجی‌اس فارغ از این موضوعات گزینه‌های بسیار بیشتری را در جهت توسعه اپلیکیشن در اختیارتان می‌گذارد که همه آن‌ها می‌تواند به نحوی کاربردی و عالی باشد.

استفاده‌های درست از نودجی‌اس

اپلیکیشن‌های بلادرنگ

نودجی‌اس انتخابی بسیار عالی برای اپلیکیشن‌هایی است که حجم ورودی/خروجی بالایی دارند. حال این موضوع در سیستم‌های پیام‌رسان به خوبی مشاهده می‌شود. شما در یک سرویس پیام‌رسان به صورت مدام داده‌هایی را دریافت می‌کنید و یا آن‌ها را ارسال نمایید. چنین داده‌هایی نیاز دارند که به صورتی سریع جابجا شوند. به این دسته از اپلیکیشن‌ها RTA یا Real Time Application گفته می‌شود. 

نودجی‌اس به خوبی می‌تواند در اپلیکیشن‌های استارتاپ‌های فین‌تک استفاده شود. همچنین بازی‌های آنلاین را نیز می‌توان با استفاده از نودجی‌اس پیاده‌سازی کرد، چرا که میزان درخواست‌های بالا به راحتی در نودجی‌اس مدیریت می‌شود.

محیطی سریع و مقیاس‌پذیر

اگر هزاران درخواست در یک بازه زمانی کوتاه داشته باشید، روبی نمی‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد. اما نودجی‌اس در چنین مواقعی اثبات کرده که می‌تواند کاربردی و به صورتی عالی کار کند. نودجی‌اس می‌تواند پردازش‌های بسیار زیادی را در زمان پاسخ کمی جواب بدهد و به سرعت کدهایی را بین قسمت کلاینت و سرور به اشتراک بگذارد. به همین دلیل نودجی‌اس برای اپلیکیشن‌هایی که تعامل بالایی با قسمت کلاینت دارند بسیار مناسب است. نودجی‌اس برای وبسایت‌های SPA یا Single Page Application مناسب هستند و این موضوع نیز درست به همین دلیل است.

نودجی‌اس در چه زمان‌هایی مناسب نیست؟

با وجود آنکه نودجی‌اس می‌تواند در بسیاری از مواقع عالی عمل کند، اما هیچ چیز همیشگی نیست و در بعضی مواقع نودجی‌اس واقعا نمی‌تواند به خوبی به شما پاسخ دهد.

کارهای سنگین پردازنده

اولین چیزی که واقعا نودجی‌اس در آن مشکل دارد، اپلیکیشن‌هایی است که محاسبات سنگینی انجام می‌دهند. از آنجایی که نودجی‌اس Single-Thread است، نمی‌تواند این موارد را انجام دهد. اپلیکیشن‌هایی که پردازش گرافیک را به عهده می‌گیرند مطمئنا نودجی‌اس برای‌شان مناسب نخواهند بود.

CRUD

در اپلیکیشن‌هایی که عملیات CRUD بسیار صورت می‌گیرد و عملا کار کمی با API صورت می‌گیرد، نودجی‌اس مشکل آفرین خواهد بود. در چنین مواردی استفاده از یک فریمورک قابل اطمینان‌تر مانند روبی‌ان‌ریلز می‌تواند بهتر عمل کند.

کیفیت پکیج

نودجی‌اس جامعه کاربری بسیار زیادی دارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین مدیریت مخازن در بین تمام تکنولوژی‌ها و زبان‌ها را در اختیار دارد. در این مخازن همواره مواردی وجود دارد که کیفیت بالایی ندارد و نمی‌تواند به خوبی کار بکند. مشکل این موضوع زمانی پیش می‌آید که شما از این پکیج‌ها در برنامه خودتان استفاده کنید. در چنین شرایطی مشکلی که پیش خواهد آمد این است که پروژه شما با باگ‌ها و مشکلاتی همراه خواهد بود.

از کجا شروع کنیم؟

ابتدای امر شما نیاز دارید که از نودجی‌اس و npm استفاده کنید، به این منظور باید وارد وبسایت nodejs.org و npmjs.com شده و موارد مربوطه را دانلود و نصب بکنید. 

استفاده از مستندات نودجی‌اس می‌تواند کاربردی باشد اما ما در مجله آموزشی راکت چند دوره آموزشی بسیار خوب را ایجاد کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری در جهت توسعه اپلیکیشن‌های‌تان بهره بگیرید.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته nodejs

ساخت یک وبسایت آموزشی (فروشگاهی) با Nodejs

ساخت Restful Api با Nodejs

در پایان

شما در استفاده از نودجی‌اس باید تا حدی مراقب باشید. از این جهت که شما باید ابتدا نیاز خودتان را به خوبی شناسایی کنید و پس از آن سراغ نودجی‌اس بروید. اگر اپلیکیشنی دارید که نیاز زیادی به ارسال و دریافت درخواست از طرف فرانت-اند دارد،‌ یا آنکه نیاز به یک راه‌حل Real-Time دارید نودجی‌اس می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. البته این موضوع را در نظر بگیرید که نودجی‌اس می‌تواند نیازهای فریمورک‌ها و زبان‌های دیگر را نیز برای شما برطرف کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا