VS Code در مقابل Atom
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

VS Code در مقابل Atom

اگر از طرفداران ویژوال استدیو کد باشید -تعداد این افراد هر روز در حال افزایش است- باید بگویم که می‌توانید دلایل بسیار منطقی برای این طرفداری ارائه کنید. ویژوال استدیو کد ویژگی‌های بسیار زیادی را به توسعه‌دهندگان می‌دهد، قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد و با پلتفرم‌های مختلف سازگاری بسیار زیادی را ارائه می‌کند.

اما در کنار ويژوال استدیو کد انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارد. در حقیقت بازار کد ادیتورها انتخاب‌های بسیار زیادی را در اختیار شما می‌گذارد. یکی از گزینه‌هایی که تقریبا ویژگی‌های مشابهی با ویژوال استدیو کد ارائه می‌کند ابزاری است که توسط توسعه‌دهندگان گیت‌هاب توسعه یافته و قابلیت‌های شخصی‌سازی بالایی را ارائه می‌کند. جالب است بدانید که هر دو ابزار با استفاده از یک فریمورک مشترک (Electron) توسعه یافته‌اند. 

ويژوال استدیو کد در مقابل اتم: ریشه اصلی

ویژوال استدیو کد و اتم ویژگی‌های مشترک بسیاری با همدیگر دارند. هر دو با استفاده از Electron توسعه یافته‌اند و از Node.JS Runtime استفاده می‌کنند. اتم در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار عرضه شد اما ویژوال استدیو در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد. البته در نهایت نیز مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ گیت‌هاب را به صورت کامل در اختیار گرفت.

با این تفسیر شاید فکر کنید که مایکروسافت برای پیشرفت بیشتر ویژوال استدیو کد، پروژه اتم را لغو خواهد کرد. این انتظار می‌رود اما نه در حال حاضر، چرا که تیم توسعه اتم هنوز در حال ارسال بروزرسانی‌هایی برای آن است و از این رو نمی‌توان اتم را منحصرا حالتی دانست که توسط مایکروسافت رهبری می‌شود. 

ویژوال استدیو کد در مقابل اتم: سفارشی‌سازی و توسعه‌پذیری

هر دو کد ادیتور ویژوال استدیو کد و اتم به صورتی ساخته شده‌اند که بتوانند از طریق پکیج‌های مختلف سفارشی‌سازی شده و توسعه پیدا کنند. در این قسمت می‌توان این دو مورد را با همدیگر برابر دانست. هر دو ابزار گستره بسیار زیادی از افزونه‌ها و پوسته‌های مختلف را پشتیبانی می‌کنند که قابلیت نصب کردن را در داخل خودشان نیز پیاده‌سازی کرده‌اند. 

اما یکی از تفاوت‌های اصلی این دو ابزار در هک-پذیری آن‌هاست. اتم ادیتوری است که قابلیت‌های هکینگ بسیار زیادی را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد. منظور از هکینگ سفارشی‌سازی ادیتور است.

ویژوال استدیو در مقابل اتم: پلاگین‌ها و ادغام‌سازی 

همانطور که گفته شد اتم قابلیت‌های هک-پذیری بسیار زیادی را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد. از همین رو بیشتر از آنکه قابلیت‌های داخلی را ارائه کند کاربران را تشویق می‌کند که این قابلیت‌ها را خودشان ایجاد نمایند. اکوسیستم پلاگین محور اتم یکی از نشانه‌های اصلی برای اثبات این امر است.

در مقابل ویژوال استدیو کد ویژگی‌های داخلی بیشتری را عرضه می‌کند. برای مثال ویژوال استدیو به صورت پیشفرض ابزارهایی مانند مدیریت مخزن گیت، دیباگینگ، ترمینال و… را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. البته این بدان معنا نیست که ویژوال استدیو اکوسیستم کوچکتری دارد، خیر! برای هر کدام از قابلیت‌های داخلی ویژوال استدیو یک افزونه حرفه‌ای نیز وجود دارد که با نصب آن قابلیت‌های داخلی بیشتری در اختیار خواهید گرفت. برای مثال GitLens افزونه‌ای است که با نصب آن قابلیت‌های مدیریت مخازن گیت بسیار بیشتر از حالت عادی خواهد شد.

ویژوال استدیو کد در مقابل اتم: استفاده و سهم بازار

از زمانی که مایکروسافت ویژوال استدیو کد عرضه شد، سهم بازار مربوط به کد ادیتورها به یک باره توسط وی تسخیر شد. براساس آمار در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۲ درصد از مشارکت‌کنندگان یک نظر سنجی از ویژوال استدیو کد استفاده می‌کردند. این سهم برای اتم ۶ درصد بود. این در حالی‌ست که در سال ۲۰۱۷ ویژوال استدیو کد ۵ درصد و اتم ۱۱ درصد بازار را در اختیار داشت.

البته این را به عنوان نابود شدن اتم در نظر نگیرید چرا که در هر صورت اتم نیز ویژگی‌های منحصر به فرد خود را ارائه می‌کند. اما اگر واقعگرا باشیم رشد ویژوال استدیو کد به دلیل وجود نام مایکروسافت روی آن نبود بلکه ویژگي‌های منحصر به فرد و عالی‌ست که به توسعه‌دهندگان ارائه می‌کند. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا