PHP برای چه ساخته شده است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

PHP برای چه ساخته شده است؟

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که PHP مخفف چیست و با آن چه چیزهایی می‌توانید بسازید. اگر  در پی اچ پی تازه‌کار هستید، این مقاله به شما در درک اصول کمک می‌کند.

PHP چیست؟

پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی متن‌باز است که بیشتر برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر وب استفاده می‌شود. شما می‌توانید از پی اچ پی برای ساختن طیف گسترده‌ای از برنامه‌هایی استفاده کنید که ممکن است از یک وبسایت و وبلاگ شخصی تا برنامه‌هایی در سطح گسترده سازمانی باشد.

اگر می‌خواهید از پی اچ پی به عنوان یک زبان برنامه نویسی سمت سرور استفاده کنید، باید آن را با یک وب سرور پیکربندی کنید. برای سیستم عامل‌های مشابه یونیکس، آپاچی و ان جینکس که محبوب‌ترین سرورهای وب هستند. از طرف دیگر، Microsoft IIS یک انتخاب محبوب برای سرورهای مبتنی بر ویندوز است. هنگام انتخاب یک پایگاه داده برای وبسایت‌های پی اچ پی، MySQL یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است.

PHP برای چه ساخته شد؟

PHP مخفف Hypertext Preprocessor است. این یک علامت اختصاری بازگشتی است، بنابراین اولین "P" در واقع مخفف PHP است! اگرچه در اصل به معنای ابزار صفحه شخصی بود. در سال 1994 توسط راسموس لردورف ایجاد شد.

طبق اسناد رسمی PHP:

PHP (مخفف بازگشتی برای PHP: Hypertext Preprocessor) یک زبان برنامه نویسی متن‌باز است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و به خصوص برای توسعه وب مناسب است و می‌تواند در HTML استفاده شود.

پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی سمت سرور (back-end) است، بنابراین کدی که در فایل پی اچ پی نوشته شده است، روی سرور اجرا می‌شود. موتور پی اچ پی در وب سرور تمام کدهای نوشته شده در پی اچ پی را به HTML تبدیل می‌کند و صفحه وب نتیجه فقط شامل کد HTML در هنگام ارسال برای کاربر در مرورگر می‌باشد.

PHP را با یک دوره آنلاین رایگان بیاموزید

اگر می‌خواهید پی اچ پی یاد بگیرید، دوره رایگان ما را در این لینک ببینید.

در این دوره، اصول برنامه نویسی پی اچ پی را یاد خواهید گرفت. شما با اصول اولیه، یاد می‌گیرید که پی اچ پی چگونه کار می‌کند و نوشتن حلقه‌ها و توابع ساده این زبان را فرا می‌گیرید. سپس برای برنامه نویسی ساده شی‌گرا (OOP) کلاس‌های کدگذاری را ایجاد خواهید کرد. در طول راه همه مهارت‌های مهم برای نوشتن برنامه‌ها برای وب را خواهید آموخت. همچنین فرصتی برای تمرین در پاسخ به درخواست‌های GET و POST، تجزیه JSON، تأیید اعتبار کاربران و استفاده از پایگاه داده MySQL دریافت خواهید کرد.

حتی اگر تازه کار باشید، یادگیری اینکه می‌خواهید وبسایت ایجاد کنید، بسیار ساده است. در حقیقت، اگر با مفاهیم اساسی برنامه نویسی آشنا باشید، می‌توانید در چند ساعت با پی اچ پی شروع به کار کنید.

اما اشتباه نکنید، چنین مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته را ارائه می‌دهد که به برنامه نویسان حرفه‌ای اجازه می‌دهد برنامه‌های وب پیچیده‌ای را در سطح سازمانی بسازند. شاید تعجب کنید که می‌دانید شرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک، ویکی پدیا و چند مورد دیگر از پی اچ پی به عنوان بخشی از توسعه وب خود استفاده می‌کنند.

از زمان آغاز به کار، پی اچ پی بطور مداوم به عنوان یک زبان برنامه نویسی تکامل یافته است. با هر نسخه اصلی جدید، ویژگی‌های جدیدی را اضافه کرده و ویژگی‌های موجود را بازنویسی کرده تا عملکرد کلی را بهبود ببخشد. هم اکنون، آخرین نسخه پایدار PHP 7 است که پیشرفت‌های چشم‌گیری را نسبت به نسل قبلی خود به ارمغان می‌آورد.

بیایید نگاهی بیاندازیم که یک برنامه پی اچ پی چگونه کار می‌کند:

<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <title>PHP Example</title>
    </head>
    <body>
    <?php echo ‘Hello World!’; ?>
    </body>
</html>

اسکریپت فوق یک برنامه پی اچ پی ساده است که خروجی آن Hello World! است. همانطور که قبلا نیز گفتیم، از آنجا که پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است، کد بین تگ‌های <?php و ?> بر روی سرور توسط موتور پی اچ پی اجرا می‌شود.

در حقیقت، مثال فوق یکی از ساده ترین نمونه‌ها برای معرفی شما با این زبان است. در دنیای واقعی، پی اچ پی قادر به ساختن برنامه‌های پیچیده و شگفت‌انگیز است. در بخش بعدی خواهیم دید که چه نوع برنامه‌هایی را می‌توان برای ساختن با پی اچ پی در نظر گرفت.

چیزهایی که می‌توانید با PHP بسازید

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، پی اچ پی یکی از محبوب ترین زبان‌های اسکریپت برای ایجاد طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مبتنی بر وب است. در واقع، پی اچ پی توسط 78٪ کل وبسایت‌ها را شامل می‌شود!

بیایید به نوع برنامه‌هایی که می‌توانید با پی اچ پی بسازید نگاهی بیندازیم:

  • وبلاگ‌ها
  • سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)
  • سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • سیستم عامل‌های تجارت الکترونیکی
  • بازارهای B2B
  • وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی
  • برنامه‌های پردازش رسانه
  • و موارد دیگر

اگر در مورد برنامه نویسی پی اچ پی جدی هستید، تعداد زیادی فریمورک آماده پی اچ پی در بازار موجود است. فایده استفاده از این نوع فریمورک‌ها این است که شما مجبور نیستید هر بار که می‌خواهید یک ویژگی را ایجاد کنید، چرخ را دوباره اختراع کنید و از قبل در این چارچوب تعبیه شده است. آن‌ها زمان کلی توسعه شما را کاهش می‌دهند، زیرا لازم نیست کدنویسی تکراری را برای آنچه در حال حاضر موجود است انجام دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات