اسکریپت چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

اسکریپت چیست؟

اسکریپت فایل‌هایی از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که عملکرد های خاصی را بر روی سایت و یا سرور ایجاد می‌ کنند ولی به گستردگی cms نبوده و برای یک کاربرد مشخص و محدود استفاده می‌شوند. در واقع زبان اسکریپت نویسی (که به آن اسکریپت نیز گفته می شود) مجموعه ای از دستورات است که می تواند بدون نیاز به کامپایل اجرا می شود. PHP ، Perl و Python نمونه های رایج زبان های اسکریپت نویسی هستند.

اسکریپت ها از برنامه ای که به عنوان مترجم شناخته می شود برای ترجمه دستورات استفاده می کند و مستقیماً از کد منبع تفسیر می شود. این در حالی است که سایر زبان های برنامه نویسی ممکن است قبل از اجرای دستورات، به یک کامپایلر نیاز داشته باشند تا دستورات را به کد ماشین ترجمه کند.

اسکریپت ها معمولاً کوتاه، سریع و از منبع تفسیر می شوند. چنین محیط هایی شامل نرم افزارهای کاربردی، صفحات وب و حتی سیستم های تعبیه شده در سیستم عامل ها هستند. اکثر سیستم های مدرن از این زبان ها پشتیبانی می کنند و از طریق یک فرایند منبع باز نیز توسعه می یابد. بسته به اهداف شما ممکن است استفاده از زبان برنامه نویسی ترجیح داده می شود.

 

مزایای استفاده از اسکریپت ها چیست؟

اسکریپت ها می توانند برای پروژه های شما بسیار مفید باشند، زیرا چندین ویژگی جدید را به برنامه ها و صفحات وب اضافه می کنند. یادگیری نحوه استفاده از آن ها ممکن است بدون نیاز به زمان و منابع زبان های برنامه نویسی سنتی صورت گیرد. برخی دیگر از ویژگی های آن عبارتند از:

قابلیت یادگیری و استفاده آسان

آن ها اغلب به عنوان نقطه شروع عالی برای کسانی که به یادگیری برنامه نویسی علاقه دارند، بسیار خوب عمل می کنند زیرا یادگیری و استفاده از آن ها بسیار ساده تر از زبان های سنتی است. این بدان معناست که شما می توانید اسکریپت های مورد نیاز خود را به سرعت پیاده سازی کنید بدون اینکه نیاز به زمان و منابع زیادی داشته باشید.

منبع باز و رایگان

هر کسی می تواند بدون محدودیت از اسکریپت ها استفاده کند. تنها کاری که باید انجام دهند این است که نحوه ی استفاده از آن ها را بیاموزند و قابلیت ها را در ساختار آن ها پیاده کنند. همه آن ها منبع باز هستند، به این معنی که هر فردی می تواند در توسعه آن ها در مقیاس جهانی مشارکت داشته باشد. این امر همچنین به امنیت سیستم هایی که از آن ها استفاده می کنند کمک می کند.

امکان استفاده در چند پلت فرم

از آنجا که اسکریپت ها از مرورگر وب بازدیدکنندگان استفاده می کنند، مزایای بسیار ارزشمندی دیگر نیز دارند: قابل حمل بودن و امکان استفاده در چند پلتفرم. این بدان معناست که برای اجرای آن ها نیازی به نصب نرم افزار اضافی نیست و هر مرورگری می تواند عملکردهای خود را تحت هر سیستم عامل و پلتفرمی مانند وردپرس اجرا کند .

حافظه مورد نیاز با حجم کم

بر خلاف آنچه در برنامه نویسی سنتی اتفاق می افتد، اسکریپت ها نیازی به کامپایلر ندارند. به همین دلیل لازم نیست که یک فایل را برای اجرا ذخیره کند. در عوض، آن ها از مترجمان استفاده می کنند که به حافظه بسیار کوچکتر در سیستم اجرا کننده آن ها - سرور یا ماشین محلی کاربر نیاز دارند.

معایب استفاده از اسکریپت ها چیست؟

علیرغم اینکه اسکریپت ها انتخاب بهینه برای افراد مختلف هستند، ممکن است برای تمامی افراد مناسب نباشند. مانند هر ابزاری، برای تصمیم گیری مناسب هنگام برنامه ریزی پروژه خود، باید معایب آن را بدانید. در ادامه مهم ترین معایب استفاده از اسکریپت ها را معرفی خواهیم کرد.

عدم بهینه سازی

بر خلاف آنچه در اکثر زبان های برنامه نویسی اتفاق می افتد، اسکریپت ها هر خط دستور و یا  command  ها را به طور جداگانه توسط کامپایلر بدون هیچ بهینه سازی تجزیه و تحلیل می کنند و این ممکن است بر عملکرد آن ها تأثیر بگذارد.

اجرای کندتر

علاوه بر این، اکثر مترجمان اسکریپت ها کندتر از کامپایلرها هستند. این به این دلیل است که زبان های برنامه نویسی سنتی معمولاً قبل از کامپایل به کد ماشین تبدیل می شوند، بنابراین سرعت اجرای سریع تر را به کاربران ارائه می دهد.

به روز رسانی مکرر

برای اینکه اسکریپت های شما به درستی کار کنند، باید مرتباً به روز شوند. این به روز رسانی هر زمان که مرورگرها نسخه های جدید ارائه می دهند و یا وقتی وب سایت شما به طرزی اساسی تغییر می کند باید انجام شود.

 

تفاوت های اسکریپت ها با زبان های برنامه نویسی چیست؟

همانطور که در بخش قبل گفته شد استفاده از اسکریپت ها مزایا و معایب خود را دارد. بنابراین مهم است که قبل از شروع هر پروژه ای تفاوت های اسکریپت ها و زبان های برنامه نویسی را درک کنید. در ادامه می خواهیم برخی از تفاوت های زبان های برنامه نویسی و اسکریپت ها را بررسی کنیم.

اسکریپت ها زبان برنامه نویسی
اسکریپت ها یک زبان برنامه نویسی هستند که دستورالعمل هایی استفاده می کند که منحصراً برای یک محیط ویژه برای خودکار کردن یک عملکرد خاص نوشته می شوند. زبان برنامه نویسی مجموعه دستورالعمل هایی است که می توان در سیستم وارد کرد تا به خروجی خاصی رسید. زبان برنامه نویسی کلی تر و جامع تر است و تنها برای یک عملکرد خاص استفاده نمی شود.
اسکریپت ها در برنامه اصلی اجرا می شوند. زبان های برنامه نویسی مستقل از برنامه اصلی اجرا می شوند.
اسکریپت ها برای سهولت و افزایش سرعت برنامه نویسی ساخته شده اند. زبان های برنامه نویسی به منظور توسعه کد و نرم افزارها ساخته شده اند.
اسکریپت ها نیاز به تبدیل خط به خط دارند. زبان های برنامه نویسی از کامپایلر استفاده می کنند و خط به خط تبدیل نخواهند شد.

جمع بندی : معرفی برخی از اسکریپت های معروف

اسکریپت گرام‌ایزی  GramEasy

در هر کسب و کاری شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی دارند و امروزه کاربران زیادی روزانه از هر یک از این شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در دنیای امروزی اینستاگرام است. با استفاده از اسکریپت گرام ایزی می توانید امور مختلف مانند لایک، فالو، کامنت، فالوبک، آنفالو و … مدیریت کنید. این اسکریپت به شما کمک می کند که جتی در صورت آنلاین نبودن نیز دنبال کننده ها را جذب کسب و کار خود کنید.

اسکریپت ژاکت گارد

اسکریپت ژاکت گارد به شما کمک می کند تا تمامی اقدامات امنیتی مربوط به محافظت از محتوای خود را انجام دهید. حق انتشار و محافظت از محتوا در دنیای دیجیتال بسیار مهم است و برای افراد مختلف به یک دغدغه تبدیل شده است. اسکریپت ژاکت گارد از انتشار کپی های غیر مجاز محصولات جلوگیری کرده و از منافع شما محافظت خواهد کرد. این محصول دارای پشتیبانی مستمر است و به صورت مداوم به روزرسانی می شود.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
2.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات