سئو یا SEO (مخفف عبارت Search Engine Optimization)، مجموعهای از روشهای استراتژیک برای بهبود جایگاه سایت برای موتورهای جستجو و در نتیجه رسیدن به رتبه بهتر در آنها است. هدف نهایی سئو این است که وبسایت شما در وبسایتی مانند گوگل رتبه بالایی داشته باشد و با جستجو کاربران، وبسایت شما در رتبههای برتر به آنها نشان داده شود.
پس از طراحی وب سایت بهینهسازی و سئو (SEO) سایت شما اولین مطلبی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که با طراحی سایت، شما تنها نیمی از مسیر را طی کردهاید.
در بهینه سازی سایت، فاکتورهایی موثر هستند. این فاکتورها، به عوامل تاثیرگذار دامین و عوامل صفحهی سایت در بهینهسازی سایت تقسیم میشوند.
فاکتورهای دامین
- قدمت دامین
- کلمات کلیدی به کار رفته در دامین
- طول دامین
- تاریخ دامین
- کلمات کلیدی در باقی URLها
- تطابق دامین با موضوع سایت
- سطح عمومی بودن دامین
- محدودیتها و جرایم دامین
- ملیت دامین
فاکتورهای صفحه
- کلمات کلیدی در title
- شروع title با کلمات کلیدی
- حضور کلمات کلیدی در تگ توضیحات
- کلمات کلیدی درتگ عنوان صفحه (H1)
- کلمات کلیدی پر تکرار در متن
- تعداد کلمات محتوا
- تراکم کلمات کلیدی
- معنای نهفته کلمات کلیدی در محتوا
- تطابق کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات
- سرعت باز شدن صفحه
- کپی کردن محتوا
- استفاده از rel
- سرعت باز شدن سایت در کروم
- بهینه سازی تصاویر سایت
- بروزرسانی محتوا
- نرخ بروز رسانی
- تاریخ بروز رسانی ها
- برتری کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی در تگ های (H3),(H2)
- ترتیب کلمات کلیدی
- کیفیت لینک های خارجی
- شمایل لینک های خارجی
- املا و دستور زبان صحیح
- محتوای همزمان
- محتوای خیلی مفید
- تعداد بک لینک
- قرار دادن ویدئو
- تعداد لینک های داخلی در وب سایت
- کیفیت لینک های داخلی
- لینک های شکسته
- سطح مطالعاتی
- لینک های وابسته
- خطاهای HTML / اعتبارسنجی W3C
- محبوبیت دامنه
- پیج رنک صفحات
- طول URL ها
- مسیر URL ها
- ویرایشگرهای انسانی
- دسته بندی صفحات
- تگ های وردپرس
- کلمه کلیدی در URL ها
- رشته URL ها
- منابع و مراجع
- لیست های عددی و دایره ای
- اولویت صفحات در نقشه سایت
- تعداد لینک های خارجی
- کیفیت پیج رنک برای سایر کلمات کلیدی
- قدمت صفحات
- طراحی کاربرپسند
- دامنه های پارک شده
- محتوای مفید
طراحی بر اساس فاکتورهای سئو
اولین فاکتور تاثیرگذار در مبحث سئو (SEO)، برنامه نویسی درست و بهینه است؛ چرا که یک موتور جستجوگر کدهای HTML و Javascript و CSS را میبیند. دقت کنید که یکی از اصولی که باعث می شود برخی فریمورکها و سیستمهای مدیریت محتوا و تکنولوژیهای برنامه نویسی از نظرسئو (SEO) قویتر به نظر برسند و برخی دیگر ضعیفتر، همین تفاوت در تکنولوژی به کار رفته در برنامهنویسی آنها و رعایت استانداردهای درست و اعمال تنظیمات و زیر ساختهای سئو (SEO) در سیستمها و برنامهنویسی آنهاست.
سئوی پارامترهای بیرونی سایت
این بخش شامل فاکتورهای متعددیست که مهمترین آنها در بحث سئو (SEO)، استفاده از ابزارهای مختلف مانند گوگل وب مستر (Google Webmaster Tools) ، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، ابزارهای افزایش سرعت لودینگ وب سایت (مانند Gtmetrix)، آدرس دهی سایت در گوگل مپ (Google Map)، و داشتن اپلیکیشن موبایل (Mobile Apps) برای وبسایت و بسیاری از فاکتورهای دیگر است. تمامی این فاکتورها میتوانند به صورت مستقیم بر سئو (SEO) وب سایت شما موثر باشند.
تبدیل بازدیدکننده به مشتری
مهم ترین هدف سئو (SEO) و بهینه سازی وب سایت افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری (Conversion Rate)، یا درصد بازدیدکنندگان به مشتری است. این موضوع در همه نوع تجارتی صادق است. در بهینه سازی سایت (SEO)، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به عوامل و فاکتور های گوناگونی بستگی دارد که شامل موضوع و عناوین کلی سایت، میزان اعتبار و شناسایی سایت در بین بازدیدکنندگان، نوع محصول و یا خدمات سایت، رتبه سایت در موتورهای جستجوگر، و برندینگ و تبلیغات در سایتهای دیگر و... است.
در پایان: بهترین رویکردها برای داشتن SEO مناسب
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، فرآیندی است که با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلف، سعی می کند تا وب سایت یا صفحه وب را در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو به رتبه های بالاتر برساند. سئو به شما کمک می کند تا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید، اعتبار و اعتماد خود را افزایش دهید و در نهایت فروش و درآمد خود را بالا ببرید.
بهترین رویکردها برای سئو خوب ممکن است با توجه به هدف، مخاطب، صنعت و رقابت شما متفاوت باشند. اما برخی از رویکردهای کلی که برای هر وب سایت مفید هستند عبارتند از:
- انجام تحقیق کلمات کلیدی برای پیدا کردن عباراتی که مخاطبان هدف شما جستجو می کنند و می توانید برای آنها رتبه بندی کنید.
- بهینه سازی عناصر درون صفحه مانند عنوان، متا توضیحات، URL، محتوا، تصاویر و کلمات کلیدی برای افزایش ارتباط و کیفیت صفحه خود.
- ایجاد محتوای ارزشمند، مفید، جذاب و منحصر به فرد که پاسخگوی نیازها، سوالات و مشکلات مخاطبان شما باشد.
- ایجاد بک لینک های کیفی از سایت های معتبر و مرتبط که به افزایش اعتبار و ارجاعات شما کمک کنند.
- بهینه سازی عوامل خارج از صفحه مانند سرعت لود، امنیت، موبایل پاسخگویی، نقشه سایت، فایل robots.txt و رسانه های اجتماعی برای افزایش کاربر پسندی و قابلیت دسترسی وب سایت شما.
- انجام تجزیه و تحلیل و اندازه گیری عملکرد سئو خود با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics، Google Search Console، SEMrush و غیره برای بررسی نقاط قوت و ضعف و ارائه گزارش های مفید.
- به روز رسانی و بهبود مستمر سئو خود بر اساس تغییرات الگوریتم گوگل، رفتار کاربران، رقابت و فرصت های جدید.
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید