داستان وب ۳ چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

داستان وب ۳ چیست؟

اینترنت و وب را می‌توان بزرگ‌ترین اختراعات بشری دانست که در یک قرن اخیر نمونه نداشته است. امروزه تقریبا هیچ کس نمی‌تواند زندگی بدون اینترنت را در نظر بگیرد و تنها با قطعی چند ساعته آن می‌توانیم متوجه شویم که چقدر به بودن آن عادت کرده‌ایم و نمی‌توانیم به سادگی از آن بگذریم.

اما دنیای اینترنت و وب برای مدت طولانی است که شکل ثابتی به خود پیدا کرده و خیلی وقت است که تغییری در آن را مشاهده نکرده‌ایم. خب الان وقت آن است که همه چیز تغییر کند و دنیای جدیدی برای وب محقق شود.

موضوع این مقاله اختصاصی وبسایت راکت همین دنیای جدید یا در واقع Web 3 است. ادغامی از دنیای وب، علم کریپتوکارنسی، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و بسیاری چیزهای دیگر. با ما همراه باشید تا در ارتباط با این دنیای جدید شما را آشنا کنیم.

معماری دنیای وب از سال ۱۹۹۰ تا به الان

زمانی که برای اولین بار چیزی تحت عنوان Web ساخته شد و گسترش پیدا کرد، دنیای اینترنت بسیار محدودتر از چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم. در واقع این اولین فاز و اولین تلاش‌های برای پیاده‌سازی شبکه گسترده جهانی بود که حال ما آن را با عنوان Web 1 می‌شناسیم. وب ۱ نسخه اولیه وب بود که در آن صفحات ایستا با قالب‌هایی مانند HTML در اختیار کاربران قرار می‌گرفت و آن‌ها می‌توانستند محتوای آن را مطالعه کنند.

در واقع وب ۱ دقیقا شبیه به یک روزنامه بود که کاربران می‌توانستند اطلاعات درون آن را بررسی کنند و خبری چندان از مشارکت کاربری وجود نداشت. برای مثال شما نمی‌توانستید در آن کار خاصی انجام بدهید، چیزی را لایک بکنید، کامنت بگذارید و یا مواردی از این دست.

به همین دلیل وب ۱ تنها تحول اولیه‌ی دنیای اینترنت بود و تقریبا یک دهه طول کشید تا برکنار شد و جای خود را به نسل جدیدی از وب داد. وب نسخه ۲! وبی که در حال حاضر با آن کار می‌کنیم و همین الان با مطالعه این مقاله شما در آن قرار گرفته‌اید.

وب ۲

با گسترش تکنولوژی و زبان‌های برنامه نویسی جدید امکان ایجاد دنیای جدیدی از وب بوجود آمد. وب ۲. اصطلاح وب ۲ در سال ۱۹۹۹ توسط طراح وب Darcy DiNucci معرفی شد. وب ۲ با در نظر گرفتن این موضوع که کاربران نیز باید بتوانند در وبسایت مشارکت داشته باشند ایجاد شد و پس از ایجاد شدن وب ۲ کاربران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شدند.

همانطور که گفتیم در وب ۱ تنها کاری که کاربران می‌توانستند انجام دهند مطالعه یک صفحه اینترنتی بود و عملا مشارکتی وجود نداشت. اما در وب ۲ امکان تعامل برقرار کردن کاربران با وبسایت‌ها از طُرُق مختلف فراهم شد.

برای مثال همین الان شما می‌توانید در پایان این مقاله یک کامنت ارسال کرده و در توسعه این صفحه مشارکت داشته باشید. این خاصیت اصلی وب ۲ است.

در وب ۲ همه اطلاعات در یک سرور مرکزی ذخیره شده و تمام اطلاعات کاربران توسط مدیر سرور می‌تواند بررسی شود. از این جهت با گذشت زمان و توسعه شبکه‌های اجتماعی، کاربران از نظر امنیت داده‌های‌شان دچار نگرانی شدند و می‌ترسیدند که مدیران یک شرکت از اطلاعات آن‌ها سوء استفاده کند.

بنابراین بزرگ‌ترین باگ وب ۲ نگهداری اطلاعات کاربران و برقرار کردن امنیت آن است که ما در موردهای بسیار زیادی مشاهده کرده‌ایم که با وجود در نظر گرفتن پروتکل‌های امنیتی بسیار زیاد باز هم توانایی انجام این کار از پس همگان بر نمی‌آید.

از طرفی دیگر شرکت‌هایی مانند فیسبوک به صورت مدام متهم شده‌اند که اطلاعات کاربران را برای منافع مالی به مشتریان دیگری فروخته‌اند و انجام چنین کاری از طریق شرکت‌های دیگر نیز انجام می‌شود.

بنابراین با در نظر گرفتن این موضوعات وب ۲ نیازمند تغییرات اساسی خواهد بود. اینترنتی و وبی که بتواند از زیر سلطه یک شرکت بزرگ درآمده و به صورت غیر متمرکز داده‌های کاربران را در خود نگهداری کند.

این دقیقا ایده وب ۳ و موضوع این مطلب ماست.

وب ۳ و آینده‌ای نامعلوم

تصمیم‌گیری در ارتباط با اینکه وب ۳ دقیقا چیست هنوز زود است اما ما به صورت کلی می‌دانیم که وب ۳ به چه صورتی خواهد بود و اینترنت غیر متمرکز دقیقا صحبت از چه چیزی است.

هدف وب ۳ این است که تمام اطلاعات و داده‌های دنیا را در داخل یک دیتابیس مشترک قرار داده و کسی تسلط بر داده‌ای خاص را نداشته باشد. در حقیقت هیچکس صاحب داده نیست بلکه تنها داده‌های جدید را منتشر می‌کند. هیچکس صاحب وب ۳ نیست و همه نقش مشارکت کننده را در این پروسه دارند.

اما آيا انجام چنین کاری امکان پذیر است؟ با استفاده کردن از قابلیت‌های جدیدی که تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند به ما ارائه دهد بلی! بلاک‌چین یک روش نوین برای ارتباط برقرار کردن و ارسال داده‌های مختلف است که رمز ارز بیت‌کوین و مواردی مانند آن براساس شبکه بلاک‌چین کار می‌کنند.

اگر به یاد داشته باشید مهمترین ویژگی یک رمز ارز دیجیتالی این بود که می‌توان به صورت ناشناس مقداری پول را به یک والت ارسال کرد. این دقیقا حالتی است که با کمک گرفتن از بلاک‌چین امکان پذیر شده است.

البته برای سال‌های بسیار زیادی افراد تصور می‌کردند که بلاک‌چین تنها شبکه‌ای برای انتقال رمز ارز است اما در واقع بلاک‌چین را می‌توان یک نمونه اعلا برای انتقال اطلاعات به صورت همتا به همتا یا Peer-to-Peer دانست.

بنابراین ما می‌توانیم با کمک گرفتن از این تکنولوژی دنیای جدیدی را خلق کنیم. دنیای وب ۳.

فواید وب ۳

در دنیای وب ۳ شما فوایدی را به نسبت وب ۲ خواهید داشت که در زیر به برخی از اصلی‌ترین این فواید اشاره می‌کنیم:

  • هر کسی که به شبکه وب ۳ دسترسی داشته باشد دسترسی لازم برای انجام کارهای مختلف را دارد – در حقیقت مجوز دسترسی وجود ندارد!
  • هیچکس نمی‌تواند شما را بلوک کرده و یا از استفاده کردن از چیزی محدود کند
  • فرایند پرداخت با استفاده از رمز ارز‌ها صورت می‌گیرد (در حال حاضر برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب ۳ اتریوم پیش‌رو است)

محدودیت‌های وب ۳

  • مقیاس‌پذیری: انجام تعاملات و تراکنش‌ها نسبت به وب ۲ کمی کُندتر پیش می‌رود چرا که وب ۳ یک شبکه غیر متمرکز بوده و انجام تغییرات نیاز به تایید شدن در شبکه دارد
  • تجربه کاربری: استفاده کردن از اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب ۳ کمی چالش برانگیز‌تر از حالت معمول خواهد بود برای همین ممکن است برخی از کاربران در نگاه‌های اول دچار سردرگمی بشوند
  • دسترسی‌پذیری: ادغام نشدن و فراگیر نشدن وب ۳ در حال حاضر باعث مشکلات دسترسی پذیری خواهد شد که در آینده مطمئنا باید رفع شود.
  • هزینه: ممکن است هزینه نگهداری و توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر شبکه غیر متمرکز کمی زیاد باشد.

در پایان

مطمئنا هنوز نمی‌توانیم به صورت قطعی از چگونگی وب ۳ صحبت کنیم. اما چیزی که معلوم است این است که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل، فیسبوک و توییتر باید فکری به حال خودشان بکنند. تا اینجای کار از طرف بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی دنیا یعنی گوگل واکنشی بر این موضوع مشاهده نشده و در مسیر توسعه این ساختار قدمی برنداشته است.

بنظر می‌رسد که پروژه جذابی باشد و آینده را تا حد زیادی تسخیر بکند. ما در راکت بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد و به آن می‌پردازیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.86 از 7 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا