چرا نباید طراحان را به خاطر ابزارهایی که استفاده می‌کنند قضاوت کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا نباید طراحان را به خاطر ابزارهایی که استفاده می‌کنند قضاوت کنیم؟

صنعت طراحی وب دارای چیزهایی است که من دوست دارم آن‌ها را "حسادت ابزار" بنامم. به نظر می‌رسد که همیشه ابزاری جدید و عالی وجود دارد که قرار است در نحوه‌ی انجام کارهای ما انقلابی را بر پا کند. آن‌ها تمام عرصه‌ها را در بر می‌گیرند؛ از پروژه‌های کوچک گرفته تا کارهای شرکت‌های بسیار بزرگ در دنیا.

نرم افزارهای مفید و در حال توسعه، برای انتخاب کردن بسیار عالی هستند. اما به نظر می‌رسد اگر ما چنین تصوری را نداشته باشیم، مشکلی در نحوه کار ما وجود دارد. به نظر می‌رسد اگر از چیزی که محبوب است حمایت نکنیم، ما را فردی بدون دانش و اطلاعات مدرن خطاب می‌کنند. در واقع این ابزارهای جدیدی که تمام بچه‌ها در موردشان صحبت می‌کنند، باعث می‌شود که احساس کنم اطلاعات و دانش بروزی را در اختیار ندارم. به عنوان مثال، من از Sketch استفاده نمی‌کنم. من نسخه‌ای از Adobe XD را در کامپیوترم دارم اما فقط در حال خاک خوردن است. از Slack خوشم نمی‌آید؛ به نظر من این برنامه نسخه خوش چهره ترِ IRC است. آیا این نظرات، مرا به شخص بدی تبدیل می‌کند؟

من هنوز موکاپ و مدل‌هایی را در Photoshop انجام می‌دهم. من کدها را در Dreamweaver ویرایش می‌کنم. اغلب این ابزارها بروز می‌شوند اما می‌توان گفت که سن آن‌ها بیشتر از سن بعضی از شماهایی است که در حال خواندن این مقاله‌اید.

آیا این بدان معناست که من فردی از عصر حجر هستم؟ آیا این بدان معناست که من برای همیشه در نحوه‌ی انجام کارهایم به دام افتاده‌ام؟

راحتی اهمیت دارد

ساختن یک وب سایت زیبا، نیازمند کار و تلاش زیادی است. مقابله با فراز و نشیب‌های این فرایند، می‌تواند از نظر ذهنی چالش برانگیز باشد. ابزاری که ما استفاده می‌کنیم، می‌تواند کمک رسان ما بوده یا ما را در مسیر تکمیل کردن پروژه با مشکل روبرو کند. بنابراین، در استفاده از چیزهایی که برای شما آشنا هستند، احساس راحتی و آرامش خاصی وجود دارد.

آیا می‌دانید چه چیزی استرس زا است؟ یاد گرفتن یک برنامه جدید.

با اولین استفاده‌ی شما از یک نرم افزار، حتی یک قطعه بصری از آن نیز می‌تواند پر از رمز و راز باشد. شما با استفاده کردن یک برنامه جدید، تفاوت‌های برنامه فعلی و قبلی را متوجه خواهید شد. با این کار ممکن است به طور موقت، دچار بی نظمی و آشفتگی در جریان کارهایتان شوید. برای یک طراح پرمشغله، این یک نگرانی جدی است. در حالی که قصد دارید این ابزار جدید را بیشتر بشناسید، یادگیری کار با روشی جدید می‌تواند به معنای نرسیدن به زمان تحویل پروژه‌ها باشد.

منظور من را اشتباه برداشت نکنید. من می‌دانم که این ابزارهای ساخت جدید، برتری‌ها و مزایایی را نسبت به روش‌های قدیمی من دارد. اما ایده‌ی تعویض کامل ابزارها، امری ضروری به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این، اگر می‌خواستم طبق خواسته‌ها و دستورات مردم تغییر کنم، ممکن بود کار خیلی زیادی را به اتمام نرسانم. در دنیای واقعی، بهره وری و سازندگی بسیار مهم است. بنابراین هنگامی که می‌خواهم کاری را انجام دهم، ترجیح می‌دهم از ابزارهایی که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنم.

تغییر بد نیست

تغییر کردن کار بدی نیست، فقط همیشه لازم نیست. در حالی که ممکن است گفته‌های قبلی من به نظر کمی قدیمی بیایند اما این بدان معنا نیست که من مخالف تغییر هستم. این بیشتر در مورد این است که من برای تغییر کردن یا ایجاد تغییراتی در نحوه‌ی انجام دادن کارهایم، به دلیل قانع کننده‌ای احتیاج دارم. به نظر می‌رسد که این دلایل، خود را با گذشت زمان مشخص می‌کنند.

یک نکته مهم وجود دارد و آن بدین صورت است که استفاده از یک زبان، ابزار یا تکنیک خاص، ما را از جریان اصلی خارج می‌کند. همچنین می‌تواند مانع ساخت وب سایت با روش دلخواه ما شود. در چنین لحظه‌هایی، نیاز به تغییر کاملا مشخص می‌شود.

به عنوان مثال، طرح بندی صفحه را در نظر بگیرید. در روزهای اول طراحی وب، ما اغلب از جداول HTML استفاده می‌کردیم تا همه نوع چیدمان‌ها را ایجاد کنیم. اما سپس استانداردهای CSS وارد میدان شد. آن‌ها روشی آسانتر و در دسترس تر برای ساختن چیدمان‌های چند رنگی را ارائه دادند؛ چیزی که تا به امروز در حال تحول است. سرانجام در این حالت، استفاده از جدول‌ها کنار گذاشته شد. CSS به طراحان این امکان را می‌دهد تا کارهای بیشتری را انجام داده و پروژه‌ها را به روشی کارپسندتر انجام دهند. در حالی که برخی از طراحان مدتی مقاومت کردند، سرانجام صنعت طراحی تغییر کرد.

اما همه چیز خیلی زننده و دلسرد کننده نیست. شما هنوز هم می‌توانید یک وب سایت شگفت انگیز را در Photoshop طراحی کنید، یا کد پیچیده‌ای را در یک ویرایشگر متن بنویسید. اینکه آیا شما می‌خواهید از آن ابزارها استفاده کنید یا نه، بیشتر به علایق شخصی شما بستگی دارد. پس چرا باید تغییر کنید وقتی یک ابزار یا تکنیک، شما را قادر می‌سازد تا به اهداف خود برسید؟ چرا باید تغییر کنید وقتی در استفاده کردن از یک برنامه یا ابزار احساس راحتی می‌کنید؟

طراحی، چیزی بیشتر از ابزارهاست

اگر در حال همکاری با مشتری هستید یا قصد دارید برای خود نمونه کار جمع کنید، باید بدانید که نتیجه نهایی مهمترین چیز است. مشتریان نمی‌خواهند توسط کارهای شما رنجانده شوند. آن‌ها شما را استخدام کرده‌اند چون عقیده دارند که در انجام کارهای خود مهارت دارید. آن‌ها فقط می‌خواهند که وب سایت آن‌ها شگفت انگیز به نظر برسد و همانطوری کار کند که در نظر گرفته شده است.

در مورد جامعه طراحی، قضاوت کردن دیگران همیشه کار آسانی بوده است. شرط می‌بندم که همه‌ی ما در یک مقطع زمانی، به سایر طراحان برچسب (چه خوب و چه بد) زده‌ایم. واقعیت این است که طراحان وبِ زیادی در دنیا وجود دارد. به همان نسبت، روش‌های بسیاری نیز برای ساختن یک وب سایت عالی وجود دارد. چیزی که برای ما آشنا و آسان است، ممکن است تاثیر متضادی را در شخص دیگری داشته باشد. ما باید یاد بگیریم که عقاید و نظرات متفاوت، هیچ اشکالی نخواهند داشت.

بنابراین، اگر در حال استفاده از برنامه‌ای هستید که همه در موردش صحبت می‌کنند، از آن لذت ببرید. اینکه دیگران تغییر می‌کنند بدان معنا نیست که شما هم باید تغییر کنید. اگر در استفاده از ابزارهای خود احساس خوشحالی می‌کنید، دیگر نیاز نیست احساس عقب ماندگی کنید. زیرا وقتی زمان تغییر کردن فرا برسد، شما آن را احساس خواهید کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات