۳۵ عادت بد برنامه‌نویسان - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۳۵ عادت بد برنامه‌نویسان - بخش دوم

کدنویسی

۱۸. نداشتن دانش بهینه‌سازی

برای داشتن یک استراتژی خوب باید تجربه کافی داشته باشید. برای چنین کاری نیاز است که کاوش‌ها و آنالیزهای مختلفی بکنید و تمام قسمت‌های فرایند تولید یک سیستم را بشناسید. سعی کنید با این چیزها آشنایی پیدا کنید. در رابطه با الگوریتم‌های پیچیده، کوئری‌های بانک‌های اطلاعاتی، پروتکل‌ها و شیوه اندازه‌گیری کارایی سیستم به صورت عمومی اطلاعاتی پیدا کنید. 

۱۹. استفاده از ابزارهای اشتباه

شما می‌توانید تا حدی به دانش برسید و بعد از آن، یادگیری را رها کنید، اما این کار اشتباهی است، هر کدام از مسائل و مشکلات راه‌های متفاوت و ابزارهای متفاوتی برای حل کردن دارند. برای یادگیری زبان‌ها و کتابخانه‌های جدید همواره آماده باشید و سعی کنید آن‌ها را به درستی یاد بگیرید. در رابطه با چیزی که می‌دانید سخت‌گیری نکنید.

۲۰. تلاش نکردن برای استاد شدن در یک ابزار یا IDE 

هر کدام از ویژگی‌ها، میانبرها و چیزهای دیگری که هنگام کار با ابزار آن‌ها را یاد می‌گیرید، اثر مثبت بیشتری را روی سرعت کدنویسی‌تان خواهد گذاشت. منظور و هدف‌مان این نیست چند ثانیه صرفه‌جویی کنیم، بلکه هدفمان این است که مجبور به تغییر در محیط و محتوای ابزار نباشیم. هرچقدر زمان بیشتری را برای انجام کارهای کوچک بگذارید، زمان کمتری برای فکر کردن پیدا خواهید کرد.  

۲۱. چشم‌پوشی کردن از پیام‌های خطا

بدون خواندن پیام‌های خطا به این نتیجه نرسید که حتما می‌دانید چه مشکلاتی گریبان‌گیر کدهای‌تان شده است. داشتن اطلاعات در رابطه با مشکلی که دارید همواره می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد، همچنین این کار باعث می‌شود که زمان‌ بیشتری را صرفه جویی کنید.

۲۲. خیال‌بافی در رابطه با ابزارهای توسعه

بعضی اوقات ادیتور یا ابزار خط فرمان شما بهترین ابزار برای یک موقعیت نخواهد بود. هر کدام از ابزارها برای قصدهای بخصوصی استفاده می‌شوند،‌ مثلا برای نوشتن کد با زبان‌های پویا و اسکریپتی معمولا Sublime text مناسب است، برای نوشتن کدهای جاوا Eclipse انتخاب مناسبی است و... . ممکن است که شما عاشق vim یا emacs باشید، اما این ابزار‌ها همیشه ابزارهای درستی نخواهند بود.

۲۳. ارزش‌های هاردکدینگ بجای قابل تنظیم کردن آن‌ها

همواره به تغییراتی که ممکن است در آینده اتفاق بیافتد و شیوه برخورد با آن‌ها فکر کنید. همواره سعی کنید فایل‌هایی را پیاده‌سازی کنید که قابلیت تنظیم کردن داشته باشند و تغییر دادن آن‌ها برای مسائل و مشکلاتی که در آینده پیش می‌آید ساده باشد.

۲۴. اختراع همیشگی چرخ

کدهایی که نیاز به نوشتن ندارند را ننویسید. ممکن است قبلا کسی انرژی و زمان زیادی را برای نوشتن راه‌حل مسئله شما طی کرده باشد. پس تنها نیاز است که آن‌ها را گرفته و استفاده کنید. همواره خودتان را از مشکلات خلاص کنید.

۲۵. کپی/پیست کردن کورکورانه

قبل از اینکه از یک کد استفاده کنید آن را کامل مطالعه و درک نمایید. برخی اوقات در اولین نگاهی که به کدها دارید نمی‌توانید همه چیز آن را متوجه شوید. وقتی که یک کد را همراه با جزئیات آن مطالعه کنید، می‌توانید چیزهای جدیدی را نیز از آن یاد بگیرید.

۲۶. زمان نگذاشتن برای اینکه درک کردن شیوه کار چیزهای مختلف

همیشه با فکر کردن در رابطه با شیوه کار چیزهای مختلف و مطالعه کردن در رابطه با مشکلات آن‌ها فرصت یادگیری بدست بیاورید. ممکن است در زمان کوتاهی نتوانید خیلی چیزها را یاد بگیرید اما در بلند مدت مطمئنا تاثیر مثبتی را دریافت خواهید کرد. 

۲۷. اطمینان بیش از حد داشتن در رابطه با کد‌های‌تان

اینکه بگویید چون شما کدها را نوشته‌اید بنابراین کدهای‌تان عالی هستند بسیار خطرناک است. شما چیزهای بیشتری در زمینه برنامه‌نویسی را با تجربه بیشتر و انجام کدنویسی بیشتر کسب خواهید کرد. بنابراین بهتر است که همین الان به کدهای گذشته‌تان نگاه بکنید و فرایند پیشرفت خود را تا به حال حاضر دنبال نمایید.

۲۸. فکر نکردن به مزیت‌های هر مرحله از طراحی، راه‌حل و یا کتابخانه

هر محصولی نقاط مثبت منحصر به فرد خودش را دارد که شما تنها با استفاده کردن و آنالیز آن می‌توانید آن‌ها را درک کنید. تنها مشاهده کردن مثال‌های مختلف نمی‌تواند به شما کمک کند تا استاد یک چیز باشید، شما باید در رابطه با هر چیزی که استفاده می‌کنید هیجان داشته باشید و روی آن تداوم داشته باشید.

۲۹. کمک نگرفتن در زمان برخورد با مشکلات

داشتن یکسری حلقه فییدبک همیشه می‌تواند شدت مشکل بودن مسائل را تا حدی برای‌تان کمک کند. سوال پرسیدن به این معنا نیست که شما بی کفایت هستید. افراد درست همیشه تلاش‌های شما را مشاهده خواهند کرد.

تست کردن و نگه‌داری

۳۰. نوشتن تست‌هایی برای پذیرفتن

نوشتن تست‌هایی که شما می‌دانید آن‌ها پذیرفته خواهند شد لازم است. آن‌ها باعث می‌شوند که بازسازی و شناسایی پروژه‌ها امن‌تر اتفاق بیافتد. از طرفی دیگر، شما باید همیشه تست‌هایی نیز بنویسید که می‌دانید ممکن است پذیرفته نشوند. استفاده از اینگونه تست‌ها برای اینکه پروژه‌ها را به جلو ببرید و مشکلات را ارزیابی نمایید ضروری است.

۳۱. نادیده گرفتن تست‌ کارایی برای حالت‌های ضروری

یک روند تست کارایی خودکار را پیاده‌سازی کنید و آن را در اواسط پروسه توسعه یک پروژه به کار ببرید. به این صورت مطمئن خواهید شد که پروژه با مشکلات کارایی مواجه نخواهد بود.

۳۲. بررسی نکردن شیوه درست کار کردن

گاهی اوقات پیش می‌آید که حتی با بیلد کردن یک پروژه، اپلیکیشن به درستی کار نمی‌کند و با مشکلاتی مواجه است. بهتر است قبل از اینکه هر چیزی پیچیده‌تر شود همه آن‌ها را در بلند مدت امتحان کنید و به سرعت همه چیز را تست نمایید. 

۳۳. به تعویق انداختن تغییرات بزرگ

این درست هنگامی است که اطمینان بیش از حد شما را در بر می‌گیرد. وقتی که چنین موضوعی اتفاق بیافتد مدام به خودتان خواهید گفت که چرا چنین موضوعی پیش آمد. بنابراین همواره این موضوع را در نظر بگیرید که باید همه چیز به درستی انجام شود.

۳۴. منکر کدهایی که نوشته‌اید بشوید

از کدهایی که نوشته‌اید مطمئن شوید. شما به عنوان صاحب کد مناسب‌ترین فرد برای کمک به دیگران در جهت درک آن هستید. شما باید همواره قابلیت خوانایی کد را برای همیشه حفظ کنید.

۳۵. رد کردن لزومات غیر ضروری

وقتی که در جهت ارائه چیزی تلاش می‌کنید، ساده است که برخی چیزها مانند کارایی و امنیت را فراموش کنید. برای این موارد یک چک‌لیست آماده کنید. مطمئنا نمی‌خواهید چنین چیزهایی برنامه‌های شما را به هم بریزند.

بدترین عادت‌های برنامه‌نویسی شما چیست؟

همانطور که قبلا گفتم، ما خالقان عادت‌های‌مان هستیم. راهی که شما براساس آن عادت‌های‌تان را شکل می‌دهید را بهبود دهید. وقتی که چنین کاری کردید و همه چیز را به خوبی شناسایی نمودید، همه چیز لذت‌بخش خواهد شد.

اگر دوست دارید می‌توانید عادت‌های بد برنامه‌نویسی‌تان را در همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا