چگونه برنامه نویسی را جذاب‌ و باحال‌تر کنیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

چگونه برنامه نویسی را جذاب‌ و باحال‌تر کنیم

اگرچه اکثر توسعه‌دهندگان می‌دانند که چرا برنامه نویسی هیجان‌انگیز است، اما ممکن است در مورد راه‌های جذاب کردن آن شگفت‌زده شوند.

من اخیرا در صفحه اینستاگرام HereWeCode این سوال را مطرح کردم که "به نظر شما چه آموزش‌هایی بهتر است که در این صفحه قرار بدهم؟". که یکی از کاربران جواب جالبی داد " چطور برنامه نویسی را جذاب‌تر و باحال‌تر کنیم ". من واقعا سورپرایز شدم چون هیچوقت این سوال به ذهن خودم نرسیده بود.

بعد از چند ساعت جستجو، می‌خواستم روش‌های مختلفی را برای لذت بردن از برنامه نویسی برای شما به اشتراک بگذارم.

چرا برنامه‌نویسی جذاب است

به عقیده من، IT به طور کلی هیجان‌انگیز است. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن کامپیوترها یکی از مهم‌ترین چیزها هستند.

همانطور که صحبت می‌کنیم، برنامه نویسی مهارتی نیست که همه داشته باشند. اینکه بتوانید پروژه خود را توسعه دهید دلیلش این است که این دنیا به شما شانس داده است. همه چیز به لطف IT ممکن است، و ما در یک دوره کلیدی زندگی می‌کنیم که توسعه‌دهندگان کافی برای رفع نیاز وجود ندارد.

برنامه نویسی یک مهارت خلاقانه است؛ هیجان‌انگیز است که شما بخشی از یک پروژه باشید. اگرچه برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و وبسایت‌ها در همه جا هستند، اما من با بسیاری از افراد که صحبت کردم نمی‌دانستند که آن‌ها چطور کار می‌کنند.

حرف‌های من تاکنون ممکن است کمی عجیب و شوخی به نظر برسد، اما به‌همین دلیل است که برنامه نویسی برای من هیجان‌انگیز است.

این یکی از دلایلی است که چرا من آنقدر از تولید این محتوای آموزشی لذت بردم.

چطور برنامه‌نویسی را باحال‌تر کنیم

بعد از آن‌که در این باره فکر کردم، به این نتیجه رسیدم که درست است که برنامه نویسی اکنون برای من بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، ولی به یاد آوردم که همیشه هم برای من جالب نبود.

بیشتر مواقع که من شروع به برنامه نویسی می‌کردم، برای چند روز گرفتار یک مشکل می‌شدم. گاهی‌اوقات به طور کامل امید خود را از دست می‌دادم و می‌گفتم: " اصلا این کار من نیست. من برای این کار ساخته نشده‌ام. من همه راه‌ها را امتحان کردم ولی هنوز هم ایراد دارد. من اصلا برای این کار خوب نیستم. "

اگر شما هم به این مشکل برخوردید باید به شما بگویم تمام افرادی که الان دارند برنامه نویسی انجام می‌دهند این مرحله را رد کرده‌اند پس جای نگرانی نیست چون شما هم می‌‌توانید از این مرحله عبور کنید.

این وضعیت همچنین می‌تواند به دلایل دیگری نیز اتفاق بیفتد. به‌عنوان مثال، زمانی که از یک زبان یا یک فریمورک زیاد استفاده کرده‌اید ممکن است از آن خسته شوید.

به هر حال خیلی نگران این موضوع نباشید. در اینجا، من چند نکته را ذکر کردم تا در صورت نیاز شما از آن استفاده کنید و این مشکلات عبور کنید.

تمرین

نوشتن کد مانند بازی گلف است. وقتی شروع می‌کنید، معمولا برای شما جذاب نیست. شما باید همه چیز آن را یاد بگیرید: از کدام چوب استفاده کنید، در کدام موقعیت قرار بگیرید و غیره. وقتی شما از چیزی لذت خواهید برد که، آن را به طور کامل درک کنید.

فقط کد را نگاه نکنید، آن را اجرا کنید

فقط خواندن کد برای یادگیری می‌تواند یک مشکل بزرگ برای شروع برنامه نویسی باشد.

زمانی که یاد می‌گیرید چطور برنامه نویسی کنید، باید سعی کنید آن را خودتان بنویسید و اجرا کنید. برای نوشتن آن کد زمان بگذارید این باعث می‌شود آن را بهتر درک کنید، و تلاش می‌کنید آن کد را برای برنامه‌های خود تغییر دهید.

یک مثال دیگر این است: زمانی که شما یک کد را در گیت‌هاب جستحو می‌کنید، چرا آن را امتحان نمی‌کنید؟ این می‌تواند سرگرم‌کننده باشد که کار شخص دیگری را درک کرده و از آن در پروژه خود استفاده کنید.

مقداری جذابیت به کار خود اضافه کنید

زمانی که از یک تکنولوژی خسته می‌شوید یا می‌خواهید دانش خود را افزایش دهید، می‌توانید یک کتابخانه، فریمورک یا زبان جدید بیاموزید. این می‌تواند یک روند جالب باشد و می‌تواند به شما کمک کند چیزهای جدید را امتحان کنید و از انجام آن‌ها لذت ببرید.

با این حال من به شما پیشنهاد نمی‌کنم که فقط روی یادگیری یک چیز خاص تمرکز کنید چون خود این نیز باعث خسته شدن می‌شود. سعی کنید هر مدت روی یک چیز جدید تمرکز کنید یا پروژه‌های کوچک انجام دهید تا خودتان را تشویق کنید و باعث شود خلاقیت شما آزاد شود.

سعی کنید برخی پروژه‌های سرگرم‌کننده را پیدا کنید و آن را انجام دهید. برای مثال، تصور کنید که شما اصول اولیه جاوااسکریپت را یاد می‌گیرید. حتی اگر این مهارت‌ها از همه مهم‌تر هستند، یادگیری آن‌ها لذت‌بخش نخواهد بود. زمانی که شما می‌دانید چگونه ورودی‌های کاربر را به دست آورید و در کنسول چاپ کنید، چرا سعی نکنید یک "chatbot" ساده ایجاد کنید که به پرسش‌های کاربر پاسخ بدهد؟

چگونه برنامه نویسی را جذاب‌ و باحال‌تر کنیم

برای اینکه بتوانید پروژه‌های جاوااسکریپتی بیشتری انجام دهید می‌توانید از دوره‌های پایه و تخصصی جاوااسکریپت وبسایت راکت استفاده کنید.

وقتی که من داشتم در مورد این موضوع جستجو می‌کردم، این داستان را از یکی کاربران سایت Quora پیدا کردم و از آن خوشم آمد. این یک نمونه عالی برای این است که چگونه دوره کارآموزی را لذت‌بخش کنیم.

یک چیز دیگر - بدترین چیز یاد گرفتن یک چیز جدید است - معمولا بسیار چالش برانگیز است و پیشرفت شما را بسیار کندتر از آن چیزی که فکر می‌کنید می‌کند. برای لذت بردن از آن، معمولا مغزم را فریب می‌دهم.

به عنوان مثال، هنگامی که من در مورد زبان اسمبلی یاد می‌گرفتم ، و ما یک پروژه برای برنامه‌ریزی یک صفحه‌نمایش کوچک داشتیم - خب ، اول ، بسیار کسل کننده بود. ما مجبور بودیم که کتابچه راهنمای سخت افزار را مطالعه کنیم ، ورودی و خروجی داشته باشد و تمام آنچه که می‌توانستید به دست بیاورید چند حرف برای نمایش در صفحه بود.

اما من خودم را به چالش کشیدم تا در آن کار به تسلط برسم و برای انجام این کار، به "تمرین ویژه" خودم رسیدم. به جای اینکه صرفاً 10101 را روی صفحه‌نمایش بنویسم، من این ایده را پیدا کردم که چیزی احمقانه‌تر، کودکانه‌تر بنویسم. چیزی مانند - ALLCALL -ME - NOW -XXXX - چشمک بزند و بر بر روی صفحه حرکت کند این کار بسیار پیچیده‌تر از وظیفه اصلی من بود که قرار بود در کلاس آن را انجام دهیم. من فقط از این چیز احمقانه استفاده کردم تا به خودم انگیزه دهم تا همه چیز را که می‌توانم در مورد زبان‌های اسمبلی بدانم بیاموزم، و پسر، این کار به خوبی انجام شد! :) "- مارکوس بیل

همیشه خود را به چالش بکشید

وقتی شما یک توسعه‌دهنده هستید، همیشه باید چیزهای جدید را یاد بگیرید تا به روز باشید. همه چیز به سرعت در حال پیشرفت است، و شما نمی‌توانید بیخیال آن شوید. بی‌حوصلگی یا خستگی ​​وقتی اتفاق می‌افتد که دیگر احساس نمی‌کنید در حال رشد یا یادگیری هستید.

برای مقابله با این احساس، می‌توانید برای دستیابی به اهدافی که هنوز برآورده نشده است، تلاش کنید.

به‌عنوان مثال، اگر شما هرگز در یک پروژه متن‌باز شرکت نکرده‌اید، می‌توانید گیت‌هاب را جستجو کنید و برای اولین‌بار در یک پروژه متن باز مشارکت کنید.

هنگامی که شما در پذیرش کار خود در پروژه موفق شدید، احساس رضایت شما افزایش می‌یابد. شاید با حل یک مشکل قبلاً حل نشده به ده‌ها، حتی صدها نفر کمک کنید.

همچنین می توانید در مسابقات برنامه نویسی شرکت کنید یا از وبسایت‌های برنامه‌نویسی مانند HackerRank ، CodingGame یا Project Euler استفاده کنید تا خود را به چالش بکشید.

از صفر برای خود یک پروژه ایجاد کنید

زمانی که تنها در بخش کوچکی از یک پروژه برای شرکت‌تان کار می‌کنید، می‌تواند ناامید کننده باشد.

شاید شما همیشه در مورد یک پروژه فکر می‌کردید اما هیچوقت نتوانستید آن را انجام دهید. چرا سعی نمی‌کنید آن را انجام دهید؟ خواهید دید که پروژه رویایی شما چقدر جذاب است و این یک هدف ارزشمند می‌شود برای شما که می‌تواند علاقه شما به برنامه نویسی را افزایش دهد و برنامه‌نویسی را به یک عادت روزانه برای شما تبدیل کند.

اگر هیچ ایده‌ای ندارید، سعی کنید موضوعی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید، به عنوان مثال:

  • اگر بازی‌های ویدئویی را دوست دارید، می‌توانید سعی کنید یک بازی بسازید.
  • اگر در حال تحصیل هستید، چرا برنامه‌های آموزشی را در زمینه برنامه‌نویسی تولید نمی‌کنید؟
  • اگر سخت‌افزار و لوازم الکترونیکی را دوست دارید، چرا یک Arduino یا Raspberry Pi درست نمی‌کنید؟

" برنامه نویسی مثل نوشتن است – در بطن موضوع اصلی بودن خیلی بیشتر از خود نوشتن اهمیت دارد." lifeisstillgood

یک هدف مشخص کنید

این نکته معمولا در همه مقالات مربوط به پیشرفت شخصی است که باید برای خود هدف مشخص کنید.

بدون هدف، احساس راحتی و لذت بردن از کاری که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده انجام می‌دهید، چالش برانگیز است.

یک مربی پیدا کنید

یک مربی می‌تواند انگیزه ایجاد کند اگر شما دیگر برای برنامه نویسی انگیزه نداشته باشید.

یک مربی می‌تواند به شما یک هدف بدهد و بهترین روش‌ها را به شما آموزش دهد. آن‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را بهبود بخشید و در کار خود حرفه‌ای بشوید.

شاید در این فکر باشید که چطور از قهرمان خود بخواهید تا مربی شما شود.

خب فقط کافیه یک پیام بفرستی تا آن مربی شما بشود!.

بله، بله، این خیلی ساده است. شاید، آن‌ها از این که شما آن‌ها را آنقدر توانمند می‌دانید که بتوانند مربی شما باشند، خوشحال خواهند شد. در اغلب موارد، آن‌ها از همراهی شما برای پیشرفت شما خوشحال خواهند شد.

بیشتر بخوابید

زمانی که در یک مارپیچ بد گیر می‌کنید، برنامه‌نویسی کمی رنج‌آور می‌شود. گاهی ممکن است برای شما مشکل باشد که به جلو حرکت کنید و در کارتان رشد کنید.

چند شب زودتر به رختخواب بروید یا صبح‌ها به مدت چند روز بخوابید. همه چیز باید به طرز چشم‌گیری بهبود یابد.

کار خود را نشان دهید

چه چیزی بدتر از یک توسعه‌دهنده است که تمام امید خود را از دست داده است به این دلیل که همیشه تنها است؟ این کمی کلیشه‌ای است، اما باور کنید، وقتی شما برای مدتی طولانی در یک پروژه تنها هستید و هرگز آن را به هیچ‌کس نشان ندهید، این کار اصلا خوب نیست و باعث خستگی و ناامیدی شما می‌شود.

این نکته نزدیک به موارد قبلی است. هنگامی که کار خود را به اشتراک می‌گذارید ، مردم پیشنهاداتی ارائه می‌دهند یا سؤال می‌کنند. این برای شما چالش برانگیز خواهد بود و به شما در تعیین اهداف جدید کمک می‌کند.

نتیجه

من سعی کردم برخی نکات اصلی برای اینکه برنامه نویسی جذاب و سرگرم‌کننده شود را با شما درمیان بگذارم. اگر شما توصیه یا پیشنهاد دیگری در این زمینه دارید لطف کنید و با ما به اشتراک بگذارید.

چرا فکر می‌کنید برنامه نویسی هیجان‌انگیز است؟ چه طور برنامه نویسی را جالب‌تر می‌کنید؟

اگر دوست داشتید این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Amiirbazzii
امیرحسین بَزی
طراح رابط کاربری و برنامه نویس فرانت اند

یک طراح گرافیک علاقمند به React JS

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

امیرحسین بَزی

طراح رابط کاربری و برنامه نویس فرانت اند