چگونه از خانه کار کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 16 دقیقه

چگونه از خانه کار کنیم؟

بسته به موقعیت مکانی شما در چند هفته یا ماه گذشته، دولت‌ها در تلاش هستند تا سرعت انتشار کووید-۱۹ را کاهش دهند و همچنین در حال مشاوره و اجرای سیاست های کاری از راه دور هستند. اگرچه توسعه دهندگان از نقطه نظر منحصر به فردی برای کار کردن از خانه برخوردار هستند، زیرا دورکاری یکی از راهکارهایی است که با هر نقش از مهندسی نرم افزار ارائه می‌شود، اما هیچکس انتظار چنین تغییر ناگهانی و همه‌گیر را در جهان نداشت.

از نظر بسیاری از متخصصان فناوری، تجملات قبلی کار کردن از خانه به یک عدم اطمینان تبدیل شده است:

۱. چه مدتی به طول خواهد انجامید؟

۲. چه مقدار زمان، تلاش و پول بایستی برای راه‌اندازی یک دفتر کار دائمی در خانه هزینه کنیم؟

۳. چگونه می‌توانیم در مواجهه با این تغییرات اجتماعی مثمر ثمر باشیم؟

۴. چگونه این مدت زمان محدود بر حرفه‌ی ما تاثیر می‌گذارد؟

این‌ها برخی از سوالاتی است که همه‌ي ما می‌پرسیم.

من این ۵ استراتژی کلیدی را در طی سال‌ها تلاش به عنوان یک توسعه دهنده‌ی دورکار یاد گرفته‌ام و همچنین فهرستی از ابزارهای کاربردی که باید در کمربند ابزار هر توسعه دهنده‌ای باشد تهیه کرده‌ام تا به شما کمک کنم که انجام دورکاری برایتان آسان شود و در این دوران سخت پیشرفت کنید!

۱. دفتر کار خود را عاقلانه انتخاب کنید

آن چیزی که باید برای آن تلاش کنید راه‌اندازی یک دفتر مجزاست که بایستی دارای یک فضای میز کار بزرگ، یک صندلی چرمی قابل تنظیم، یک مانیتور بزرگ و نور طبیعی فراوان باشد و از همه مهم‌تر محیطی را انتخاب کنید که با سبک شخصیتی شما مطابقت داشته باشد.

اما هنوز هم می‌توانید دفتر کار خود را با توجه به شرایط بهره‌وری و هدف بهبود یافته طراحی کنید.

فضای کار مشخص شده

سعی کنید در صورت امکان از زندگی در مناطق مسکونی شلوغ خودداری کنید و یک خانه در مکانی آرام انتخاب کنید. مهم نیست که در یک آپارتمان استودیویی یا یک خانه‌ی پنج خوابه زندگی کنید. خانه‌ی شما با توجه به شغل شما ساخته نشده است، پس تا زمانی که یک فضای متناسب با کارتان ایجاد کنید، مناسب خواهد بود. از وقتی به توکیو نقل مکان کردم مجبور شدم دفتر کار خود را ترک کنم و مجبور شدم برای تنظیم میز کار جدیدم به گوشه‌ای از اتاق خوابم متوسل شوم.

یکی از جنبه‌های مهمی که باید در نظر داشته باشید، جداسازی کار و زندگی از هم است. راه مقابله با این چالش این است که فقط در ساعات کاری مشغول به کار کردن شوم.

مانیتور، کیبورد، ماوس

اگر شما با لپ‌تاپ کار می‌کنید، یک مانیتور اضافی یا تلویزیون تهیه کنید تا صفحه‌ی بزرگ‌تری داشته باشید. از نمایشگر لپ‌تاپ می‌توانید به عنوان صفحه‌ی نمایش ثانویه استفاده کنید که مخصوص بررسی ایمیل‌ها، Slack و Jira باشد و به شما این اجازه را می‌دهد تا بر روی کار خود تمرکز بیشتری داشته باشید. صفحات ضد انعکاس می‌توانند به طور جدی سطح رضایت شما را بالا ببرند و همچنین  با یک کیبورد و ماوس خارجی ترکیب شوند. با این اقدامات راه‌اندازی دفتر جدید شما می‌تواند واقعا به شبیه سازی یک تجربه‌ی رایانه‌ی رومیزی واقعی نزدیک شود.

شرایط کاری راحت و دلپذیر

با یک صندلی مناسب که بتوانید ۸ ساعت در روز بر روی آن بنشینید، فضای کاری خود را راحت کنید. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که باید این کار را ۱۰ سال زودتر انجام می‌دادم. باور کنید، خیلی سخت است که بدون داشتن صندلی مناسب یک توسعه دهنده‌ی متمرکز و سازنده باشید، زیرا در حین کار دائما به صفحه نمایش مانیتور خیره شده‌اید و این کار باعث درد کمر و گردن می‌شود.

هرگز از وضعیت خود غافل نشوید، وقتی به رایانه‌تان نگاه می‌کنید، چشمان شما باید تقریبا در بالای صفحه نمایش قرار داشته باشد. اگر صفحه‌ی مانیتور خیلی پایین باشد، مطمئنا به گردن شما آسیب خواهد رسید.

مشکلات جزئی فناوری

هیچ چیز تن مرا با قطع شدن اینترنت نمی‌لرزاند. اتصال به یک اینترنت پایدار امری ضروری است، اما با استفاده‌ی همزمان چندین کاربر ممکن است کمی کند شود. سرعت اتصال اینترنت خود را با سایت fast.com بررسی کنید. اینترنت من که خوب است، اما مجبور شدم برای افزایش سیگنال یک ریپیتر را در اتاق خوابم قرار دهم.

برای آرامش خاطر داشتن یک نقشه‌ي پشتیبان، عاقلانه است: یک دستگاه هات‌اسپات موبایل یا یک تلفن هوشمندی که امکان اتصال را فراهم می‌کند، می‌تواند نجات زندگی باشد. اگر همه چیز به درستی پیش نرفت، کارهایی را انجام دهید که نیازی به اتصال اینترنت ندارد.

تنوع محیطی

اگر بتوانید در نزدیکی یک پنجره کار کنید؛ انجام این عمل واقعا محیط دفتر شما را تغییر خواهد داد. تنوع در نور طبیعی فواید سلامتی را به اثبات رسانده است و توانایی نگه داشتن یک چشم‌انداز از فضای باز شما را هوشیار نگه می‌دارد، تفکر خلاق شما را تقویت می‌کند و منبعی از الهام است. اگر شما بتوانید گیاهان خانگی را در فضای کارتان یا در نزدیکی آن قرار دهید، قطعا خلاقیت شما را افزایش می‌دهد و از استرس شما می‌کاهد. و نکته‌ی آخر می‌تواند یک چیز قابل لمس مثل قاب عکس باشد که مطمئنا در بالا بردن تمرکز شما اثربخش خواهد بود.

اعتراف می‌کنم که این ایده‌ها را مسخره می‌کردم، اما انجام این کارها واقعا باعث تغییر می‌شود.

 

۲. مدیریت حواس‌پرتی

هر محیط کاری حواس پرتی خودش را دارد. اشتباه نکنید، هر بار که توجه‌تان از مسئولیتی که دارید دور می‌شود، ممکن است سطح استرس شما را بالا ببرد و توانایی‌تان را در حفظ بهره‌وری به مراتب دشوارتر کند. مطمئن باشید که می‌توانید مشکلات خود را برای راه‌اندازی یک محل کار در خانه حل کنید.

سکوت طلاست

سر و صدا پس‌زمینه‌ی یک موضوع بسیار ذهنی است، برخی از افراد سکوت مطلق را برای تمرکز کردن ترجیح می‌دهند، در حالی که عده‌ای دیگر سکوت را مانعی برای بهره‌وری خود می‌دانند و کمی سر و صدای محیط را دوست دارند. وقتی می‌خواهم یک کار معمولی انجام دهم، به سر و صداهای سطحی اهمیت نمی‌دهم، اما وقتی می‌خواهم یک مشکل را پیدا کنم یا مفاهیم فنی پیچیده را درک کنم یا هر کار دیگری را انجام دهم که شامل تفکری عمیق باشد، هیچ صدایی را نمی‌توانم تحمل کنم.

۱. به حداقل رساندن منبع صدا: من و همسرم "معیارهای پذیرش" متفاوتی برای تحمل سر و صدا داریم. بنابراین یک ضوابط و قواعد رفتاری در دفتر کار ایجاد کردیم: ما برنامه‌های خود را با هم در میان می‌گذاریم تا متوجه بشویم که تا چه زمانی نباید کسی مزاحم ما شود.

۲. حذف صدا: حذف صدا به وسیله‌ی هدفون‌های مخصوص به این شکل عمل می‌کند که از رسیدن صدا به گوش شما جلوگیری می‌کند. در حقیقت اغلب هدفون‌های درون‌گوشی و هدفون‌های روگوشی به صورت غیرفعال میزان صدای مزاحم محیط را بدون هیچ پردازشی به شکل فیزیکی کاهش می‌دهند. من این مدل از هدفون‌های سونی را دارم که برای استفاده‌ی طولانی مدت هم به کار می‌آید و کیفیتی بسیار عالی دارد.

۳. پوشش صدا: هنگامی که نمی‌توان سر و صداها را حتی با هدفون‌های مخصوص هم از بین برد، من با صداهای کم‌تر این سر و صداها را پوشش می‌دهم. اگرچه این یک راه‌حل غیر مطلوب است، اما به مراتب بهتر از تحمل استرس و حواس پرتی یا تظاهر به نادیده گرفتن آن است. این‌ها ابزارهایی است که من با آن‌ها زندگی می‌کنم:

Focus@Will: آن‌ها موسیقی را به صورت علمی مهندسی می‌کنند تا توجه شما را جلب کنند. این بر اساس اشتراکی بودن است، اما می‌توانید آن‌ها را در اسپاتیفای، اپل موزیک یا یوتیوب پیدا کنید.

Noisli: با انتخاب چند محیط ساده از جمله جنگل، رعد و برق، امواج، کافی‌شاپ و ریل قطار مناظر شخصی خود را تغییر دهید. این کار فورا مرا آرام می‌کند و تسکین دهنده‌ی خوبی است.

Binaural Beats: می‌توانید این اصطلاح را در گوگل جستجو کنید تا بفهمید که چطور کار می‌کند، اما اساسا این یک موسیقی است که در آن دو قطعه‌ی کوتاه از فرکانس‌های مختلف به طور همزمان در گوش‌ها پخش می‌شود. فقط کافیست به دنبال یک لیست پخش خوب در سرویس پخش مستقیم موسیقی مورد علاقه‌ی خود باشید.

Flow State: آن را با آلبوم‌های ساز و موسیقی کلاسیک، امبیِنت، یا الکترونیک ترکیب کنید.

حواس پرتی دیجیتالی

ایمیل‌ها، اعلان‌های Jira، پاپ‌آپ‌ها، هشدارهای تقویم، جلسات مجازی و تماس‌ها تنها وقفه‌هایی هستند که به‌طور روزانه در حین کار تجربه می‌کنیم. آن‌ها باعث تغییر شرایط کاری می‌شوند و عملکرد ما را از بین می‌برند. برای این‌که دوباره کنترل زمانم را بدست بگیرم این کارها را انجام می‌دهم:

۱. تمام اعلان‌های دسکتاب را غیرفعال می‌کنم.

۲. در صورت عدم امکان، نوع اعلان‌ها را بر اساس لیست VIP (به عنوان مثال رئیس شما) یا نوع اتاق چت (مانند پشتیبانی تولید) طبقه‌بندی کنید.

۳. از حالت "مزاحم نشوید" قبل از وارد شدن به یک امر پیچیده استفاده کنید.

۴. هنگامی که استراحت می‌کنید، اعلان‌ها را بخوانید و فقط به درخواست‌های مهم پاسخ دهید.

مسدود کردن رسانه‌ها

مبحث دیگری که در هنگام مرور اینترنت باعث مزاحمت می‌شود، تبلیغات است. گذشته از مزاحمت و وحشتناک بودن، آن‌ها صفحه‌ی نمایش را به هم ریخته، عملکرد شبکه را کاهش می‌دهند و توجه مرا منحرف می‌کنند. برنامه‌ی Ghostery به خوبی از پس این تبلیغات بر می‌آید.

لزوما مساله‌ی اصلی ما، دوره‌ی بعد از حواس‌پرتی است که تا بعد از ۲۰ دقیقه پیشرفت ذهنی شما را مختل می‌کند.

۳. شکوه و عظمت از طریق تمرکز

وبلاگ‌های معروف مملو از تکنیک‌های بهره‌وری هستند، مثل: Pomodoro، Getting Things Done، Pareto Principle. من چند مورد از ﺁن‌ها را امتحان کردم، اما مساله‌ی اصلی این است که وقتی شما کار خلاقانه‌ای مثل برنامه‌نویسی انجام می‌دهید، ﺁنها کاملا به کار نمی‌آیند.

چند مورد از تکنیک‌هایی که خودم استفاده کردم را با شما به اشتراک می‌گذارم:

Nappuccino

این دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد. من وقتی برای اولین بار در ورک‌شاپی در شهر لندن شرکت کردم که دنیل پینک در حال تبلیغ کتاب جدیدش به نام When: The Scientific Secrets of Perfect Timing بود. در ادامه بخش کوتاهی از این کتاب را بخوانید:

وقتی احساس خواب آلودگی می‌کنید (معمولا بعد از ناهار) یک فنجان قهوه بنوشید، زنگ هشدار خود را برای ۲۵ دقیقه تنظیم کنید و کمی چرت بزنید. وقتی که زنگ هشدار خاموش می‌شود، وقتی که کافئین تاثیر خودش را می‌گذارد و به شما کمک می‌کند تا احساس هوشیاری کنید، این کار باعث می‌شود که شما اصطلاحا ریست شوید یا به تنظیم مجدد برگردید و عملکرد شما را بهبود می‌بخشد.

اگر مهم است، برنامه‌ریزی کنید

من از لیست ToDo برای سازماندهی کردن استفاده می‌کنم، اما برای من استفاده از یک تقویم موثرتر است. این لیست محدودیت‌های نامطلوبی را ایجاد می‌کند و باعث تناقض در انتخاب می‌شود، در حالی‌که یک تقویم با یادآوری دائم مهلت‌ها، مرا برای انجام کارهایم هوشیار نگه می‌دارد.

چیزی که من در مورد این روش دوست دارم این است که به من انگیزه می‌دهد تا برنامه‌ی روزانه‌ی خود را بر اساس عوامل واقعی و محدودیت‌های زمانی تنظیم کنم.

دیدگاه مدیریت زمان

پیگیری زمانی که برای فعالیت‌های مختلف برنامه نویسی صرف می‌کنید ضروری است. Clockify در درجه‌ی اول ردیابی ساعات کاری را انجام می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید زمانی که برای پروژه‌ها صرف می‌کنید را دنبال کنید و داده‌هایی را جمع آوری می‌کند که نشان‌دهنده‌ی کارآمد بودن شماست. پس با این روش می‌توان به راحتی زمان دقیق را ثبت کرد تا مدیر شما بتواند بر اساس سرعت شما برنامه‌ریزی بهتری انجام دهد.

دسک‌تاپ سازماندهی شده

تحقیق در مورد یک موضوع بخشی از کار ما به عنوان توسعه دهنده است. من معمولا چند زبانه در مرورگر خود باز می‌گذارم و همراه با برنامه‌های مثل Outlook، WebEx، Visual Studio، Excel، SourceTree و غیره دسکتاپم خیلی سریع شلوغ می‌شود. HazeOver و Magnet دو برنامه‌ی مورد علاقه‌ام برای سازماندهی فضای کاریم هستند. اگر با سیستم‌عامل مک کار می‌کنید این دو برنامه را بررسی کنید و همچنین موارد مشابه برای ویندوز هم وجود دارد.

مسیر پایداری

هر بار که با یک وسوسه می‌جنگید، از نیروی اراده استفاده کرده‌اید. به عبارت ساده، مقاومت در برابر میل به خوردن یک تکه شکلات سخت‌تر از نداشتن شکلات است. بنابراین به جای مبارزه با وسوسه‌ها، آن‌ها را از محیط اطراف خود دور کنید. بدون وسوسه، هیچ اراده‌ای هدر نمی‌رود. کارفرمای من کار بسیار خوبی انجام می‌دهد که بسیاری از وبسایت‌های رسانه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند، اما من معمولا در وبسایت‌های خبری و غیره به دام این وسوسه‌ها می‌افتم.

من از یک افزونه‌ی کروم به نام Timewarp استفاده می‌کنم که به شما این امکان را می‌دهد که در صورت مراجعه به یک وبسایت غیر کاربردی در حین کار، تغییر مسیرهای مختلف را تنظیم کنید. می‌توانید از افزونه‌ی جانبی بخواهید که شما را به یک سایت کاربردی هدایت کند، نقل قول انگیزشی یا زمانی را که صرف ﺁن کرده‌اید را به شما نمایش دهد.

۴. رفت و آمد خود را اصلاح کنید

یکی از بزرگترین مزایای کار در خانه این است که شما مجبور نیستید با رفت و ﺁمد طولانی روبرو شوید. با این کار نه تنها می‌توانید سلامت روانی خود را به خوبی حفظ کنید، بلکه دانش خود را نیز گسترش داده و توانایی‌های جدیدی را شکوفا می‌کنید. لطفا به این مقاله‌ی محبوب من برای الهام بخشیدن و در مورد اینکه چگونه می‌توانید مهارت خود را با ایده‌های کاربردی توسعه دهید مراجعه کنید.

۵. به صورت نامرئی کار نکنید

بیشتر توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند که ارتباط کم‌تری با همکاران داشته باشند، اما این کار می‌تواند برای انسجام تیم مضر باشد و بر بهره‌وری و پیشرفت شغلی تاثیر بگذارد. برقراری جلسات منظم (صوتی یا تصویری) می‌تواند پلی بین کارهای قدیمی و جدید باشد و تمام کارمندان را به هم پیوند دهد.

بروزرسانی‌های حضوری

به همکارن خود بگویید که چه زمانی کار نمی‌کنید تا بتوانند در زمان مناسب با شما ارتباط برقرار کنند. با استفاده از کلماتی از قبیل "الان برمی‌گردم" و "کارم تموم شد" می‌توانید انتظارات مناسبی را ایجاد کرده و به جریان کار تیمی کمک کنید.

جریان عادی روزمره

هنگامی که برای شرکتی کار می‌کنید که پیگیر جلسات روزانه و ساعات کاری اصلی است، هماهنگ سازی کارهای روزمره‌ی خود با تیم برای همکاری نزدیک و یکپارچه خوب خواهد بود.

زمان رویارویی

اگر می‌خواهید در هنگام کار با یکی از همکاران خود ارتباط برقرار کنید از طریق ایمیل یا پیام دادن این کار را انجام ندهید، تلفن را بردارید و یک ارتباط صوتی یا تصویری با آن‌ها برقرار کنید. این کار به از بین رفتن انزوای اجتماعی که ممکن است به دلیل کار در خانه به وجود آمده باشد، کمک خواهد کرد.

مدارک

هنگامی که از راه دور کار می‌کنید, عدم دسترسی به اطلاعات یکی از مهم‌ترین عوامل ناامیدکننده است و گاهی‌اوقات ممکن است مانعی بزرگ برای تکمیل کارتان باشد. مدارک در این‌جا بسیار مهم است. از ویکی شرکت خود برای چگونگی ایجاد مقالات، طراحی فنی مدارک یا هر چیز دیگری که فکر می‌کنید همکارانتان از شما قدردانی کنند، استفاده کنید.

اگرچه کووید-۱۹روند کار را تسریع کرده است، اما دورکاری از چند سال گذشته تا به حال روند صعودی داشته است. امیدوارم که پس از خواندن این راهنمایی‌ها، شما موفقیت خود را به عنوان یک توسعه دهنده‌ی دورکار افزایش دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی