چگونه می‌توان انگیزه‌ی خود را هنگام یادگیری کد نویسی حفظ کرد؟ - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

چگونه می‌توان انگیزه‌ی خود را هنگام یادگیری کد نویسی حفظ کرد؟ - بخش اول

این داستان آشنا به نظر می‌رسد؟ شما تصمیم گرفته‌اید که کد نویسی را یاد بگیرید. هنگام پیدا کردن شغل جدید خود احساس هیجان می‌کنید، به همین خاطر فوراً در یک دوره Udemy ثبت نام می‌کنید و وارد freeCodeCamp می‌شوید. همان روز با اشتیاق و علاقه می‌نشینید و شروع به خواندن مطالب می‌کنید.

طی چند هفته آینده یک الگوی مشخص را دنبال خواهید کرد و تا شب مشغول مطالعه‌ی کد نویسی خواهید بود. سپس صبح زود بیدار می‌شوید تا به محل کار بروید. اما به تدریج با مفاهیمی روبرو می‌شوید که برایتان گیج‌کننده هستند و کسی نیست که بتوانید از او کمک بگیرید.

شما اوقات فراغت خود را فدا کردید و مدتی است که تلویزیون ندیده‌اید. همچنین بیخیال بیرون رفتن با دوستان خود شده‌اید که این به نوبه‌ی خودش بسیار عذاب‌آور است. پس از گذشت چندین ماه، بلاخره آن بیدار ماندن‌ها و کمبود خواب‌ها بر روی شما سنگینی خواهند کرد. با ناراحتی به این واقعیت پی می‌برید که نمی‌توانید تا ۶ ماه دیگر به شغل جدید خود دست پیدا کنید. این ذهنیت فوق‌العاده دلسردکننده است.

سرانجام تصمیم می‌گیرید تا کمی استراحت کنید چون خیلی احساس خستگی و ناتوانی می‌کنید. و این وقفه تا ماه‌های دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند. در اواخر همان سال متوجه می‌شوید که مدت زیادی را از یادگیری دور بوده‌اید. سپس افسوس می‌خورید و به دست آوردن شغل رویایی خود را فراموش می‌کنید. با خودتان می‌گویید که شاید سال دیگر دوباره شانس خود را امتحان کردید.

با انگیزه ماندن در حین کد نویسی

آیا این داستان شبیه داستان زندگی شماست؟ اگر می‌خواهید کد نویسی کردن را به خودتان یاد دهید، احتمالاً با مشکلات ذکر شده در این داستان کاملاً آشنا هستید.

اگر می‌خواهید کد نویسی یا هر مهارت دیگری را به تنهایی یاد بگیرید، باید بدانید که این مسیر با حضور داشتن در یک کلاس و یاد گرفتن از معلم فرق دارد. شما برای با انگیزه نگه داشتن خود، امتحان یا کلاس ندارید. وقتی خودتان می‌خواهید کد نویسی را یاد بگیرید، باید انگیزه‌ای شخصی را نیز به وجود آورید.

خب حالا چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟ چگونه می‌توانید مطمئن شوید که به یادگیری ادامه خواهید داد و تسلیم نمی‌شوید؟

این مسیر دشوار بوده اما شدنی است. در این مقاله نکات و راهکارهایی را با شما به اشتراک می‌گذارم که به کمک آن‌ها می‌توانید انگیزه‌ی خود را هنگام کد نویسی حفظ کنید. در اینجا خلاصه‌ای از آنچه که خواهیم خواند، آورده شده است:

۱. یک هدف نهایی در ذهن خود داشته باشید.

۲. نسبت به اهداف خود واقع بین باشید.

۳. انسجام را به جای سرعت انتخاب کنید.

۴. عضله‌ی اراده‌ی خود را تقویت کنید.

۵. از فرسودگی شغلی دوری کرده و استراحت کنید.

۶. نگذارید سندروم ایمپاستر شما را از پا در آورد.

۷. جامعه‌ای از همسالان خود را پیدا کنید.

۸. در نشست‌های محلی شرکت کنید.

۹. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

۱۰. کنجکاو باشید و همه چیز را سرگرم‌کننده نگه دارید.

امیدوارم این نکات برای شما مفید و کاربردی واقع شوند.

۱. یک هدف نهایی در ذهن خود داشته باشید.

شاید این موضوع واضح به نظر برسد، اما شما باید هنگام شروع، یک هدف مشخص در ذهن خود داشته باشید. چند دقیقه زمان بگذارید و واقعاً به این فکر کنید که هدف اصلی شما چیست. از نظر شما مهم‌ترین بخش چیست؟

این هدف می‌تواند پیدا کردن شغلی تمام وقت به عنوان یک توسعه‌دهنده وب باشد تا بتوانید خانواده خود را از نظر مالی حمایت کنید. یا می‌تواند داشتن حرفه‌ای انعطاف‌پذیر باشد که در آن می‌توانید در هر مکان و زمانی بدون نگرانی کار کنید.

شما باید علت تمام این موارد را بفهمید. چه هدفی باعث می‌شود تا از رختخواب خود بلند شده و به کارهایتان ادامه دهید؟ وقتی از علت این موضوع آگاه شدید، آن را در جایی بنویسید که همیشه جلوی چشم‌تان باشد.

شاید این کار کمی مضحک به نظر برسد اما به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را به یاد داشته باشید. با این کار همیشه به یاد دارید که چرا در حال فدا کردن وقت خود هستید.

لازم نیست که یک پوستر فوق‌العاده زیبا و طراحی شده باشد. شما می‌توانید آن را در یک برگه کاغذ نیز یادداشت کنید. شخصی به نام ماری در پیج اینستاگرام خود (girlknowstech@) پوسترهای انگیزشی ساده‌ای را می‌سازد و آن‌ها را به دیوار بالای کامپیوتر خود آویزان می‌کند تا همیشه بتواند آن‌ها را ببیند.

هدف اصلی شما از یاد گرفتن کد نویسی چیست؟

۲. نسبت به اهداف خود واقع بین باشید.

با انگیزه ماندن اساساً بدین معناست که آنقدر دلسرد نشوید تا فلان کار را رها کنید. وقتی در یک زمینه پیشرفت می‌کنید، مشکل اصلی شما داشتن انتظارات غیرواقعی است. واقعاً چرا همچین چیزی وجود دارد؟

اغلب به این خاطر دلسرد می‌شوید چون انتظارات شما با واقعیت مطابقت ندارد. اگر می‌خواهید کد نویسی را یاد بگیرید و با خودتان فکر می‌کنید که می‌توانید طی ۶ تا ۱۲ هفته به یک توسعه‌دهنده وب حرفه‌ای تبدیل شوید، بهتر است بدانید که خودتان را برای شکست خوردن آماده کرده‌اید.

من نمیگویم که بعد از چند ماه یادگیری نمی‌توانید یک شغل بدست آورید. این کار شدنی است اما بسیار سخت خواهد بود. من خیلی طرفدار ذهنیت "یادگیری کد نویسی در فلان هفته" نیستم. افرادی که این حرف را به شما می‌زنند، معمولاً می‌خواهند چیزی را به شما بفروشند.

شخصاً فکر می‌کنم که ۱ یا ۲ سال طول می‌کشد تا آنقدر در کد نویسی مهارت کسب کنید که بتوانید یک شغل را بدست آورید. البته خیلی چیزها به شرایط شما بستگی دارد. اگر به صورت پاره وقت یا تمام وقت کار می‌کنید و صاحب فرزند هستید، زمان کمتری را نسبت به کسانی که چنین شرایطی را ندارند خواهید داشت.

این موضوع به سرعت یادگیری شما در برداشت مفاهیم جدید نیز بستگی دارد. این مسئله در افراد مختلف، تفاوت خواهد داشت. در آخر باید بدانید که هر شخص متناسب با سرعت خاص خودش حرکت می‌کند. سعی کنید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کرده و با داشتن انتظارات غیرواقعی خودتان را به سمت شکست هل ندهید.

۳. انسجام را به جای سرعت انتخاب کنید.

عبارت "آرام و با انسجام" در اینجا بسیار درست است. وقتی به تازگی کاری را شروع می‌کنید، مدام برای انجام دادن آن عجله دارید یا می‌خواهید ساعاتی از روز خود را به مطالعه و تمرین کد نویسی اختصاص دهید. با این حال همانطور که در نکته قبلی نیز بیان کردم، ممکن است این انتظار تا حدودی غیرواقعی باشد و شما را با شکست روبرو کند.

اگر بفهمید که به طور روزانه یا هفتگی واقعاً می‌توانید چقدر مطالعه داشته باشید، ادامه دادن به کارها برای شما آسان‌تر و بهتر خواهد شد. سپس سعی کنید به آن ساعات پایبند بمانید. شاید به طور روزانه ۳۰ دقیقه زمان آزاد برای مطالعه داشته باشید. اگر این کار را هر هفت روز هفته انجام دهید، ۲.۵ ساعت در آن هفته مطالعه خواهید داشت. این رقم در یک ماه حدود ۱۴ ساعت و در یک سال تقریباً ۲۰۰ ساعت خواهد بود.

تلاش‌های کوچک اگر با انسجام و ثبات همراه باشند، می‌توانند به موفقیت‌های بزرگی منجر شوند. می‌توانید مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید. شاید شما به طور روزمره ۴ تا ۵ دقیقه از وقت خود را به مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن اختصاص دهید. این به نظر زمان بسیار کمی است. اما انجام دادن این کار به طور روزمره به معنای تفاوت بین داشتن دندان‌هایی سالم و یا نداشتن هیچگونه دندانی است. به همین خاطر است که داشتن انسجام و ثبات مهم‌تر از سریع حرکت کردن است.

۴. عضله‌ی اراده‌ی خود را تقویت کنید

آیا تا به حال چیزی در مورد واقعی بودن عضله‌ی اراده شنیده‌اید؟ به تازگی در مورد چگونگی توسعه بخشیدن به این عضله با استفاده از انجام کارهای روزمره در خانه مطالبی را آموخته‌ام.

من و شوهرم در خانه کارها را بین یکدیگر تقسیم کرده‌ایم. او در آشپزخانه وظیفه‌ی شستن ظرف‌های آن روز را بر عهده دارد و سپس آن‌ها را در قفسه‌های ماشین ظرفشویی قرار می‌داد تا برای شب خشک شوند. صبح روز بعد اولین کاری که انجام می‌دادم، جا به جا کردن ظروف بود. این کار تنها چند دقیقه طول می‌کشید اما من واقعاً حوصله‌ی انجام دادن آن را نداشتم چون تا حدودی کسل‌کننده بود.

اما همیشه خودم را مجبور می‌کردم تا این کار را انجام دهم، چون می‌دانستم که این کار مسئولیت من است. نکته جالب اینجاست که به مرور زمان، مرتب کردن ظروف برای من آسان‌تر شد. همین حالا هم می‌گویم که از انجام دادن این کار لذت نمی‌برم چون واقعاً خسته‌کننده است، اما وظیفه‌ی من به یک عادت تبدیل شده بود.

شاید بپرسید که این موضوع چه ربطی به عضله‌ای بودن اراده دارد؟

خب اگر شما بر روی عضله‌ای تمرین کنید که از فرم خوبی برخوردار نیست، مشخصاً در ابتدا تمرین کردن بسیار سخت خواهد بود. اما با گذشت زمان، تمرین کردن اندازه‌ی عضله‌ی شما را افزایش می‌دهد و شما قوی‌تر می‌شوید. به دنبال آن انجام دادن تمرین‌ها نیز آسان‌تر خواهد شد. به همین خاطر است که وزنه برداران همچنان اندازه‌ی وزنه‌ها را بالا می‌برند تا عضلات خود را به چالش بکشند.

وقتی برای اولین بار وظیفه‌ی مرتب کردن ظرف‌ها را شروع کردم، اراده‌ی من بسیار ضعیف بود. در آن بازه از زمان واقعاً ترجیح می‌دادم که این کار را انجام ندهم. اما همانطور که خودم را مجبور می‌کردم تا این کار را انجام دهم، به مرور زمان در حال تمرین دادن به آن عضله برای انجام کارها و ایجاد یک عادت جدید در برنامه‌های روزانه خود نیز بوده‌ام.

بعد از مدتی این عادت چنان در مغزم ریشه دواند که مرتب کردن ظروف برای من آسان‌تر از کنار گذاشتن این کار شده بود. برای اینکه به یک کدنویس موفق تبدیل شوید، باید عضله‌ی اراده‌ی خود را توسعه داده و وقت خود را به یادگرفتن کد نویسی اختصاص دهید.

کد نویسی می‌تواند یک کار بسیار سرگرم‌کننده باشد، اما گاهی اوقات واقعاً خسته‌کننده خواهد بود. در همچین مواقعی واقعاً سخت است که خودتان را راضی کنید تا به جای انجام دادن کارهای جالب و سرگرم‌کننده، بنشینید و کد نویسی کنید. اما باید بدانید که کارهای شما با گذشت زمان آسان‌تر خواهند شد.

اگر هدفی واقعی و مشخص دارید، با ثبات به سمت یادگیری حرکت کنید. سپس با گذشت زمان متوجه خواهید شد که اراده‌ی شما برای کد نویسی قوی‌تر شده و احتمال تسلیم شدن شما در میانه‌ی راه بسیار کمتر می‌شود.

۵. از فرسودگی شغلی دوری کرده و استراحت کنید.

اگر سعی دارید تا به چیزی دست پیدا کنید، افراط در کار کردن یک وسوسه‌ی رایج می‌باشد. من در اینستاگرام که دارای یک جامعه‌ی بزرگ از برنامه‌نویسان است، متوجه شدم که مردم زیادی در مورد این صحبت می‌کنند که چقدر برای کد نوشتن دیر خوابیدند یا زود بیدار شده‌اند.

شاید این موضوع در کوتاه مدت کارساز باشد، اما در بلندمدت برای شما خوب نیست. طبق تجربه‌ای که داشتم، تقریباً ساعت‌ها مشغول کار کردن در زمینه توسعه وب بوده‌ام و سپس در اوقات فراغت خود بر روی این وبسایت کار می‌کردم.

به جایی رسیده بودم که می‌توانستم یک روز کامل کار کنم. سپس تا نیمه شب یا ساعت ۱ صبح بیدار می‌ماندم تا یک مطلب آموزشی یا مقاله بنویسم. آخرهفته‌ای را به یاد دارم که در آن یک شبانه روز مشغول کار کردن بر روی وبسایت بودم و روز بعدش خیلی احساس خستگی می‌کردم.

وقتی به این فکر می‌کردم که باید دوباره آن روز کار کنم، همه چیز برایم دلسردکننده می‌شد. همان لحظه فهمیدم که احتمالاً بیش از حد به خودم فشار آورده‌ام. من واقعاً به زمانی برای استراحت کردن و آرامش نیاز داشتم. به همین خاطر روزی را انتخاب کردم که در آن هیچ پروژه‌ای برای انجام دادن نداشتم، سپس روی کاناپه دراز کشیدم و بیشتر طول روز را مشغول کتاب خواندن بودم. این برای من واقعاً باشکوه بود و در پایان روز خیلی احساس آرامش کردم.

وقتی می‌خواهید کد نویسی را یاد بگیرید، دقت داشته باشید که می‌بایست زمانی را نیز به استراحت کردن اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا در بلند مدت پیشرفت کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی