8 نکته برای بهبود وضعیت کاری توسعه دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

8 نکته برای بهبود وضعیت کاری توسعه دهندگان

هیچ چیز به اندازه اینکه یک توسعه دهنده با تجربه، داستان‌ها و تجربیات زندگی خود را با ما به اشتراک بگذارد نمی‌تواند مستقیما به ما کمک بکند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم راجع به نکات و مواردی صحبت کنیم که توسعه دهنده Jake Lundberg طی ۱۰ سال توسعه حرفه‌ای نرم افزار بدست آورده است.

تمام مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد جزو نکات بسیار مهمی بوده و نیاز است که به خوبی راجع به آن‌ها فکر کنید و در صورتی که می‌توانید آن‌ها را اعمال کنید.

نکته اول: مکانی برای کار پیدا کنید

محیط کاری شما یکی از مهمترین بخش‌هایی است که وقت زیادی را در آن سپری می‌کنید. محیط کار می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه کار بکند. به این معنی که هم می‌تواند روی خروجی کارهای‌تان تاثیر مثبت و هم منفی بگذارد.

محیط کاری به صورت کلی دو حالت دارد: یا در محیط شرکت است یا در محیطی خارج از شرکت (دورکاری).

اگر در محیط شرکت هستید سعی کنید راحت‌ترین محیط شرکت را برای کار کردن انتخاب کنید. اگر از نزدیک شدن به میز دیگران بیزار هستید سعی کنید به صورت جداگانه با کمی فاصله از دیگران بنشینید. اگر به گل یا تصویری از خانواده‌تان علاقه دارید حتما آن را در کنار خودتان نگهداری کنید. در نتیجه تمام تلاش خودتان را بکنید تا محیط کاری شرکت‌تان را برای خودتان راحت و آرام نگهدارید.

Three people sitting at a coffee shop working on their computers and smiling.

در صورتی که خارج از شرکت و به صورت دورکاری کار می‌کنید، سعی کنید در محیط‌هایی کار بکنید که آرامش کافی برای کار کردن را دارید. در پارک کار کردن، در هال خانه ماندن و... را فراموش کنید چرا که این مکان‌ها دارای عناصر مختلفی هستند که به سادگی می‌توانند هواس شما را پرت کنند.

ترجیحا در اتاق شخصی خودتان کار کنید و یا اگر به کافه و... علاقه دارید سعی کنید در یک قسمت آرام آن بنشینید.

نکته دوم: روی سخت‌افزارتان سرمایه‌گذاری کنید

شما به صورت میانگین یک سوم زمان روزانه‌تان را پشت سیستم‌تان می‌نشینید و مشغول کار کردن هستید. در این بازه زمانی تنها دوست واقعی شما ابزارهایی هستند که با آن‌ها کار می‌کنید. میزتان، صندلی‌تان، کیبوردتان، ماوس‌تان و... .

در نتیجه سعی کنید از بهترین نمونه‌های میز و صندلی و... استفاده کنید تا هم کارتان با راحتی بیشتری پیش برود و هم سلامت جسمی‌تان حفظ شود.

در کنار میز و صندلی مناسب، حتما از یک عینک و مانیتور مناسب استفاده کنید تا چشم‌تان کمترین آسیب را ببیند.

نکته سوم: از نرم‌افزارهایی استفاده کنید که کار کردن با آن‌ها لذت‌بخش است

درست همانطور که باید از میز و صندلی راحتی استفاده کنید، نرم افزارهای‌تان نیز باید براساس راحتی و لذت‌بخش بودن کارها انتخاب شود. به یاد دارم که برای توسعه پایتون بیشتر افراد شرکت از PyCharm استفاده می‌کردند در صورتی که من کار با VSCode را بیشتر دوست داشتم و در نتیجه کل کارها را به همان ویرایشگر منتقل کردم.

حتی در زمینه مرورگرتان نیز می‌توانید همین حالت را اعمال کنید. بیشتر افراد کار با گوگل کروم را ترجیح می‌دهند اما من با تجربه مرورگر Arc متوجه شدم که کار با آن بسیار لذت‌بخش‌تر از گوگل کروم است.

نکته چهارم: اهداف تعیین کنید

سعی کنید جدای از کارهایی که شرکت برای شما تعیین می‌کند اهدافی در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود نیز تعیین کنید تا بتوانید جدای از شرکت‌ و نیازمندی‌های مرتبط با آن، پیشرفت کنید. زندگی خودتان را فدای یک شرکت نکنید چرا که همان شرکت هر لحظه که دوست داشته باشد می‌تواند شما را از کار اخراج کند.

در نتیجه حتما در کنار کارهای شرکت، روی توسعه خودتان و حرفه‌تان تمرکز داشته و روزانه چند ساعت را به خودتان اختصاص دهید. با تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می‌توانید روی خودتان برنامه‌ریزی کنید.

نکته پنجم: همه چیز را یادداشت کنید

سعی کنید اتفاقات که به صورت روزانه می‌افتد و همچنین کارهایی که انجام می‌دهید را به صورت مرتب یادداشت کنید و تمام وقایع روزانه خودتان را ثبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا یکسری داده برای تحلیل خودتان و کارهای‌تان در آخر هر هفته داشته باشید.

این کار باعث می‌شود بهتر روی خودتان تمرکز کنید و در صورت وجود مشکل یا مسئله‌ای یک منبع محتوایی درست داشته باشید.

نکته ششم: توانایی‌های نرم‌تان را بهبود ببخشید

توانایی‌های نرم یا Soft Skills یکی از مهمترین ویژگی‌هایی‌ست که هر توسعه دهنده باید روی بهبود آن تلاش کند. توانایی‌های فنی و تخصصی بسیار ضروری هستند اما به همان میزان توانایی‌های نرم نیز در بهبود فرایند کاری و تبدیل شما به یک توسعه دهنده حرفه‌ای می‌تواند کمک کند.

توانایی‌های نرم به مواردی اطلاق می‌شود که باعث می‌شود شما بهتر بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و همچنین خودتان را به یک فرد ایده‌آل برای فرهنگ یک شرکت تبدیل کنید.

توانایی برقراری ارتباط، کار به صورت تیمی، خوش اخلاق بودن و... لیستی از توانایی‌های نرمی هستند که در یک محیط چند نفره بسیار مهم و مؤثر هستند.

نکته هفتم: در تعیین زمان دقت کنید

این مسئله فقط به زندگی حرفه‌ای و کاری‌تان مرتبط نمی‌شود بلکه در زندگی شخصی نیز باید در تعیین زمان دقت کنید. همواره خوش وقت باشید و در صورتی که یک زمان خاص برای انجام کاری را انتخاب می‌کنید به آن‌ متعهد باشید.

در زمان تعیین ددلاین‌ها سعی کنید با هوشیاری کامل تقویم خودتان را پر کنید و تنها زمانی قول انجام یک کار را بدهید که در همان زمان بتوانید به صورت کامل آن را تکمیل کنید.

نکته هشتم: از دیگران یاد بگیرید

معمولا زمانی که یک شخص وارد شرکت می‌شود قصد دارد که خود را بی نیاز از دیگران نشان دهد و دوست ندارد که دیگران فکر کنند این شخص مدام در حال کمک گرفتن است.

بگذارید یک نکته مهم را به شما بگویم: اگر یک شرکت به دنبال استخدام سوپرمن است سراغ آن نروید.

همواره سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید، از آن‌ها کمک بگیرید و سوال بپرسید. شما همه چیز را از طریق دوره های آموزشی یاد نخواهید گرفت بلکه بسیاری از موضوعات را از طریق افراد مختلف در شرکت یاد خواهید گرفت. بنابراین از سوال پرسیدن نترسید و در صورتی که با مشکل خاصی روبرو شدید حتما به دیگران مراجعه کنید.

در پایان

نکاتی که در این مطلب بررسی شدند به صورت کامل تجربی بوده و درس‌هایی است که یک فرد با تجربه ارائه کرده است. مطمئنا مواردی که در این مطلب مطالعه کردید کمک بسیار زیادی به شما در جهت تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای‌تر می‌کند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا