10 قدم برای خودآموزی برنامه‌نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

10 قدم برای خودآموزی برنامه‌نویسی

مهم نیست که می‌خواهید چکاری انجام دهید،‌ باید بگویم در هر شرایطی برنامه‌نویسی و یادگیری آن یکی از توانایی‌های بسیار ارزشمندی است که می‌شود در دوران مدرن آن را یاد گرفت. با استفاده از برنامه‌نویسی می‌توانید صرفا به مغز خودتان تمرین بدهید یا اینکه شغل جدیدی را بدست بیاورید و یا در نهایت کار جذابی را انجام دهید. 

اگر به تازگی مسیر یادگیری کدنویسی را شروع کرده‌اید و یا می‌خواهید این مسیر را طی بکنید پس بدانید که این مطلب برای شماست. در این مطلب ما به شما نکات و منابعی را ارائه خواهیم داد که می‌تواند به بهترین شکل شما را برای موفق شدن در مسیرتان یاری دهد.

۱۰. چرا می‌خواهید کدنویسی را یاد بگیرید؟

خوب بودنِ نتیجه مسیری که شما در حال پیمودن آن هستید در وهله اول به این بستگی دارد که شما چه چیزی از کدنویسی می‌خواهید و اساسا چرا آن را دنبال می‌کنید؟ وهله دوم این است که چه مدت زمانی را برای یادگیری آن اختصاص می‌دهید؟ اگر می‌خواهید که یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید، احتمالا ثبت نام کردن در دوره‌های آموزشی یکی از انتخاب‌های خوب باشد. اما اگر می‌خواهید به صورت تفریحی کار را جلو ببرید و بعدها پیشرفت بیشتری را در خود ایجاد کنید، به احتمال بسیار زیاد استفاده از آموزش‌های تعاملی موجود در اینترنت می‌تواند بسیار کاربردی باشد. 

۹. زبان درستی را انتخاب کنید

یک واقعیت وجود دارد و آن این است که هیچ زبان برنامه‌نویسی را تحت عنوان «بهترین زبان برنامه‌نویسی» نداریم. زبان‌های برنامه‌نویسی در سطوح مقدماتی بسیار مشابه همدیگر هستند و باید بگویم که بعد از یادگیری یک مورد، یادگیری موارد بعدی بسیار ساده می‌شود. بنابراین هدف از این صحبت‌ها این بود که زیاد درگیر انتخاب زبان برنامه‌نویسی مورد نظرتان نباشید. البته باید بگویم که یادگیری برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای افراد مبتدی بسیار ساده‌تر از زبان‌های دیگری خواهد بود اما در نهایت این موضوع باز هم به هدف شما وابسته خواهد بود. برای مثال اگر شما بخواهید برای iOS اپلیکیشن بنویسید باید سراغ یادگیری زبان سوئیفت بروید. اگر می‌خواهید به صورت جدی وارد دنیای برنامه‌نویسی شوید همواره پیشنهاد می‌شود که با زبان برنامه‌نویسی C کارتان را شروع بکنید و بعد از آن سراغ زبان‌های دیگری بروید. با این حال زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالاتری نیز وجود دارد که به شما همزمان با درک دنیای برنامه‌نویسی، بسیاری از نیازهای دیگرتان را رفع می‌کند.

۸. آهسته شروع کنید و صبور باشید

مهم نیست چه زبان برنامه‌نویسی را برای یادگیری انتخاب می‌کنید، اصل مهم این است که باید آهسته و پیوسته کارتان را جلو ببرید و با قدم‌های کوچک به جلو حرکت بکنید. در ضمن در این مسیر باید صبور باشید. برخی از افراد برنامه‌ای مرتب برای خودشان تعیین می‌کنند و براساس آن جلو می‌روند. برای مثال David Sinsky کسی است که در هشت هفته زبان پایتون را به خوبی یاد گرفت. برنامه‌ریزی وی به این صورت بود که در هفته اول با مقدمات و موارد لازم پایتون آشنا شد و سپس در هفته‌های بعد سراغ یادگیری جنگو و… رفت. در هر صورت از ابتدای کار شروع کنید و آهسته جلو بروید.

همچنین به یاد داشته باشید که در حوزه برنامه‌نویسی برای انجام یک کار باید آن را به قسمت‌های کوچکتری تبدیل بکنید. اینگونه فرایند کاری بسیار تمیزتری خواهید داشت. از طرفی دیگر متدهای یادگیری متفاوتی را امتحان بکنید. ممکن است متدی که در حال حاضر با آن پیش می‌روید شما را عصبانی و ناراحت بکند، باید بگویم که اصلا دلیل نمی‌شود دست از کار بکشید و دیگر سراغ یادگیری نروید، کافی‌ست متد یادگیری‌تان را تغییر دهید. برای مثال اگر در حال حاضر مشغول کتاب خواندن هستید آن را کنار بگذارید و متد دیگری را امتحان بکنید.

۷. یک اپلیکیشن کودکانه را امتحان بکنید

جالب است بدانید که امروزه حتی کودکان سطح ابتدایی هم مشغول یادگیری برنامه‌نویسی هستند. متدهای خاصی را برای این روند یادگیری در نظر گرفته‌اند اما این بدان معنا نیست که تنها مخاطب آن‌ها کودکان هستند. مخاطب این ابزارها می‌تواند افرادی باشند که مبتدی‌اند و به تازگی می‌خواهند کارشان را شروع بکنند. اسکرچ یا Scratch یکی از ابزارهایی‌ست که می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی بکند. 

۶. از وبسایت‌های آنلاین یادگیری استفاده بکنید

وبسایت‌های یادگیری بسیار زیادی در حال حاضر در دنیا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده بکنید. یودمی، کدآکادمی و… نمونه‌هایی از این وبسایت‌ها هستند. هر کدام از این وبسایت‌ها دوره‌های آموزشی متفاوتی را به شما ارائه می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها استفاده بکنید و به عنوان یک نقطه شروع آن‌ها را در نظر بگیرید.

۵. ثبت نام در دوره‌های دوره‌های آموزشی

دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها شرکت بکنید. مطمئنا هر کدام از آن‌ها می تواند به خوبی جوابگوی کار شما باشند و شما را به جلو سوق دهند. در کنار این دوره‌های آموزشی بوت کمپ‌هایی نیز وجود دارد که هدف آن‌ها یاد دهی به شما برای یادگیری در مدت زمان بسیار کوتاهی است.

۴. کتاب‌های برنامه‌نویسی رایگان

لیست بزرگی از کتاب‌های برنامه‌نویسی رایگان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و مطالعه نمایید. در این مخزن گیت‌هاب یک لیست از ۵۰۰ کتاب رایگان برای زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را می‌توانید پیدا کنید.

۳. انجام بازی‌های کدنویسی

یکی از بهترین راه‌هایی که ما از طریق آن می‌توانیم چیزی را یاد بگیریم بازی‌ است. وبسایت‌های زیادی در حال حاضر از طریق بازی‌های ساده‌ای به شما یاد می‌دهند که چگونه برنامه‌نویسی بکنید. Code Combat و CodinGame دو مورد از این وبسایت‌ها هستند.

۲. مربی بگیرید

جامعه برنامه‌نویسان پر از افرادی است که می‌توانند به شما کمک بکنند و شما را در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی یاری نمایند. Hack pledge یکی از وبسایت‌های مطرح در این زمینه است که به شما می‌تواند کمک خوبی را بکند. 

۱. مطالعه کدهای دیگران

زمانی که بخواهید فرایند یادگیری بسیار عمیق‌تری داشته باشید پیشنهاد می‌شود که سراغ کدهای نوشته شده توسط دیگران بروید. خواندن کدهای دیگران و سر در آوردن از اینکه آن‌ها چکاری انجام می‌دهند بسیار به شما کمک می‌کنند. گیت‌هاب جامعه بزرگی از برنامه‌نویسان است که کدهای خود را در آن‌جا به اشتراک می‌گذارند. می‌توانید کدهای آن‌ها را مطالعه کنید و حتی تغییر دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا