۱۰ ترند برتر طراحی وب و رابط کاربری در سال ۲۰۲۰
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۱۰ ترند برتر طراحی وب و رابط کاربری در سال ۲۰۲۰

مطلع بودن از مسائل جدید مربوط به طراحی وب و رابط کاربری برای هر شرکت طراحی وبسایتی اهمیت دارد. اینکه بدانید چه چیزهایی برای شما مفید بوده و چه چیزهایی دیگر کاربرد ندارند بسیار مهم است. از ژانویه سال جاری تا به حال، بیش از ۱.۹۴ میلیارد وبسایت وجود داشته است. در حال حاضر بیش از ۴ میلیون برنامه گوشی برای بارگیری در IOS و Android وجود دارد. میلیاردها نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند.

چه کسی مسئول طراحی عناصر تعاملی و بصری در تمام برنامه‌ها و وبسایت‌ها است؟ چه کسی باید مطمئن شود که این عناصر علاوه بر ظاهری خوب باید در دسترس و واضح نیز باشند؟ این وظیفه به گردن کسی نیست جز طراحان رابط کاربری.

طراحان به طور خاص، وب و تقریباً تمام انواع فناوری‌ها را برای همه‌ی مردم راحت و کاربرپسند می‌کنند. با ادامه پیدا کردن طراحی وب و رابط کاربری، ترندها و ترفندها نیز ادامه پیدا خواهند کرد. این روندها برای طراحی وب و رابط کاربری مهم هستند، زیرا نیازهای متغیر جهان مدرن را برآورده می‌کنند. یک شرکت طراحی وب باید با این روندها همگام باشد تا بتواند با سایر شرکت‌ها رقابت کند.

ترندهای برتر طراحی وب و رابط کاربری

ما چندین عنصر طراحی را مشاهده کردیم که به نظر می‌رسد امسال خیلی کاربردی و مفید باشند. اکثر موضوعات پرطرفدار طراحی وب، مواردی است که در پروژه‌های طراحی ایجاد شده‌اند. در این خصوص می‌توان مواردی مثل تایپوگرافی قانون شکن، مینیمالیسم زیاد و گرادیان‌های بیشتر را نام برد. با این وجود ترندهای نو ظهوری نیز وجود دارند، از جمله طرح‌هایی با ویژگی "حالت‌های تاریک"، رابط‌های عناصر صوتی، تصاویر و عناصر سه بعدی.

در اینجا به ۱۰ ترند UI و طراحی وب مربوط به امسال نگاهی می‌اندازیم:

۱. طراحی حالت تاریک

با توجه به این موضوع که امروزه تعداد زیادی از کاربران در برنامه‌های خود از حالت تاریک استفاده می‌کنند، جای تعجبی ندارد که وبسایت‌های بیشتری با این حالت طراحی شوند. چیزی که حالت تاریک را خاص کرده و سبب شده تا تقاضا برای آن بالاتر برود این است که رابط‌های تاریک با لهجه‌های روشن و تایپوگرافی آسان سبب خوانایی جملات خواهند شد. ترندهای داغ این روزها انیمیشن با حروف پررنگ، رنگ‌های لهجه تقریباً نئونی، حروف سفید و رنگ‌های ظریف طلایی در فراخوان‌های عمل می‌باشد.

۲. مینیمالیسم

نکته قابل توجه در مورد این ترند این است که اگر چه قدرتمند باقی می‌ماند، اما دائماً در حال تکامل پیدا کردن است. امسال مینیمالیسم با وجود بخش‌های بزرگی از فضای سفید تجلی می‌یابد. طراحی ساده نه تنها باعث سهولت در استفاده می‌شود، بلکه باعث احساس آرامش در افراد نیز خواهد شد. همین موضوع سبب می‌شود تا مردم به صورت فعال از یک برنامه، وبسایت یا سایر پلتفرم‌های دیجیتال استفاده کنند.

۳. زیبایی‌شناسی تصاویر

عناصری که دارای ظاهری انیمیشنی و طراحی به سبک خطی هستند، همچنان در بین جوامع محبوب می‌باشند. این روند طراحی وب و رابط کاربری توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است، زیرا احساسی زیبا، عجیب و آزادانه دارد. انتخاب‌های گسترده‌ای از عناصر هنری وجود دارد که خلاقانه، خوشایند و کمی تخیلی هستند.

 هر تصویر به شکلی نهایی و کامل ترسیم شده است. تصور کنید که می‌توانید یک داستان را با استفاده از انیمیشن یا تصاویر ساده بیان کنید. تصاویر نیز به همان اندازه عجیب هستند و یک طراحی ساده می‌تواند به تمرکز بر روی داستان کمک کند.

۴. شکستن قوانین در تایپوگرافی

۲۰۲۰ سالی است که در آن طراحان وب سعی می‌کنند تمام قوانین قدیمی را بشکنند. برای اینکه این ترند کارساز باشد باید به نکته‌ای دقت داشته باشید. حتی در هنگام شکستن قوانینی مثل اندازه‌دهی عجیب، فضادهی یا فضادهی بین خطوط، کاربر باید هنوز بتواند اهداف شما را درک کند. این ترند کاملاً ثابت و پایدار بوده و به نظر من قرار است تا مدت‌ها شاهد آن باشیم.

۵. انیمیشن مایع

۱۰ ترند برتر طراحی وب و رابط کاربری در سال ۲۰۲۰

تقریباً در تمام وبسایت‌ها نوعی انیمیشن وجود دارد. این ترند یک انیمیشن به سبک مایع است که دارای حرکاتی مشابه با آب می‌باشد. انیمیشن مایع می‌تواند برای تمام موقعیت‌ها به عنوان یک روش انتقال عناصر ویدیویی عمل کند. این مورد به طور کلی مانند سایر انیمیشن‌ها به شما در جذب کاربران کمک می‌کند.

برای اینکه این روش عملی شود باید یک ترفند پیاده کنید. آن ترفند همان سرعت حرکت است. این نوع انیمیشن‌ها باید روان، کاملاً زمان‌بندی شده و آرام باشند تا واقعی‌ترین احساس را به مخاطب القا کنند. نکته جالبی که در خصوص این طراحی وجود دارد این است که شما می‌توانید با روش‌های مختلفی از آن در جهت ایجاد یک رابط کاربری متناسب با محتوا استفاده کنید.

۶. آمیختن واقع‌گرایی و تصویرسازی

این ترند طراحی وب ترکیبی از هنر با عکس‌ها و تصاویر جالب است. این ترند تصاویر را به وسیله روش‌های جالب با تصاویر واقعی و عناصر هنری مخلوط می‌کند. این کار بسیار خاص و زیبا است. در ابتدا به نظر می‌رسد ترکیبی از عناصر بصری باشند که نمی‌توانند با یکدیگر مخلوط شوند، اما اگر به خوبی انجام داده شود می‌تواند زیبایی خیره‌کننده‌ای را به نمایش بگذارد که بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود.

۷. تجربه کاربر صوتی

انتظار مشاهده موارد بیشتری از این ترند را در سال‌های آینده داشته باشید. در حال حاضر بخشی از ترند در بین ماست، آن بخش همان طراحی وب و رابط کاربری با صدا است. نمی‌توان محبوبیت کنونی UX صوتی را انکار کرد. وبسایت‌ها، بازی‌ها و نمونه‌ها می‌توانند با یک موسیقی و جلوه‌های صوتی مناسب بسیار بهبود پیدا کنند. برنامه‌ها و وبسایت‌های دارای تصاویر پویا یا سه بعدی به طراحی صدایی قوی وابسته هستند. حتی ساده‌ترین وبسایت‌ها نیز می‌توانند از سیگنال‌های بامعنا و بازخورد کاربر از طریق صدا بسیار بهره ببرند. کیفیت تجربه‌ی کاربر در طراحی، با صداها افزایش پیدا می‌کند. بهترین استفاده از UX صوتی برای طراحی وبی است که مرزهای زبانی دارد، زیرا موسیقی می‌تواند وحدتی اساسی در مواردی این چنینی باشد.

۸. سه بعدی کردن همه چیز

ایجاد احساسی واقع گرایانه در طراحی وب با افزودن عمق امکان‌پذیر است. چیزی که در اینجا احتیاج است یک تصویر ۳ بعدی می‌باشد. این ترندی است که در اواخر سال گذشته شاهد آن بودیم و انتظار داریم که امسال شاهد موارد بیشتری از آن باشیم. بهترین طراحی‌های سه بعدی چیزی را در ارائه می‌دهند که کاربران انتظارش را ندارند.

۹. گرادیان‌های تغییر رنگ

طراحان برای مدت کوتاهی از گرادیان‌ها دور شدند و همین سبب شد تا طراحی تخت به اوج خودش برسد. هر چند آن‌ها دوباره برگشته‌اند و حتی می‌توانند امسال بزرگتر نیز شوند. از گرادیان‌های چند رنگ در زمینه‌های پررنگ گرفته تا گرادیان‌های بافت ظریف، این ترند مربوط به هر جایی می‌باشد.

گرادیان‌ها همان چیزی هستند که ما الان می‌بینیم. آن‌ها به جای رنگ‌های یکنواخت ظریف‌تر، ترکیبی از رنگ‌های مختلف با کمی کنتراست هستند. با استفاده از این سبک و اضافه کردن واقع‌گرایی و بعد، می‌توان یک آبجکت را در میان سایر موارد برجسته‌تر کرد. به زبان ساده، گرادیان‌ها عمق را اضافه می‌کنند.

۱۰. همپوشانی عناصر و لایه‌ها

در حال حاضر طراحی وب و ترندهای رابط کاربری تنها در مورد لایه‌های بیشتر هستند. عناصر و لایه‌های همپوشان یک جلوه کاملاً ۳ بعدی را ایجاد نمی‌کنند، بلکه آن‌ها احساس بعد و عمق را به پروژه‌ها اضافه می‌کنند. این روند اغلب شامل چندین عنصر است که با یکدیگر همپوشانی دارند.

نکته جالب این روند این است که تقریباً با هر طرحی کار می‌کند. زمینه‌ها و باکس‌ها می‌توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. ویدیو، متن، تصاویر آیکون‌های UI و همچنین عناصر می‌توانند همپوشانی داشته باشند. شاید قسمت آزاردهنده و دشوار آن اطمینان حاصل کردن از ظاهر همپوشانی باشد. طرحی با عناصر گرد را در نظر داشته باشید که برای خلق عمق با چیز دیگر همپوشانی می‌کند. این یک روش زیبا برای سازماندهی انواع مختلفی از عناصر است.

نتیجه‌گیری

ترندهای مدرن طراحی وب و رابط کاربری با یکدیگر کار می‌کنند، بنابراین می‌توانید با ترکیب و مطابقت دادن آن‌ها چیزی پیچیده و بروز را ایجاد کنید. تا زمانی که روند طراحی وب و UI به قابلیت استفاده کمک می‌کند و صدمه‌ای به آن نمی‌رساند، می‌توانید برای استفاده هر چه بیشتر از پروژه های خود با ترندهای جدید طراحی وب و رابط کاربری کار کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی