صبر و درک: نکاتی برای یاد دادن به مشتری که چگونه از وردپرس استفاده کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

صبر و درک: نکاتی برای یاد دادن به مشتری که چگونه از وردپرس استفاده کند

با وجود این موضوع که وردپرس هر روزه در حال پیشرفت و تبدیل شدن به قسمت بزرگی از وبسایت های جهان است، صاحبان وبسایت ممکن است علاقه‌شان برای یادگیری آن بیشتر و بیشتر شود. یکی از ویژگی های مهم هر سیستم مدیریت محتوایی قابلیت دسترسی به آن از طرف هر شخص معین شده‌ای و اضافه و حذف کردن محتوای وبسایت است. وردپرس در میان سیستم های مدیریت محتوا این کار را برای کاربران مختلف بسیار آسان ساخته است.

خب، با وجود پوسته ها، پلاگین ها و امکانات سفارشی سازی مختلفی که وجود دارد،‌ می توان گفت که هر وبسایت دارای خصوصیات منحصر به فرد خود است.

 با وجود وظایف ساده ‌ای که در وردپرس وجود دارد و به آسانی می توانیم آنها را فراگیریم، اما بعضی اوقات وقتی تغییری را ایجاد می کنیم مشتری علاقه دارد تا در رابطه با چگونگی آن تغییر اطلاع کسب کند و یاد بگیرد. باید حواستان باشد، چیزهای بسیار ساده‌ای که در وردپرس وجود دارد، ممکن است فرایند انجام آن برای یک فردی که با وردپرس کار نکرده‌ است بسیار سخت و مبهم باشد.

اما نگران نباشید. در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما بگوییم که چگونه به مشتری های خود استفاده از وردپرس را یاد دهید.

آن را شخصی کنید

درست مانند زمانی که شما یک فرم و یا یک نوع پست سفارشی را متناسب با وبسایت ایجاد می کنید، باید در نظر داشته باشید که روند آموزش را مناسب با حد مشتری ادامه دهید. این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است. این موضوع از دو جهت باید اجرا شود. یک اینکه حساب کاربری وی را در وردپرس به همان میزانی که کارها را باید انجام بدهد، پیاده سازی کنید و بعد از آن به صورت کلی در رابطه با شخصیت و ویژگی های وی فکر کنید.

برای مثال وقتی که شما با فردی سر و کار دارید که کاملا از تکنولوژی خوشش نمی‌آید و کمتر با آن سر و کار داشته، شما نباید با آموزش تمامی موارد و تجربیات وی را سر در گم و گیج کنید. برای حل این مشکل می توانید بخش های مختلف آموزش را به قسمت های متعددی تقسیم کنید و در هر فاصله زمانی یکی از موارد را به وی ذکر کنید. همچنین می توانید با محدود کردن حساب شخصی وی در وردپرس، بار وظایف وی را کمتر کنید.

مطمئن باشید که اگر برای مثال اطلاعاتی راجع به چگونگی آپلود تصویر را می خواهید به کاربرتان آموزش دهید، اگر آموزش شما متناسب با شخص و موقعیت وی داشته باشد قطعا می توانید نتیجه بهتری داشته باشید. مطمئنا شما با شخصیت های مختلفی روبرو می شوید. بعضی ها می خواهند صرفا یک مقدار اطلاعات در رابطه با نوشتن و اضافه کردن محتوا داشته باشند و این در حالی است که بعضی دیگر از کاربران مشتاقانه تر رفتار می کنند و دوست دارند اطلاعات بیشتری را کسب کنند. آموزش های شما باید این موضوع را در نظر بگیرد.

اگر در حال آموزش به چند نفر به صورت همزمان هستید، مطمئنا در این حالت میزان مشکلات و اشتباهات شما بیشتر می شود. در این موقعیت باید همه چیز را آرام آموزش بدهید و به سوالات آنها به درستی پاسخ دهید. صرف نظر از مقدار مهارت قبلی آنها، هدف اصلی این است که در آنها اعتمادی به خود بسازید که می توانند کارها را انجام دهند.

مناسب با هر کس دسترسی را محدود کنید

در بیشتر مواقع این مورد باید اولین موردی باشد که به آن توجه می شود. البته در بعضی مواقع هم به این شکل نیست. پنهان کردن برخی از قسمت های وردپرس برای کاربرانی که نیازمند دسترسی به آن نیستند هم برای آموزش کاربران مناسب تر است و هم برای بهبود وضعیت امنیت وبسایت. 

تصور کنید که یک مشتری ساده به قسمت نصب افزونه ها دسترسی داشته باشد و یا اینکه قسمت منوهای وبسایت را دستکاری کند. تمام این ها می تواند برای وبسایت دردسر بیافریند. خب علاوه بر اینکه به مشتری می توانید بگویید که به قسمت منوها دست نزنید، چه کار دیگری می توانید انجام دهید؟ درست است آنها را از دسترس‌شان خارج سازید. 

یکی از مهمترین نکات برای رعایت امنیت وبسایت، محدود کردن دسترسی کاربران سیستم مدیریت محتوا به بخش های غیر ضروری است. شاید آنها هیچوقت به آن قسمت ها دست نزنند اما بهتر است که این ریسک را قبول نکنید. 

استفاده کردن از قسمت های نقش های وردپرس، قدم ساده و آسانی برای جلوگیری از اتفاق افتادن مشکلات است. با استفاده از این قسمت می توانید به هر کاربر به مقداری که نیاز است، دسترسی بدهید.

تنها با تنزیل یک نقش از مدیریت به ویرایشگر، شما دسترسی استفاده از قسمت فهرست ها و تنظیمات را از کاربران خواهید گرفت، جدای از این موضوع، با انجام این کار به مشتری‌تان این لطف را می کنید که تنها در زمینه ای که باید کاری را انجام دهد، فعالیت کند.

همچنین انجام این کار سبب می شود که میزان آسیب پذیری وردپرس از طرف انجام تنظیمات مخرب و نصب پلاگین های نامطمئن، کم شود. اگر از نقش های پیشفرضی که در خود وردپرس تعبیه شده است راضی نیستید می توانید از پلاگین Adminimize استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که این موضوعات به نداشتن دسترسی مشتری به حساب مدیر نیست. باید توجه داشته باشید که حساب مدیر تنها باید زمانی به آن دسترسی داشت که از تمام قوای آن استفاده شود. پس این موضوع را حتما باید با مشتری خود در میان بگذارید.

بردباری و صبر خود را نشان دهید

نشان دادن صبر و بردباری به مشتری می تواند روی فرایند آموزش تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. مشتری شما احساس راحتی می کند و هر سوالی که در ذهن داشته باشد از شما می پرسد. این کار موجب می شود که مشتری درک بهتری از وردپرس پیدا کند و در نهایت بدون احساس ترس، در جاده وردپرس به خوبی براند.

خب حال سوال اینجاست که چگونه می شود صبر و همدلی خود را به مشتری نشان دهیم. اولین قدم این است که به مشتری بگوییم که در پرسیدن هر سوالی راحت باشد، یا در واقع بگوییم که اجازه پرسیدن هرگونه سوالی را دارد. این مرحله اصلی ترین مرحله کار است. بعد از آن باید روند آموزش را به سادگی و متناسب با شخص مقابل ادامه دهید. روند آموزشی که بسیار سریع باشد مطمئنا مشتری را گیج می کند و همچنین اگر آموزش بسیار کند و آرام پیش برود وی خسته می شود. پس باید شرایط مناسب با وی را پیدا کنید و مطابق آن پیش بروید. موضوعات و ایده های مختلفی را در پیش روی آنها قرار دهید و بعد از آن مشاهده کنید که چگونه با آنها برخورد می کنند، این یک راه ساده برای تعیین روند آموزشی است.

لحن حرف زدن نیز در نشان دادن صبر و بردباری تاثیر بسیار مهمی دارد. اگر در آموزش مدام بگویید که «همه چیز واضح است» مطمئنا این موضوع می تواند تاثیر منفی داشته باشد. باز هم تکرار می شود دانستن میزان سواد مشتری شما بسیار مهم است.

تمرین بگیرید

برای بسیاری از ما آموزش دادن بقیه بسیار طبیعی جلوه نمی کند. اما این موضوع به اینکه نمی توانید به یک مربی خوب تبدیل شوید، ربطی ندارد. یکی از بهترین کارهایی که باید انجام دهید آماده شدن برای یک جلسه آموزشی است. 

یک طرح کلی در رابطه با هر موضوعی که می خواهید پوشش دهید و درباره‌شان فکر کنید، تهیه نمایید. مطمئنا در رابطه با موضوعاتی که درباره آنها فکر کرده‌اید، متعجب و شگفت زده می شوید. 

اگر شما به دنبال کسب کردن تجربه هستید، مطمئن آن را می توانید در آموزش به مشتری هایتان به دست بیاورید. به واکنش های آنها در زمانی که شما کارهایی را انجام می دهید دقت کنید، تمام این موارد می تواند مانند یک فییدبک باشد. انجام این کار باعث می شود که متوجه شوید چه کاری را باید انجام دهید و از انجام چه کارهایی صرف نظر کنید. 

توانایی آموزش یک مشتری به اینکه چطوری از وبسایت خود به درستی استفاده کند یک تجربه عالی را برای شما فراهم می سازد. با مشاهده بالا رفتن میزان اعتماد به نفس آنها در یادگیری مسائل مختلفی که به آنها گفته‌اید، میزان اعتماد به نفش شما در آموزش دادن نیز بیشتر می شود. 

یکی از جنبه های مهم وردپرس، فراهم کردن حالتی برای هر کسی است تا بتواند مطالب مورد نظر خود را آنطور که دوست دارد منتشر کند. پس سعی کنید به دیگران این سیستم مدیریت محتوا را آموزش دهید و در پیشرفت این روند مشارکت کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا