تاثیری که وردپرس روی دنیای وب گذاشت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

تاثیری که وردپرس روی دنیای وب گذاشت

وردپرس اخیرا پانزدهمین سال ساخته شدنش را جشن گرفت. نه تنها این موضوع یک موفقیت برای تمام حرفه‌های مرتبط به وب حساب می‌شود بلکه باید گفت که در اوج بودن سیستم‌های مدیریت محتوا تا به اکنون خود یک موضوع خارق‌العاده و شگفت انگیز است.

این موضوع مرا وادار کرد تا روی تاثیری که وردپرس روی دنیای وب و مخصوصا طراحان وب گذاشت فکر کنم. رک و پوست کنده بگویم که تصور دنیای وب بدون وردپرس کار بسیار سختی است. وردپرس قسمت بسیار مهمی از کار بسیاری از ما شده و تاثیری بسیار بیشتر از آنچه که فکر کنیم روی کاربر نهایی داشته است. تقریبا در حال حاضر اگر با دنیای وب سر و کار داشته باشیم هر روز با وبسایت‌هایی که از وردپرس قدرت می‌گیرند مواجه خواهیم شد. 

از نظر من، وردپرس بزرگ‌ترین تاثیر را در بین تمام اپلیکیشن‌های دیگر وب داشته است، در این مطلب می‌توانید چرایی این موضوع را مطالعه کنید:

حل مشکلات مربوط به مدیریت محتوا

من به اندازه‌ای پیر هستم که روزهای قبل از بوجود آمدن وردپرس را به یاد بیاورم. دسترسی به سیستم‌های مدیریت محتوا در دهه ۹۰ آنچنان کار ساده‌ای نبود. شرکت‌های بزرگ سیستم مدیریت محتوای شخصی خودشان را داشتند که آن هم با قیمت‌های بسیار بالایی طراحی می‌شد. با این حال ابزارهای موجود نیز در آن زمان بسیار پیچیده بودند و کار کردن با آن‌ها به اندازه کافی ساده و انعطاف پذیر نبود.

در آن روزها به آن دلیل که استفاده از CMSها بسیار سخت بود، اغلب ما ترجیح می‌دادیم تا از صفحات ایستا HTML استفاده کنیم.

چیزی که در آن زمان‌ها وجود نداشت، پلتفرمی بود که قابلیت انجام کارهای زیر را داشته باشد:

  • مدیریت آسان لایه‌ها و استایل‌های مختلف
  • قابلیت افزودن کارایی‌ها توسط توسعه‌دهندگان، بدون حذف آن‌ها در هر بروزرسانی
  • قابلیت سازمان‌دهی محتوا در یک قالب منطقی
  • فراهم کردن مستندات و رویکردهایی عالی برای کار کردن با سیستم
  • قابلیت استفاده هم برای افراد تکنیکی و هم برای افراد غیر تکنیکی

البته این موضوع را نیز پنهان نمی‌کنم که سیستم‌های آن زمان نکات مثبتی نداشتند اما باید بگویم که بسیاری از آن‌ها چنین ویژگی‌هایی را در یک پکیج کلی قرار نداده بودند.

البته باید بگویم که وردپرس نیز نتوانست تمام این کارها را به صورت پیشفرض انجام دهد. اما بعد از گذر زمان و با قابلیت افزونه‌ها در وردپرس، استفاده از ویژگی‌های جدید و مختلف در یک سیستم قابل دسترس شد. وجود اکوسیستمی متن باز به رشد وردپرس کمک بسیار زیادی کرد.

انجمن

یکی از نکاتی که باعث می‌شود تا یک پروژه متن باز بتواند موفق باشد و پیشرفت کند وجود انجمن‌ها و جامعه‌ای است که می‌توانند با آن همراه باشند. وردپرس واضحا یکی از قدرتمندترین انجمن‌ها و جامعه توسعه‌دهندگان را در حال حاضر در اختیار دارد. 

با مشاهده بیش از ۵۵ هزار پلاگینی که به صورت داوطلبانه برای این سیستم نوشته شده و همچنین پرسش و پاسخ‌های بسیاری که مطرح گشته است، می‌توانید میزان بزرگی جامعه وردپرس را مشاهده کنید. همچنین این موضوع وجود رویدادهای WordCamp بسیاری را در سراسر جهان اثبات می‌کند. می‌شود گفت که یکی از موضوعات مهم در جهت رشد و پیشرفت وردپرس همین جامعه آن است. 

البته باید اشاره کنیم که سرعت رشد جامعه وردپرسی آنقدرها هم سریع نبود. بعد از تجربه کردن وردپرس توسط افراد مختلف و درک اینکه این پلتفرم می‌تواند چقدر برای آن‌ها کارا باشد آن‌ها تصمیم گرفتند که جامعه آن بپیوندند. البته در این میان نقش شبکه‌های اجتماعی را نیز نباید نادیده بگیریم. جدای از این موارد مردم با وردپرس به درک اینکه وجود یک نرم افزار متن باز و آزاد چقدر می‌تواند برای دنیا مفید باشد رسیدند.

بزرگ‌ترین تاثیر وردپرس

افراد حرفه‌ای در دنیای وب حال بیشتر از هر ابزار، کتابخانه یا سرویسی، تحت تاثیر وردپرس قرار گرفتند. بسیاری از طراحان و توسعه‌دهندگان محبوب امروزی این موضوع را بیان می‌کنند که وجود وردپرس در صنعت کاری‌شان توانست درهای جدیدی را باز کند و تجربیات جدیدی را بدست بیاورند. 

برای من به شخصه وردپرس کمک کرد تا بتوانم یکی از بزرگ‌ترین شک‌های زندگی‌ام را به صورتی واضح درک کنم و متوجه شوم. من همیشه از یادگیری توانایی‌های مختلف ترس داشتم و هیچوقت این مقدار اعتماد به نفس را در خودم نمی‌دیدم که سراغ یادگیری آن‌ها بروم. اما هر چه بیشتر از وردپرس استفاده کردم و با منابع یادگیری بسیار آن آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که بهتر است سراغ یادگیری آن بروم. حال واقعا می‌توانستم که موضوعات جدیدی را یاد بگیرم. در حال حاضر نیز چیزهای بسیاری وجود دارد که من نمی‌دانستم – اما در هر حال من به آنقدری اعتماد به نفس رسیدم که بتوانم روند یادگیری‌ام را ادامه دهم و روند فکری‌ام را تغییر دهم.

جدای از دلایل تکنیکی که برای تاثیر وردپرس گفته شد، می‌توان به این موضوع نیز فکر کرد که وردپرس در طول این ۱۵ سال همواره جزو محبوب‌ترین ابزارهای مدیریت محتوا چه برای افراد حرفه‌ای در زمینه وب و چه برای آدم‌های عادی بوده است. این موضوع می‌تواند شگفت انگیز بودن وردپرس را نشان دهد.

فارغ از اینکه از وردپرس استفاده می‌کنید یا نه، و یا اینکه از آن خوشتان می‌آید یا نه، باید بگوییم که تاثیر وردپرس در دنیای وب واقعا منحصر به فرد و زیبا بوده است. چیزی که تنها به عنوان ابزاری ساده برای وبلاگ‌نویسی کارش را شروع کرد حال از وبلاگ یک شاعر جوان تا شرکت‌های بسیار بزرگ سر در آورده است. وجود افراد زیاد و اتحاد در یک پروژه متن باز همیشه می‌تواند موفقیت را رقم بزند، اگر از وردپرس نگوییم، می‌توانیم این موضوع را در لینوکس ببینیم.

یقینا وردپرس تنها ابزار و گزینه در میان سیستم‌های مدیریت محتوا به حساب نمی‌آید اما واقعیت آن است که باید بگوییم که وردپرس به یکی از قدرت‌های بزرگ در صنعت توسعه و طراحی وب تبدیل شده است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا