۱۰ عادت در زندگی که می‌توانید در ۶۶ روز شکل دهید

گردآوری و تالیف : علیرضا داداشی
تاریخ انتشار : 11 آذر 1398
دسته بندی ها : موفقیت

تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط، ۶۶ روز طول می‌کشد تا یک عادت شکل بگیرد. در تجربه‌های من، عدد اهمیتی ندارد. شما می‌توانید برای انجام یک کار ۶۶ یا ۶۰۰۰ روز تلاش کنید اما تا زمانی که دلیل مناسبی نداشته باشید، نمی‌توانید تغییری ایجاد کنید. چه چیزی سبب ایجاد تغییرات می‌شود؟ درد.

 

در بعضی مواقع، شما به سادگی نمی‌توانید رفتار و وضعیت فعلی خود را تحمل کنید و باید در خصوص آن کاری انجام دهید. با گذشت سال‌ها، من خودم را چندین بار درگیر این موقعیت دیدم. عادت‌هایی که من انتخاب کردم، ممکن است شبیه پیشرفت‌های کوچک با بازده روزانه اندک به نظر برسد اما از آنجایی که من توانستم درد را با آن‌ها تسکین دهم، زندگی من را دستخوش تغییر کرده‌اند. این عادت‌ها زندگی مرا تغییر داده‌اند و ممکن است زندگی شما را نیز تغییر دهند.

۱. سه یا چهار اولویت روزانه تعیین کنید

این یکی از بهترین استراتژی‌های بهره وری است. تمرکز همان چیزی است که منجر به نتیجه می‌شود. این همان چیزی است که شما را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت نزدیکتر می‌کند. اما وقتی روزهایتان پر از حواس پرتی‌های بی پایان می‌شود، چگونه تمرکز می‌کنید؟ با محدود کردن گزینه‌های انتخابی خود.

 هر روز صبح، در مورد چیزی که قرار است به آن دست پیدا کنید با خودتان روشن و واضح باشید. سپس به خودتان قول دهید که سه یا چهار کار کوچک اما اساسی را انجام دهید. هرچه کارهایی که انجام می‌دهید اساسی تر باشند، به همان نسبت بهتر خواهد بود.

۲. روزی یک ساعت مطالعه کنید

شما را درک می‌کنم، ممکن است بگویید آنقدر سرتان شلوغ است که وقت مطالعه کردن ندارید، یا اینکه صرفا علاقه‌ای به خواندن ندارید. خب قرار نیست به همین سادگی از کنار این کار عبور کنیم. خواندن، شما را به متفکر و نویسنده‌ای بهتر تبدیل می‌کند. اگر هر روز مطالعه داشته باشید، بلاخره از تنفر نسبت به آن دست خواهید کشید و ممکن است حتی روزی از آن خوشتان نیز بیاید.

۳. هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید

من هرگز خواب خود را فدای چیزی نمی‌کنم. اخیراً جلسه‌ای را لغو کردم چون شب گذشته دیر به رختخواب رفتم. در آن شب من کتاب فوق العاده‌ای خواندم که واقعا مرا درگیر خودش کرد و شروع به یادداشت برداری از آن کتاب کردم. قبل از اینکه به این موضوع پی ببرم، ساعت ۲ صبح شده بود. من قرار بود ساعت ۷ صبح بیدار شوم تا به قرار ملاقات برسم. بنابراین قرار را لغو کردم. این قرار ارزشش را نداشت تا تمام روز احساس خستگی کنم. در حالی که بعضی از افراد ادعا می‌کنند با ۵ ساعت خواب هم می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند، من شخصاً باور دارم که آن‌ها اشتباه می‌کنند. از خواب خود محافظت کنید و این موضوع را بسیار جدی بگیرید. حال ممکن است مجبور باشید زود به رختخواب رفته و یا برنامه کاری خود را دوباره تنظیم کنید.

۴. روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید

اگر نمی‌توانید برای یک پیاده روی روزانه و کوتاه وقت بگذارید، یعنی کنترل زندگی در دستان شما نیست. پیاده روی بدن شما را به تحرک وا می‌دارد و برای سلامتی مفید است اما من به این دلیل عاشق این کار هستم چون الگوی دنیوی روزهای شما را می‌شکند. زندگی همیشه طبق یک روال پیش می‌رود و این هیچ اشکالی ندارد. اما وقتی به بیرون می‌روید، مجبور هستید تا با جهان یکی باشید. حواس شما تشدید شده است. ریه‌هایتان جریان هوا را احساس می‌کنند و پاهایتان ناهمواری‌های سطح زمین را درک می‌کنند. می‌توانید به تنهایی یا با شخص دیگری به پیاده روی بروید. در هر صورت بهتر است بیرون بروید و از محیط اطراف خود لذت ببرید.

۵. تمرین‌هایی کامل را به طور منظم انجام دهید

تمرین استقامت و قدرت، فواید زیادی دارد. از استخوان‌های شما محافظت می‌کند، توده عضلانی شما را افزایش می‌دهد، شما را لاغر نگه می‌دارد، سطح انرژی شما را تقویت می‌کند و از صدمات جلوگیری می‌کند. من از ۱۶ سالگی تمرین می‌کنم. من با روتین‌های متفاوتی شروع به کار کردم، یعنی هر جلسه روی ماهیچه‌های مختلفی تمرین می‌کنم. به نظر می‌رسد که ماهیچه‌ها برای قویتر شدن به استرس بیشتری نیاز دارند. در حالت ایده آل، شما می‌خواهید ماهیچه‌های خود را ۳ بار در هفته تمرین دهید. تمرین‌های بدنیِ کامل، ساده و کاربردی هستند اما در عین حال کارآیی بالایی دارند.

۶. یک الگوی روزه داری/ خوردن متناوب را دنبال کنید

من بعد از صرف شام چیزی نمی‌خورم. از خوردن صبحانه سر می‌پرم و این بدان معناست که من روزانه ۱۵ تا ۱۶ ساعت به اصطلاح "روزه" می‌گیرم. یک سری مزایایی در رابطه با این سبک از غذا خوردن که به "روزه‌ی متناوب" معروف است وجود دارد. من این کار را انجام می‌دهم چون باعث می‌شود احساس و ظاهری بهتر داشته باشم.

طوری که من این کار را انجام می‌دهم: من در طول زمان‌های آزادیِ غذایی خود، اساساً هر آنچه را که بخواهم می‌خورم. با این حال سعی می‌کنم چیزهایی که می‌خورم سالم باشند. اولین وعده غذایی من در روز همیشه حاوی مقدار زیادی چربی و پروتئین اشباع نشده است. پس از آن، من بیشتر به غذاهای کامل و با ارزش غذایی بالا می‌چسبم و از خوردن غذاهای ناسالم خودداری می‌کنم.

قبل از شروع روزه داری متناوب با پزشک خود مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که کالری مورد نیاز بدن را برای کار کردن بدست می‌آورید. (به طور متوسط برای خانم‌ها ۲۰۰۰ و برای آقایان ۲۵۰۰ است. اگرچه نیازهای هر فرد بر اساس بدن و سبک زندگی آن‌ها متفاوت خواهد بود.)

۷. حضور داشته باشید

بسیاری از ما آنقدر روی آینده متمرکز شده‌ایم که فراموش می‌کنیم از زمان حال خود لذت ببریم. ما همیشه منتظریم تا به چیز دیگری برسیم. با خودمان فکر می‌کنیم که قطعا روزی خوشحال خواهیم شد. این یکی از بزرگترین مشکلات من است. من باید هر روز به خودم یادآوری کنم که باید از زمان حال و لحظه‌ای که الان در آن قرار دارم لذت ببرم.

هر وقت احساس کردید در آینده به دام افتاده‌اید، عاملی تحریک کننده را پیدا کنید تا شما را به زمان حال برگرداند. به عنوان مثال، اخیراً یک ساعت جدید خریداری کردم و در حال خواندن یکی از بهترین کتاب‌های دنیا هستم. بنابراین من برای خودم عاملی را به وجود آورده‌ام. هر بار که به ساعتم نگاه می‌کنم، با خودم می‌گویم:« ساعت چند است؟» و با این کار مدام به یاد زمان حال می‌‌افتم.

۸. آزادانه عشق بورزید

مردم طوری با عشق رفتار می‌کنند که انگار یک منبع ناخوشایند است. این طرز رفتار اصلا درست نیست چون عشق همچین منبعی نیست. عشق هرگز تمام نمی‌شود. شما می‌توانید هر چقدر که دوست دارید عشق بورزید و در آخر باز هم عشق داشته باشید. پس سعی کنید هر روز کمی عشق بورزید. در ازای عشق ورزیدن به چیزی یا کسی، انتظارات متقابل نداشته باشید.

۹. روزی ۳۰ دقیقه بنویسید

من باید هر روز افکارم را مرتب کنم و این کار را با نوشتن انجام می‌دهم. این کار به من کمک می‌کند تا روی آن چیزی که در زندگی‌ام اهمیت دارد تمرکز کنم. حتی وقتی مقاله نمی‌نویسم، می‌نشینم و اتفاقات روزمره را یادداشت می‌کنم. برای من این ابزاری عالی است تا بتوانم به کمک آن به متفکر و فردی بهتر تبدیل شوم.

۱۰. ۳۰ درصد از درآمد خود را پس انداز کنید

اگر نمی‌توانید ۳۰ درصد پس انداز کنید، ۱۰ درصد را پس انداز کنید. این موضوع در مورد میزان پولی که پس انداز می‌کنید نیست، بلکه در مورد تعداد دفعاتی است که درآمد خود را ذخیره می‌کنید. خریدهای روزانه و هفتگی خود را متوقف کنید. شما همیشه به مواد اورگانیکی که ۱۰ دلار قیمت دارند احتیاجی ندارید. وقتی شما شروع به پس انداز کردن چیزهای کوچک می‌کنید، کم کم و به طور مداوم در سرمایه گذاری‌های خود، مواقع اضطراری و در پولی که به خرید وسایل بزرگتر اختصاص داده بودید رشد می‌کنید. 

تغییرات کوچک می‌تواند به شما کمک کند تا در رویارویی با هر سختی‌ای که ممکن است در زندگی تجربه کنید آماده باشید.

منبع

مقالات پیشنهادی

  • شما دارید زندگیتان را هدر می‌دهید

    یکی از خوانندگان مقاله در بخش نظرات نوشته بود که «جمعه شب، یه حس مریضی در ناحیه شکمم احساس می‌کنم چون قرار است فردا به سر کار بروم.» این نظر واقعا من...

    علیرضا داداشی
  • چطور هر ۹۰ روز زندگی‌تان را تغییر دهید

    اکثر مردم قرار است در ۹۰ روز آینده دقیقا همان کسی باشند که در ۹۰ روز گذشته بوده‌اند. بیشتر مردم همان فردی خواهند بود که ۵ سال پیش بودند. آنها برای آین...

    علیرضا داداشی