۱۰ قدم ساده برای ساختن وبسایت خود – قسمت اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

۱۰ قدم ساده برای ساختن وبسایت خود – قسمت اول

تا به حال فکر داشتن یک وبسایت جدید را کرده اید؟ خب اگر این فکر به نظرتان رسیده باشد، باید پی ببرید که آیا دانش ساختن آن را دارید یا خیر. داشتن وبسایت می تواند به شما کمک های فراوانی بکند. برای مثال می توانید با داشتن یک وبسایت دانشی را که دارید با دیگران به اشتراک بگذارید یا شروع به یک تجارت آنلاین بکنید. خب دلایل زیادی برای داشتن یک وبسایت است. در این مقاله قصد دارم مرحله به مرحله شما را با چگونگی ساختن یک وبسایت آشنا کنم.

قدم اول : پلتفرم مورد نظرتان را انتخاب کنید

منظورمان از پلتفرم همان سیستم مدیریت محتوا یا به اختصار CMS است. ابزاری که از طریق آن می توانید تغییراتی را در وبسایتی که ساخته اید ایجاد کنید. برگه جدید اضافه کنید، نوشته های جدیدی بنویسید و یا تغییراتی را در رنگ و لایه بندی وبسایت خود ایجاد نمایید. سیستم مدیریت محتوا به شما اجازه می دهد که تمام این کارها را در نهایت سادگی و بدون پیچیدگی خاصی انجام دهید. 

پلتفرم وبسایت شما دقیقا شبیه به استخوان بندی یک انسان است. یا بهتر بگویم فرض کنید شما خانه ای را ساخته اید این خانه شاید از سنگ درست شده باشد و شاید هم از چوب. ساختار وبسایت شما بسته به پلتفرمی است که انتخاب می کنید.

احتیاجی نیست واقعا وارد جزئیات ریز و پیچیده کار شوید کافی است که شما بدانید وبسایتی را که ایجاد می کنید احتیاج دارد بر پایه چیزی ساخته شود که به آن پلتفرم می گویند.

خب، حال نوبت آن است که پی ببرید چه پلتفرمی را باید انتخاب کنید:

برای اکثر وبسایت های دنیا با موضوعات مختلف من سیستم مدیریت محتوای وردپرس را پیشنهاد می کنم.

برای اثبات این حرف می توانید به چارت زیر نگاه کنید. در این چارت نشان داده شده که بیشتر از ۶۸ درصد وبسایت های ساخته شده با سیستم مدیریت محتوا از وردپرس استفاده می کنند.

تمام پلتفرم هایی که در این تصویر ذکر شده اند به صورت رایگان قابل دسترس هستند. پس احتیاجی نیست برای استفاده کردن از این پلتفرم ها هزینه ای را پرداخت کنید.

قبل از اینکه وارد مرحله دوم شویم قصد دارم تا شما را با سه پلتفرم معروف بیشتر آشنا کنم.

پلتفرم ۱: وردپرس

پیشنهاد ما به شما استفاده از پلتفرم وردپرس است.

وردپرس صد در صد رایگان است «البته منظورمان Wordpress.org است نه Wordpress.com» همین باعث می شود که پلتفرمی مقرون به صرفه باشد. وردپرس واکنشگرا است یعنی به صورت کامل روی تمام دستگاه هایی که به اینترنت متصل می شوند قابل نمایش است.  واکنشگرا بودن اصل بسیار مهمی برای طراحی وبسایت باشد زیرا در حال حاضر بیشتر کاربرانی که در دنیای اینترنت مشغول به فعالیت هستند از دستگاه های کوچک «تبلت و موبایل» استفاده می کنند.

وردپرس سیستم بسیار قدرتمندی است و مطابق آمار ۲۵ درصد تمام وبسایت های دنیا از این سیستم استفاده می کنند. زمانی که شما لیستی از بهترین سیستم های مدیریت محتوای را دیدید، محال است که وردپرس در کنار آن ها نباشد.

کار با وردپرس بسیار ساده است. مدیریت و اضافه کردن برگه ها، نوشته ها، کاربران و … آسان و لذت بخش است. وردپرس از قابلیت افزونه ها بهره می گیرد که توسط آنها می توانید ویژگی های جدیدی را به وردپرس خود اضافه کنید. مطابق وبسایت وردپرس در حال حاضر بیشتر از ۵۰ هزار افزونه رایگان و متن باز در اختیار تمام کاربران است. جدای از این مسئله وردپرس بیشتر از هزاران پوسته رایگان را دارا می باشد که باعث می شود تمام انتخاب ها را در نظر بگیرد.

برای دسترسی به وردپرس می توانید از طریق این لینک وبسایت وردپرس را مشاهده کنید.

پلتفرم ۲ : جوملا

استفاده از جوملا به نسبت وردپرس کمی سخت تر و پیچیده تر است. اما با این وجود باز هم می توان برای مدیریت پست ها، برگه ها و کارهای دیگر از این پلتفرم استفاده کنید.

جوملا نیز مانند وردپرس از امکان افزونه ها برخوردار است، تعداد افزونه ها و قالب های جوملا نیز بسیار زیاد است. برای دسترسی به جوملا می توانید از طریق این لینک وبسایت جوملا را مشاهده کنید.

پلتفرم ۳ : دروپال

دروپال پلتفرم قدرتمند است. با این حال کار با آن نسبت به وردپرس و یا جوملا کمی سخت تر و پیچیده تر است. اما توانایی شخصی سازی دروپال بسیار بیشتر از سیستم های دیگر است.

جدای از افزونه، دروپال از مدل ها بهره می گیرد. مدل های دروپال دارای سطح امنیتی بالایی هستند و به همین خاطر بیشتر وبسایت های مهم و حساس دولتی را با استفاده از این پلتفرم طراحی می کنند.

قدم دوم : یک سرویس فراهم کننده هاست را انتخاب کنید :

بعد از انتخاب کردن یک پلتفرم معقول، حال نوبت آن است که برای نصب این پلتفرم خانه ای را برای وی خریداری کنید. این خانه در دنیای توسعه وبسایت به هاست معروف است.

یک وبسایت چیزی نیست جز یکسری از فایل ها که باید در یک مکان ذخیره شوند. نوشته ها شما فایل هستند، تصاویر شما نیز به همین شکل، تمام چیزهایی را که در یک وبسایت می بینید از فایل تشکیل شده اند، این فایل ها برای استفاده احتیاج دارند که در یک جای امن ذخیره شوند و مردم بتوانند به آن ها دسترسی پیدا کنند.

زمانی که فایلهای وبسایت شما روی سرور ذخیره یا هاست شد، حال تمام مردم از طریق اینترنت می توانند به آن ها دسترسی پیدا بکنند. زمانی که کاربری آدرس مربوط به وبسایت شما را وارد کرد، مرورگر اینترنت وی را به سوی فایلهای مورد نظر شما می برد.

زمانی که می خواهید یک هاست جدید را خریداری نمایید با انتخاب های متفاوتی روبرو می شوید. بر چه اساسی باید یک سرویس فراهم کننده هاست را انتخاب کنید؟

اولین نکته : میزان آپتایم بودن

میزان در دسترس بودن هاست شما بسیار مهم است. بیشتر وبسایت ها مقدار ۹۹.۹ درصد را ارائه می کنند که مقدار قابل قبولی است. آپتایم بودن به میزان پایداری  و  در دسترس بودن وبسایت شما اشاره دارد. بعضی از هاستینگ ها مقدار ۱۰۰ درصد را ارائه می کنند، که نباید به این وبسایت ها اعتماد کرد، چون هاست شما حداقل در یک سال و یا یک ماه احتیاج به آپدیت شدن، راه اندازی مجدد و چیزهای دیگری خواهد داشت. پس مقدار ۱۰۰ درصد معقول نیست.

دومین نکته : پشتیبانی

اگر شما تازه مشغول طراحی وبسایت شده اید مطمئنا نمی توانید خیلی با سرویس هاست خود کار بکنید، حداقل زمانی که مشکلی برای شما پیش می آید امکان دارد توانایی حل آن و یا دسترسی آن را نداشته باشید. در زمان خرید هاست توجه داشته باشید که سرویس فراهم کننده به صورت ۲۴ ساعته از هاست شما پشتیبانی کند و در صورت هرگونه مشکلی آن را برای شما رفع نماید.

قدم سوم : پکیج مربوط به هاست خودتان را انتخاب کنید

زمانی که اقدام به خریدن هاست می کنید با پلان های مختلفی روبرو می شوید. هر کدام از این پلان ها مزیت خود را دارند. برای مثال پلان های حرفه ای امکان بکاپ گیری از داده ها، بهینه سازی موتور جستجو و… را دارا است. پس پلانی را انتخاب کنید که واقعا به آن احتیاج دارید.

از هاست های اشتراکی اجتناب کنید

اگر بازدید وبسایت شما بالا باشد و مقدار کاربرانی که به وبسایت شما مراجعه می کند زیاد باشد استفاده از هاست اشتراکی معقول نیست. زمانی که وبسایت های زیادی روی یک سرور قرار بگیرند اصطلاحا به آن هاست اشتراکی گفته می شود. سرعت هاست های اشتراکی بسیار کند است. و همین کندی باعث می شود که کاربرانتان را از دست بدهید، موتورهای جستجوگر به شما بها ندهند و مشکلات دیگر. هاست های اشتراکی تنها زمانی باید مورد استفاده قرار بگیرد که شما می خواهید تازه شروع کنید و به صورت آزمایشی سرویسی را راه اندازی کنید، اگر سرویس شما مورد استقبال قرار گرفت می توانید هاست اشتراکی خودتان را ارتقا دهید.

هاست اختصاصی وردپرس

اگر تصمیم خود را برای انتخاب وردپرس به عنوان یک پلتفرم گرفته اید، یادتان باشد که ما هاست های اختصاصی وردپرس را داریم. این هاست ها برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس برنامه ریزی شده اند و بیشترین کارایی را در زمان کار با وردپرس به شما می دهند.

قدم چهارم : اسم سایت تان را انتخاب کنید

حال که ما یک سرویس هاستینگ خوب را انتخاب کردیم نوبت آن است که برای هاست مورد نظرمان یک دامنه را خریداری کنیم. دامنه اسمی است که کاربران موقع وارد شدن به وبسایت شما در قسمت نوار آدرس مرورگر وارد می کنند. آدرسی مانند www.Google.com .

زمانی که می خواهید یک نام جدید را انتخاب کنید چندین نکته است که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • نام دامنه باید کوتاه باشد.
  • استفاده کردن از نام های بلند واقعا کار اشتباهی است. نام باید کوتاه باشد تا کاربر نیز بتواند راحت تر به خاطر بسپرد.
  • نام وبسایت نباید شبیه نام دیگری باشد.
  • استفاده کردن از اسم های مشابه وبسایت های دیگر موجب می شود که وبسایت شما دیرتر در موتورهای جستجوگر دیده شود. همچنین به برندینگ وبسایت لطمه وارد می کند.
  • نام وبسایت به یادماندنی باشد
  • از اسامی با مفهوم استفاده کنید، اسامی که با مفهوم هستند راحت تر در ذهن کاربران می ماند و هر بار برای دسترسی به وبسایت مجبور نمی شوند که کلی فکر کنند.
  • نام وبسایت ساده باشد
  • نام هایی که ساده هستند و از ترکیب پیچیده اعداد و کاراکترهای مختلف استفاده نمی کنند، راحت تر قابل دسترس هستند. برای مثال دامنه www.198BrillX466C.com در نظر بگیرید، حتی نوشتن آن هم سخت است، حال چه رسد به خاطر سپردنش.

قدم پنجم : نصب وردپرس

بعد از تمام این کار ها حال شما باید پلتفرم مورد نظر خود را نصب کنید. در اکثر هاستینگ ها امکانی به اسم نصب یک کلیکی وجود دارد. با این گزینه شما دیگر احتیاجی به نصب پلتفرم در حالت پیچیده خود ندارید. تنها با یک کلیک می توانید وردپرس یا هر سیستم دیگری را نصب کنید. 

بعضی از اوقات هاستی را که انتخاب کرده اید این امکان را برای شما فراهم نمی کند و شما مجبور خواهید شد که این کار را دستی انجام دهید. پس شما به یک راهنما احتیاج دارید. برای آموزش نصب پلتفرم های مختلف می توانید آموزش های ویدیویی وبسایت هایی مانند یوتیوب را نگاه کنید. برای مثال این ویدیو به شما می آموزد که چگونه وردپرس را در کمتر از ۵ دقیقه نصب کنید.

پیشنهاد میشه بعد از مطالعه این مطلب , مطلب زیر رو هم مشاهده کنید 

چگونه بدون رفتن به آموزشگاه به یک طراح تبدیل شویم ؟

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا