11 تا از بهترین ابزار برای کسی که می‌خواهد توسعه اندروید را شروع کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

11 تا از بهترین ابزار برای کسی که می‌خواهد توسعه اندروید را شروع کند

هر توسعه‌دهنده اندروید برای بهبود مهارت و کارایی خود به بهترین ابزارها نیاز دارد. امیدوارم این 11 ابزار بتواند به شما در توسعه‌دهی کمک کند.

براساس داده‌های بدست آمده از Statista، تعداد برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های برنامه برتر از سه ماهه سوم سال 2018 به شرح زیر است: 

Google Play به‌عنوان فروشگاه رسمی گوگل بیشترین سهم بازار برنامه را در خود جای داده است، به طور متوسط روزانه 6.140 برنامه در آن منتشر می‌شود. این تعجب‌آور نیست زیرا اندروید 85 درصد از سهم بازار در سال 2018 در اختیار دارد.

از ژانویه سال 2018، پر فروش‌ترین برنامه‌های اندرویدی جهان شامل بازی‌های محبوب مانند Pokemon GO و Candy Crush Saga است.

آخرین آمار همچنین نشان می‌دهد که 12 میلیون توسعه‌دهنده تلفن همراه وجود دارد که بیش از نیمی از جامعه توسعه‌دهندگان جهان را تشکیل می‌دهد. تقریبا نیمی از آن‌ها روی اندروید تمرکز دارند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 تعداد کل توسعه‌دهندگان به 14 میلیون برسد.

شکی نیست که توسعه‎دهنده اندروید یکی از محبوب‌ترین مشاغل جهان است. برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده اندرویدی باید بر اصول اولیه توسعه‌ اندروید (پایه‌ی جاوا، اجزای اندروید، برنامه‌نویسی شبکه اندروید، Git/Svn نرم‌افزار مدیریت نسخه، بانک اطلاعاتی و ...) تسلط داشته باشید.

برای انجام این کار، شما باید از ابزارهای توسعه اندروید نهایت استفاده را ببرید. در حقیقت یادگیری نحوه استفاده از این ابزار اولین قدم شما در سفر توسعه‌دهنده اندروید است.

در این مقاله، 11 تا از بهترین ابزارهای توسعه اندروید را برای شما قرار داده‌ایم که شما را در جهت صحیح قرار می‌دهد.

1. Android Studio

Android studio ،IDE رسمی برای اندروید است و شامل همه چیزهایی که برای ساختن یک برنامه اندروید نیاز دارید است. کاملا برای اندروید طراحی شده است، روند توسعه شما را تسریع می‌کند و به شما در ساخت برنامه‌های با کیفیت برای هر دستگاه کمک می‌کند. همچنین به‌عنوان محیط رسمی توسعه برای سیستم‌عامل اندروید شناخته شده است. دارای ویژگی‌های بی‌شمار از جمله visual layout، آنالیزر APK، ویرایشگر هوشمند کد، شبیه‌ساز سریع، سیستم ساخت انعطاف‌پذیر و آنالیزر در زمان واقعی است.

آخرین و پایدارترین نسخه android studio نسخه 3.2 است (که البته اکنون 3.6 است) که می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید.

2. Android SDK

Android SDK یک کیت برای توسعه اندروید است. شامل مجموعه کاملی از ابزارهای توسعه و Debug است.

این کیت از بسته‎‌های ماژولار تشکیل شده است که می‌توانید با Android SDK Manager آن‌ها را جداگانه دانلود کنید. که این مجموعه ابزار شامل موارد زیر است:

  • SDK tool
  • SDK platform tool
  • SDK documentation
  • Android SDK resources
  • SDK example
  • Google API
  • Android Support

آخرین نسخه آن را می‌توانید در این لینک دانلود کنید. 

3- Android Debug Bridge

ADB ابزاری برای اشکال‌زدایی است که اغلب در محیط اندروید استفاده می‌شود. یک ابزار ضروری است، این یک برنامه کلاینت سرور برای توسعه‌دهندگان اندروید است که شامل سه جزء است:

  • کلاینت، که دستورات را ارسال می‌کند
  • (Daemon (adbd، که دستورات را بر روی دستگاه اجرا می‌کند
  • سرور، که ارتباط بین کلاینت و ADBD را مدیریت می‌کند

ADB در بسته SDK platform tool گنجانده شده است. شما می‌توانید این بسته را با استفاده از SDK manager دانلود کنید که در android_sdk/platform-tools نصب می‌شود. یا، درصورت نیاز به این بسته به صورت جداگانه می‌توانید از این لینک آن را دانلود کنید.

4. B4A

Basic4Android یک محیط توسعه نرم‌افزار ساده اما قدرتمند اندروید است. زبان آن مشابه با زبان ویژوال بیسیک است و از اشیاء بیشتری پشتیبانی می‌کند. Basic4Android بدون پشتیبانی از سایر محیط‌های اجرا، کد را وارد برنامه‌های بومی اندروید می‌کند. این ابزار فقط برای برنامه‌های اندرویدی توسعه یافته است و از سیستم‌عامل‌های دیگر پشتیبانی نمی‌کند.

ویژگی‌ها:

  • توسعه برنامه‌های اندروید با یک زبان برنامه نویسی ساده‌تر (BASIC)
  • ویرایشگر بصری برای دستکاری در Viewها
  • Debug کردن به صورت بی‌سیم

به طور خلاصه، B4A یک IDE سودمند و مفسر را فراهم می‌کند که به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را با یک زبان برنامه نویسی ساده‌تر ایجاد کنید. می‌توانید این IDE را در این لینک دانلود کنید.

5. Fabric

Fabric ابزاری است که به تیم توسعه برنامه تلفن همراه شما کمک می‌کند تا برنامه‌های بهتری ایجاد کنند. در مورد کاربران خود در آن زمان اطلاعات کسب کنید، و تجارت خود را بر اساس داده‌های تحلیلی توسعه دهید. از زمان توسعه تا راه‌اندازی و بعد از آن، fabric عملکرد کاملی را از برنامه در آن زمان و وضعیت سلامی برای همه‌ افراد تیم توسعه فراهم می‌کند. همچنین داده‌هایی را در مورد فعالیت کاربران و مکان‌هایی که کاربران علاقه دارند با برنامه تعامل کنند را در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد(البته اکنون fabric با firebase یکپارچه شده است). Fabric را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

6. Mockplus

به‌عنوان یک ابزار prototype عالی، mockplus یکی از بهترین ابزار برای توسعه اندروید است. به راحتی می‌توانید در 5 دقیقه یک رابط نمونه اولیه اندروید با عملکرد تعاملی ایجاده کنید. آن‌ها همچنین یک کتابخانه اندرویدی را برای دانلود و ارائه تعدادی prototype در اختیار شما قرار می‌دهند. می‌توانید این ابزار را در این لینک دانلود کنید.

7. AIDE

AIDE یک محیط توسعه یکپارچه برای توسعه برنامه‌های اندروید به طور مستقیم در دستگاه اندرویدی است.

ویژگی‌ها:

  • از کد نویسی تعاملی استفاده می‌کند تا شما را به یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای تبدیل کند
  • به صورت بصری برنامه‌هایی را طراحی کنید و با ویرایشگر پر از ویژگی کد آن را بنویسید، خطاها را بررسی کنید، کدها را اصلاح کنید و به صورت هوشمند کدها را پیمایش کنید
  • برنامه خود را با یک کلیک اجرا کنید و از debugger جاوا برای یافتن خطاها استفاده کنید
  • AIDE از ساختن برنامه با java/xml و کیت توسعه اندروید، ساختن برنامه با c/c++ و NDK و برنامه‌های کنسولی جاوا پشتیبانی می‌کند
  • AIDE کاملا با پروژه‌های Eclips سازگار است

اگر به تازگی کار توسعه برنامه به صورت حرفه‌ای را شروع کرده‌اید، پس باید یاد بگیرید که چگونه از AIDE استفاده کنید. AIDE این امکان را به شما می‌دهد تا به دیدن و یادگیری کدهای highlight و تست آن‌ها بر روی تلفن همراه خود بپردازید. می‌توانید AIDE را در این لینک دانلود کنید.

8. Stetho

Stetho یک پل debug پیشرفته برای برنامه‌های اندروید است. Stetho برنامه‌های اندروید و Chrome را به هم متصل می‌کند و برنامه‌های اندروید را با ابزار Chrome debug می‌کند.

ویژگی‌ها:

  • بازرس شبکه
  • بازرس پایگاه داده
  • سلسله مراتب View
  • کنسول جاوا اسکریپت
  • Dumpapp

شما می‌توانید Stetho را در این لینک دانلود کنید.

9. LeakCanary

"یک نشت کوچک کشتی بزرگی را غرق می‌کند" – بنجامین فرانکلین

LeakCanary یک ابزار تشخیص نشت حافظه است که بر اساس MAT منبع‌باز از Square است. هنگامی که نشت حافظه رخ می‌دهد، این ابزار به صورت خودکار اطلاعات نشت را نمایش می‌دهد، بنابراین برنامه‌نویسان را قادر می‌سازد بلافاصله مشکل را حل کنند. از این لینک می‌توانید این ابزار را دانلود کنید.

10. Eclipse

Eclipse یک محیط توسعه یکپارچه متن‌باز مبتنی بر جاوا است. Eclipse در درجه اول به زبان جاوا برای توسعه برنامه‌های جاوا نوشته شده است، اما می‌تواند برای توسعه برنامه‌های کاربردی در سایر زبان‌ها نیز استفاده ‌شود. این کار با استفاده از افزونه‌ها از جمله Ada، C، C++، ABAP و موارد دیگر انجام می‌شود. اگر چه دیگر گوگل پشتیبانی از Eclipse را ادامه نمی‌دهد، بسیاری از توسعه‌دهندگان از آن برای توسعه اندروید و سایر برنامه‌های کراس پلتفرم استفاده می‌کنند. Eclipse را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

11. InstaBug

هر توسعه‌دهنده‌ای از خطا هنگام تهیه یک برنامه اندروید متنفر است. به همین دلیل است Instabug یک ابزار مهم برای هر توسعه‌دهنده است.این ابزار برای تست نسخه بتا و گزارش خطا است. Instabug به آزمایش کنندگان نسخه بتا و گروه‌های کاربری امکان می‌دهد تصاویر و گزارش‌های خطا را با توسعه‌دهندگان در طول QA و Debuging به اشتراک بگذارد.

بسیاری از برنامه‌های اندرویدی مشهور مانند Yahoo، PayPal، Lyft، BuzzFeed، Scribd، Dubsmash و Kik از Instabug برای "آسیب‌پذیری" استفاده می‌کنند. می‌توانید این ابزار را در این لینک دانلود کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@pouryasharifi78
پوریا شریفی
توسعه‌دهنده‌ی اندروید

ابتدا که با برنامه‌نویسی آشنا شدم به سمت php و طراحی وب رفتم، بعد از اون به توسعه‌ی اندروید علاقه‌مند شدم و تقریبا ۲ سال است که مشغول به برنامه‌نویسی اندروید هستم، همچنین عاشق یادگیری چیزهای جدید هستم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا شریفی

توسعه‌دهنده‌ی اندروید

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات