۱۵ صفت رهبران عالی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۱۵ صفت رهبران عالی

یک رهبر کسی است که به واسطه شخصیت و مهارت‌های خود به دیگران الهام می‌بخشد تا بهترین نسخه از خود باشند. در حالیکه ممکن است رهبران سبک‌های متفاوتی از رهبری را در پیش بگیرند اما همه آن‌ها امیدوار هستند که به یک هدف مشترک برسند و آن هدف این است: ایجاد انگیزه در تیم که منجر به پیشرفت هرچه بهتر می‌شود. اما چه چیزی‌هایی باعث می‌شوند تا یک شخص به رهبری عالی تبدیل شود؟ برای بسیاری از مردم، رهبری به طور طبیعی به وجود می‌آید و ناشی از توانایی ذاتی در کنترل یک موقعیت و جستجوی بهترین نتیجه ممکن برای تمام طرف‌های درگیر است. برای مابقی مردم، این استعداد خاصی است که هر روز پرورش داده می‌شود و رشد می‌کند.

۱۵ صفت رهبران عالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که چه نوع مهارت‌ها یا توانایی‌های ارزشمندی برای دنبال کردن یا پرورش دادن آن‌ها وجود دارد، ما از اعضای شورای کارآفرینان جوان خواسته‌ایم که برخی از منحصر به فردترین و شگفت آورترین صفاتی را که فکر می‌کنند رهبران عالی در اختیار دارند، با ما به اشتراک بگذارند و آن‌ها اینگونه جواب دادند:

۱. نسبیت

من همیشه کسانی را بهترین رهبر می‌دانستم که می‌دانند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. واضح به نظر می‌رسد اما همه این ویژگی را در اختیار ندارند. امکان حضور در یک اتاق و ارتباط برقرار کردن با همه افراد در برخی از مراحل اصلا کار ساده‌ای نیست. این مهم است زیرا اگر مردم احساس کنند که می‌توانند با رهبران خود ارتباط برقرار کنند، در اوقات خوب و بد در کنار آن‌ها خواهند ایستاد.

۲. بلوغ

در حالیکه اصیل بودن، اخلاقی بودن و کاریزماتیک بودن همه مهارت‌های عالی یک رهبر است، یک ویژگی که غالباً نادیده گرفته می‌شود بلوغ است. تصمیم گیری‌های آگاهانه و روشنگری، مشاوره دادن برای توانمند ساختن دیگران و غلبه بر احساسات مخرب، همه از نشانه‌های یک رهبر بالغ است. بلوغ راهی برای به وجود آوردن اعتماد است. این نوع بلوغ نه با افزایش سن، بلکه با داشتن ذهنی آگاه و پذیرش اشتباهات به عنوان ابزار یادگیری به وجود می‌آید.

۳. انعطاف پذیری

توانایی عبور از موقعیت‌های دشوار برای رهبر ایده آل است زیرا اطمینان و امنیت لازم برای ادامه دادن را به تیم القا می‌کند. همچنین مقاوم بودن به معنای دستیابی به راه حل‌های دیگری است که می‌تواند گروه را به انجام کار ترغیب کند. 

۴. پاسخگویی

یک رهبر بزرگ می‌داند که چگونه و چه زمانی باید سرزنش و مسئولیت تیم خود را به عهده بگیرد. در حالت ایده آل، اعضای تیم در قبال کارهایی که انجام می‌دهند به صورت جداگانه پاسخگو هستند اما وقتی یک رهبر خود را در برابر بروز شرایط بد پاسخگو نشان می‌دهد، به تیم کمک می‌کند تا برای دفعه‌ی بعدی پیشرفت کنند.

۵. تشنه‌ی دانش

اگر شما یک کارمند جدید باشید، عطش دانش مهم است اما یادگیری آن برای رهبران نیز اهمیت دارد. به عنوان یک مالک یا مدیر، مهم است که دائماً در مورد صنعت و علایق شخصی خود بیاموزید. تمایل به یادگیری می‌تواند در هنگام رشد شرکت و مدیریت کارمندان، یک مزیتی را به شما بدهد.

۶. تطبیق پذیری

توانایی مدیریت مناسب تغییرات، هر رهبری را کارآمدتر می‌کند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند تغییرات گسترده‌ای را در تیم، جهت و مدل کسب و کار خود مدیریت کنند. من هیچ اهمیتی نمی‌دهم اگر کسی بتواند کاری را که قبلا انجام داده است مدیریت کند، چیزی که توجه من را به خودش جلب می‌کند، افرادی هستند که می‌توانند مساپل تجربه نشده را مدیریت کنند.

۷. ناامنی

در حالیکه مهم است یک رهبر تصمیماتی را بگیرد و پایشان بایستد، این موضوع برای رهبر اهمیت دارد که بتواند تصمیم‌های دوم و سوم را نیز حدس بزند. وجود سطوحی ناامن به رهبر این امکان را می‌دهد تا بتواند هر تصمیمی را برای بررسی دقیق مشکلات در نظر داشته باشد و قبل از اجرایی کردن آن‌ها با سایر اعضای تیم مشورت کند. اگرچه این یک نوع تناقض است اما ناامنی یکی از ویژگی‌های مهم رهبری است.

۸. فروتنی

فروتن ماندن در موفقیت‌هایتان برای متمرکز ماندن و تبدیل شدن شما به دوستی لذت بخش بسیار حیاتی است. به دل گرفتن هر چیزی مناسب رهبری نیست که دیدگاهش به اعضای تیم ختم می‌شود. وقتی تشخیص می‌دهید که همه افراد در تیم شما به اندازه موفقیت شرکتتان ارزش دارند، مزایا را به دست می‌آورید و بهره وری را تشویق می‌کنید.

۹. سادگی

سادگی این امکان را به شما می‌دهد تا در تمام سطوح با تیم خود ارتباط برقرار کنید. اگر بیش از حد پیچیده، پیشرفته و یا فانتزی باشید، ممکن است به نفع تیم نباشد. من دوست دارم ساده و در عین حال بسیار بینا و در دسترس باشم. این برای تیم کوچک من بسیار کاربردی است چون آن‌ها می‌توانند مرا به راحتی درک کنند و با من در ارتباط باشند.

۱۰. مفید بودن

از تیم خود بپرسید که در چه چیزی می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. اگر افراد فوق العاده‌ای را استخدام کرده‌اید، از آ‌ن‌ها بپرسید که کجا می‌توانید برایشان منابع و نگرشی را فراهم کنید. کار تیم خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید آیا در مسیر درست قرار دارند یا خیر. بعضی از رهبران نمی‌خواهند به اصطلاح "دست خود را کثیف کنند" یا کار سختی را انجام دهند، این می‌تواند سبب ایجاد نارضایتی شود. وقتی آستین‌های خود را برای کمک کردن به افرادتان بالا می‌زنید، یک شکلی از همکاری و ابتکار عمل را به نمایش می‌گذارید که هم اعتماد و هم تعامل را در تیم شما تقویت می‌کند.

۱۱. حس شوخ طبعی

داشتن حس شوخ طبعی به شما این توانایی را می‌دهد تا شرایط دشوار و استرس زا را پشت سر بگذارید. این کمک می‌کند تا بتوانید با تیم خود بهتر ارتباط برقرار کرده و به یکدیگر اعتماد کنید. من از قرار ملاقات‌ها گرفته تا جلسات کارمندان، از شوخی و طنز استفاده می‌کنم تا همه احساس راحتی کنند و جو صمیمی‌تر شود.

۱۲. درونگرایی

برخلاف تصور غلطی که در بین مردم رایج است، افراد درونگرا رهبران بسیار خوبی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها عاقل هستند و توانایی‌شان در تجزیه و تحلیل دقیق هر موقعیت گاهی می‌تواند نتایج باورنکردنی‌ای را به همراه داشته باشد. درونگراها ترجیح می‌دهند به جای صحبت کردن، گوش دهند. این بدان معناست که آن‌ها دیدگاه‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند و سپس زمان بیشتری را صرف تفکرهای عمیق می‌کنند.

۱۳. مثبت بودن

بسیاری از مردم می گویند که ترجیح می‌دهند واقع گرا باشند اما مثبت بودن برای تجارت خوب است. اگر شما یک رهبر منفی باشید، این منفی بودن شما مثل یک آتش سوزی در تمام شرکت پخش خواهد شد. مردم فکر می‌کنند که برای تبدیل شدن به کارآفرینی موفق باید ذهنیتی واقع گرا را انتخاب کنند اما این اشتباه است. رهبران خوب، مثبت بودن را بازتاب می‌دهند و به جای خرد کردن تیم خود سعی می‌کنند تا آن‌ها را تشویق کنند و به بالا بکشند.

۱۴. اشتیاق 

آیا تا به حال رئیسی داشته‌اید که برای انجام دادن کارها مشتاق بود؟ رهبران مشتاق عالی هستند زیرا آن‌ها یک نگرش مثبت را تشویق می‌کنند و این رفتار آن‌ها به دیگران نیز منتقل خواهد شد. انرژی مثبت مسری است و همه را در وضعیت روحی خوبی قرار می‌دهد، بنابراین آن‌ها آماده می‌شوند تا کاری تاثیرگذار را از خود به نمایش بگذارند و دیگران را به انجام همان کار ترغیب کنند.

۱۵. ثبات

داشتن یک رهبر خوب، نیاز به ترکیبی از صفات خوب نیز دارد. اما در بین تمام این صفات من باور دارم که یک رهبر باید در احساسات و هیجانات خود ثبات داشته باشد. وقتی شرکت با مشکلی روبرو می‌شود، تمام نگاه‌ها به رهبر دوخته خواهد شد چون رهبر پایه و اساس شرکت است. پایدار بودن به معنای یک دنده بودن نیست. پایداری و ثبات به بدان معناست که رهبر باید در هر طوفانی آرام بماند. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات