از زمانی که تجارت خود را شروع کردهاید، چه مدت میگذرد؟ سه ماه؟ سه سال؟ آخرین باری که شغل خود را ارزیابی کردید چه زمانی بود؟
به عنوان یک طراح وب، وظیفه شما این است که برای مشتریان خود، به صورتی جدی و خلاقانه فکر کنید. به همین دلیل است که طراحان از آنها چنین سوالهایی را میپرسند:
- کسب و کارتان چند ساله است؟
- ماموریت تجارت شما چیست؟
- مخاطبان و هدف شما چه کسانی هستند؟
- شخصیت برند شما چیست؟
- طی سال آینده، شغل خود را در چه سطحی تصور میکنید؟
هرچه یک کسب و کار را بهتر درک کنید، آسانتر میتوانید وب سایت طراحی کنید. هرچه بهتر کسب و کار را بشناسید، راحتتر میتوانید به آن هویتی تجاری را اضافه کنید. اما حاضرم شرط ببندم که شما وقت نگذاشتهاید تا همچین کاری را برای تجارت خود نیز انجام دهید. من میدانم که آخرین کاری که دوست دارید انجام دهید، بازسازی و ارزیابی شغلتان است. من میدانم که شما به خاطر بازسازی دوباره تجارت خود، نمیخواهید از درآمدزایی آن فاصله بگیرید.
یک بازسازی درست، میتواند کارتان را بهتر کند، مشتریان با کیفیت بالا را به سمتتان بکشاند و سبب میشود که درآمدتان افزایش پیدا کند. شما به یک دلیل، برای طراحی وب سایتی که هم جهت با ماموریت و شخصیت یک شرکت است ارزش قائل هستید، از همان دلیل به منظور بهبود بخشیدن به کسب و کار خود استفاده کنید.
۴ سوالی که باید در مورد تجارتتان از خود بپرسید
بسیاری از شرکتها، خودشان را بازسازی میکنند. در بعضی موارد، بازسازی میتواند به منظور پاک کردن لکه ننگ یا اتفاق بدی باشد که در شرکت رخ داده است. بازسازیای که در شرکت Uber اتفاق افتاد، از همین نوع بود. اما در موارد دیگری مثل شرکت Mail Chimp، آنها تصمیم میگیرند برای تقویت برند خود، از تصاویر منحصر به فردی استفاده میکنند. این قضیه برای شما به چه شکل است؟ خب، میتواند بسیار آسانتر یا عملیتر از این حرفها باشد. سناریوهای زیر را در نظر بگیرید. برخی از آنها ممکن است آشنا به نظر برسند اما برخی دیگر این چنین نیستند. با این حال، اگر احساس میکنید با سوالها و موقعیتهای زیر ارتباط دارید، ممکن است زمان آن رسیده باشد تا تجارت خود را تحت بازسازی قرار دهید.
۱. آیا بدون تخصص و جایگاه شروع کردهاید؟
طراحان وب در یک فضای بسیار پر فشار و بسیار رقابتی کار میکنند، به خصوص که نسل جوانی از طراحان، با داشتن دانش بالا نسبت به استفاده از کامپیوترها و برنامهها وارد نیروی کار شدهاند. به همین دلیل است که میدانید کار کردن بدون داشتن تخصص، برایتان کارآیی خیلی خوبی نخواهد داشت.
اگر در هفتهها و ماههای آینده قصد استفاده از یک وب سایت مربیگری یا SaaS را دارید، کارتان برای خاص بودن سخت خواهد شد. داشتن تمرکز بالا، نوع خاصی از کارآیی و بازده بالا را به همراه خواهد داشت. اگر برند تجاری یا وب سایت شما یک ذهنیت "من با هر کسی کار خواهم کرد" را منتقل میکند، یعنی زمان تغییر کردن فرا رسیده است.
۲. آیا موقعیت و جایگاه را اشتباه انتخاب کردهاید؟
بیایید بگوییم که شما تجارت خود را با هدف قرار دادن یک مکان خاص یا منطقه جغرافیایی شروع کردهاید. اگر رسیدن به موفقیت در این مکان برای شما سخت است، میتواند به این دلیل باشد که مکان و موقعیت اشتباه را انتخاب کردهاید. برای مثال:
من مشتریای داشتم که در ابتدا قرار بود طراحیاش، شرکتهایی را در بخشهای خاصی از صنعت پزشکی هدف قرار دهد. در عوض او یک ماه پیش به من گفت که تصمیم دارد تمرکزش را از پزشکی، به بخش خاصی از صنعت فناوری تغییر دهد. تصمیم او در اعمال این تغییر، درست بود. شاید با خودتان بگویید که او در ابتدا به صنعت پزشکی علاقه مند بود اما چه شد که به فناوری روی آورد؟ بله او به کار کردن در صنعت پزشکی علاقه داشت اما متوجه شد که ممکن است با کار کردن در چنین موقعیتی، کیفیت مشتریها بر روی کارهایش تاثیر بدی داشته باشد. پس او موقعیت و مکان جدیدی را برای طراحی انتخاب کرد که در آن احساس راحتی بیشتری میکرد. او میدانست که با طراحی وب سایت در این فضای جدید، میتواند بهتر عمل کرده و روابط فوق العادهای را با مشتریان برقرار کند.
اگر خودتان را به خاطر انتخاب کردن تخصص یا موقعیت اشتباه سرزنش میکنید، بدانید که برای تغییر کردن هرگز دیر نیست.
۳. آیا تجارت شما نیاز به جستجوی بزرگتری دارد؟
وقتی بسیاری از ما شروع به کار میکنیم، فردی تنها در کسب و کارمان هستیم. این تنها بودن از بعضی جهات خوب است چون ما کنترل کاملی بر تجارت و تمام تصمیمات مربوط به آن خواهیم داشت. با این وجود، ممکن است زمانی برسد که مشتریهای مورد علاقهتان، برای همکاری با شما انتظار داشته باشند که جمعی از افراد حرفهای را در گروه خود داشته باشید. آیا تا به حال کسی را استخدام کردهاید تا به شما در ساخت وب سایت یا مدیریت پروژه کمک کند؟
اگر شما یک سرویس طراحی وب را با کیفیت بالا به مشتریها میفروشید، برند تجاری شما باید نشان دهنده چنین حقیقتی باشد. اگر احساس میکنید که ظاهر کسب و کارتان به شما کمک میکند تا مشتریهایی را بدست آورید که حاضرند سرویسهای شما را بخرند، یک بازسازی درست و برنامه ریزی شده میتواند به شما در این راه کمک کند.
۴. آیا تا به حال سرویسهای خود را تغییر دادهاید؟
این فقط تغییر خدمات اصلی به خدمات ویژه نیست که نیاز به تغییر و بازاریابی برند تجاری را دارد. گاهی اوقات، تغییر در نوع خدماتی که ارائه میشود نیز شامل این کار میباشد. مشتری دیگری دارم که با مشکل مشابهی به من مراجعه کرده است. داستان او به شرح زیر است:
او در دهه ۱۹۷۰، شرکت خود را به عنوان ارائه دهنده نرم افزارهایی برای چاپگرها راه اندازی کرد. همانطور که میتوانید تصور کنید، این نوع مشاغل برای ایجاد تحولات بسیار زیاد، مورد نیاز هستند. با این حال، چیزی که تغییر زیادی نکرده است، نام شرکت یا طراحی نام تجاری و پیام رسانی آنهاست. به همین دلیل است که نگهداری وب و فروش خدمات طراحی به مشتریان دشوار بوده است. برای کاهش سردرگمی، آنها در حال مختصر کردن نام شرکت، تغییر لوگو، طراحی مجدد و بازنویسی کامل وب سایت خود هستند. این تنها راه حل منطقی برای دسترسی به مخاطبانی مدرن و با نیازهای امروزی است.
اگر تغییری اساسی در نوع خدماتی که ارائه میدهید ایجاد کردهاید و حس میکنید که برند تجاری شما دیگر نشان دهنده کاری نیست که انجام میدهید، این بدان معناست که وقت تغییر فرا رسیده است.
آیا تجارت طراحی وب شما به یک بازسازی نیاز دارد؟
نکتهی جالب در رابطه با این موضوع، آن است که بهانهای برای متوقف شدن به شما میدهد تا به کاری که میکنید فکر کرده و ببینید که قرار است با آن شغل به کجاها برسید. این همیشه چیزی نیست که بتوانید به عنوان یک طراح وب برای خود اولویت بندی کنید زیرا آنقدر مشغول انجام کارهای دیگران هستید که دیگر زمان انجام چنین کارهایی را ندارید. با این حال، این یک تمرین عالی است که باید سالی یک بار انجام شود تا مطمئن شوید تجارت شما در مسیر انجام فعالیتهایی باشد که میخواهید. اگر اینگونه نیستید، برند و طراحی خود را تنظیم کنید تا بتوانید قبل از اینکه خیلی دیر شود در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید