3 نکته برای جلوگیری از وب تایپوگرافی اشتباه
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

3 نکته برای جلوگیری از وب تایپوگرافی اشتباه

تایپوگرافی خوب باعث بوجود آمدن یک سلسله مراتب درست در وبسایت و تمرکز درست در قسمت‌های مختلف می‌شود. این آموزش سریع به شما می‌گوید که چگونه از به کار بردن تایپوگرافی‌های بی اثر و بی‌ فایده خودداری کنید و چگونه اهمیت لازم را به کلماتی که در طراحی‌تان استفاده می‌کنید بیاورید. 

تایپوگرافی

۱. لطفا دسترسی‌پذیری را در نظر بگیرید

تایپوگرافی خوب به معنای این است که ما نباید صرفا برای شرایط ایده‌آل طراحی کنیم، بلکه باید شرایط غیر ایده‌آل را نیز در نظر داشته باشیم. برای مثال در هنگام طراحی باید فردی که مشکلات بینایی دارد یا فردی را که در زیر نور آفتاب در حال خواندن متن‌مان است را در نظر بگیریم. هدف اصلی برای انجام چنین کاری این است که همگان بتوانند به این محصول شما دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن استفاده کنند، با داشتن کنتراست بالایی میان پس زمینه و متن می‌توانید چنین شرایطی را مهیا سازید. ابزارهای رایگان و آنلاین بسیاری هستند که به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید که آیا متن‌تان قابلیت خوانایی دارد یا خیر.

برای رسیدن به سطح WCAG 2.0 که یک سطح استاندارد و مورد تایید W3C است، نیاز است که کنتراست را برای متن‌های معمولی به 4.5:1 و برای متن‌های بزرگ به 3:1 برسانید. 

این را نیز در نظر بگیرید که متن‌هایی با کنتراست بالا نیز می‌توانند قابلیت خوانایی خوبی را ارائه ندهند و خواندن را مشکل کنند. برای مثال استفاده از متن روشن در مقابل پس زمینه تاریک.

۲. کاهش حواس‌پرتی‌ها

یکی از قواعد خوب در زمینه تایپوگرافی این است که برای خواندن متن، عوامل که باعث ایجاد حواس پرتی می‌شوند را حذف کنید. این عوامل می‌تواند مواردی مانند استفاده از متن‌هایی با اندازه کوچک، با استایل‌ها و مقادیر مختلف بسیار و یا استفاده از فاصله زیاد بین خطوط مختلف باشد. کم کردن چنین عواملی با تعیین یکسری محدودیت‌ها، باعث می‌شود که همه موارد در وبسایت تنظیم شوند و کمترین نرخ از حواس پرتی بوجود آید. 

استفاده از دو یا سه فونت روی وبسایت تا حدی قابل قبول است اما استفاده کردن از تعداد بیشتر باعث می‌شود که وبسایت‌تان ناخوانا و بی‌نظم باشد.

۳. طول خط‌ها را بهینه کنید

میانگین طول خطوط در وبسایت‌ها معمولا به صورت بهینه بین ۸ تا ۱۲ کلمه در هر خط است. این میزان به صورت کلمه‌ای نیز معادل با ۵۰ الی ۶۰ کلمه در هر خط است. این کار باعث می‌شود که کاربران به صورت مداوم از ابتدای خط به انتها پرش نکنند و همچنین با علاقه و اشتیاق خواندن را ادامه دهند. 

وقتی قصد ایجاد یک لایه‌بندی و ساختار مناسب و روان را دارید سعی کنید توجه بسیاری به این مورد داشته باشید، همچنین در حالتی که قصد طراحی صفحات واکنشگرا را دارید باید به این مسئله توجه کنید که وقتی نمای وبسایت تغییر می‌کند اندازه‌ها را نیز باید تغییر بدهید. 

در پایان

با استفاده از این راهنمای سریع و ساده، می‌توانید پایه مناسبی برای خواندن موارد بیشتر در این زمینه را برای خود فراهم سازید. همچنین می‌توانید تایپوگرافی واضحی را ارائه دهید و به صورت ساده و روشن پیامی را که در متن‌های مربوط به طرح‌تان قرار دارد را برسانید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا