۳۰ رفتار که شما را در سال ۲۰۱۹ غیر قابل توقف می‌کند - بخش پایانی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

۳۰ رفتار که شما را در سال ۲۰۱۹ غیر قابل توقف می‌کند - بخش پایانی

طبق نظر فیلسوف بریتانیایی آلن دی باتن :« هر کسی که از سال پیش تا الان در خود تغییری حس نکرده باشد، اصولا چیزی یاد نگرفته است.» زندگی شما با سال قبل چه تفاوتی کرده است؟ برای یادگیری به صورت طبیعی شما نیاز به تغییر و تکامل دارید.

برای خواندن بخش اول این مقاله میتوانید به صفحه ۳۰ رفتار که شما را در سال ۲۰۱۹ غیرقابل توقف می‌کند - بخش اول مراجعه کنید. و برای خوندن بخش دوم به ۳۰ رفتار که شما را در سال ۲۰۱۹ غیر قابل توقف می‌کند - بخش دوم .  در ادامه ۱۰ مورد پیاینی که شما را غیر قابل توقف میکند را در اختیارتان قرار خواهم داد.

۲۱. بیشتر روی مجموعه‌ها، علت‌ها و باورها وقت بگذارید

موفقیت و خوشبختی، دستاورد مسائلی است که واقعا به آنها باور دارید و این دو حاصل سرمایه گذاری شما روی مسائل درست است. اگر تمام این مدت به دنبال خوشبختی بودید و به آن دست نیافتید، بدانید که جای درستی به دنبالش نبودید. از این رو ، برای اکثر مردم خوشبختی، توهمی است که آنها را وادار به دنبال کردن آن می‌کند.

شما به چه چیزی باور دارید؟

۲۲. به جای وقت روی عملکرد تمرکز کنید

پیتر اِچ گفته است:« هر چه بیشتر در جنب و جوش باشید، زمان دیرتر می‌گذرد و شما بیشتر زندگی می‌کنید.»

همانطور که همه ما می‌دانیم زمان ساختاری خودرو دارد. در فیزیک، زمان گذشت دقیقه های یک ساعت نیست. در واقع زمان، سرعت و فاصله‌ای است که توسط یک جسم طی می‌شود. نور با سرعت حدود ۲۹۹،۷۹۲ کیلومتر بر ثانیه در فضا حرکت می‌کند. بنابراین، یک سال نوری چیزی حدود ۹.۵ تیریلیون کیلومتر است.

- زمین ۲۳۸،۹۰۰ مایل از ماه فاصله دارد پس تا ماه چیزی حدود ۱.۳ ثانیه نوری فاصله وجود دارد.

- زمین ۹۲.96 میلیون مایل از خورشید فاصله دارد پس تا خورشید کمی بیشتر از ۸ دقیقه نوری فاصله است.

هر کدام از این موارد نمونه‌ای از "فاصله" است.

منظور از تمام این گفته ها این است که زمان، چیزی نیست که ما فکرش را می‌کنیم. در واقع زمان واحد اندازه گیری فاصله است. طبق نظریه نسبیت انیشتین :« اگر یک جسم در فضا سریعتر حرکت کند، زمان دیرتر می‌گذرد و اگر جسمی بتواند با سرعت نور حرکت کند، زمان به طور کامل می‌ایستد.»

تجربه کردن زمان بدون در نظر گرفتن سرعت سفر برای همه یکسان است اما واقعیتِ زمان بر مبنای "فاصله" سفر است. حتما از خودتان می‌پرسید چرا داریم درباره‌ی این مسائل صحبت می‌کنیم؟؟

چون شما نباید زندگی خود را بر حسب مدت زمان طول کشیدن کارها اندازه گیری کنید بلکه شما باید طبق مسافتی که پیموده‌اید زندگیتان را اندازه بگیرید. زمان همان فاصله است. با این استدلال شما می‌توانید راه هزار ساله را یک شبه سپری کنید. اگر شما با شجاعت برای رسیدن به اهداف خود قدم بردارید، می‌توانید آنچنان سریع پیشرفت کنید که گذر زمان را حس نکنید. هر چه در مسیر مطلوبتان سریعتر حرکت کنید، زمان برایتان آهسته تر می‌گذرد.

۲۳. به جای عملکرد روی هدف تمرکز کنید

نسبیت زمان، دلیل مناسبی برای تمرکز بر روی نتایج به جای تمرکز روی روند کار است. بسیاری از مردم عقیده دارند که شما باید تنها روی عملکرد تمرکز کنید و نتایج حاصل از آن را نادیده بگیرید  ولی روش کار دنیا بر اساس نتایج است.

طبق نظر دَن سالیوان، دو نوع از انسان وجود دارد: اولی کسانی هستند که به نتایج می‌رسند و دومی کسانی‌اند که برای نرسیدن به نتایج بهونه می‌آورند. یکی از دلایلی که مردم به نتایج دست پیدا نمی‌کنند این است که تنها مسئله مهم برای آنها پیشرفت در عملکرد است نه رسیدن به نتایج. در واقع عملکرد، پایانی است برای رسیدن به هدفی که در زندگی دارید. دکتر کال نیوپورت در کتابش می‌گوید که بیشتر جوانان به اشتباه دنبال یک زندگی پر شور و هیجان‌اند. طبق عقیده او:« مردم به دنبال شغل‌هایی هستند که حس هیجان به آنها می‌دهد.» او توصیه می‌کند به جای گشتن به دنبال شور و هیجان، به دنبال شکوفا کردن استعداد و توانایی هایی باشید که می‌تواند برای جامعه و مردم مفید باشد.

اما اکثر مردم تمایل به لذت‌های سریع دارند و نمی‌خواهند برای رسیدن به آن تلاش کنند. شما باید هدف مهم و باارزشی داشته باشید تا برای رسیدن به آن تلاش کنید. تمرکز بر "فرآیند" معادل تمرکز بر "اشتیاق" است. همانطور که تونی رابینز می‌گوید:« در تصمیمات خود پافشاری کنید اما در عملکرد خود انعطاف به خرج دهید.»

اگر شما به چیزی پایبند باشید مطمئنا بدون درنظر گرفتن سختی راه، برای رسیدن به آن هرکاری می‌کنید. اگر شما در انجام کارتان موفق نیستید پس روش کار کردنتان را تغییر دهید. اما اگر اوضاع تغییر نکرد ناامید نشوید.

۲۴. به جای علاقه روی استعدادها تمرکز کنید

کال نیوپورت می‌گوید:« علاقه بعد از تلاش در رسیدن به هدفی باارزش بدست می‌آید. در واقع، چگونگی انجام دادن کارها مهم تر از خودِ کارهایی است که انجام می‌دهید.»

به جای گشتن به دنبال علاقه و یا عملکرد بالا، تصمیم بگیرید کاری را که از صمیم قلب به آن اعتقاد دارید انجام دهید. هر چه منحنی یادگیری شما تندتر باشد، زندگیتان بهتر خواهد بود. در کتاب "The Art Of Learning" از جاش وایتکینز، داستان چگونگی تبدیل شدنش به قهرمان جهانی در رشته "Tai Chi" را بازگو می‌کنیم:

در زمان تمرین او مشاهده کرد که دیگر افراد حاضر در کلاس، حریفان تمرینی هم سطح یا ضعیف تر از خود را برای تمرین انتخاب می‌کنند. شکست دادن دیگران به شما حس خوبی القا می‌کند پس باید اعتراف کرد که کسی از باخت خوشش نمی‌آید. اما او روش متفاوت تری را انتخاب کرد و از این عملکرد به عنوان "سرمایه گذاری در شکست" نام برد. او از عمد با افرادی که بسیار ماهرتر از او بودند تمرین می‌کرد. این کار باعث شکست خوردن او می‌شد اما او به کارش ادامه داد.

با این حال، این عملکرد، ریشه در علاقه او برای تقویت استعدادهای خود داشت. مغزش مانند یک آینه به او اجازه‌ی تقلید و مطابقت با رقبای برتر خود را می‌داد. یادگیری تجربی، بسیار قوی‌تر از یادگیری انتزاعی(خیالی) است. آیا از شکست خوردن خودداری می‌کنید؟ اگر این کار را انجام می‌دهید پس چه بر سر خیال پردازیتان می‌آید؟

۲۵. به جای پول روی روابط تمرکز کنید

ویلسون میزنر می‌گوید:« لازم است با افرادی که در مسیر پیشرفت ملاقات می‌کنید مهربان باشید زیرا در زمان پسرفت هم آنان را ملاقات خواهید کرد.»

وقتی تصمیم می‌گیرید که واقعا تبدیل به انسانی موفق شوید، در آن زمان خواهید فهمید که نیاز به برقراری روابطِ ارزشمند و مهم دارید. زندگی درباره‌ی این است که چه "کسی" را می‌شناسید نه اینکه چه "چیزی" را می‌دانید. به عبارت دیگز شما می‌توانید تمام توانایی‌های این دنیا را داشته باشید اما اگر در برقراری روابط عمومی ضعیف باشید، شانس موفقیت شما نیز کاهش می‌یابد. درواقع اگر بدانید چگونه از توانایی‌هایتان برای کمک به دیگران استفاده کنید، پیشرفت بزرگی خواهید کرد.

۲۶. به جای روابط سطحی با دوستان، روی خانواده خود تمرکز کنید:

بِرَد هِنری گفته است:« خانواده، قطب‌نمایی است که شما را به سمت درست هدایت می‌کند و آنها راه را برای فتح قله‌های پیشرفت هموار می‌کنند.

جی مک کولا می‌گوید:« هیچ موفقیتی نمی‌تواند جای شکست در خانه را پر کند.»

برخی از پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که رفتار والدین، تاثیر زیادی در بلوغ عاطفی و انعطاف پذیری کودکانشان در زندگی دارد. در کتاب "Hold On To Your Kids" گفته شده:« وابستگی عاطفی کودکان نسبت به همسنشان به جای خانواده، نتایج روانی منفی برای آنان دارد. هنگامی که کودکان و نوجوانان دلبستگی‌های عاطفی با اطرافیان خود برقرار می‌کنند، نسبت به آن وسواس می‌شوند و این دلبستگی‌ها در زندگی، آنان را به سمت خلاقیت و خیال پردازی کمتر هل می‌دهد. ساده بگویم: شما نیاز به روابط سالم و باارزش با خانواده خود دارید. اگر خانواده‌ای ندارید، یکی بسازید.

۲۷. به جای مصرف، روی خلاقیت تمرکز کنید

جورج واشنگتن گفته است:« وقتی شما یک کار معمولی را با روشی غیرمعمول انجام می‌دهید، توجه جهان را به خود جلب می‌کنید.»

مایا آنجلو می‌گوید:« شما نمی‌توانید خلاقیت را مصرف کنید زیرا هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، بیشتر آنرا بدست می‌آورید.»

آرتور کوستلر می‌گوید:« نشانه اصلی یک نابغه، بی نقص بودن نیست بلکه توانایی باز کردن مرزهای جدید است.

برن براون گفته است که:« آسیب پذیری، زادگاه نوآوری، خلاقیت و تغییر است.»

شجاعت لازمه خلاقیت واقعی است. زیرا خلاقیت در خالص ترین شکل خود همان رنج عاطفی است. خلاقیت در حال تحول است زیرا شامل تخیل و تلاش یرای انجام کاری است که ممکن است شکست بخورد. این شامل آشکار کردن یک وجه خاص از خودتان به دیگران در تلاش برای ایجاد یک ارتباط است.

خلاقیت سبب ترمیم زخم‌های گذشته می‌شود و شما را به فرد توانمند‌تری تبدیل می‌کند. جالب است بدانید تحقیقات نشان می‌دهند که خلاقیت می‌تواند در غلبه بر اعتیاد موثر باشد. اعتیاد یک تلاش ناسالم برای سرکوب درد است و تنها راه از بین بردنش از زندگی، حرکت به سمت جلو است.

هنگامی که چیزی را خلق می‌کنید، وارد یک لحظه احساسی می‌شوید و این حس را به شکل‌های دیگری از خود بروز می‌دهید. این کار خلاقانه می‌تواند احساسات و خاطرات شما را تبدیل به خاطره و حسی خوب کند. خلاقیت می‌تواند زندگی عاطفی و مادی شما را تغییر دهد. حرفه‌ای ها می‌سازند و مردم مصرف می‌کنند. هر چیزی که تا به حال خریداری کرده‌اید به دست کس دیگری ساخته شده اما سوال اصلی این است که شما در حال ساخت چه چیزی هستید؟؟

۲۸. به جای موقعیت، روی رشد تمرکز کنید

اکثر مردم موفقیت را فقط بخاطر جایگاهی که به آنان می‌دهد، می‌خواهند. آنها این واقعیت را به زبان نمی‌آورند ولی چیزی که واقعا برایشان مهم است موقعیت است. به همین دلیل است که اغلب مردم موفقیتی کوتاه مدت دارند زیرا وقتی که آنها به سطح مطلوبی از موقعیت برسند، انگیزه‌شان برای ادامه کار از بین می‌رود.

هنگامی که روی موقعیت خود تمرکز می‌کنید، شغل شما شروع به ساخت و حفظ آن موقعیت می‌کند.

برای رشد کردن، لازم است تا موقعیت و موفقیت‌های فعلی خود را در خطر بیاندازید و برای چیزی جدید و بهتر دست بکار شوید. دلیل اینکه بسیاری از نویسندگان هرگز موفق نمی‌شوند این است که در نهایت آنها به دنبال جا و مقام هستند و به خالص بودن هنر خود اهمیتی نمی‌دهند. هنگامی که شما روی رشد و تکامل تمرکز می‌کنید، موقعیتِ مناسب به خودی خود به طرفتان می‌آید اما این جایگاه اهمیتی ندارد زیرا شما وابستگی نسبت به آن ندارید و مطمئنا از دست دادن آن نیز شما را نخواهد ترساند.

افرادی که به دنبال رشد هستند، تمایل به درک ناشناخته‌های اطراف خود را دارند. آنها تمایل به شکست و انجام کارهایی را دارند که ممکن است عملی نشوند. وقتی رشد واقعی- دیدن حداکثر توانایی خودتان – تنها وسیله اندازه گیری موفقیتتان باشد، شما برای انجام کاری که به آن باور دارید مایلید تا تمام چیزی‌هایی که قبلا ساخته اید را به خطر بیاندازید.

۲۹. به جای سرگرمی، روی یادگیری تمرکز کنید

لئو بوسکالیا (نویسنده) می‌گوید:« تغییر، نتیجه‌ی نهایی یادگیری‌های است

لئوناردو داوینچی گفته است:« وقتی فکر می‌کردم که در حال یادگیری چگونه زیستن هستم، چگونه مردن را یاد گرفتم.»

نیل گیمن می‌گوید:« اگر اشتباه می‌کنید، پس در حال تجربه و یادگیری چیزهای جدید هستید. شما کارهایی را انجام می‌دهید که قبلا انجام نمی‌دادید و مهمتر از همه، شما مشغول به انجام کاری هستید.»

ریچارد برانسون می‌گوید:« شما با پیروی از قوانین، راه رفتن را نمی‌آموزید؛ شما با آزمون و خطا شروع به راه رفتن می‌کنید.»

من این مقاله رو با گفتن اینکه شما می‌توانید زندگیتان را در ۱ سال عوض کنید، شروع کردم. امسال می‌تواند سال تغییر و تکامل در زندگیتان باشد. اما شما بدون یاد گرفتن چیزهای جدید نمیتوانید زندگیتان را تغییر دهید زیرا روند تغییرات شما را مجبور به انجام اینکار می‌کند.‌ رابطه‌هایتان، خاطره‌هایتان و گذشته‌تان را با احساسات تغییر خواهید داد.

به جای پرسیدن این سوال که "اینکار چقدر دیگر زمان می‌برد؟"، این سوال را بپرسید"من تا کجا می‌توانم ادامه دهم؟". طی یک سال می‌توانید تا کجا بروید؟ هر چه سریعتر حرکت کنید، زمان دیرتر می‌گذرد.

فیلسوف بزرگ "Jean Jacques Rousseau" گفته است:« کسی که بیشتر از همه زندگی کرده، کسی نیست که سال‌های بیشتری را گذرانده بلکه شخصی است که باارزش ترین تجربه‌ها را کسب کرده.»

چقدر تجربه‌ی باارزش در گذشته و آینده خواهید داشت؟

۳۰. به جای هزینه کردن، روی سرمایه گذاری تمرکز کنید

اسکار ویدل می‌گوید:« بدبین،  قیمت همه چیز را می‌داند اما ارزش واقعی هیچ چیز را نمی‌داند.»

اگر به زندگی، بیشتر به عنوان یه سرمایه گذاری نگاه کنید، می‌توانید به جای گرفتنِ بیشتر روی بخشش تمرکز کنید. چیزی که بیشتر از همه ذهن مرا درگیر می‌کند این است که مردم مسائلی مثل تحصیل و غیره را به عنوان "هزینه" می‌بینند. اگرچه، وقتی شما ذهنیت خود را از هزینه کردن به سرمایه گذاری تغییر می‌دهید، زمان بیشتری را صرف خود، توانایی هایتان، روابطتان و تمام چیزهایی که برایتان مهم است می‌کنید.

آیا شما روابط خود را به عنوان یک هزینه می‌بینید یا یک سرمایه گذاری؟

وقتی شما به سرمایه گذاری روی می‌آورید، دیدتان نسبت به مسائل ده برابر بیشتر می‌شود. 

شما متوجه می‌شوید که فردی فوق العاده انعطاف پذیر هستید. به عبارت دیگر شما می‌توانید تغییر کنید و با سرمایه گذاری در خودتان می‌توانید الگوهای ناخودآگاه نادرست را از بین برده و به سطح بالاتری از زندگی برسید. آیا قرار است در سال ۲۰۱۹ روی بخشش، رشد و رفتارتان تمرکز کنید؟

آیا قرار است امسال ده برابر به جلو حرکت کنید؟

می‌توانید تمام این کارها را وقتی روی خودتان سرمایه گذاری کردید، انجام دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات